این سایت که در سال ۲۰۰۸ توسط ریچارد پرایس[۵۶] راه اندازی شد، تا سال ۲۰۱۱ ، ۲٫۱میلیون کاربر داشت (لوی، ۲۰۱۲). در سال ۲۰۱۴ تعداد کاربران این سایت با رشد چشمگیر خود به ۱۳ میلیون نفر رسید، که این افراد ۳ میلیون مقاله و ۱ میلیون موضوع تحقیقاتی به ثبت رسانده اند (آکادمیا، ۲۰۱۴). سایت اکادمیا طبق رتبه‌بندی سایت الکسا[۵۷] رتبه ۱۴۸۹ را در بازدید بین سایت‌های جهان دارد. طبق گفته ریچارد پرایس، “هدف سایت آکادمیا داشتن تمام مطالب منتشر شده در اینترنت به طور رایگان و شتاب ‌بخشیدن به پژوهش‌های دنیاست.” وی بیان می‌کند آکادمیا ماهانه ۸۰۰۰۰۰ عضو جدید دارد که ۲۵% این افراد هرماه به سایت سر می‌زنند که این رقم قابل مقایسه با سایت توییتر است. همچنین نتیجه مطالعه مادهاسادهان (۲۰۱۲) نشان‌داد که در میان شبکه‌های‌اجتماعی آکادمیک، آکادمیا بعد از ریسرچ‌گیت[۵۸] در رتبه دوم قرارداشت و ۲۵٫۵۱ درصد از محققان مورد بررسی، از این شبکه‌اجتماعی استفاده می‌کردند.
سایت آکادمیا از شرکت‌کنندگان در جنبش دسترسی ‌باز[۵۹] است که در واکنش به نیاز به توزیع آنی تحقیقات و وجود یک سیستم داوری که همزمان با انتشار اتفاق بیفتد -نه قبل از آن- ، ایجاد شده‌است (آردا، ۲۰۱۲). این سایت یک راه قدرتمند و کارآمد در اختیار محققان قرار می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند با بهره گرفتن از ابزار آماری تشخیص دهند چه کسانی در حال خواندن مقالاتشان هستند. همچنین در موتور جستجوی گوگل این سایت بسیار خوب عمل کرده‌است (کینکید، ۲۰۱۱).
ثبت‌نام در این سایت رایگان است و محققین از تمامی رشته‌ها می‌توانند در آن عضو شوند و تألیفات و علاقمندی‌های خود را در پروفایل تخصصی خود به ثبت برسانند (گیگلیا، ۲۰۱۱). همچنین محققان می‌توانند از طریق این شبکه‌اجتماعی، به متن کامل مقالات نیز دسترسی داشته ‌باشند. آن‌ها قادر خواهند بود از طریق فیس‌بوک و توئیتر، آشنایان و همتایان خود را یافته و آثار سایر محققان را نیز دنبال کنند (بتولی۱، ۱۳۹۲).
یک ابزار مهم که این سایت در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد آمار دانلودهای صورت‌گرفته از مقالات هرفرد و تعداد بازدیدهای صفحه است، این امکان به اعضا اجازه می‌دهد بدانند با چه کلیدواژه‌هایی در گوگل جستجو شده‌اند (گیگلیا، ۲۰۱۱). درحالیکه سایت گوگل اسکولار[۶۰] پایگاه ‌داده ارجاعات خود را برای افزایش دسترسی به تحقیق استفاده می‌کند، سایت آکادمیا اجازه به اشتراک‌گذاری مستقیم مقالات و کارهای تحقیقاتی را به کاربران خود می‌دهد. این سایت اجازه توصیف علایق تحقیقاتی کاربران را به زبان طبیعی به آن‌ها می‌دهد. با دنبال‌کردن موضوعات از نویسندگانی خاص، صفحه ‌اصلی این سایت یک سرویس اگاهی بخش می‌شود که می‌توان در آن هرچیزی را جستجو کرد. این سایت امکانات گروهی خوبی نیز برای محققان دارد که بسته به مؤسسه کاری آن‌ها فرق می‌کند و می‌توان براساس نام مؤسسه در آن‌ها عضو شد (اچ پون، ۲۰۱۳).
پایان نامه - مقاله - پروژه
ریسرچ‌گیت
شبکه‌اجتماعی ریسرچ‌گیت یکی از مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی علمی و پژوهشی می‌باشد، به‌طوری که ریسرچ‌گیت را “فیسبوکی برای دانشمندان” می‌دانند (جانسون، ۲۰۱۲).
