چکیده

 

         در این پژوهش به بررسی و تحلیل رابطه بین ابعاد هوش معنوی و سبک رهبری تحول آفرین پرداخته شده است. این پژوهش با توجه به هدف آن کاربردی بوده و در زمره تحقیقات توصیفی، از نوع تحقیق همبستگی قرار دارد. جامعه آماری آن را مدیران دانشگاه بیرجند و علوم پزشکی بیرجند با تعداد 106 نفر تشکیل داده‌اند. برای تعیین سطح ابعاد هوش معنوی مدیران از پرسشنامه هوش معنوی بدیع و همکاران (1389) و برای تعیین امتیاز سبک رهبری تحول آفرین از پرسشنامه چند عاملی رهبری بس و آولیو (1990) استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که بین هوش معنوی و سبک رهبری تحول آفرین رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد و از بین ابعاد هوش معنوی، بعدهای تفکر کلی و اعتقادی، سجایای اخلاقی و خود آگاهی و عشق مدیران از سطح متوسط بالاتر می باشند، به عبارتی در سطح مطلوب هستند. ولی بعد توانایی مقابله با مشکلات در سطح متوسط پایین تر است. همچنین سطح رهبری تحول آفرین و ابعاد آن از سطح متوسط بالاتر است. به عبارتی سطح رهبری تحول آفرین و ابعاد آن در بین مدیران در سطح مطلوب می باشد.

 

واژگان کلیدی: هوش معنوی، سبک رهبری تحول آفرین، مدیران.

 

فهرست مطالب

 

 عنوان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1
فصل اول: کلیات پژوهش
 
 
 
 
1-1.     مقدمه2
 
 
 
1-2.      بیان مسأله.4
 
 
 
1-3.      اهمیت و ضرورت  پژوهش .7
 
 
 
1-4.
اهداف.7
 
 
1-4-
هدف اصلی7 7ل445غ7
 
 
1-4-2.
اهداف فرعی7
 
5-1.
فرضیه های پژوهش 8   .7
 
 
6-1.
تعریف متغیر های پژوهش.8
 
 
1-6-1. .و
تعریف نظری.8
 
 
 
تعریف عملیاتی.9
 
2
فصل دوم:  مبانی نظری و پیشینه پژوهش                                                                             
 
 
2-1.
مقدمه11
 
 
2-2.
اهمیت رهبری.11
 
 
 
 
 
2-3.
تعاریف رهبری.13
 
 
2-4.
تفاوت رهبری با مدیریت.13
 
 
2-5.
مهارت های رهبری15
 
 
2-6.
رابطه قدرت و رهبری15
 
 
2-7.       نظریه های هدایت و رهبری16
 
 
 
2-7-1.    نظریه خصوصیات فردی16 رهبری
 
 
 
2-7-2.    نظریه رفتار رهبری.17
 
 
 
2-7-3.   مطالعات دانشگاه ایالتی اوهایو.17
 
 
 
2-7-4.
مطالعات دانشگاه میشیگان18
 
 
 
2-7-5.
سبک های چهارگانه لیکرت.19
 
 
 
2-7-6.
الگوی رهبری فیدلر.20
 
 
 
2-7-7.
نظریه اقتضایی20
 
 
 
2-7-8.
 
نظریه رهبری مبتنی بر موقعیت.21
 
 
2-8.       تئوری های جدید در حوزه رهبری.22
 
 
 
2-8-1.   رهبری کاریزماتیک.22
 
 
 
2-8-2.   ویژگی های رهبری کاریزماتیک23
 
 
 
2-8-3.   رهبری تحول آفرین.23
 
 
 
 
2-8-4.   ویژگی های رهبری  تحول آفرین.27
 
 
 
2-8-5.   مؤلفه های رهبری  تحول آفرین.27
 
 
2-9.      هوش معنوی.29
 
 
 
2-9-1.   مقدمه29
 
 
2-10.
تعریف مفاهیم و اصطلاحات.29
 
 
 
 
2-10-1.   هوش.29
 
 
 
 
2-10-2.    معنویت.30
 
 
 
2-10-3.    هوش معنوی.31 معنوی.
 
 
2-11.
ابعاد هوش معنوی.32
 
 
 
2-12.
زیرشاخه های هوش معنوی32
 
 
 
2-13.
هوش معنوی در اسلام34
 
 
 
2-14.
مؤلفه های  هوش معنوی در اسلام36
 
 
 
2-15.
پیشینه پژوهش 38
 
3
فصل سوم: روش  پژوهش
 
 
3-1.
مقدمه42
 
 
3-2.
روش پژوهش.42
 
 
 
3-3.
جامعه آماری و روش نمونه گیری42
 
 
3-4.
روایی و پایایی ابزار پژوهش.42
 
 
 
 
3-4-1.      پرسش نامه سنجش سبک رهبری تحول آفرین.42
 
 
 
3-4-2.      پرسش نامه سنجش هوش معنوی43
 
 
3-5.
روش جمع آوری داده ها44
 
 
3-6.
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات44
 
4
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل
 
 
4-1.
مقدمه46
 
 
4-2.
اطلاعات جمعیت شناختی46
 
 
 
4-2-1.      جنسیت.46
 
 
 
4-2-2.      دانشگاه47
 
 
4-3.
شاخص های توصیفی48
 
 
 
4-3-1.    توصیف آماری هوش معنوی و ابعاد آن.48
 
 
 
 
4-3-2.     توصیف آماری رهبری تحول آفرین و ابعاد آن.49
 
 
4-4.
تحلیل های آمار استنباطی50
 
 
 
4-4-1.     بررسی سطح هوش معنوی و ابعاد آن.50
 
 
 
4-4-2.     بررسی سطح رهبری تحول آفرین و ابعاد آن.52
 
 
4-5.
چارچوب نظری و فرضیات  پژوهش .53
 
5
فصل پنجم: ارائه نتایج
 
 
5-1.
خلاصه یافته های پژوهش60
 
 
5-2.
خلاصه نتایج فرضیات پژوهش.60
 
 
 
5-2-1.     خلاصه نتایج آزمون فرضیه اول.60
 
 
 
 
 
 
 
5-2-2.         جنسیت
 خلاصه نتایج آزمون فرضیه دوم.61
 
 
 
5-2-3.     خلاصه نتایج آزمون فرضیه سوم.61
 
 
 
5-2-4.     خلاصه نتایج آزمون فرضیه چهارم62
 
 
 
5-2-5.
 خلاصه نتایج آزمون فرضیه پنجم62
 
 
5-3.
یافته های جانبی.63
 
 
 
5-3-1.     بررسی سطح هوش معنوی و ابعاد آن63
 
 
 
5-3-2.
 بررسی سطح رهبری تحول آفرین و ابعاد آن63
 
 
5-3.         ارائه پیشنهادها63
 
 
 
 
 
فهرست منابع
 
 
منابع فارسی.65
 
 
منابع لاتین.69
 
 
پیوست ها
 
 
پیوست شماره 1.  پرسشنامه هوش معنوی73
 
 
پیوست شماره 2.  پرسشنامه سبک رهبری تحول آفرین.75
 
 
 

 

 

مقدمه

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...