پایان نامه ارائه چارچوب مدیریت دانش در سازمانهای دانشمحور مورد مطالعه ستاد فناوری نانو ایران |
سازمانهای پیشرو ظاهر شوند، و این امر مستلزم شناسایی عوامل حیاتی موفقیت و اقدام عملی بر مبنای این عوامل تأثیرگذار در مراحل مختلف طراحی و به کار گیری مدیریت دانش است. در این پژوهش بر اساس مطالعه دقیق عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش که توسط محققان و صاحب نظران گوناگون به صورت نظری و تجربی صورت گرفته است، 10 عامل حیاتی و شاخصهای هر یک از این عوامل شناسایی شدند و در یک چارچوب ارائه گردیدند. در ادامه بر پایه این عوامل حیاتی موفقیت و شاخصهای مربوطه، یک ابزار در قالب پرسشنامه برای تعیین اهمیت و اولویت آنها از دیدگاه خبرگان حوزه مدیریت دانش توسعه داده شد. به کمک آزمونهای آماری پایایی و اعتبار این ابزار با بهره گرفتن از آزمون دو جملهای برای قسمت اول پرسشنامه و آزمون کای اسکوئر به منظور تایید توانایی شاخصها برای سنجش عوامل حیاتی مورد بررسی قرار گرفته و تایید شده است. سپس اهمیت و اولویت این عوامل اصلی موفقیت بر اساس آزمون فرید من مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که بر اساس این تجزیه و تحلیل، پشتیبانی و تعهد مدیریت عالی سازمان به عنوان مهمترین عوامل حیاتی موفقیت و الگوبرداری و اندازه گیری عملکرد از کمترین اهمیت و رتبه برخوردار شدند. اهمیت و اولویت (رتبه) این مجموعه عوامل اصلی موفقیت میتواند به عنوان یک راهنما برای سازمانهای دانش محور برای اولویت بندی و تنظیم فعالیتهای مدیریت دانش مورد استفاده قرار گیرد. پس از تایید چارچوب توسعه یافته مدیریت دانش که شامل عوامل حیاتی موفقیت، اولویتها و رتبه بندی هر یک از آنها میباشد، با بهره گرفتن از پرسشنامه دوم وضعیت آمادگی مدیریت دانش در ستاد ویژه توسعه فناوری نانو مورد بررسی قرار گرفت و نقاط قوت و ضعف سازمان مورد مطالعه نسبت به حالت ایده آل و مطلوب در هر عامل و شاخص بیان گردید.
واژههای کلیدی: مدیریت دانش، سازمان دانش محور، عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش و آمادگی مدیریت دانش.
فهرست مطالب
عنوان
صفحه
فصل اول مقدمه و کلیات طرح تحقیق
1-1-مقدمه 2
1-2- تعریف مسئله و بیان موضوع. 4
1-3- ضرورت انجام تحقیق 6
1-4- اهداف و کاربردهای تحقیق 8
1-5- روش تحقیق 9
1-6- جامعه آماری و روش گردآوری دادهها 10
1-7- جنبه جدید بودن و نوآوری. 11
1-8- واژگان تخصصی 11
فصل دوم مبانی نظری تحقیق
2-1-مقدمه. 14
2-2-تاریخچه 16
2-3- مقایسه داده، اطلاعات و دانش. 17
2-4-انواع دانش. 19
2-5- مدیریت دانش و ضرورت آن 22
2-6- سیستمهای خبره، هوش مصنوعی و مدیریت دانش. 25
2-7- رویکردهای موجود نسبت به مدیریت دانش. 27
2-8- فرآیند های مدیریت دانش. 29
2-9- سازمان یادگیرنده و مدیریت دانش. 35
2-10- نگرش دانش- محور به سازمان 36
2-11- سازمان دانش محور. 37
2-12- مدیریت دانش در سازمان دانشمحور. 41
2-13- ساختار و جو سازمانی برای سازمانهای دانش محور 44
2-14- عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش. 48
2-16- عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش در سازمانهای دانش محور 59
فصل سوم روش شناسی تحقیق
3-1- مقدمه. 65
3-2- روش تحقیق 66
3-3-جامعه آماری و تعداد نمونه. 68
3-4-روش تجزیه و تحلیل دادهها. 68
3-5- مراحل انجام پژوهش 70
3-6- سوالات تحقیق 71
3-7- فرضیههای تحقیق. 71
3-8- تشریح چارچوب عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش در سازمانهای دانش محور. 72
3-9-روایی و پایایی ابزار اندازه گیری. 87
3-9-1- روایی ابزار اندازه گیری 87
3-9-2- پایایی ابزار اندازه گیری. 88
فصل چهارم تجزیه و تحلیل دادهها
4-1- مقدمه. 91
4-2- ویژگی جمعیت شناختی پاسخ دهندگان 92
4-3-آزمون اهمیت عوامل موفقیت مدیریت دانش در سازمانهای دانش محور 94
4-4-آزمون توانایی سنجش عوامل موفقیت مدیریت دانش توسط شاخصها. 99
4-5- مطالعه موردی 113
4-5-1- معرفی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو 113
4-5-2- ضرورت به کار گیری مدیریت دانش در ستاد ویژه توسعه فناوری نانو 115
4-5-3- آمادگی برای مدیریت دانش 117
4-5-4-ارزیابی آمادگی مدیریت دانش در ستاد ویژه توسعه فناوری نانو 118
فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1-مقدمه 142
5-2-خلاصه فصلهای پیشین. 143
5-3-نتایج و یافتههای تحقیق 146
5-4-چارچوب نهایی شده در این تحقیق 151
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1398-12-04] [ 12:01:00 ب.ظ ]
|