نتیجه مطالعات مادهاسادهان[۶۱](۲۰۱۲) نشان‌ داده ‌است که از میان شبکه‌های اجتماعی عمومی، فیس‌بوک و از میان شبکه‌های اجتماعی تخصصی، ریسرچ‌گیت بیشترین استفاده را به عنوان شبکه‌اجتماعی محققان برای انجام فعالیت‌های دانشگاهی داشته‌اند. شعار این سایت “شناخته‌شده برای پژوهشگران و به وسیله پژوهشگران با این ایده که پژوهشگران می‌توانند از طریق همکاری کار بیشتری انجام ‌دهند.” می‌باشد. هدف اصلی این سایت متصل‌کردن محققین برای تشویق آن‌ها به همکاری با یکدیگر است (سایت ریسرچ گیت).
این شبکه‌اجتماعی که بیش از ۵ میلیون کاربر دارد، در سال ۲۰۰۸ توسط دو ویروس‌شناس و یک متخصص کامپیوتر با هدف فراهم ‌نمودن مجموعه‌ای از ابزارها جهت همکاری، اشتراک‌گذاری دانش و ایجاد شبکه‌کاری و اکتشافی در میان محققان، راه‌اندازی شد (گیگلیا،۲۰۱۱).
واضح است که سرمایه‌گذاران به این نتیجه رسیده‌اند که این شبکه‌اجتماعی ارزش پول آن‌ها را دارد. آمارها نشان می‌دهد، امروز در دنیا تعداد بیشتر و بیشتری از محققان به این شبکه‌اجتماعی می‌پیوندند. سخنگوی این سایت بیان می‌کند که یک‌سوم کاربران حداقل ماهی یک‌بار از سایت استفاده می‌کنند. اما آنچه برای مؤسسین سایت اهمیت دارد، روند رو به‌رشد عضویت کاربران در این سایت است، در ۵۰ ماه اول کار سایت، ۲ میلیون مطلب بارگذاری شد اما امروز ماهی ۲ میلیون مطلب بارگذاری می‌شود (سایت ریسرچ گیت). براساس گفته مؤسسان این سایت، ریسرچ‌گیت ۲۶۰۰ گروه دارد. همچنین ۳۵ میلیون مقاله در پایگاه‌ داده خود ذخیره‌کرده ‌است (ریسرچ گیت، ۲۰۱۱).
ریسرچ‌گیت برای اعضای خود شماری از ابزارها و امکانات جهت همکاری‌های علمی جهانی فراهم می‌کند. ثبت‌نام در این شبکه رایگان است. این شبکه، محدود به یک رشته موضوعی خاص نیست و محققان از همه رشته‌ها می‌توانند ثبت‌نام کنند و سپس عناوین تألیفات، زمینه‌های علاقمندی و مهارت خود را از طریق پروفایل تخصصی خود با سایر محققان به اشتراک بگذارند (گیگلیا، ۲۰۱۱).
محقق می تواند لیست انتشارات خود را از طریق ابزار تطبیق نویسنده، که به پایگاه‌های ‌داده بزرگی متصل می‌شود، دسترسی به مدیریت فهرست (شامل مدیریت منابع، اندنوت[۶۲]، بایب‌تکس[۶۳] و…) یا وارد کردن اطلاعات انتشارات به طور دستی وارد سایت کند (اچ پون، ۲۰۱۳). در این سایت محققان تشویق می‌شوند که نه تنها نتایج موفقیت‌آمیز خود، بلکه نتایج آزمایشات شکست‌خورده را (که در بخش جداگانه اما قابل جستجویی ذخیره می‌شوند) بارگذاری کنند (اوانز، ۲۰۱۳). علت این کار آن است که این نتایج می‌توانند حتی ارزش بیشتری از نتایج تحقیقات موفق داشته‌باشند. این ویژگی شاید مهم‌ترین تفاوت این سایت با سایت‌های مشابه باشد.
سایت ریسرچ‌گیت با تحلیل پایگاه‌اطلاعاتی انتشارات به هر محقق یک امتیاز می‌دهد و ضرایب حوزه فرد را محاسبه می‌کند. همچنین محقق می‌تواند سایر محققان یا موضوعات یا طرح سلسله مراتبی موضوعی خاص را دنبال کند. انجمن‌های گفتگو نیز به صورت سوال و جواب‌های با محوریت پژوهشی در دسترس می‌باشند (اچ پون، ۲۰۱۳).
