بررسی تطبیقی جایگاه زن در قرآن و حدیث ... |
همکاری و مساعدت مرد در امور منزل و تربیت فرزندان موجبات سعادت و رفاه خانواده و زمینه ساز فلاح جامعه می گردد. پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله در تأکید بر همکاری داماد بزرگوارشان در امور خانه( پاک کردن عدس) اجر و ثواب فراوان و مطابق با صابران را برای ایشان بیان می کنند. البته پیامبر صلی الله علیه و آله خدمت به عیال را زمانی همراه با پاداش الهی می دانند که با اهانت به همسر مقرون نباشد و در این صورت است که نام آن فرد در دیوان شهداء نگاشته می شود و به اندازه هر شب و روزی ثواب هزار شهید برای او ثبت می گردد و به هر قدمی که در راه تشرک مساعی زن خود در خانه خود بر می دارد، ثواب حج و عمره می برد و خداوند به اندازه عرقی که می ریزد شهری در بهشت به او می بخشد . . . پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله خدمت نمودن به عیال را کفاره گناهان بزرگی و فرونشاندن آتش غضب الهی بر می شمارند و در نهایت بیان می دارندکه خدمت زن و زندگی را نمی کند مگر صدیق یا شهید باشد تا خیر دنیا و آخرت را خداوند بر او برساند. کلام امیر المؤمنین در این باره چنین است: «دَخَلَ عَلَیْنَا رَسُولُ اللَّهِ ص وَ فَاطِمَهُ جَالِسَهٌ عِنْدَ الْقِدْرِ- وَ أَنَا أُنَقِّی الْعَدَسَ- قَالَ یَا أَبَا الْحَسَنِ قُلْتُ لَبَّیْکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ- قَالَ اسْمَعْ مِنِّی وَ مَا أَقُولُ إِلَّا مِنْ أَمْرِ رَبِّی- مَا مِنْ رَجُلٍ یُعِینُ امْرَأَتَهُ فِی بَیْتِهَا- إِلَّا کَانَ لَهُ بِکُلِّ شَعْرَهٍ عَلَى بَدَنِهِ عِبَادَهُ سَنَهٍ- صِیَامٍ نَهَارُهَا وَ قِیَامٍ لَیْلُهَا- وَ أَعْطَاهُ اللَّهُ مِنَ الثَّوَابِ- مِثْلَ مَا أَعْطَاهُ الصَّابِرِینَ- دَاوُدَ النَّبِیِّ وَ یَعْقُوبَ وَ عِیسَى ع- یَا عَلِیُّ مَنْ کَانَ فِی خِدْمَهِ الْعِیَالِ فِی الْبَیْتِ- وَ لَمْ یَأْنَفْ کَتَبَ اللَّهُ اسْمَهُ فِی دِیوَانِ الشُّهَدَاءِ- وَ کَتَبَ لَهُ بِکُلِّ یَوْمٍ وَ لَیْلَهٍ ثَوَابَ أَلْفِ شَهِیدٍ- وَ کَتَبَ لَهُ بِکُلِّ قَدَمٍ ثَوَابَ حِجَّهٍ وَ عُمْرَهٍ- وَ أَعْطَاهُ اللَّهُ بِکُلِّ عِرْقٍ فِی جَسَدِهِ مَدِینَهً فِی الْجَنَّهِ- یَا عَلِیُّ سَاعَهٌ فِی خِدْمَهِ الْبَیْتِ- خَیْرٌ مِنْ عِبَادَهِ أَلْفِ سَنَهٍ وَ أَلْفِ حِجَّهٍ وَ أَلْفِ عُمْرَهٍ- وَ خَیْرٌ مِنْ عِتْقِ أَلْفِ رَقَبَهٍ وَ أَلْفِ غَزْوَهٍ- وَ أَلافِ مَرِیضٍ عَادَهُ وَ أَلْفِ جُمُعَهٍ- وَ أَلْفِ جَنَازَهٍ وَ أَلْفِ جَائِعٍ یُشْبِعُهُمْ- وَ أَلْفِ عَارٍ یَکْسُوهُمْ- وَ أَلْفِ فَرَسٍ یُوَجِّهُهُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ- وَ خَیْرٌ لَهُ مِنْ أَلْفِ دِینَارٍ یَتَصَدَّقُ بِهَا عَلَى الْمَسَاکِینِ- وَ خَیْرٌ لَهُ مِنْ أَنْ یَقْرَأَ التَّوْرَاهَ وَ الْإِنْجِیلَ- وَ الزَّبُورَ وَ الْفُرْقَانَ- وَ مِنْ أَلْفِ أَسِیرٍ أَسَرَ فَأَعْتَقَهُمْ- وَ خَیْرٌ لَهُ مِنْ أَلْفِ بَدَنَهٍ یُعْطِی لِلْمَسَاکِینِ- وَ لَا یَخْرُجُ مِنَ الدُّنْیَا حَتَّى یَرَى مَکَانَهُ مِنَ الْجَنَّهِ- یَا عَلِیُّ مَنْ لَمْ یَأْنَفْ مِنْ خِدْمَهِ الْعِیَالِ- فَهُوَ کَفَّارَهٌ لِلْکَبَائِرِ وَ یُطْفِی غَضَبَ الرَّبِّ- وَ مُهُورُ الْحُورِ الْعِینِ وَ تَزِیدُ فِی الْحَسَنَاتِ وَ الدَّرَجَاتِ- یَا عَلِیُّ لَا یَخْدُمُ الْعِیَالَ إِلَّا صِدِّیقٌ أَوْ شَهِیدٌ- أَوْ رَجُلٌ یُرِیدُ اللَّهُ بِهِ خَیْرَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ».[۷۰۷]
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۲-۱-۹-مراقبت ویژه در ایام خاص
یکی از وظایف خاص و منحصر به فرد مردان، مراقبت ویژه از همسر در دوران بارداری و ایام مخصوصی است که او دچار دگرگونی های هورمونی می گردد و نیازمند یاری، توجهات روحی و عواطف افزون تری از جانب همسر خود می باشد. مراعات حال او در این ایام که چند روز کوتاهی از هر ماه و نیز ایام بارداری می باشد، تحمل درد و رنج را برای او آسانتر و سلامت روح و روان خود و فرزندش را تأمین خواهد نمود و زمینه ساز ایجاد آرامش در خانواده خواهد شد. دین مبین اسلام نیز رعایت احوال زن در این ایام سفارش نموده: «وَ یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْمَحیضِ قُلْ هُوَ أَذىً فَاعْتَزِلُوا النِّساءَ فِی الْمَحیضِ وَ لا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى یَطْهُرْنَ. . .»[۷۰۸]و به مهربانی و شفقت نسبت به آن ها امر کرده است«. . . فَإِنَّ لَهُنَّ عَلَیْکُمْ حَقّاً وَاجِباً لِمَا اسْتَحْلَلْتُمْ مِنْ أَجْسَامِهِنَّ وَ بِمَا وَاصَلْتُمْ مِنْ أَبْدَانِهِنَّ وَ یَحْمِلْنَ أَوْلَادَکُمْ فِی أَحْشَائِهِنَّ حَتَّى أَخَذَهُنَّ الطَّلْقُ مِنْ ذَلِکَ فَأَشْفِقُوا عَلَیْهِنَّ وَ طَیِّبُوا قُلُوبَهُنَّ حَتَّى یَقِفْنَ مَعَکُمْ»[۷۰۹]
۲-۱-۱۰-آراستگی مرد برای همسر خود
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله یکی از سنت های انبیاء علیهم السلام را استفاده از عطر بیانی می نمایند «إِنَّ مِنْ سُنَّتِی وَ سُنَّهِ الْأَنْبِیَاءِ قَبْلِی النِّکَاحَ و . . . و الْعِطْرَ«[۷۱۰] هم ایشان در مقابل اعتراض عده ای از زنان نسبت به همسران خود که از بوی خوش، زنان و خوردن گوشت اعراض می کردند، فرمود: من که رهبر شما هستم گوشت می خورم، نظافت میکنم و عطر استعمال می نمایم[۷۱۱]ودر ادامه در دوری نمودن از زنان به آن ها هشدار داد و فرمود « وَ قَلِّمُوا الْأَظْفَارَ وَ لَا تَشَبَّهُوا بِالْیَهُودِ الْخَبَرَ »[۷۱۲]تنظفوا و لا تشبهوا بالیهود» نظیف باشید و خودتان را شبیه یهود قرار ندهید. سپس فرمود زنان یهود که زناکار شدند برای آن بود که شوهرانشان خود را تمیز نمی کردند تا زن ها بدان ها راغب شوند.[۷۱۳]
