تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
چکیده
در این تحقیق فرآیند مدیریت زنجیره تأمین پنج سطحی، چند محصولی و چند دوره­ای با تأکید بر نقش استراتژی فرابارانداز و با فرض وجود عدم قطعیت مورد بررسی قرار می­گیرد. از این رو، به منظور یکپارچه کردن طرح­های تهیه مواد اولیه، تولید و توزیع در یک افق زمانی میان مدت با در نظر گرفتن عرضه، تولید و تقاضای فازی با هدف حداقل کردن هزینه­ها و طراحی یک سیستم توزیع به موقع یک مدل ریاضی توسعه داده می­شود. در زنجیره تأمین مورد بررسی از استراتژی­های فرابارانداز و ارسال مستقیم برای توزیع محصولات استفاده می­شود. همچنین از اعداد فازی مثلثی برای بیان عدم قطعیت موجود در زنجیره و از برنامه ­ریزی محدودیت فازی مبتنی بر شانس و رویکرد حداکثر-حداقل برای تبدیل مدل دو هدفه فازی به یک مدل یک هدفه قطعی استفاده می­شود. مدل یک هدفه قطعی حاصله به وسیله یک نرم افزار تجاری قابل حل می­باشد.
علاوه بر این، مسیریابی و زمانبندی وسایل نقلیه ورودی و خروجی به منظور بهینه کردن عملیات استراتژی فرابارانداز امری ضروری است. اما از آن­جایی که یکپارچه کردن مسیریابی و زمانبندی وسائل نقلیه و استراتژی فرابارانداز در مسئله مذکور باعث افزایش پیچیدگی خواهد شد، لذا به منظور کاهش پیچیدگی مسئله، زنجیره­ای با سه سطح مورد بررسی قرار می­گیرد. در مدلی که به این منظور ارائه می­شود، مسیر و زمان حرکت وسایل نقلیه ورودی از تأمین­کنندگان به باراندازهای میانی و همچنین وسایل نقلیه خروجی از باراندازهای میانی به خرده فروش­ها مشخص می­شود. هدف، تخصیص محصولات به تأمین­کنندگان و باراندازهای میانی به منظور بهینه کردن مسیر و زمان حرکت وسایل نقلیه ورودی و خروجی و عملیات دسته­بندی کردن محصولات در باراندازهای میانی بوده به طوریکه کل هزینه­ های خرید محصولات، حمل و نقل و نگهداری حداقل شود. همچنین به منظور حل مدل ارائه شده، یک الگوریتم ژنتیک ترکیبی توسعه داده می­شود.
کلمات کلیدی: مدیریت زنجیره تأمین، استراتژی فرابارانداز، مسیریابی وسیله نقلیه، اعداد فازی، برنامه ­ریزی محدودیت مبتنی بر شانس، الگوریتم ژنتیک


فهرست مطالب
عنوان                                                                                                                                       صفحه
فصل اول (کلیات تحقیق) 1
1-1- مقدمه. 2
1-2- مسأله اول 5
1-3- مسأله دوم. 6
1-4- ضرورت تحقیق 8
1-5- اهداف تحقیق 9
1-6- محدودیت­های تحقیق 9
فصل دوم (مروری بر ادبیات موضوع) 10
2-1- مقدمه. 11
2-2- کاربرد تئوری مجموعه­های فازی در زنجیره تأمین 11
2-3- استفاده از استراتژی­های فرابارانداز و ارسال مستقیم در زنجیره تأمین 15
2-4- یکپارچه کردن  مسیریابی و زمانبندی وسایل نقلیه و استراتژی فرابارانداز 19
2-5-جمع بندی: خلاء در تحقیقات پیشین 21
فصل سوم (مدلسازی و ارائه راه حل) 23
3-1- مقدمه. 24
3-2- تئوری مجموعه­های فازی 24
3-4- تعریف مسأله اول 26
3-4-1- مفروضات مسأله اول 27
3-4-2- مدل ریاضی مساله اول 28
3-5- رویکرد حل مسأله اول 34
3-5-1- پرداختن به محدودیت­های فازی 34
3-5-2- پرداختن به توابع هدف 40
3-6- ضرورت یکپارچه کردن مسیریابی و زمانبندی وسایل نقلیه و استراتژی فرابارانداز 42
3-7- تعریف مسأله دوم. 43
3-7-1- مفروضات مسأله دوم. 45
3-7-2- مدل ریاضی مسأله دوم. 46
3-8- رویکرد حل مسأله دوم. 53
3-8-1- نحوه نمایش جواب و تولید جمعیت اولیه. 54
3-8-2- ارزیابی میزان برازندگی کروموزوم­ها 58
3-8-3- عملگر انتخاب 60
3-7-4- عملگر همگذری 61
3-7-5- عملگر جهش 62
3-7-6- نحوه اصلاح کروموزوم­های نامعتبر. 63
3-7-7- روش جستجوی محلی 65
فصل چهارم (نتایج محاسباتی و تحلیل) 66
4-1- نتایج محاسباتی مسأله اول 67
4-2- نتایج محاسباتی مسأله دوم. 72
4-2-1- تولید مسائل نمونه و تنظیم پارامترهای الگوریتم. 73
4-2-2- تحلیل نتایج 75
فصل پنجم (جمع بندی و تحقیقات آتی) 82
4-1- جمع بندی 83
5-2- تحقیقات آتی 85
منابع 86
 