از دیگر قابلیت‌های این شبکه، عضویت محققان در گروه‌های تخصصی و ایجاد گروه‌های موضوعی جدید است. جستجوی مشاغل تحقیقاتی و کنفرانس در زمینه‌کاری محقق، از دیگر امکانات این شبکه‌اجتماعی می‌باشد. همچنین ریسرچ‌گیت اجازه جستجو در هفت بانک اطلاعاتی بزرگ علمی و دریافت مقالات کامل از این طریق را مهیا می‌کند (بتولی۲،۱۳۹۲). یک بخش جستجوی چکیده مشابه نیز در سایت وجود دارد که نویسندگان می‌توانند یک کپی از چکیده مقاله مورد علاقه خود بفرستند تا سایت برای چکیده‌های مشابه جستجو کند. مؤسس سایت می‌گوید، هرچه بیشتر توانایی‌ها و علایق خود را به سایت معرفی کنید، نمودارهای سایت بیشتر به شما سؤالات و مقالات مرتبط که ممکن است به آن‌ها علاقه نشان دهید معرفی می‌کنند (سایت ریسرچ گیت).
معایب سایت ریسرچ‌گیت: (اوانز، ۲۰۱۳)
سایت ریسرچ‌گیت حدود ۵ میلیون کاربر دارد اما مشخص نیست چه تعداد از آن‌ها فعال هستند و به طور منظم به‌روز می‌شوند.
بسیاری از پروفایل‌ها فقط تعداد کمی مطلب منتشر کرده‌اند که به نظر می‌رسد مدتی است به روز نشده‌اند.
درصد بالایی از اعضای سایت افراد دارای مدرک تحصیلات تکمیلی و دانشجویان هستند.
بعضی افراد از دریافت پست الکترونیک ناخواسته شکایت کرده‌اند. که حذف آن از طریق تنظیمات ممکن است.
بسیاری از انتشارات که از طریق ریسرچ‌گیت قابل دسترسی‌اند به طور غیرقانونی از لحاظ حریم‌ دسترسی ‌آزاد بارگذاری شده‌اند.
گوگل‌اسکولار
در سال ۲۰۰۴ یک مهندس هندی بخش گوگل‌اسکولار را به قابلیت‌های گوگل اضافه‌ کرد تا امکان جستجوی اختصاصی در بین مقالات علمی فراهم ‌شود. در کنار یک اکانت جی‌میل، گوگل به هرکاربر یک پروفایل گوگل‌اسکولار می‌دهد. دربخش معرفی این سایت نوشته ‌شده‌است “گوگل‌اسکولار می‌تواند به جهانی‌شدن تحقیقات شما کمک‌کند.” علاوه بر آشکارکردن فعالیت‌های ‌تحقیقاتی، قرارگرفتن در لیست گوگل‌اسکولار در شناسانده‌ شدن محقق در موتورهای جستجویی که از گوگل استفاده ‌می‌کنند نقش دارد. این‌کار رتبه نویسنده تحقیق در موتورهای‌جستجو را بالاتر می‌برد.
در سایت گوگل‌اسکولار نوشته‌ شده‌است که گوگل‌اسکولار یک روش ساده را برای جستجوی کلی ادبیات علمی و فرهنگی فراهم می‌کند و می‌توان دربسیاری از رشته‌ها و منابع مختلف ازجمله مقالات، پایان‌نامه‌ها و کتاب‌ها از ناشران‌دانشگاهی، انجمن‌های حرفه‌ای، دانشگاه‌ها و دیگر سازمان‌های ‌علمی و فرهنگی جستجو کرد. ویژگی اصلی این پروفایل، هوشمندی و استفاده از اطلاعات بخش عمومی برای تهیه لیست مقالات به همراه تعداد ارجاعات هرکدام است. هرکدام از مقالات جدید کاربران به صورت خودکار به این لیست اضافه خواهدشد (آردا، ۲۰۱۲).
زمانی‌که یک پروفایل در گوگل‌اسکولار ساخته شود، این سایت یک لیست از مقالات، چکیده، کتاب‌ها، پایان‌نامه‌ها و دیگر منابع مانند اجتماعات ‌حرفه‌ای و دانشگاه‌ها (از پایگاه اطلاعاتی خود) به کاربر نشان می‌دهد تا اطمینان پیدا کند وی نویسنده کدام‌یک از آن‌هاست. این سایت مقالات افراد را ذخیره نمی‌کند اما کاربران می‌توانند در صورت دسترسی آزاد آن مقالات به آن‌ها دسترسی داشته ‌باشند (اچ پون، ۲۰۱۳).