اسلام مردان را موظف نموده تا به زیبایی و آراستگی ظاهر خود بپردازند و مردان بزرگ الهی را سرمشق این موضوع قرار می دهد. به عنوان نمونه حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام با رنگ مشکی خضاب می نمود و می فرمود: خضاب و آرایش در مرد موجب افزایش پاکدامنی در همسر اوست.[۷۱۴]
۲-۱-۱۱-مراعات حال همسر
زنان دارای تحمل و ظرفیت خاصی هستند که نباید فوق طاقتشان از آن ها انتظار داشت، حضرت علی علیه السلام در سفار به مراعات حال بانوان، خطاب به مردان می فرماید : «فَإِنَّ الْمَرْأَهَ رَیْحَانَهٌ وَ لَیْسَتْ بِقَهْرَمَانَه»[۷۱۵]
۲-۱-۱۲-پرداخت مهریه( یا هدیه مالی) به همسر
زن پس از ازدواج، مالک حقوقی می شود که همسرش باید در ادای آن بکوشد؛ از جمله آن که مهریه[۷۱۶] او را با روی خوش و طیب خاطر پرداخت نماید«وَ ءَاتُواْ النِّسَاءَ صَدُقَاتهِِنَّ نحِْلَهً فَإِن طِبْنَ لَکُمْ عَن شىَْءٍ مِّنْهُ نَفْسًا فَکلُُوهُ هَنِیًا مَّرِیًا »[۷۱۷]و قصد مطالبه آن را نداشته «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا یَحِلُّ لَکُمْ أَنْ تَرِثُوا النِّساءَ کَرْهاً وَ لا تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُوا بِبَعْضِ ما آتَیْتُمُوهُنَّ إِلاَّ أَنْ یَأْتینَ بِفاحِشَهٍ مُبَیِّنَهٍ . . »[۷۱۸]و هنگام ازدواج بر پرداخت آن پیمان محکمی داده باشد. « وَ کَیْفَ تَأْخُذُونَهُ وَ قَدْ أَفْضى بَعْضُکُمْ إِلى بَعْضٍ وَ أَخَذْنَ مِنْکُمْ میثاقاً غَلیظاً »[۷۱۹]حضرت علی علیه السلام به مردان سفارش می نمایند که مهر زنان خود را بپردازند.«إِذَا دَخَلَ الرَّجُلُ بِالْمَرْأَهِ. . . فَقَدْ وَجَبَ لَهَا الْمَهْرُ کُلُّه[۷۲۰] و آن را حق زن می داند.«. . . لِأَنَّ الْمَرْأَهَ أَحَقُّ بِمَهْرِهَا«[۷۲۱] پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نیز اولین مجری این قانون الهی است. «یَأَیُّهَا النَّبىُِّ إِنَّا أَحْلَلْنَا لَکَ أَزْوَاجَکَ الَّتىِ ءَاتَیْتَ أُجُورَهُن. . »[۷۲۲]
۲-۱-۱۳-عدم مرد سالاری و بی عدالتی
برخی مردان بر این باورند که پس از ازدواج، مالک همسر خود می باشند و زن مملوک و برده آن ها می شود. نظریه ای که در آن ازدواج به معنای بردگی،کنیزی و خدمتکاری زن است، گاه نیز تصوری عکس آن از سوی زن ایجاد می گردد. چنین باورهایی در اسلام جایگاهی ندارد. در حالی که تمام انسان ها آزاد به دنیا پا نهادند. امام باقر علیه السلام از قول حضرت علی علیه السلام آورده اند که در خطابی به مردم آفرینش انسان را بر اساس بنده یا کنیز بودن نمی داند، بلکه همه انسان ها را آزاد و حر می داند: «وَ مَا قَضَى بِهِ قَالَ قَالَ النَّاسُ کُلُّهُمْ أَحْرَارٌ»[۷۲۳] به عبارت دیگر زن یا مرد پس از ازدواج از آزادی و انسانیت خود محروم نگشته و دیگری اختیارات او را برعهده نمی گیرد، بلکه دو انسان آزاد با عقد تعهداتی که موجب دوام ازدواج گردد، زندگی مشترک خود را شروع می کنند.
