انتظارات ذینفعان

 

 

 

۲-۹-شاخص‌های عملکرد سازمانی که توسط(رضائیان و نجفی، ۲۰۱۲) ارائه و مطرح گردید به شرح ذیل می‌باشد:
۲-۹-۱-سهم بازار[۸۴]
سهم بازار به این معنی است که محصولات تولید شده شرکت ار لحاظ کیفیت، استحکام، نوآوری، قیمت و… چند در صد فروش بازار را نسبت به رقبای شرکت به خود اختصاص می‌دهد(رضائیان و نجفی، ۲۰۱۲).
۲-۹-۲-سودبخشی[۸۵]
انجام تولیدات شرکت و ارائه محصولات جدید به بازار تاچه اندازه می تواند هزینه‌های ثابت و متغیر را جبران کند و سود دریافتی شرکت به لحظ تولید محصولات به چه میزان است(رضائیان و نجفی، ۲۰۱۲).
۲-۹-۳-رقابت[۸۶]
منظور از رقابت به این معنی است که محصولات تولید شده شرکت از لحاظ کیفیت و کمیت تا چه حد و مرزی می‌تواند با رقبای خود در بازار رقابت کند و شرکت هم با توجه به رقبای موجود در بازار استراتژی‌های مناسب را تدوین کند(رضائیان و نجفی، ۲۰۱۲).
۲-۱۰-نمودار مدل مفهومی پژوهش:
مدل مفهومی پژوهش یک الگوی نظری است مبتنی بر روابط میان شماری از عوامل که در پژوهش از اهمیت بیشتری برخوردارند. این چارچوب با بررسی سوابق پژوهش در قلمرو مسئله به گونه‌های منطقی جریان پیدا می‌کند. با توجه به مطالب پیشین چارچوب کلی این تحقیق در شکل و مدل اصلی پژوهش نشان داده شده است. همان طور که ملاحظه می‌گردد مفاهیم مربوط به کارآفرینی استراتژی، مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی اثرگذار است. همان طور که در نمودار (۲-۱)مدل مفهومی تحقیق نشان داده شده است متغیرهای وابسته(کارآفرینی استراتژی)، متغیر میانجی(مزیت رقابتی) و متغیرهای مستقل(عملکرد سازمانی)قرار دارد.
نمودار ۲-۱: مدل مفهومی پژوهش
تفکرکارآفرینی
سهم بازار
متعادل کننده اکتشاف و بهره برداری
نوآوری مستمر
سودبخشی
رقابت
منبع: (رضائیان و نجفی، ۲۰۰۱۲)
مدلهای متفاوت و بسیار زیادی در زمینه کارآفرینی استراتژیک، مدل مزیت قابتی پورتر و مدل‌های عملکرد و ارزیابی عملکرد سازمانی وجود دارد. بنابراین چون در کمتر پژوهشی این سه متغیر در کنار هم استفاده شده ودارای مؤلفه های مشخص است از این مدل در این تحقیق استفاده شده است. در این پژوهش مدلی که بکارگرفته شده که توسط (رضائیان و نجفی، ۲۰۰۱۲) مطرح گردیده. متغیر مستقل این مدل کارآفرینی استراتژیک است که شامل شاخصهای تفکرکارآفرینی، متعادل کننده اکتشاف و بهره‌برداری نوآوری مستمر وشاخصهای متغیر وابسته عملکرد سازمانی شامل سهم بازار، سود بخشی و رقابت می باشد. که‌شاخصهای متغیر مستقل بر روی مریت رقابتی و عملکرد سازمانی سنجیده می شود.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۲-۱۱-جمع بندی فصل دوم:
