پایان نامه رتبه بندی مدیریت دانش؛پیاده سازی مدیریت دانش |
دیدگاههای ارزیابی عملکرد مدیریت دانش (Chen et al, 2009)
طبقه | زیرطبقات | پژوهشگران |
تجریه و تحلیل کیفی | پرسشنامه | (Changchit, Holsapple, & Viator, 2001) |
مصاحبه با خبرگان | (Longbottom & Chourides, 2001) | |
عوامل موفقیت حیاتی | (Chourides, Longbottom, & Murphy, 2003) | |
تحلیل شاخص مالی | بازگشت سرمایه | (Laitamaki & Kordupleski, 1997) |
ارزش فعلی خالص | (Stein, Manco, & Manco, 2001) | |
تحلیل شاخص غیرمالی | جامعه تمرین | (Smits & Moor, 2004) |
ارزیابی دانش افراد، سابقه، محتوا و فرایند | (Holt, Bartczak, Clark, & Trent, 2004) | |
تحلیل عملکرد داخلی | کارت امتیازی متوازن |
(Kaplan & Norton, 1996; Martinsons, Davison, & Tse, 1999) |
ارزیابی مبتنی بر فعالیت | (Hasan & Gould, 2001) | |
تحلیل عملکرد خارجی | محکزنی | (Marr, 2004; Pemberton, Stonehouse, & Yarrow, 2001) |
بهترین روشها | (Asoh, Belardo, & Neilson, 2002) | |
تحلیل متمایل به پروژه | الگوهای اجتماعی | (Bresnena, Edelmanb, Newell, Scarbroug, & Swan, 2003) |
مدل مدیریت پروژه مدیریت دانش | (Kasvi, Vartiainen, & Hailikari, 2003) | |
تحلیل متمایل به سازمان | سرمایه فکری | (Edvinsson, 1997; Sveiby, 1998) |
به منظور شناسایی ابزارها، معیارها و شاخص های مناسب برای سنجش مدیریت دانش، مروری گسترده بر نوشتههای پیشین صورت گرفت، که نتایج در ادامه تشریح میگردد.
2-5- مفهوم سازی پیاده سازی مدیریت دانش
تا کنون در خصوص پیشینه مدیریت دانش، کاربردهای آن، قابلیتهای ارزیابی و نتایج پیادهسازی آن از سوی پژوهشگران مطالبی مشروح بیان گردید، حال در اینجا میخواهیم با یک رویکرد جامع و بر اساس مطالب پیشین، به شناسایی و استخراج مهمترین شاخصها و عوامل بهکاررفته از سوی پژوهشگران و نظریهپردازان جهت ارزیابی، سنجش، اولویتگذاری و شناسایی وضعیت مدیریت دانش بپردازیم.
برای این منظور مروری گسترده بر پژوهش های صورت گرفته در داخل و خارج از کشور طی 50 سال اخیر انجام گرفت. نتایج این بررسی به شرح ذیل ارائه میگردد.
دیدگاه هایی متمایز در خصوص نقش دانش در عملکرد سازمانها وجود دارد. دراکر (1992) به طور گسترده نتایج مطالعات خود را چنین بیان کرده است: “دانش، تنها منبع معنیدار امروزی است” (Drucker, 1992). والش (2001) ادعا می کند که مزیت رقابتی نهایی در توانایی یادگیری برای انتقال آن یادگیری در تمامی مؤلفه ها و به سرعت عمل کردن به آن، نهفته است (Walsh & Ungson, 1991). اکثر مباحثات و مذاکرات در ادبیات حول ماهیت دانش و چگونگی نگهداری آن در سازمانها در گردش است (Ehin, 2008). پژوهشگران، همچنین درباره اهمیت اینکه دانش در شبکه های مختلف سازمانی تعبیه شده است، بحث کرده اند (Argote, 1993) و نهایتاً تأکید شده است که، در این زمینه، اهمیت مفهوم “مخازن (انبارهای) دانش” بینشی را درباره “چرایی دشواری انتقال انواع مختلف دانش در سازمان” فراهم می کند (یکی از معماها و مسائل اساسی در پژوهش مدیریت دانش).
در مطالعه 563 هتل ایالات متحده، انز و همکاران (2006) دریافتند که سرمایه گذاری در سرمایه فکری اثر قابل توجهی بر قابلیت سوددهی دارد. آنان سه مؤلفه اصلی سرمایه فکری (دانش) شامل: دانش سرمایه انسانی (مهارت ها و تجربیات)، سرمایه فرایند (دانش عملیاتی شرکت شامل فرایندها، سیاستها و روندها)، و <a href="https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=128472″ title=”سرمایه مشتری“>سرمایه مشتری (ارزش یک نام تجاری و توانایی آن در جذب و نگهداری مشتری) را شناسایی نمودند. توجه ویژه در این مقاله سطح دانشی است که در تمامی سطوح کاری، نگهداری می شود (Fan et al, 2006).
[1]. Brand.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-03-06] [ 09:31:00 ق.ظ ]
|