۲-۱-۱۴-توجه به همراهی خیر و برکت با زنان
زنان موجب نزول خیرات و برکات الهی می گردند. از امام صادق علیه السلام سؤال شد که آیا این حدیث صحیح است که مردی نزد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آمد و از نیازش نزد ایشان شکایت کرد و پیامبر تا سه بار سؤال او، هر بار دستور به ازدواج داد. «اسحاق بن عمّار : قلت لابی عبد الله:الحدیث الذّی یروونه الناس حقّ؟انّ رجلا اتی النبیّ صلی الله علیه و آله و سلم فشکی الیه الحاجه فامره بالتزویج . . حتّی امره ثلاث مرّات» امام پس از تأیید این حدیث که فرمود:«هو حقّ» رزق و روزی را همراه با زنان دانستند و فرمودند « الرِّزْقُ مَعَ النِّسَاءِ وَ الْعِیَالِ. »[۷۲۴]هم ایشان در سخنی دیگر بیشترین خیر را در زنان می دانند « أَکْثَرُ الْخَیْرِ فِی النِّسَاءِ»[۷۲۵]بنابراین در اسلام همسر را وسیله افزایش رزق و روزی می داند و به مردان توصیه می نماید جهت رفع تنگدستی خود ازدواج نمایندوتشکیل خانواده دهند و ایشان، ازدواج را عاملی بر وسعت روزی مطرح می کند. از پیامبر صلی الله علیه و آله آمده است که ایشان فرمودند: « اتخذوا الاهل فانه ارزق لکم»[۷۲۶]« یتزوجون حتی یغنهم الله من فضله»[۷۲۷]و زنان را عامل خیر و برکت می دانند« تزوجوا للرزق فان لهن البرکه»[۷۲۸]
۲-۱-۱۵-همسر، نعمتی الهی جهت آرامش مرد
همسران از جمله نعمت ها و هدایای خدا به افرادند. امام سجاد علیه السلام در تأکید این مطلب همسر را نعمتی از جانب خدا معرفی می نمایند که مایه آرامش و انس می باشد «و حق الزوجه ان تعلم ان الله عز و جل جعلها لک سکنا و أنسا و تعلم انّ ذلک نعمه من الله تعالی علیک»[۷۲۹] البته لازم است انسان در مقابل وجود این نعمت مورد قدردانی نموده وحمد الهی را به جای آورد. «کل واحد منکما یجب ان یحمد الله علی صاحبه»[۷۳۰] و همسر را نعمتی از نعمت های الهی می داند.
۲-۱-۱۶-امانت الهی دانستن همسر
زن امانت الهی است که مردان آن ها را به خانه های خود می آورند و به صورت ودیعه الهی نزد خود نگه می دارند«. . اتَّقُوا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فِی النِّسَاءِ فَإِنَّهُنَّ عَوَانٍ بَیْنَ أَیْدِیکُمْ أَخَذْتُمُوهُنَّ عَلَى أَمَانَاتِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ . .»[۷۳۱]همانطور که انسان در اسلام به حفظ امانت بسیار سفارش شده است، همسران را برای مردان همانند یک امانت می داند و آن یک امانت الهی که دقت در حفظ و نگهداری آن باید بیش از سایر امانت باشد. گرچه در اسلام حفظ امانات به ارزش امانت بستگی ندارد اما دریافت امانت از هر خدا بسیار دقت بیشتری را می طلبد.
۲-۱-۱۷-مرد محرم اسرار همسر
بر مرد لازم است که اسرار و معایب همسر خود را حفظ نماید و همچون لباس زینت بخش او باشد«. .هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُم. . . »[۷۳۲]
۲-۱-۱۸-شاد نمودن همسر
یکی دیگر از وظایف شوهر در قبال همسر خود شاد نمودن اوست. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم پس از بیان مهربان تر بودن خداوند به دختران نسبت به پسران، ادخال سرور به قلب محارم را برابر با شادی فرد توسط خداوند در روز قیامت می داند و می فرماید: « إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى عَلَى الْإِنَاثِ أَرَقُّ مِنْهُ عَلَى الذُّکُورِ- وَ مَا مِنْ رَجُلٍ یُدْخِلُ فَرْحَهً عَلَى امْرَأَهٍ بَیْنَهُ وَ بَیْنَهَا حُرْمَهٌ- إِلَّا فَرَّحَهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَهِ».[۷۳۳]
۲-۱-۱۹-چشم پوشی از خطا
از جمله حقوق زن، چشم پوشی و نادیده گرفتن خطای اوست« فاذا جهلت عفوت عنها»[۷۳۴]تا صفا و صمیمیت در زندگی جریان یابد.
۲-۱-۲۰-احترام به حقوق همسر
همسران برای ایجاد یک رابطه مثبت و صمیمانه میان خود، باید حقوق یکدیگر را رعایت نمایند و به آن احترام گذارند و جهت احیای آن اقدام نمایند. حضرت علی به روایت امام کاظم علیهما السلام رعایت حقوق زنان را از جمله آخرین سخنان و تأکیدات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بیان می فرماید:« . . الله الله فی النساء . . فانّ آخر ما تکلّم به نبیّکم ان قال : اوصیکم . . بالنساء. . »[۷۳۵]بنابراین در دین اسلام رعایت حقوق همسر و احترام گذاشتن به آن بسیار سفارش شده است تا بنای خانواده تحکیم یابد.
