پایان نامه ارشد رشته صنایع: یکپارچگی زنجیره تأمین با تأکید بر نقش باراندازهای میانی با فرض عدم قطعیت |
تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
چکیده
در این تحقیق فرآیند مدیریت زنجیره تأمین پنج سطحی، چند محصولی و چند دورهای با تأکید بر نقش استراتژی فرابارانداز و با فرض وجود عدم قطعیت مورد بررسی قرار میگیرد. از این رو، به منظور یکپارچه کردن طرحهای تهیه مواد اولیه، تولید و توزیع در یک افق زمانی میان مدت با در نظر گرفتن عرضه، تولید و تقاضای فازی با هدف حداقل کردن هزینهها و طراحی یک سیستم توزیع به موقع یک مدل ریاضی توسعه داده میشود. در زنجیره تأمین مورد بررسی از استراتژیهای فرابارانداز و ارسال مستقیم برای توزیع محصولات استفاده میشود. همچنین از اعداد فازی مثلثی برای بیان عدم قطعیت موجود در زنجیره و از برنامه ریزی محدودیت فازی مبتنی بر شانس و رویکرد حداکثر-حداقل برای تبدیل مدل دو هدفه فازی به یک مدل یک هدفه قطعی استفاده میشود. مدل یک هدفه قطعی حاصله به وسیله یک نرم افزار تجاری قابل حل میباشد.
علاوه بر این، مسیریابی و زمانبندی وسایل نقلیه ورودی و خروجی به منظور بهینه کردن عملیات استراتژی فرابارانداز امری ضروری است. اما از آنجایی که یکپارچه کردن مسیریابی و زمانبندی وسائل نقلیه و استراتژی فرابارانداز در مسئله مذکور باعث افزایش پیچیدگی خواهد شد، لذا به منظور کاهش پیچیدگی مسئله، زنجیرهای با سه سطح مورد بررسی قرار میگیرد. در مدلی که به این منظور ارائه میشود، مسیر و زمان حرکت وسایل نقلیه ورودی از تأمینکنندگان به باراندازهای میانی و همچنین وسایل نقلیه خروجی از باراندازهای میانی به خرده فروشها مشخص میشود. هدف، تخصیص محصولات به تأمینکنندگان و باراندازهای میانی به منظور بهینه کردن مسیر و زمان حرکت وسایل نقلیه ورودی و خروجی و عملیات دستهبندی کردن محصولات در باراندازهای میانی بوده به طوریکه کل هزینه های خرید محصولات، حمل و نقل و نگهداری حداقل شود. همچنین به منظور حل مدل ارائه شده، یک الگوریتم ژنتیک ترکیبی توسعه داده میشود.
کلمات کلیدی: مدیریت زنجیره تأمین، استراتژی فرابارانداز، مسیریابی وسیله نقلیه، اعداد فازی، برنامه ریزی محدودیت مبتنی بر شانس، الگوریتم ژنتیک
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول (کلیات تحقیق) 1
1-1- مقدمه. 2
1-2- مسأله اول 5
1-3- مسأله دوم. 6
1-4- ضرورت تحقیق 8
1-5- اهداف تحقیق 9
1-6- محدودیتهای تحقیق 9
فصل دوم (مروری بر ادبیات موضوع) 10
2-1- مقدمه. 11
2-2- کاربرد تئوری مجموعههای فازی در زنجیره تأمین 11
2-3- استفاده از استراتژیهای فرابارانداز و ارسال مستقیم در زنجیره تأمین 15
2-4- یکپارچه کردن مسیریابی و زمانبندی وسایل نقلیه و استراتژی فرابارانداز 19
2-5-جمع بندی: خلاء در تحقیقات پیشین 21
فصل سوم (مدلسازی و ارائه راه حل) 23
3-1- مقدمه. 24
3-2- تئوری مجموعههای فازی 24
3-4- تعریف مسأله اول 26
3-4-1- مفروضات مسأله اول 27
3-4-2- مدل ریاضی مساله اول 28
3-5- رویکرد حل مسأله اول 34
3-5-1- پرداختن به محدودیتهای فازی 34
3-5-2- پرداختن به توابع هدف 40
3-6- ضرورت یکپارچه کردن مسیریابی و زمانبندی وسایل نقلیه و استراتژی فرابارانداز 42
3-7- تعریف مسأله دوم. 43
3-7-1- مفروضات مسأله دوم. 45
3-7-2- مدل ریاضی مسأله دوم. 46
3-8- رویکرد حل مسأله دوم. 53