در این فصل از پژوهش که شامل مبانی نظری(ادبیات پژوهش) که به برسی مقدمه در مورد متغیرکارآفرینی استراتژیک و مزیت رقابتی، عملکرد سازمانی پرداخته است. در مقدمه این فصل ابتدا با مقدمه آغاز و به اهداف و ویژگی‌های کارآفرینی استراتژیک در محیط کسب و کار و… مورد بررسی قرار گرفته در مورد کارآفرینی استراتژی و چگونگی دست‌یابی شرکتها به مزیت رقابتی را مورد بحث قرار می‌دهد در ادامه بحث به مدیران و مسئولین واحدهی صنعتی نو پا اشاره دارد که چگونه با تدوین استراتژیهای مناسب در محیط رقابتی چگونه به مزیت رقابتی دست‌یابند. در ادامه به محیط پر مخاطره کسب و کار اشاره شده که چگونه سازمانهای صنعتی با تدوین استراتژی مناسب جایگاه خود را با محیط رقابتی نسبت به رقبا حفظ کنند زیرا محیط خارجی همیشه قابل تغییر بوده و سازمان‌ها باید خود را بامحیط خارجی تطبیق دهند تا کمترین اسیب را بپذیرند. در ادامه به بیان مسئله اشاره شده که شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورها می‌تواند بر کارآفرینی و استراتژی های مورد بکارگیری در این کشورها تاثیر گذار باشد، به وسیله کارآفرینی استراتژیک و بکارگیری از ابزارها و شاخص‌های کاآفرینی منجر به تولید و افزایش ثروت و اشتغال‌زای شده همچنین بکارگیری فرایند کارآفرینی استراتژیک باعث به وجودآمدن ساختار منعطف سازمانی شده و سازمان از مسیر سنتی به سمت صنعتی شدن پیشی می‌گیرد. در ادامه به ضرورت واهمیت پزوهش اشاره به بکارگیری افراد خلاق و کاردان در اتخاذ تصمیمات و استراتژیهای سازمان اشاره شده که به وسیله ایدهای جدید و نوآورانه باعث می‌شود که سازمان به مزیت رقابتی پایدار دست یابد، وجود مزیت رقابتی در سازمانهای صنعتی امروزه یکی از ابزارهای تجارت، تولید در دنیایی امروزی است. همچنین و اهمیت پژوهش جایگاه و موقعیت سازمانهای امروزی و نقش کارآفرینی استراتژیک بیان شده است.
در ادامه به تعریف هریک از متغیرهای پژوهش ذکر گردیده و به ابعاد (شاخص‌های) هر یک از متغیرهای پژوهش اشاره و تعاریف برای هر یک از این شاخصها معرفی گردیده است، به تعریف کارآفرینی استراتژیک و مفهوم آن اشاره گردیده و به شاخصهای(تفکراستراتژیک، متعدا کننده اکتشاف و بهره برداری و نوآوری مستمر) آن هم پرداخته شده است، برای متغیر مزیت رقابتی به مفهوم مزیت رقابتی و تعاریف متعددی از این متغیر ارائه گردیده، همچنین به نظریه پورتر در مورد مزیت رقابتی اشاره شده است، به متغیر عملکرد سازمانی پرداخته شده و تعاریف مفهومی از آن اشاره گردید، و به عوامل تاثیر گذار بر عملکرد سازمانی و الگوهای نوین در مورد عملکرد سازمانی اشاره شده است و در نهایت هم به تعاریف شاخصهای عملکرد کارکنان(سود بخشی، سهم بازار و رقابت) و تعاریف مربوط به هر یک از شاخصها ارائه گردیده شده، پیشینه پژوهش به برسی پژوهش‌های داخلی و خارجی دستاورد این تحقیقات نتایج و راهکارهای ارائه شده توسط پژوهشگران دیگر را مورد بررسی قرارداده است، و در نهایت شکل مدل مفهومی پژوهش با تحلیل مدل ارائه گردیده است.