معمولاً محقق می‌تواند حداقل چند مقاله با دسترسی ‌باز در زمینه موردنظر خود بیابد. دیگر ویژگی مهم این سایت ایجاد دسترسی به اسناد و مطالب دیجیتالی به صورت کتابخانه‌ای می‌باشد. همچنین گوگل اسکولار امکان دسترسی به لینک‌های مقالاتی را فراهم می‌کند که از مقاله جستجوشده توسط کاربر استفاده‌کرده و آن را نقل‌قول کرده‌اند. همچنین مقالات مرتبط با مقاله یافته‌شده را به کاربر معرفی می‌کند.
لینکدین
لینکدین از شبکه‌های اجتماعی مطرح دنیای مجازی است که به کاربرانش در مدیریت و برقراری ارتباطات برخط حرفه‌ای و تجاری کمک می کند. وظیفه اصلی شبکه ‌اجتماعی لینکدین طراحی سایت با هدف اصلی کسب درآمد و توسعه فعالیت‌های تجاری است (می فیلد،۲۰۱۱).
این سایت یکی از پرکاربردترین شبکه‌های اجتماعی بین دانشگاهیان می‌باشد (دیوک و جردن، ۲۰۱۱). که خود را “بزرگترین شبکه تخصصی دنیا در اینترنت” می‌داند (سایت لینکدین، ۲۰۱۱).
طبق آمار موجود در سایت الکسا وب‌سایت لینکدین در رتبه‌بندی جهانی سایت‌ها یازدهمین سایت پر بازدید است. این سایت تخصصی در سال ۲۰۰۳ شروع به کار کرد و یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی از لحاظ تعداد کاربران است. درحال حاضر این سایت ۳۰۰ میلیون کاربر از ۲۰۰ کشور در سرتاسر دنیا دارد(سایت لینکدین). در این سایت پیشنهادات متفاوتی از قبیل “افرادی که ممکن است بشناسید” و “شغل‌هایی که ممکن است علاقه داشته‌ باشید” به کاربران داده می‌شود. این‌کار به گسترده‌کردن حوزه ارتباطات افراد و خروج از شبکه کوچک فردی خود کمک می‌کند. در این سایت می‌توان لیستی از مهارت‌ها و تخصص‌های خود قرارداد تا دیگران شناخت بهتری از کاربر پیداکنند و حتی به فرد پیشنهاد کاری داده شود. عضویت در این سایت رایگان است اما می‌توان با پرداخت مبلغی به دسترسی‌هایی مانند فیلترهای جستجوی جدید و توانایی دیدن بازدیدکنندگان پروفایل و ذخیره‌کردن فایل‌ها در بخش ساماندهی پروفایل دست‌یافت. یکی از امکانات دیگر این سایت جستجو از طریق مهارت‌های مشترک است. داشتن امکانات جستجوی شغل نیز از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این شبکه ‌اجتماعی است. این سایت یک پشتیبان شغلی بسیار مناسب است که می‌توان با قراردادن رزومه خود از مزایای آن استفاده کرد (اچ پون، ۲۰۱۳).
کریستینا جارامیلو[۶۴] کارشناس رسانه بیان می‌کند: “لینکدین بهترین سرویس شبکه ‌اجتماعی براساس روابط ‌تجاری برای حرفه‌ای‌هایی است که به دنبال انجام کسب‌وکار هستند.” مشخصات کاربر راهی برای شروع یک گفتگوی عمیق­تر از طریق پست الکترونیک، تلفن و یا در جلسات حضوری است. مشخصات کاربر باید کوتاه، خلاصه، اما دقیق­ باشد تا وی را درزمینه کاری‌‌اش از بقیه جداکند. بروزرسانی پروفایل در لینکدین کمک می‌کند تا مشخصات فرد در بالای لیست‌های جستجوهای برخط قرار بگیرد و به‌راحتی به کاربرانی که به‌دنبال فردی با تخصصی خاص هستند کمک می‌کند تا وی را بیابند. همچنین لینکدین یک مشاور مجازی رایگان را به سایت اضافه کرده‌است که به اعضای فعلی که دارای پروفایل‌های ناقص هستند، مشاوره می­دهد (پرگرین،۲۰۱۲). گروه‌ها در لینکدین بیشتر نقش آموزشی دارند. گروه‌ها کاربران را قادر به باخبرشدن از مباحث و مسائل مهم تخصصی در هر دو سطح جهانی و منطقه‌ای می­ کند. افراد می‌توانند گروه‌های علاقه‌مندی خود را با جستجوی کلمه کلیدی به‌سادگی پیداکنند. لینکدین همچنین به مدیران گروه‌ها گزینه ­هایی از زیرگروه­ پیشنهاد می­ کند. یک زیرگروه، گروه متمرکزتری در زیرمجموعه گروه است که اعضای یک‌گروه برای فضای تبادل‌نظر در مورد موضوعات خاص در حوزه موضوع گروه تشکیل می‌دهند. هر گروه می‌تواند شامل ۲۰ زیرگروه باشد.
