عنوان :
 

  شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان  بانک ملی کاشان  با بهره گرفتن از روش  Topsis
 

استاد راهنما:
 

دکتر عبدالحسین کرم پور
 

 استاد مشاور:
 

دکتر فرخ قوچانی

 

عنوان                                                                                       صفحه
چکیده 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1 مقدمه. 3
1-2 بیان مساله. 4
1-3 ضرورت و اهمیت 6
1-4 اهداف تحقیق. 9
1-4-1 هدف اصلی 9
1-4-2 اهداف فرعی 9
1-5  سؤالات تحقیق. 9
1-6 فرضیه های پژوهش. 10
1-7 مدل مفهومی پژوهش. 10
1-8 قلمرو تحقیق. 11
1-8-1 قلمرو مکانی 11
1-8-2  قلمرو زمانی 11
1-8-3  قلمرو موضوعی 11
1-9 استفاده کنندگان از نتایج تحقیق. 12
1-10 تعریف نظری وعملیاتی متغیر ها 12
1-1-10 تعریف نظری متغیر ها 12
2-1-10 تعریف عملیاتی متغیر ها 14
 
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
2-1 مقدمه. 17
2-2 تعاریف توانمند سازی: 18
2-3 مفاهیم توانمندسازی 22
2-4 تاریخچه توانمند سازی 24
2-4-1 عصر ماشین 25
2-4-2 اواخر دهه 1700 و اوایل دهه 1800 :صنایع بومی و سیستم کارخانه. 25
2-4-3 اواسط دهه 1800 و اوایل دهه 1900:عرصه مدیریت علمی 26
2-4-4 اواسط دهه 1900:عصر سیستم. 27
2-4-5  دهه 1970 و 1980 :نیاز به تغییرات بنیادین 27
2-4-6 دهه 1990 :سازمانهای امروزی و توانمند کننده 28
2-5 اهمیت و ضرورت توانمندسازی منابع انسانی 28
2-6  اهداف توانمندسازی 31
2-7 ویژگیهای سازمانهای توانمند. 32
2-8 ویژگیهای کارکنان در یک سازمان توانمند. 33
2-9 رویکردهای توانمند سازی 35
2-10 عوامل مؤثر بر توانمند سازی 37
2-10-1 تفویض اختیار. 37
2-10-2 دسترسی به اطلاعات 37
2-10-3 آموزش. 38
2-10-4 شیوه رهبری 38
2-10-5 مسئولیت 39
2-10-6 خود تعیینی ( حق انتخاب ) 40
2-10-7 مؤثر بودن شغل. 40
2-10-8 کفایت نفس ( شایستگی ) 41
2-10-9 معنی دار بودن شغل. 42
2-10-10 اعتماد. 42
2-10-11 غنی سازی شغل. 43
2-10-12 مشارکت 43
2-11 ارکان توانمند سازی 46
2-11-1 مشارکت همگانی در اطلاعات 47
2-11-2 ایجاد خود مختاری با تعیین مرز و حدود. 51
2-11-3 جایگزینی تیم ها به جای سلسله مراتب 55
2-12 ابعاد توانمند سازی 57
2-13 مزایای توانمند سازی 61
2-14  هزینه های توانمندسازی 62
2-15  روش های توانمندسازی کارکنان. 63
2-16  دا مهای توانمندسازی 64
2-17 موانع توانمند سازی کارکنان. 66
2-18  توانمند سازی از دیدگاه قرآن. 66
2-19 پیشینه پژوهش. 67
 
فصل سوم:روش شناسی تحقیق
3-1 مقدمه. 71
3-2  روش پژوهش. 71
3-3 جامعه آماری 72
3-4 نمونه آماری 72
3-5 ابزار تحقیق. 73
3-6 روایی و پایایی پرسشنامه. 75
3-6-1 تعیین اعتبار( روایی) پرسشنامه. 75
3-6-2  تعیین پایایی( قابلیت اعتماد) پرسشنامه. 75
3-7 روش گردآوری داده ها 77
3-8  متغیرهای تحقیق. 78
3-9تجزیه و تحلیل آماری 78
 
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1 مقدمه. 80
4-2 توصیف داده های جمعیت شناختی 81
4-2-1 جنسیت 81
4-2-2 تاهل. 82
4-2-3 سن 83
4-2-4 سابقه کار. 84
4-2-5 تحصیلات 85
4-3  تحلیل یافته. 86
 
فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1 مقدمه. 101
5-2 نتایج تحقیق. 101
5-3 پیشنهادات 107
منابع فارسی 110
منابع انگلیسی 112
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر عوامل مختلف بر توانمند سازی کارکنان می باشد. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش تحقیق از نوع توصیفی-همبستگی است که جهت جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای تدوین پیشینه تحقیق و مبانی نظری آن از روش کتابخانه ای استفاده گردیده است. جامعه ی آماری این پژوهش کلیه کارمندان بانک ملی شهرستان کاشان است، نمونه مورد نظر برای این پژوهش از طریق جدول مورگان127 نفر  به دست آمد که برای سهولت و اعتبار بیشتر 130 نفر درنظر گرفته شد .  برای جمع آوری داده ها پرسشنامه توانمندسازی اسپریتزر و پرسشنامه محقق ساخته ی عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان بر روی آزمودنی ها اجرا شد.در این تحقیق 10 فرضیه مورد بررسی قرار گرفت که به بررسی تاثیر عواملی همچون : تفویض اختیار ، تیم سازی ،فراهم نمودن اطلاعات ، داشتن اهداف روشن ، نظام پادش دهی ، ساختار سازمانی ، استقلال ، دسترسی به منابع ، ارزیابی عملکرد و آموزش بر توانمندسازی پرداخته شده است . تحلیل داده ها نشان داد با توجه به  مقادیر به دست آمده از داده های آماری کلیه فرضیات تحقیق تایید شده و بااستفاده از روش Topsis مشخص شدکه موثرترین عامل بر توانمند سازی کارکنان آموزش می باشد و کمترین تاثیر را ارزیابی عملکرد بر توانمند سازی کارکنان دارد . علاوه بر این داده های بدست آمده از t-test  نشان داد که جنسیت و تاهل هیچ تاثیری بر توانمندسازی کارکنان ندارد .
کلمات کلیدی : توانمند سازی کارکنان ،عوامل موثر بر توانمندسازی
مقدمه
امروزه شکاف میان ملت­ها و جوامع دانایی و نادانی است. بنابراین چالش اصلی، چالش نیروی انسانی دانا و تواناست. نیروی انسانی به عنوان مهمترین، گران­ترین و باارزشمندترین سرمایه و منبع سازمانی محسوب می­شود. انسان تنها عنصر ذی شعوری است که به عنوان هماهنگ کننده سایر عوامل سازمانی، نقش اصلی را در میان کلیه‌ی عوامل دارد. می­توان به سادگی بیان نمود که بدون افراد کارآمد، دستیابی به اهداف سازمانی غیر ممکن است. از این رو، منابع انسانی، نقش اساسی در رشد و پویایی و بالندگی و یا شکست و نابودی سازمان­ها دارد. مفهوم توانمندسازی کارکنان،  در دهه 1990 توجه بسیاری از دانشگاهیان، پژوهشگران و دست اندرکاران مدیریت را به خود جلب کرده بود. توانمندسازی کارکنان به عنوان یک مفهوم نظری تاثیر زیادی بر اثر بخشی سازمان و مدیریت و ابتکار سازمانی دارد. توماس و ولتهوس[1] (1990) اعتقاد دارند که کارکنان توانمند در کنترل و انجام وظایف انعطاف پذیری بیشتری دارند. آنها در پاسخ به مسایل و فرصت‌ها، وظایف جدید را شروع     می­ کنند و موانع را برطرف می­سازند، در نتیجه در برخورد با مسائل و مشکلات، انگیزش آنها تقویت می­شود.
توانمندسازی مفهومی مبهم و  متفاوت داشته و افراد مختلف بر اساس  ویژگی های خود از آن برداشت متفاوتی دارند .این مفهوم برای نخستین بار در دهه 1990 توجه بسیاری از صاحبنظران را به خود جلب نمود . از نتایج توانمندسازی کارکنان میتوان به بهبود رضایت شغلی و رضایت مشتری اشره کرد . برای اجرای موفق توانمند سازی به تغییر فرهنگ سازمانی نیاز است . توانمند سازی به عنوان یک مفهوم ذهنی تاثیر به سزایی در بهره وری سازمان و اثربخضی آن داردو با اجرای آن کارکنان در کنترل و انجام وظایف خود از انعطاف بیشتری برخوردار هستند( سعید صالحی زاده ) .
 بر سر راه توانمند سازی موانع و مقاومت های زیادی وجود دارد هنر مدیریت عالی سازمان این است که این مقاومتها را شکسته و توانمندسازی را با یک فرایند منطبق با اهداف سازمان و منطبق با نظام های درون سازمانی و همچنین سازگار با ساختار سازمانی  در کالبد سازمان که منابع انسانی آن است به بهترین نوع ممکن نهادینه نماید. با توجه به پیچیدگیهای محیط بیرونی سازمان و رشد فزاینده تکنولوژی و بساری عوامل دیگر تنها سازمانهای از این رهگذر قادر به عبور  به سمت اهداف سازمانی هستند که بتوانند برنامه های توانمند سازی را به خوبی اجرا نمایند و این اهمیت این موضوع را دو چندان می نماید .
1-2 بیان مساله
با نگرش به نقش مهم بانک در امور اقتصادی جوامع امروزی و همچنین ارتباط متقابل و تنگاتنگ این نهادها با دیگر بخش های اقتصاد و خدمات رسانی آنها در حیطه گسترده ای از افراد و اقشار مختلف جامعه ، توانمند بودن کارکنان برای کارایی فعالیت های بانکی ضرورت می یابد .
سازمان ها برای مقابله با تهدیدهای محیطی و استفاده از فرصت های احتمالی ، ناچارند که ظرفیت ها و توانمندی های درونی خود را شناخته، نقاط

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...