3-8-1- نحوه نمایش جواب و تولید جمعیت اولیه. 54
3-8-2- ارزیابی میزان برازندگی کروموزومها 58
3-8-3- عملگر انتخاب 60
3-7-4- عملگر همگذری 61
3-7-5- عملگر جهش 62
3-7-6- نحوه اصلاح کروموزومهای نامعتبر. 63
3-7-7- روش جستجوی محلی 65
فصل چهارم (نتایج محاسباتی و تحلیل) 66
4-1- نتایج محاسباتی مسأله اول 67
4-2- نتایج محاسباتی مسأله دوم. 72
4-2-1- تولید مسائل نمونه و تنظیم پارامترهای الگوریتم. 73
4-2-2- تحلیل نتایج 75
فصل پنجم (جمع بندی و تحقیقات آتی) 82
4-1- جمع بندی 83
5-2- تحقیقات آتی 85
منابع 86
فهرست جدولها
عنوان صفحه
جدول 2-1: مطالعات صورت گرفته در ارتباط با بهره گرفتن از تئوری مجموعههای فازی در برنامه ریزی زنجیره تأمین 15
جدول 3-1: شاخص محصولات مختلف خرده فروشها 56
جدول 4-1: ابعاد اولین مسأله نمونه. 68
جدول 4-2: حداقل و بزرگترین مقدار توابع هدف برای اولین مسأله نمونه. 68
جدول 4-3: نتایج اولین مسأله نمونه. 69
جدول 4-4: ابعاد دومین مسأله نمونه. 70
جدول 4-5: حداقل و بزرگترین مقدار توابع هدف برای دومین مسأله نمونه. 71
جدول 4-6: نتایج دومین مسأله نمونه. 71
جدول 4-7: ابعاد مسائل نمونه تولید شده 73
جدول 4-8: توزیعهای یکنواخت به منظور تولید پارامترهای مورد نیاز 74
جدول 4-9: ارزیابی عملکرد در ارتباط با اولین مسأله نمونه. 77
جدول 4-10: ارزیابی عملکرد در ارتباط با دومین مسأله نمونه. 77
جدول 4-11: ارزیابی عملکرد در ارتباط با سومین مسأله نمونه. 78
جدول 4-12: ارزیابی عملکرد در ارتباط با چهارمین مسأله نمونه. 78
جدول 4-13: ارزیابی عملکرد در ارتباط با پنجمین مسأله نمونه. 79
جدول 4-14: ارزیابی عملکرد در ارتباط با ششمین مسأله نمونه. 79
فهرست شکلها
عنوان صفحه
شکل 2-1: عملیات استراتژی فرابارانداز 17
شکل 3-1: نمودار عدد فازی مثلثی 26
شکل 3-2: شبکه زنجیره تأمین مورد بررسی 27
شکل 3-3: نمودار معیار امکان 36
شکل 3-4: نمودار معیار الزام. 36
شکل 3-5: نمودار معیار اعتبار 37
شکل 3-6: نمودار معیار درستنمایی 39
شکل 3-7: نمایش شماتیک از شبکه زنجیره تأمین مورد بررسی 45
شکل 3-8: نمایش ساختار کروموزوم برای مثال (3-3) 56
شکل 3-9: روش اصلاح چرخهای 64
شکل 4-1: اختلاف بین مقدار تابع هدف اول در حداقل سطح رضایتمندی و مقدار بهینه با توجه به سطوح اطمینان مختلف برای اولین مسأله نمونه 69
شکل 4-2: اختلاف بین مقدار تابع هدف دوم در حداقل سطح رضایتمندی و مقدار بهینه با توجه به سطوح اطمینان مختلف برای اولین مسأله نمونه. 70
شکل 4-3: اختلاف بین مقدار تابع هدف اول در حداقل سطح رضایتمندی و مقدار بهینه با توجه به سطوح اطمینان مختلف برای دومین مسأله نمونه. 72
شکل 4-4: اختلاف بین مقدار تابع هدف دوم در حداقل سطح رضایتمندی و مقدار بهینه با توجه به سطوح اطمینان مختلف برای دومین مسأله نمونه. 72
شکل 4-5: تعداد جوابهای غیرموجه موجود در هر نسل 76
شکل 4-6: تاثیر نگهداری موقت در باراندازهای میانی بر هزینه های زنجیره تأمین 80
1-1- مقدمه
رقابتی بودن بازارها، معرفی و وجود محصولاتی با عمر کوتاه و بالا بودن انتظارات مشتریان در ارتباط با کیفیت و زمان تحویل محصولات، ایجاب می کنند که محصولات در مقدار، مکان، زمان و قیمت مناسب عرضه شوند که این خود ضرورت ایجاد هماهنگی تولیدکنندگان با تأمینکنندگان مواد اولیه و توزیعکنندگان محصولات را ایجاب می کند.