مندلی [۶۵]
سایت مندلی یک سرویس اینترنتی است که امکانات شبکه‌های اجتماعی دیگر را دارد و نیز به عنوان ابزار مدیریت منابع و رفرنس‌ها از طریق دانلود از سایت مندلی قابل استفاده‌است (گیگلیا،۲۰۱۱). در صفحه امکانات این سایت نوشته‌است: “یک شبکه‌اجتماعی علمی رایگان برای مدیریت مراجع که می‌تواند به شما در سازماندهی پژوهش، همکاری با دیگر افراد برخط، و کشف جدیدترین تحقیقات کمک کند.” شعار این سایت “زمان تغییر روش تحقیقاتمان رسیده است” می‌باشد.(سایت مندلی).
می‌توان از طریق ابزار این سایت، ارجاعات را به/از ابزارهای مشابه با فرمت‌های مختلف منتقل‌کرد و مهم‌تر از آن، آن‌ها را با هم منطبق نمود. یک ویژگی قابل‌توجه این سایت استخراج خودکار ارجاعات از فایل‌های پی دی اف[۶۶] است. قطعاً هرکس تعداد زیادی مقاله با این فرمت دارد و مندلی این امکان را می‌دهد تا آن‌ها را به صورت یک پایگاه‌داده فهرست‌وار بدون واردکردن دستی داده و تنها با کشیدن و رها کردن فایل به صفحه مندلی منتقل‌کرد. این سایت ارجاعات را از نتایج جستجوی بیش از ۵۰ پایگاه‌داده مشهور و پرکاربرد یا به طور مستقیم از صفحه‌اینترنتی استخراج می‌کند. این سیستم اطلاعاتی لیست‌های منابع را به بیش از ۱۰۰۰ نوع مختلف تهیه می‌کند. همچنین مندلی اجازه فهرست‌کردن داده‌ها و دسته‌بندی از طریق لغات‌کلیدی و اجازه مطالعه، یادداشت‌نویسی و به اشتراک‌گذاری فایل‌های پی دی اف را می‌دهد. این سایت همچنین یک شبکه‌اجتماعی قدرتمند است که به کاربران اجازه ساخت پروفایل شخصی در حیطه تخصص خود را می‌دهد تا بتوانند توسط دیگران جستجو شده و پیدا شوند. با ثبت‌نام رایگان در این سایت، کاربران اولویت‌های خود را مشخص می‌کنند و فهرستی از علاقمندی‌های خود به ثبت می‌رسانند و سپس یک شبکه شخصی از مخاطبان تحقیقاتی خود در تحقیقات جاری یا آینده برای همکاری ثبت می‌کنند. هدف چنین شبکه‌ای یافتن بهترین متخصصان در هر زمینه و فهمیدن این است که هرکسی چه تحقیقی در حال حاضر انجام می‌دهد و از کار همکاران خود مطلع باشد. در بخش مقالات که به صورت موضوعی دسته‌بندی شده‌است، یک آرشیو وجود دارد که هر فرد می‌تواند کارهای خود را با توجه به قانون حق تکثیر ناشر خود در آن آپلود کند.
