چکیده

 

این پژوهش به قصد تعیین اثربخشی آموزش تلفیقی بر اختلالات رفتاری، کفایت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دارای نیازهای ویژه انجام گرفت. روش پژوهش از نوع علی-مقایسه ای بود که در آن متغیر مستقل یعنی آموزش تلفیقی در قالب مداخله ی آموزشی قبلاً اعمال شده بود. از دانش آموزان پایه های چهارم و پنجم ابتدایی آموزش تلفیقی تعداد 67 نفر، از دانش آموزان مدارس استثنایی همان پایه ها تعداد 30 نفر و از دانش آموزان مدارس عادی تعداد 67 نفر، در گروه های سه گانه کم بینا، کم شنوا و جسمی-حرکتی به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده های بدست آمده با روش های آماری تحلیل واریانس یک راهه (ANOVA) و تحلیل واریانس چندگانه (MANOVA) مورد کنکاش آماری قرار گرفتند. نتایج نشان داد که میزان اختلالات رفتاری دانش آموزان مدارس استثنایی نسبت به مدارس تلفیقی و عادی کمتر و کفایت اجتماعی دانش آموزان مدارس استثنایی نسبت به مدارس تلفیقی و عادی بالاتر است. خودکارآمدی تحصیلی و مولفه های استعداد و کوشش در دانش آموزان مدارس استثنایی نسبت به مدارس تلفیقی و عادی بالاتر است و گروه جسمی-حرکتی در مقایسه با کم شنوا از خودکارآمدی بافتی بالاتر، برخوردار است.

 

واژگان کلیدی: آموزش تلفیقی، اختلالات رفتاری، کفایت اجتماعی، خودکارآمدی تحصیلی، دانش آموزان دارای نیازهای ویژه

 

 فصل اول: کلیات پژوهش

 

مقدمه.2
 

بیان مسأله4
 

اهمیت و ضرورت مسأله.7
 

اهداف پژوهش .8
 

        1 -4-1 هدف کلی8

 

         1  -4-2 اهداف جزئی.9

 

فرضیه های پژوهش.9
 

سئوال پژوهشی10
 

تعاریف متغیرها.10
 

          1 -7-1 آموزش تلفیقی.10

 

           1-7-2 دانش آموزان دارای نیازهای ویژه11

 

            1-7-3 اختلالات رفتاری11

 

            1-7-4 کفایت اجتماعی.12

 

            1-7-5 خود کار آمدی تحصیلی13

 

فصل دوم: پیشینه نظری و تجربی

 

2-1    مقدمه.15

 

2-2     مفهوم تلفیق(آموزش تلفیقی) .16

 

2-3    تعریف آموزش تلفیقی.17

 

2-4    اصطلاحات مترداف با تلفیق(یکپارچه سازی) 18

 

          2 -4-1  بهنجارسازی.18

 

          2-4-2   عادی سازی.19

 

          2-4-3   اصل محیط با حداقل محدودیت19

 

          2-4-4   آموزش فراگیر یا فراگیر سازی20

 

                     2-4-4-1  فراگیر سازی کامل.20

 

                     2-4-4-2   فراگیر سازی انتخابی21

 

2-5    انواع تلفیق.21

 

2-6    فلسفه آموزش تلفیقی و فراگیر.22

 

2-7    سیر تاریخی و شکل گیری آموزش تلفیقی.24

 

2-8    الگوی مربوط به آموزش ویژه26

 

         2-8-1    الگوی کلاس ویژه.27

 

         2-8-2    الگوی مدارس رابط28

 

         2-8-3 الگوی آموزش تلفیقی.29

 

2-8-4 الگوی آموزش فراگیر.30

 

2-9    آموزش تلفیقی و آموزش فراگیر.30

 

2-10  عوامل مؤثر در آموزش تلفیقی.33

 

2-10-1 عوامل مربوط به دانش آموز33.

 

2-10-2 عوامل مربوط به همسالان34

 

2-10-3 عوامل مربوط به معلمان35

 

2-10-4 عوامل مربوط به والدین36

 

2-11    اهداف تلفیق.36

 

2-12    مفهوم اختلال رفتار38

 

2-13    ارتباط بین آموزش تلفقی و اختلالات رفتاری.40

 

2-14   مفهوم کفایت اجتماعی42

 

2-15  عوامل تعیین کننده کفایت اجتماعی.43

 

2-16  ارتباط بین آموزش تلفیقی و کفایت اجتماعی44

 

2-17  فنون ارتقای کفایت اجتماعی.46

 

2-18  مفهوم خود کار آمدی47

 

2-19  ابعاد خود کار آمدی49

 

2-20  منابع اطلاعاتی خود کار آمدی.50

 

2-21  شیوه های افزایش خود کار آمدی.51

 

2-22  مراحل رشد خود کار آمدی52

 

2-23  ارتباط بین آموزش تلفیقی و خود کار آمدی تحصیلی.53

 

2-24  مروری بر پیشینه پژوهشی.55

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...