فصل سوم:
روش شناسی پژوهش
۳-۱- مقدمه:
منظور از روش شناسی، تعریف مفاهیم و مقیاس سازی برای متغیرهای مورد استفاده در فرضیه ها، تعیین جامعه آماری، روش نمونه گیری و برآورد حجم نمونه، تعیین نوع تحقیق و تکنیک گردآوری و تحلیل داده‌هاست. انجام هرتحقیقی درواقع یافتن راه حل مشکل یا مسئله خاصی است که محقق با جستجو وجمع آوری اطلاعات در ارتباط با مسئله مورد نظروتجزیه وتحلیل آن درپی مشکل است. هدف ازانتخاب روش تحقیق این است که پژوهشگر مشخص نماید با اتخاذچه شیوه و روشی می تواند دقیق وآسان به نتایج وپرسش ها و فرضیات تحقیق برسد. معمولا در هر تحقیق اهداف به دوصورت کلی وجزئی بیان می‌شودکه اهداف کلی ازمسئله اصلی تحقیق بدست می آیدکه پژوهشگر می‌تواند اهداف کلی رابه جهت انجام بهتربه اهداف جزئی تردسته بندی نماید. در این فصل روش شناسی مورد استفاده در این پژوهش معرفی شده و با معرفی جامعه آماری و نمونه آماری مورد بررسی و چگونگی انتخاب آنها توضیح لازم داده خواهد شد. پس از آن روش جمع آوری اطلاعات و متغییرهای مورد بررسی، مورد بحث قرار گرفته است. پس از تعیین حجم نمونه، نوع روش پژوهش که متناسب با اهداف و موضوع پژوهش باشد، انتخاب شد که روش پژوهش این پژوهش، کاربردی و از نوع همبستگی است و در پایان تکنیک­های آماری مورد استفاده مطرح می­ شود.
۳-۲- نوع و روش پژوهش
این پژوهش با توجه به هدف آن جز پژوهشهای کاربردی محسوب می­ شود. یعنی در طبقه بندی پژوهش بر حسب هدف، کاربردی و بر حسب روش توصیفی و از شاخه همبستگی و پیمایشی می­باشد. با توجه به زمان جمع آوری داده ­ها، از نوع پژوهش­های مقطعی می­باشد. در این پژوهش از شیوه پرسشنامه استفاده خواهد شد. در واقع این پژوهش به دنبال جمع­آوری اطلاعات برای توصیف شرایط موجود و آزمون فرضیه برای پاسخگویی به سوالات پژوهش است.
۳-۳- جامعه آماری مورد بررسی
جامعه آماری در این تحقیق عبارت است از مدیران شرکتهای صنعتی فعال در سطح شهرستان کرمانشاه
۳-۳-۱- نمونه آماری و روش نمونه‌گیری
انتخاب نمونه دارای اهمیت خاصی است و هر چقدر نمونه بزرگتر باشد به ویژگی­های جامعه نزدیکتر است و تعمیم نتایج آن منطقی­تر می­باشد. نمونه­ خوب نمونه ­ای است که دارای صرفه اقتصادی باشد و همچنین معرف کل جامعه نیز باشد. نمونه آماری در این پژوهش بخشی از جامعه آماری است. روش نمونه گیری تصادفی ساده در دسترس است.
۳-۳-۲- حجم نمونه
از آنجا که جامعه آماری این تحقیق شامل کارکنان شرکت های صنعتی شهرستان کرمانشاه می‌باشد، نمونه لازم­ از بین ­این­ جامعه­ از طریق ‌نمونه گیری طبقه‌ای­_تصادفی ­ ­انتخاب­گردید. تعدادحجم جامعه ۱۸۰۰ نفر که توسط سازمان مربوطه گزارش شده است که با بهره گرفتن از فرمول کوکران تعداد ۳۱۷ نفر از بین جامعه آماری شرکت های صنعتی انتخاب و بررسی شده‌اند.
لذا در این پژوهش از فرمول کوکران برای نمونه گیری استفاده شده است:
اندازه‌‌‌‌­ی جامعه‌‌‌‌آماری‌‌‌‌= N (‌‌‌‌نفر)
=۱.۹۶ t: ضریب مشخص کننده حد بحرانی
P=0.5: احتمال وقوع صفت
q=0.5: احتمال وقوع عدم صفت
d=0.05: مقدار خطای مجاز
n: حجم نمونه
حجم نمونه انتخابی با توجه به جامعه آماری مربوط سازمان مورد نظر بررسی و انتخاب گردیده است.
۳-۴- متغیرهای پژوهش
متغیرهای این پژوهش عبارتند از:
متغیر مستقل: کارآفرینی استراتژیک
متغیر میانجی: مزیت رقابتی
متغیر وابسته: عملکرد سازمانی
۳- ۵- روش گردآوری داده ها:
۳-۵-۱- ابزارهای گردآوری داده ­ها:
داده ­های مورد نیاز این پژوهش بر اساس دو روش ذیل جمع­آوری شده است:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...