پایان نامه رتبه بندی مدیریت دانش؛پیادهسازی مدیریت دانش |
عوامل کلیدی موفقیت در پیادهسازی مدیریت دانش
در این بخش گستره وسیعی از عوامل کلیدی موفقیت در پیادهسازی مدیریت دانش ذکر میشود. این عوامل از دیدگاه مدیریت دانش عبارت است از اقدامات و فعالیتهایی که در پیادهسازی مدیریت دانش حیاتی هستند و تحقق هدف در گرو آن ها میباشد. عوامل کلیدی موفقیت آنهایی هستند که یا درونی بوده و توسط سازمانها قابل کنترل است و یا بیرونی بوده و کنترل کمی بر آن ها صورت میگیرد. بر مبنای تجارب سازمانهای پیشرو در خصوص پیادهسازی مدیریت دانش، عوامل کلیدی موفقیت مورد بررسی قرار میگیرد (Pfister et al, 2012).
درخصوص شناسایی عوامل کلیدی موفقیت پژوهش های بسیاری انجام شده است. معمولا اولین گام جهت اجرای یک سیستم، شناخت عوامل کلیدی موفقیت آن سیستم میباشد. در طراحی و اجرای مدیریت دانش در سازمانها نیز عواملی وجود دارند که نقش مهم و حیاتیتری را نسبت به سایر عوامل ایفا میکند. عوامل کلیدی موفقیت در سازمانها کمک میکند تا با تمرکز قوا حول محورهای اصلی، روند اجرای سیستم مورد نظر تسهیل و تسریع گردیده و از اتلاف منابع جلوگیری شود. روکارت (1979) عوامل کلیدی موفقیت را شامل تعداد محدودی از حوزهها میداند که نتایج رضایت بخش آنها، عملکرد رقابتی موفقیتآمیز را برای فرد، واحد، گروه یا سازمان تضمین کرده و به عبارتی ایجاد ارزش نماید. از این رو، شناخت عوامل کلیدی موفقیت برای مدیریت دانش نیز یکی از اولین و مهمترین گامهای پژوهش در حوزه مذکور خواهد بود. ماتی (2004) اظهار داشته است که عوامل کلیدی موفقیت اجرای مدیریت دانش در سازمانها عبارت است از: فرهنگ، سازمان، راهبرد، سیستمهای مدیریت دانش و زیرساخت IT، فرایندها و اقدامات مؤثر و سیستماتیک.
دیگر پژوهشگران به توسعه یک مدل مفهومی برای مدیریت دانش با تکیه بر عوامل کلیدی موفقیت پرداختهاند. این مدل بر پایه فرهنگ سازمانی، مدیریت، نیروی انسانی، آموزش، ابعاد سازمانی، پایلوت، فناوری اطلاعات، اندازهگیری عملکرد، الگوبرداری و ابعاد مدیریت دانش تشکیل شده است. شکل زیر نشاندهنده مدل مفهومی ارائه شده است (Bhatt, 2002).
همان گونه که مشاهده میشود، این مدل با تأکید بر عوامل موفقیت، رویکرد جدیدی را برای مدیریت دانش پیشنهاد میکند. چهار عامل مدیریت، ابعاد سازمانی، فرهنگ و نیروی انسانی عواملی هستند که به صورت همزمان مورد توجه قرار گرفته اند و در مرکز مدل واقع شدند. اهمیت این عوامل در بحث مدیریت دانش و به عبارت بهتر در موفقیت مدیریت دانش مورد تأکید بسیاری از پژوهشگران قرار دارد و بر همین اصل جایگاه این عوامل در مرکز مدل پیشنهاد شده است
Rockart, J. F
Mathi
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-03-06] [ 09:28:00 ق.ظ ]
|