چکیده:
هدف از تحقیق شناسایی تأثیر فرایند مدیریت دانش بر اثربخشی بانک رفاه کارگران جنوب شهر تهران می باشد. این تحقیق از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی است. از نظر روش استنتاج از نوع تحقیقات توصیفی است و هچنین از نظرطرح تحقیق از نوع پس رویدادی است. جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه مدیران و کارشناسان شعب منتحب بانک رفاه کارگران جنوب شهر تهران در نظر گرفته شده است. این جامعه در مجموع 98 نفر بوده و نمونه مورد بررسی 78 پاسخگو برآورد شد. در این پژوهش از پرسشنامه جهت جمع آوری داد های تحلیل استفاده شد.به منظور بررسی و تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون رگرسیون خطی استفاده شده است. پس از پردازش داده­ ها توسط ابزارها و نرم افزارهای آماری، نتایج زیر حاصل شدند: این نتایج بیان می کند که مولفه های خلق دانش، اشتراک دانش، ذخیره دانش، بهره برداری از دانش، تحصیل دانش بر اثربخشی بانک رفاه کارگران تأثیرگذار است و هرچه به این شاخص ها بیشتر توجه شود اثربخشی بانک رفاه کارگران بهبود می یابد.
واژگان کلیدی: مدیریت دانش، اثربخشی
فهرست مطالب
فصل اول کلیات تحقیق. 1
1-2- بیان مسأله. 3
1-3- اهداف تحقیق. 5
1-4- اهمیت و ضرورت تحقیق 5
1-5- سؤال‌های تحقیق 8
1-7- متغیرهای تحقیق 9
1-8- مدل مفهومی تحقیق. 10
1-9- قلمرو زمانی، مکانی و موضوعی تحقیق 11
1-10- تعریف اصطلاحات (واژه‌ها) 11
فصل دوم ادبیات و پیشینه تحقیق. 14
مقدمه. 15
2-1- بخش اول: ادبیات تحقیق. 15
2-1-1- مفهوم دانش. 15
2-1-2- ارتباط داده‌، اطلاعات و دانش. 17
2-1-3- انواع دانش. 19
2-1-4- عوامل مؤثر بر بکارگیری دانش. 22
2-1-5- فرایند خلق دانش. 23
2-1-6- ویژگی‌های دانش. 24
2-1-7- مفهوم مدیریت دانش. 26
2-1-8- تاریخچه مدیریت دانش. 27
2-1-9- علل پیدایش و تکامل مدیریت دانش. 28
2-1-10- نیاز به مدیریت دانش. 30
2-1-11- اهداف مدیریت دانش. 30
2-1-12- وظایف مدیریت دانش. 31
2-1-13- مزایای مدیریت دانش. 32
2-1-14- عناصر اساسی مدیریت دانش. 34
نقش دانش در مدیریت دانش. 35
نقش مدیریت در مدیریت دانش. 36
نقش تکنولوژی اطلاعات در مدیریت دانش. 37
نقش فرهنگ سازمانی در مدیریت دانش. 37
2-1-15- گرایش‌های مدیریت دانش. 38
2-1-16- عوامل مؤثر در طراحی استراتژی مدیریت دانش. 39
2-1-17- مدیریت دانش و فناوری 40
2-1-18- جریان دانش در سازمان. 42
2-1-19- مؤلفه‌های مدیریت دانش. 45
2-1-20- مفاهیم کارآیی، اثربخشی و عملکرد. 47
2-1-21- اثربخشی سازمانی و معیارهای آن. 49
2-1-21-1- معیارهای سازمانی 49
2-1-21-2- مدل‌های اثربخشی سازمانی 53
2-2- بخش دوم: مروری بر سوابق تحقیق. 57
الف- سابقه تحقیقات انجام شده در داخل کشور. 57
ب) سابقه تحقیقات خارجی 59
2-3- بخش سوم: آشنایی با بانک رفاه کارگران. 68
فصل سوم روش تحقیق. 70
مقدمه. 71
3-1- روش تحقیق. 71
3-2- جامعه و نمونه آماری 72
3-3- برآورد حجم نمونه. 72
3-4- روش جمع‌آوری اطلاعات و مراحل آن. 72