 
 
فهرست جدول­ها
عنوان                                                                                                                                       صفحه
جدول 2-1: مطالعات صورت گرفته در ارتباط با بهره گرفتن از تئوری مجموعه­های فازی در برنامه ­ریزی زنجیره تأمین 15
جدول 3-1: شاخص محصولات مختلف خرده فروش­ها 56
جدول 4-1: ابعاد اولین مسأله نمونه. 68
جدول 4-2: حداقل و بزرگترین مقدار توابع هدف برای اولین مسأله نمونه. 68
جدول 4-3: نتایج اولین مسأله نمونه. 69
جدول 4-4: ابعاد دومین مسأله نمونه. 70
جدول 4-5: حداقل و بزرگترین مقدار توابع هدف برای دومین مسأله نمونه. 71
جدول 4-6: نتایج دومین مسأله نمونه. 71
جدول 4-7: ابعاد مسائل نمونه تولید شده 73
جدول 4-8: توزیع­های یکنواخت به منظور تولید پارامترهای مورد نیاز 74
جدول 4-9: ارزیابی عملکرد در ارتباط با  اولین مسأله نمونه. 77
جدول 4-10: ارزیابی عملکرد در ارتباط با دومین مسأله نمونه. 77
جدول 4-11: ارزیابی عملکرد در ارتباط با سومین مسأله نمونه. 78
جدول 4-12: ارزیابی عملکرد در ارتباط با  چهارمین مسأله نمونه. 78
جدول 4-13: ارزیابی عملکرد در ارتباط با پنجمین مسأله نمونه. 79
جدول 4-14: ارزیابی عملکرد در ارتباط با ششمین مسأله نمونه. 79
 
 
فهرست شکل­ها
عنوان                                                                                                                                       صفحه
شکل 2-1: عملیات استراتژی فرابارانداز 17
شکل 3-1: نمودار عدد فازی مثلثی 26
شکل 3-2: شبکه زنجیره تأمین مورد بررسی 27
شکل 3-3: نمودار معیار امکان 36
شکل 3-4: نمودار معیار الزام. 36
شکل 3-5: نمودار معیار اعتبار 37
شکل 3-6: نمودار معیار درستنمایی 39
شکل 3-7: نمایش شماتیک از شبکه زنجیره تأمین مورد بررسی 45
شکل 3-8: نمایش ساختار کروموزوم برای مثال (3-3) 56
شکل 3-9: روش اصلاح چرخهای 64
شکل 4-1: اختلاف بین مقدار تابع هدف اول در حداقل سطح رضایت­مندی و مقدار بهینه با توجه به سطوح اطمینان مختلف برای اولین مسأله نمونه  69
شکل 4-2: اختلاف بین مقدار تابع هدف دوم در حداقل سطح رضایت­مندی و مقدار بهینه با توجه به سطوح اطمینان مختلف برای اولین مسأله نمونه. 70
شکل 4-3: اختلاف بین مقدار تابع هدف اول در حداقل سطح رضایت­مندی و مقدار بهینه با توجه به سطوح اطمینان مختلف برای دومین مسأله نمونه. 72
شکل 4-4: اختلاف بین مقدار تابع هدف دوم در حداقل سطح رضایت­مندی و مقدار بهینه با توجه به سطوح اطمینان مختلف برای دومین مسأله نمونه. 72
شکل 4-5: تعداد جواب­های غیرموجه موجود در هر نسل 76
شکل 4-6: تاثیر نگهداری موقت در باراندازهای میانی بر هزینه­ های زنجیره تأمین 80
 
