پایان نامه بررسی اثربخشی آموزش تلفیقی بر اختلالات رفتاری، کفایت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دارای نیازهای ویژه |
چکیده
این پژوهش به قصد تعیین اثربخشی آموزش تلفیقی بر اختلالات رفتاری، کفایت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دارای نیازهای ویژه انجام گرفت. روش پژوهش از نوع علی-مقایسه ای بود که در آن متغیر مستقل یعنی آموزش تلفیقی در قالب مداخله ی آموزشی قبلاً اعمال شده بود. از دانش آموزان پایه های چهارم و پنجم ابتدایی آموزش تلفیقی تعداد 67 نفر، از دانش آموزان مدارس استثنایی همان پایه ها تعداد 30 نفر و از دانش آموزان مدارس عادی تعداد 67 نفر، در گروه های سه گانه کم بینا، کم شنوا و جسمی-حرکتی به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده های بدست آمده با روش های آماری تحلیل واریانس یک راهه (ANOVA) و تحلیل واریانس چندگانه (MANOVA) مورد کنکاش آماری قرار گرفتند. نتایج نشان داد که میزان اختلالات رفتاری دانش آموزان مدارس استثنایی نسبت به مدارس تلفیقی و عادی کمتر و کفایت اجتماعی دانش آموزان مدارس استثنایی نسبت به مدارس تلفیقی و عادی بالاتر است. خودکارآمدی تحصیلی و مولفه های استعداد و کوشش در دانش آموزان مدارس استثنایی نسبت به مدارس تلفیقی و عادی بالاتر است و گروه جسمی-حرکتی در مقایسه با کم شنوا از خودکارآمدی بافتی بالاتر، برخوردار است.
واژگان کلیدی: آموزش تلفیقی، اختلالات رفتاری، کفایت اجتماعی، خودکارآمدی تحصیلی، دانش آموزان دارای نیازهای ویژه
فصل اول: کلیات پژوهش
مقدمه.2
بیان مسأله4
اهمیت و ضرورت مسأله.7
اهداف پژوهش .8
1 -4-1 هدف کلی8
1 -4-2 اهداف جزئی.9
فرضیه های پژوهش.9
سئوال پژوهشی10
تعاریف متغیرها.10
1 -7-1 آموزش تلفیقی.10
1-7-2 دانش آموزان دارای نیازهای ویژه11
1-7-3 اختلالات رفتاری11
1-7-4 کفایت اجتماعی.12
1-7-5 خود کار آمدی تحصیلی13
فصل دوم: پیشینه نظری و تجربی
2-1 مقدمه.15
2-2 مفهوم تلفیق(آموزش تلفیقی) .16
2-3 تعریف آموزش تلفیقی.17
2-4 اصطلاحات مترداف با تلفیق(یکپارچه سازی) 18
2 -4-1 بهنجارسازی.18
2-4-2 عادی سازی.19
2-4-3 اصل محیط با حداقل محدودیت19
2-4-4 آموزش فراگیر یا فراگیر سازی20
2-4-4-1 فراگیر سازی کامل.20
2-4-4-2 فراگیر سازی انتخابی21
2-5 انواع تلفیق.21
2-6 فلسفه آموزش تلفیقی و فراگیر.22
2-7 سیر تاریخی و شکل گیری آموزش تلفیقی.24
2-8 الگوی مربوط به آموزش ویژه26
2-8-1 الگوی کلاس ویژه.27
2-8-2 الگوی مدارس رابط28
2-8-3 الگوی آموزش تلفیقی.29
2-8-4 الگوی آموزش فراگیر.30
2-9 آموزش تلفیقی و آموزش فراگیر.30
2-10 عوامل مؤثر در آموزش تلفیقی.33
2-10-1 عوامل مربوط به دانش آموز33.
2-10-2 عوامل مربوط به همسالان34
2-10-3 عوامل مربوط به معلمان35
2-10-4 عوامل مربوط به والدین36
2-11 اهداف تلفیق.36
2-12 مفهوم اختلال رفتار38
2-13 ارتباط بین آموزش تلفقی و اختلالات رفتاری.40
2-14 مفهوم کفایت اجتماعی42
2-15 عوامل تعیین کننده کفایت اجتماعی.43
2-16 ارتباط بین آموزش تلفیقی و کفایت اجتماعی44
2-17 فنون ارتقای کفایت اجتماعی.46
2-18 مفهوم خود کار آمدی47
2-19 ابعاد خود کار آمدی49
2-20 منابع اطلاعاتی خود کار آمدی.50
2-21 شیوه های افزایش خود کار آمدی.51
2-22 مراحل رشد خود کار آمدی52
2-23 ارتباط بین آموزش تلفیقی و خود کار آمدی تحصیلی.53
2-24 مروری بر پیشینه پژوهشی.55
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1398-12-03] [ 06:43:00 ب.ظ ]
|