گروه در این سایت می‌تواند به دو صورت عمومی یا خصوصی باشد. گروه‌ها اجازه تعیین وظایف و بحث درباره پروژه‌های تحقیقاتی را می‌دهند. برای داشتن یک بینش بلادرنگ درخصوص روند تحقیقات، سایت مندلی مقاله‌های مرتبط با موضوع تحقیقات کاربران را به آن‌ها معرفی می‌کند. همچنین آن‌ها می‌توانند داده‌های آماری درباره داغ‌ترین مقالات، نویسندگان، موضوعات و ژورنال‌ها در رشته تحقیقاتی خود بدست ‌آورند. سایت مندلی داده‌های تحت‌تأثیر تحقیقات شخصی افراد را نیز منتشر می‌کند: هرکاربر می‌تواند درباره خوانندگان انتشارات خود، کشور آن‌ها، موقعیت علمی آن‌ها و رشته آن‌ها به‌صورت بلادرنگ اطلاعات کسب کند. به عنوان بخشی از تاریخ تحقیقات هر فرد، سیستم به افراد اجازه می‌دهد روند تغییر علایق خود در طول زمان را مشاهده کنند و به صورت داده‌های تصویری در باره نویسندگان و ژورنال‌هایی که از آن‌ها مطالعه داشته اند، آن‌ها را آگاه کند (گیگلیا،۲۰۱۱).
زوترو[۶۷]
زوترو یک شبکه‌اجتماعی برای ارجاع‌دهی مستندات توسط پژوهشگران می‌باشد. این سایت طبق گفته خود با عنوان “ابزاری رایگان و ساده برای کمک به شما در جمع آوری، سازماندهی، نقل‌قول و به اشتراک‌گذاری منابع تحقیقاتی” معرفی شده‌است. (سایت زوترو) این سایت شناخته شده دارای اجتماع قابل‌توجهی از محققان است که در سال ۲۰۰۶ شروع به فعالیت کرد. این سایت میزبان گروه‌هایی‌ است که به کاربران اجازه می‌دهند به یکدیگر متصل‌شده و با دیگر محققین و اساتید دانشگاه‌ها همکاری کنند و به اکتشاف کارهای دیگران بپردازند و شامل رشته‌های وسیعی است که از طریق آن‌ها کاربران میتوانند به‌روز مانده و به جستجوی افراد مرتبط بپردازد. عضویت در این سایت رایگان است و می‌توان آن را با دانلودکردن در اختیار داشت (کولار، ۲۰۱۲).
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های زوترو توجه خاص سازندگان این برنامه به نیازهای کاربران برای انجام پژوهش‌های علمی است. هم‌اکنون زوترو به صورت رقیبی قدرتمند برای نرم‌افزارهای مدیریت منابع علمی و از جمله اندنوت ظاهر شده و در مدت کوتاهی توانسته‌است بسیاری از استادان، پژوهشگران، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی را به خود جلب کند.
این شبکه‌اجتماعی که به صورت یک افزونه در مرورگر استفاده می‌شود امکان جمع‌ آوری، مدیریت و ارجاع‌ دادن منابع تحقیقاتی را به کاربران می‌دهد. کارکردن با این سایت ساده است و همیشه و در هر مکان دردسترس و قابل استفاده‌است. زوترو به کاربران اجازه پیوست‌کردن پی دی اف، گذاشتن یادداشت و عکس در کنار ارجاعات و ساخت فهرست کتاب[۶۸] را در پروژه‌های مختلف ‌می‌دهد.
تاکنون دانشگاه‌ها و سازمان‌های زیادی زوترو را به کارکنان خود پیشنهاد داده و حتی برای آن‌ها کارگاه‌های آموزشی برای استفاده از این سایت گذاشته‌اند. زوترو برای دانشجویان مقاطع مختلف، اعضای هیأت‌علمی و اساتید دانشگاه‌ها و دیگر محققین و هرکسی که از دنیای اینترنت در امر پژوهش استفاده می‌کند کاربرد دارد.
از مزایای این سایت می‌توان به موارد زیر اشاره‌کرد: (سایت لایب گایدز[۶۹])
به روز رسانی خودکار برای تطابق داشتن با جدیدترین روش‌های کتابشناسی و منابع برخط.
مناسب بودن برای انتقال منابع غیرسنتی مانند ویکی‌ها و وب‌سایت‌ها
امکان فهرست‌بندی فایل‌های پی‌دی‌اف و جستجوی متن مقالات در مجموعه شخصی کاربر
امکان ذخیره‌کردن فایل‌های تصویری و سایت‌های آرشیو شده
امکان افزودن یادداشت، شبرنگ کردن و حاشیه‌نویسی صفحات وب یا دیگر موارد کتابشناسی
امکان ادغام با میکروسافت ورد[۷۰]، اوپن آفیس[۷۱] و نئو آفیس[۷۲]
هماهنگی با گوگل اسکولار در ذخیره اطلاعات کتابشناختی
امکان دسترسی به کتابخانه شخصی در هر مکان

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...