۲-۱-۲۱-حمایت عاطفی از نیازهای همسر
زن و مرد هر دو دارای نیازهای عاطفی هستند که باید پس از شناسایی با دیده احترام نگریسته شده و به آن پاسخ مثبت و صحیح داده شود. حتی پس از مرگ به نیکی یاد کردن، احترامی نسبت به همسر است. عایشه، ثناء و احترام پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله را نسبت به همسرش خدیجه کبری سلام الله علیها بیان می نماید و می گوید:«کان رسول الله صلی الله علیه و آله لا یکاد یخرج من البیت حتّی یذکر خدیجه فیحسن الثّناء علیها . . »[۷۳۶]بدین روی است که اسوه های دین همواره به رعایت اکرام و احترام نسبت به سایر افراد به خصوص همسران سفارش نموده اند. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بهترین افراد را کسانی می داند که با همسر خود بهترین باشد« خیارکم خیارکم لنسائهم »[۷۳۷] ایشان در خطبه حجه الوداع مهمترین و آخرین سفارشات خود را به انبوهی از مسلمانان که در آن جا حضور داشتند، بیان فرمود و از جمله توصیه های مهم ایشان رعایت احترام و اکرام نسبت به زنان است و ایشان توجه به زنان و مراعات حقوق آن ها را سفارش نموده و می فرمایند: «ایها الناس ان لنساءکم علیکم حقاً و لکم علیهنّ حقاً . . .فاتّقوا الله فی النساء و استوصوا بهنّ خیرا . . .»[۷۳۸]
۲-۱-۲۲-احترام به احساس هنری زن
زن در مقابل احترام مرد به احساس هنری خویش، آرامش می یابد و از داشتن همسری مانند او شاد و راضی است.[۷۳۹]امام باقرعلیه السلام در باره گروهی از مسلمانان که به منزل سیدالشهداء حسین به علی علیه السلام آمدند، نقل می فرماید که آنان خطاب به حضرت گفتند: فرزند پیامبر! در خانه شما چیزهایی می بینیم که آن را خوش نداریم-در منزل امام فرش ها و بالش هایی دیده می شد-امام حسین علیه السلام در پاسخ فرمود: ما آن گاه که ازدواج کردیم، مهریه زنان را به آنان می پردازیم و ایشان با کابین خویش هرچه دوست داشتند می خرند، و ما در این کارها دخالت نمی کنیم: « «دَخَلَ قَوْمٌ عَلَى الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ علیهما السلام، فَقَالُوا: یَا ابْنَ رَسُولِ اللّهِ، نَرى فِی مَنْزِلِکَ أَشْیَاءَ نَکْرَهُهَا ، وَإِذَا فِی مَنْزِلِهِ بُسُطٌ وَنَمَارِقُ. فَقَالَ علیه السلام: إِنَّا نَتَزَوَّجُ النِّسَاءَ، فَنُعْطِیهِنَّ مُهُورَهُنَّ، فَیَشْتَرِینَ مَا شِئْنَ، لَیْسَ لَنَا مِنْهُ شَیْءٌ»[۷۴۰]
۲-۱-۲۳-تحذیر از تحمل کار سنگین بر زن
توصیف فرد به زیبائی ها یکی از بهترین راه های ایجاد ارتباط عاطفی و احساسی است. حضرت علی دروصیت خود به امام حسن مجتبی علیهما السلام، زن را به زیباترین موجودات که گلی خوشبو است، توصیف می فرماید: «فانّ المرأه ریحانه و لیست بقهرمانه»[۷۴۱]
۲-۱-۲۴-عدم آزار و خشونت نسبت به همسر
گاه مردان می پندارند بواسطه قدرت جسمانی می توانند همسر خود را مورد آزار و اذیت قرار دهند. در صورتی که مرد حتی اجازه ترشرویی با همسر خود را ندارد« . . وَ لَا یُقَبِّحُ لَهَا وَجْهاً . . »[۷۴۲]در حدیثی آمده است: اگر مردی زن خود را بیازارد، هیچ عبادت و حسنه و عمل نیکی از او پذیرفته نیست تا این که همسرش را از خود خشنود نماید.[۷۴۳] و اگر مرد، همسر خود را که رکن زندگی مشترک است، مورد آزار قرار دهد، قطعاً مورد اذیت واقع می شود «فایّ رجل لطم امرأته لطمه امر الله عزّ و جلّ مالکا خازن النّیران فیلطمه علی حرّ وجهه سبعین لطمه فی نار جهنّم»[۷۴۴]و به قدری از جانب پروردگار در مورد زنان سفارش شده است که پیامبر می فرمایند من تصور کردم اف گفتن به آن ها نیز جایز نباشد «. . أَخْبَرَنِی أَخِی جَبْرَئِیلُ وَ لَمْ یَزَلْ یُوصِینِی بِالنِّسَاءِ حَتَّى ظَنَنْتُ أَنْ لَا یَحِلَّ لِزَوْجِهَا أَنْ یَقُولَ لَهَا أُفٍّ . . »[۷۴۵]
