سازمان‌های پیشرو ظاهر شوند، و این امر مستلزم شناسایی عوامل حیاتی موفقیت و اقدام عملی بر مبنای این عوامل تأثیرگذار در مراحل مختلف طراحی و به کار گیری مدیریت دانش است. در این پژوهش بر اساس مطالعه دقیق عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش که توسط محققان و صاحب نظران گوناگون به صورت نظری و تجربی صورت گرفته است، 10 عامل حیاتی و شاخص‌های هر یک از این عوامل شناسایی شدند و در یک چارچوب ارائه گردیدند. در ادامه بر پایه این عوامل حیاتی موفقیت و شاخص‌های مربوطه، یک ابزار در قالب پرسشنامه برای تعیین اهمیت و اولویت آن‌ها از دیدگاه خبرگان حوزه مدیریت دانش توسعه داده شد. به کمک آزمون‌های آماری پایایی و اعتبار این ابزار با بهره گرفتن از آزمون دو جمله‌ای برای قسمت اول پرسشنامه و آزمون کای اسکوئر به منظور تایید توانایی شاخص‌ها برای سنجش عوامل حیاتی مورد بررسی قرار گرفته و تایید شده است. سپس اهمیت و اولویت این عوامل اصلی موفقیت بر اساس آزمون فرید من مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که بر اساس این تجزیه و تحلیل، پشتیبانی و تعهد مدیریت عالی سازمان به عنوان مهم‌ترین عوامل حیاتی موفقیت و الگوبرداری و اندازه گیری عملکرد از کم‌ترین اهمیت و رتبه برخوردار شدند. اهمیت و اولویت (رتبه) این مجموعه عوامل اصلی موفقیت می‌تواند به عنوان یک راهنما برای سازمان‌های دانش محور برای اولویت بندی و تنظیم فعالیت‌های مدیریت دانش مورد استفاده قرار گیرد. پس از تایید چارچوب توسعه یافته مدیریت دانش که شامل عوامل حیاتی موفقیت، اولویت‌ها و رتبه بندی هر یک از آن‌ها می‌باشد، با بهره گرفتن از پرسشنامه دوم وضعیت آمادگی مدیریت دانش در ستاد ویژه توسعه فناوری نانو مورد بررسی قرار گرفت و نقاط قوت و ضعف سازمان مورد مطالعه نسبت به حالت ایده آل و مطلوب در هر عامل و شاخص بیان گردید.

 

واژه‌های کلیدی: مدیریت دانش، سازمان دانش محور، عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش و آمادگی مدیریت دانش.

 

فهرست مطالب

 

عنوان

 

صفحه

 

فصل اول مقدمه و کلیات طرح تحقیق

 

1-1-مقدمه 2

 

1-2- تعریف مسئله و بیان موضوع. 4

 

1-3- ضرورت انجام تحقیق 6

 

1-4- اهداف و کاربردهای تحقیق 8

 

1-5- روش تحقیق 9

 

1-6- جامعه آماری و روش گردآوری داده‌ها 10

 

1-7- جنبه جدید بودن و نوآوری. 11

 

1-8- واژگان تخصصی 11

 

فصل دوم مبانی نظری تحقیق

 

2-1-مقدمه. 14

 

2-2-تاریخچه 16

 

2-3- مقایسه داده، اطلاعات و دانش. 17

 

2-4-انواع دانش. 19

 

2-5- مدیریت دانش و ضرورت آن 22

 

2-6- سیستم‏های خبره، هوش مصنوعی و مدیریت دانش. 25

 

2-7- رویکردهای موجود نسبت به مدیریت دانش. 27

 

2-8- فرآیند های مدیریت دانش. 29

 

2-9- سازمان یادگیرنده و مدیریت دانش. 35

 

2-10- نگرش دانش- محور به سازمان 36

 

2-11- سازمان دانش محور. 37

 

2-12- مدیریت دانش در سازمان دانش‏محور. 41

 

2-13- ساختار و جو سازمانی برای سازمان‌های دانش محور 44

 

2-14- عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش. 48

 

2-16- عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش در سازمان‌های دانش محور 59

 

فصل سوم روش شناسی تحقیق

 

3-1- مقدمه. 65

 

3-2- روش تحقیق 66

 

3-3-جامعه آماری و تعداد نمونه. 68

 

3-4-روش تجزیه و تحلیل داده‏ها. 68

 

3-5- مراحل انجام پژوهش 70

 

3-6- سوالات تحقیق 71

 

3-7- فرضیه‏های تحقیق. 71

 

3-8- تشریح چارچوب عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش در سازمان‌های دانش محور. 72

 

3-9-روایی و پایایی ابزار اندازه گیری. 87

 

3-9-1- روایی ابزار اندازه گیری 87

 

3-9-2- پایایی ابزار اندازه گیری. 88

 

فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده‌ها

 

4-1- مقدمه. 91

 

4-2- ویژگی جمعیت شناختی پاسخ دهندگان 92

 

4-3-آزمون اهمیت عوامل موفقیت مدیریت دانش در سازمان‌های دانش محور 94

 

4-4-آزمون توانایی سنجش عوامل موفقیت مدیریت دانش توسط شاخص‌ها. 99

 

4-5- مطالعه موردی 113

 

4-5-1- معرفی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو 113

 

4-5-2- ضرورت به کار گیری مدیریت دانش در ستاد ویژه توسعه فناوری نانو 115

 

4-5-3- آمادگی برای مدیریت دانش 117

 

4-5-4-ارزیابی آمادگی مدیریت دانش در ستاد ویژه توسعه فناوری نانو 118

 

فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات

 

5-1-مقدمه 142

 

5-2-خلاصه فصل‌های پیشین. 143

 

5-3-نتایج و یافته‌های تحقیق 146

 

5-4-چارچوب نهایی شده در این تحقیق 151

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...