 

1-1- مقدمه
رقابتی بودن بازارها، معرفی و وجود محصولاتی با عمر کوتاه و بالا بودن انتظارات مشتریان در ارتباط با کیفیت و زمان تحویل محصولات، ایجاب می­ کنند که محصولات در مقدار، مکان، زمان و قیمت مناسب عرضه شوند که این خود ضرورت ایجاد هماهنگی تولید­کنندگان با تأمین­کنندگان مواد اولیه و توزیع­کنندگان محصولات را ایجاب می­ کند.
زنجیره تأمین به عنوان یک ساختار یکپارچه شامل تعدادی از فعالیت­ها به طور مثال فعالیت خرید، تولید، نگهداری و توزیع می­شود. این فعالیت­ها به منظور تهیه مواد ­اولیه، تبدیل مواد ­اولیه به محصولات نهایی و تحویل محصولات به مشتریان انجام می­شوند. مدیریت صحیح این فعالیت­ها موجب بهبود عملکرد زنجیره خواهد شد از این­ رو مدیریت زنجیره تأمین را می­توان به عنوان مدیریت جریان اطلاعات، محصولات و منابع مالی در زنجیره تعریف کرد [1].  فرآیند برنامه ­ریزی زنجیره تأمین به عنوان یکی از مهمترین فرآیندهای مدیریت زنجیره تأمین به منظور یکپارچه و هماهنگ کردن فعالیت­های مذکور در بین اعضای مختلف زنجیره انجام می­شود [2]. برنامه ­ریزی زنجیره تأمین بسته به افق برنامه ­ریزی به سه دسته تقسیم­بندی می­شود:

برنامه ­ریزی استراتژیک: این فاز از برنامه ­ریزی به طراحی ساختار زنجیره تأمین مربوط بوده و افق زمانی مورد بررسی در این فاز بین پنج تا ده سال می­باشد.
برنامه ­ریزی تاکتیکی (افق زمانی میان مدت): در این سطح از برنامه ­ریزی در ارتباط با استفاده بهینه از ظرفیت منابع مختلف از جمله تأمین­کنندگان، تولیدکنندگان و مراکز­ توزیع
تصمیم ­گیری می­شود. افق زمانی مورد بررسی در برنامه ­ریزی تاکتیکی یک تا دو سال است.
برنامه ­ریزی عملیاتی: افق زمانی مربوط به این سطح از برنامه ­ریزی هفتگی بوده و در ارتباط با مسائلی از قبیل مسیریابی وسایل نقلیه، برنامه ­ریزی تولید و توزیع روزانه تصمیم ­گیری می­شود [1].
هدف هر زنجیره تأمین افزایش سودآوری زنجیره از طریق کاهش هزینه­ها و افزایش سطح
خدمت­دهی است. طرح توزیع به عنوان یکی از عوامل ایجاد هزینه در زنجیره تأمین، عملکرد زنجیره را تحت تأثیر قرار داده و تقریبا 30 درصد از قیمت محصول نهایی را شامل می­شود [3]. بنابراین استفاده از استراتژی­های مناسب توزیع به منظور کاهش هزینه­ های حمل­ و نقل و افزایش سطح
خدمت­دهی می ­تواند باعث افزایش سودآوری زنجیره شود. در میان استراتژی­های مختلف توزیع استراتژی فرابارانداز[1] به عنوان یک تکنیک لجستیک موثر محصولات ارسال شده از تأمین­کنندگان مختلف را دریافت کرده و بدون نگهداری موجودی آنها را مطابق با مقصدهایشان به گروه­های مشخصی دسته­بندی و ارسال می­ کند. این استراتژی با دسته­بندی کردن محصولات و در نتیجه تکمیل ظرفیت وسایل نقلیه باعث کاهش هزینه­ های حمل و نقل می­شود.
از آن­جایی­که قرار دادن محصولات مختلف در یک گروه مشخص مستلزم ورود همزمان آن­ها به بارانداز میانی و منتج به ملاقات مشتری­های مختلف

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...