پرسشنامه به روش صوری و پایایی آن پس از انجام تغییرات و اصلاحات لازم در پرسشنامه و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ آن 85 درصد بدست آمد. در تجزیه و تحلیل داده‏های تحقیق از هر دو روش آمار توصیفی و استنباطی بهره گیری شده است. نتایج بدست آمده از آزمون دو جمله ای نشان داد که آموزش‏های ضمن خدمت مدیران معاونت سیما از وضعیت مناسبی برخوردار نبوده ونیز نتایج آزمون بیانگر اینست که مدیران از مهارت فنی مناسبی برخوردار بوده لکن از مهارت انسانی، ادراکی و تصمیم‏گیری مناسبی برخوردار نیستند. نتایج حاصل از آزمون همبستگی اسپیرمن نشانگر اینست که بین آموزش‏های ضمن خدمت و افزایش مهارت‏های فنی مدیران همبستگی معنی‏دار وجود ندارد. لکن بین آموزش‏های ضمن خدمت با افزایش مهارت‏های انسانی، مهارت‏های ادراکی و مهارت‏های تصمیم‏گیری مدیران همبستگی معنی‏دار مستقیم وجود دارد که میزان این ارتباط به ترتیب 461/0، 542/0 و 425/0 می باشد. نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس نیز نشان می‌دهد که مهارت تصمیم‏گیری مهم ترین بعد از ابعاد چهارگانه مهارت‏های مدیریتی می باشد.

 

واژگان کلیدی: دوره‏های آموزشی حین خدمت، مهارت‏های مدیران، مهارت فنی، مهارت انسانی، مهارت ادراکی، مهارت تصمیم‏گیری، معاونت سیمای جمهوری اسلامی ایران

 

 

فهرست مطالب

 

عنوان                                           صفحه

 

چکیده

 

1- فصل اول: کلیات تحقیق 1

 

1-1- طرح مسأله. 2

 

2-1- ضرورت و اهمیت تحقیق 2

 

3-1- اهداف تحقیق 3

 

4-1- سؤالات تحقیق 3

 

5-1- فرضیه‏های تحقیق. 4

 

6-1- تعریف مفاهیم و اصطلاحات. 4

 

2- فصل دوم: مبانی نظری تحقیق. 6

 

1-2- بررسی تحقیقات پیشین 7

 

1-1-2- پیشینه پژوهش در داخل کشور 7

 

2-1-2- بررسی پیشینه تحقیق در خارج از کشور. 8

 

2-2- نظریه‏های مربوط به موضوع تحقیق. 9

 

1-2-2- تعریف آموزش. 12

 

2-2-2- تعیین اهداف آموزشی. 14

 

1-2-2-2- هدف‎های اجتماعی. 15

 

2-2-2-2-  هدف‎های سازمانی. 15

 

3-2-2-2- هدف‎های کارکنان. 16

 

3-2-2- اهمیت و ضرورت آموزش. 17

 

4-2-2- مزایای آموزش 19

 

5-2-2- انتخاب روش آموزش 23

 

گروه اول) روش‎هایی که منظور از آنها دادن اطلاعات است 23

 

گروه دوم) روش‎های شبیه‎سازی. 26

 

گروه سوم) روش‎های ضمن خدمت. 32

 

6-2-2- هدف‎های آموزش ضمن خدمت و رابطه آن با بهسازی سازمانی     38

 

7-2-2- روش‎های آموزش ضمن خدمت. 44

 

1-7-2-2- گردش شغلی 44

 

2-7-2-2- آموزش‌کارگاهی. 46

 

3-7-2-2- مربی‎گری. 46

 

4-7-2-2- جانشینی موقت. 47

 

5-7-2-2- استاد ـ شاگردی 48

 

8-2-2- بهسازی و پرورش مدیران 49

 

9-2-2- آموزش‌ مدیران. 50

 

10-2-2- اهمیت آموزش‌ مدیران 52

 

11-2-2- آموزش  ضمن خدمت مدیریت 54

 

12-2-2- اهداف برنامه‏های آموزش ‌ضمن خدمت مدیریت 58

 

13-2-2- شیوه‎های آموزش ‌مدیران. 59

 

1-13-2-2- چرخش شغلی 59

 

2-13-2-2- مورد کاوی. 60

 

3-13-2-2- ایفای نقش 60

 

4-13-2-2- برنامه‏های مدیریت دانشگاهی 61

 

5-13-2-2- آموزش ‌گروهی. 61

 

6-13-2-2- بازی‎های مدیریت. 62

 

7-13-2-2- کنفرانس. 63

 

8-13-2-2- بازگروپ. 64

 

9-13-2-2- روش سندیکا. 64

 

10-13-2-2- روش تعلیم و تعلم 64

 

14-2-2- ارزیابی برنامه‎های آموزشی مدیران. 65

 

15-2-2- رویکرد‏های نوین مدیریت و آموزش ‌کارکنان 67

 

3-2- چارچوب نظری تحقیق. 71

 

3- فصل سوم: روش تحقیق 78

 

1-3- جامعه آماری 79

 

2-3- نمونه آماری و روش نمونه‌گیری 79

 

3-3- روش تحقیق. 79

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...