زنجیره تأمین به عنوان یک ساختار یکپارچه شامل تعدادی از فعالیتها به طور مثال فعالیت خرید، تولید، نگهداری و توزیع میشود. این فعالیتها به منظور تهیه مواد اولیه، تبدیل مواد اولیه به محصولات نهایی و تحویل محصولات به مشتریان انجام میشوند. مدیریت صحیح این فعالیتها موجب بهبود عملکرد زنجیره خواهد شد از این رو مدیریت زنجیره تأمین را میتوان به عنوان مدیریت جریان اطلاعات، محصولات و منابع مالی در زنجیره تعریف کرد [1]. فرآیند برنامه ریزی زنجیره تأمین به عنوان یکی از مهمترین فرآیندهای مدیریت زنجیره تأمین به منظور یکپارچه و هماهنگ کردن فعالیتهای مذکور در بین اعضای مختلف زنجیره انجام میشود [2]. برنامه ریزی زنجیره تأمین بسته به افق برنامه ریزی به سه دسته تقسیمبندی میشود:
برنامه ریزی استراتژیک: این فاز از برنامه ریزی به طراحی ساختار زنجیره تأمین مربوط بوده و افق زمانی مورد بررسی در این فاز بین پنج تا ده سال میباشد.
برنامه ریزی تاکتیکی (افق زمانی میان مدت): در این سطح از برنامه ریزی در ارتباط با استفاده بهینه از ظرفیت منابع مختلف از جمله تأمینکنندگان، تولیدکنندگان و مراکز توزیع
تصمیم گیری میشود. افق زمانی مورد بررسی در برنامه ریزی تاکتیکی یک تا دو سال است.
برنامه ریزی عملیاتی: افق زمانی مربوط به این سطح از برنامه ریزی هفتگی بوده و در ارتباط با مسائلی از قبیل مسیریابی وسایل نقلیه، برنامه ریزی تولید و توزیع روزانه تصمیم گیری میشود [1].
هدف هر زنجیره تأمین افزایش سودآوری زنجیره از طریق کاهش هزینهها و افزایش سطح
خدمتدهی است. طرح توزیع به عنوان یکی از عوامل ایجاد هزینه در زنجیره تأمین، عملکرد زنجیره را تحت تأثیر قرار داده و تقریبا 30 درصد از قیمت محصول نهایی را شامل میشود [3]. بنابراین استفاده از استراتژیهای مناسب توزیع به منظور کاهش هزینه های حمل و نقل و افزایش سطح
خدمتدهی می تواند باعث افزایش سودآوری زنجیره شود. در میان استراتژیهای مختلف توزیع استراتژی فرابارانداز[1] به عنوان یک تکنیک لجستیک موثر محصولات ارسال شده از تأمینکنندگان مختلف را دریافت کرده و بدون نگهداری موجودی آنها را مطابق با مقصدهایشان به گروههای مشخصی دستهبندی و ارسال می کند. این استراتژی با دستهبندی کردن محصولات و در نتیجه تکمیل ظرفیت وسایل نقلیه باعث کاهش هزینه های حمل و نقل میشود.
از آنجاییکه قرار دادن محصولات مختلف در یک گروه مشخص مستلزم ورود همزمان آنها به بارانداز میانی و منتج به ملاقات مشتریهای مختلف
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1398-12-03] [ 12:40:00 ب.ظ ]
|