۲-۱-۲۵-مهیا نمودن زمینه های کسب دانش
پیشوایان و بزرگان دین اسلام مرد و زن را به کسب دانش ترغیب می نمایند. امام صادق علیه السلام از قول پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله آورده اند که ایشان فرمودند: «طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِیضَهٌ عَلى کُلِّ مُسْلِمٍ»[۷۴۶] واژه مسلم اسم جنس است که دلالت بر زن و مرد مسلمان دارد بدین علت است که در روایتی دیگر امام صادق علیه السلام از قول پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله طلب علم را به صورت مطلق بیان نموده اند که می فرمایند: «طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِیضَهٌ»[۷۴۷]هم ایشان در تشویق زنان به آموزش احکام و فقه می فرمایند: زنان انصار، زنان خوبی هستند، حیا و شرم مانع فقه آموزی آنان نیست. «نعم النّساء نساء الانصار لم یمنعهنّ الحیاء ان یتفقّّهن فی الدّین»[۷۴۸] تاریخ صدر اسلام نیز شاهد رواج علم و دانش در میان زنان است. برخی از این موراد عبارتند از:
۲-۱-۲۵-۱- پرسش زنان از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم
زینب عطاره که به خرید و فروش لوازم آرایش زنان اشتغال داشت، نزد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آمد و از چگونگی آفرینش جهان پرسید و حضرت به وی پاسخ داد. در روایت از امام صادق علیه السلام آمده است:«جاءت زینب العطاره الحولاء الی نساء رسول الله صلی الله علیه و آله و بناته و کانت تبیع منهنّ العطر فدخل رسول الله و هی عندهن، . . .فقالت: ما جئت بشیء من بیعی و انّما جئتک أسألک عن عظمه الله، فقال: جل جلال الله، ساحدثک عن بعض ذلک . . . »[۷۴۹]
۲-۱-۲۵-۲-پرسش زنان از صحابه
عبد الله بن مسعود گوید: چرا کسانی را که خداوند در قرآن لعنت کرده، لعن نکنم، یعنی زنان خال کوبنده (واشمه ) و زنانی که نزد آنان برای خال کوبی(مستوشمه)می روند و آرایشگرانی که موی برخی زنان را به سر بعضی دیگر وصل می کنند(واصله ) و کسانی که نزد آن ها برای این کار می روند ( مستوصله) .
زنی این سخن را شنید، تمام قرآن را قرائت کرد و این گفته ابن مسعود را در قرآن نیافت. روز بعد نزد او آمد و گفت: شب گذشته تمام قرآن را خواندم و آن چه تو گفتی در قرآن نبود .
ابن مسعود گفت: مگر خداوند نفرموده است: «. . . وَ ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا. . »[۷۵۰]و رسول خدا فرمود: خداوند زن های واشمه و مستوشمه را لعنت کرده است. «أن قال لعن الله الواشمه و المستوشمه»[۷۵۱]
۲-۱-۲۵-۳- پرسش صحابه از زنان
پرسش هایی که صحابه از دختر گرامی پیامبر صلی الله علیه و آله داشتند. به عنوان مثال روزی ابن مسعود نزد فاطمه زهرا سلام الله علیها آمد و گفت: آیا پیامبر چیزی از دانش نزد شما گذارده است؟ حضرت فاطمه سلام الله علیها به کنیزش فرمود: برگه هایی را که از پدرم بر جای مانده، بیاور.[۷۵۲]
۲-۱-۲۵-۴-پرسش زنان از زنان
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1400-09-05] [ 11:19:00 ب.ظ ]
|