3-4-1. مطالعه مقدماتی 73
3-4-2- استفاده از منابع کتابخانه‌ای و اسناد و مدارک 73
3-4-3. تهیه و تنظیم پرسشنامه. 73
3-5. بررسی روایی و پایائی آزمون. 75
3-5-1. بررسی روایی پرسشنامه. 75
3-5-2. بررسی پایایی پرسشنامه. 75
3-6-3. آلفای کرونباخ. 75
3-6. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 77
3-7- مراحل اجرای تحقیق 78
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها 79
2-4- آمار استنباطی 81
3-4-آزمون نرمال بودن متغیرها 85
4-4-آزمون استقلال خطاها 86
5-4-بررسی فرضیات تحقیق. 88
فصل پنجم. 109
نتیجه گیری و پیشنهاد. 109
5-1- مقدمه. 110
5-2- مروری بر موضوع تحقیق و روش اجرای آن. 110
5-3- تحلیل و تفسیر نتایج حاصل از فرضیه ها و مولفه های اثر بخشی تحقیق. 111
5-4- پیشنهادات با توجه به یافته های تحقیق و نظرات برای تحقیقات آتی 115
5-6. محدودیت‌های تحقیق 117
منابع. 118
منابع خارجی 124
پرسش نامه. 128
پیوست 132
. مقدمه
در فصل اول این تحقیق کلیات تحقیق تشریح می گردد. در ابتدا تاریخچه مطالعاتی موضوع پژوهش به طور مختصر بیان می شود و سپس مطالبی در خصوص بیان کلی مسئله و اهمیت آن آورده شده است. در ادامه، فرضیه های تحقیق، اهداف و قلمرو تحقیق معرفی شده و در پایان برخی از اصطلاحات کاربردی در این پژوهش تعریف می شوند.
1-2- بیان مسأله[1]
مدیریت دانش، یکی از عوامل حیاتی موفقیت در سازمان­های امروزی محسوب می شود. امروزه دانش به عنوان منبع کلیدی هرسازمانی محسوب می­شود. سازمان های امروزی دانش محور شده ­اند و به جای نیروهای یدی برای ذهن ها هزینه می کنند.
فضای پیچیده، متغیر و رقابتی‌سازمان‌های امروزی ایجاب می‌کند که تمامی نهادها و مؤسسات بتوانند خود را با شرایط موجود تطبیق داده و متناسب با فضای رقابتی فعالیت نمایند، چرا که عدم تطبیق با محیط و شرایط متغیر آن، سازمان‌ها را به سوی آنتروپی و فرسایش هدایت می کند. در واقع سازمان‌ها برای حیات و بقا و پیشتازی در عرصه رقابت باید از مزیت‌های رقابتی مناسبی برخوردار باشند، مزیت­هایی که بدون تردید در راستای مدیریت و برنامه‌ریزی و برخورداری از منابع به ویژه دانش، کسب خواهد شد. دانشی که تصمیم‌گیری و عملکرد را ممکن ساخته و به سختی تقلید یا کپی می‌شود و مالک آن دارای یک کالای فی‌نفسه و منحصربه‌فرد است (امیرخانی، 1390).
یقیناً مدیریت یک چنین منبع ارزشمندی برای تمام سازمان‌ها به ویژه سازمان‌های پولی و مالی بسیار حائز اهمیت بوده و به رشد و توسعه آنها در بازار رقابت کمک می‌کند. بکارگیری استراتژی‌های مدیریت دانش، می‌تواند زمینه نوآوری در فرایندها، فعالیت‌ها، محصولات و خدمات را فراهم نموده و موقعیت رقابتی سازمان‌ها را بهبود بخشد. مدیریت دانش، یک متدلوژی تغییر است که از یک طرف با جذب دانش‌های جدید به درون سیستم و از طرف دیگر با اداره مؤثر آن می‌تواند مهم­ترین عامل تغییر در یک سازمان باشد ( افرازه، 1386 ).

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...