عنوان
 

ارتباط بین توانمند سازی سازمانی با حکمرانی خوب در بیمه ایران
 

(مطالعه موردی بیمه ایران استان تهران)
 

استاد راهنما
 

دکتر محمد تقی پیش بین

 

فهرست مطالب
عنوان          شماره صفحه
چکیده   1
 فصل اول: کلیات تحقیق
1-1-  مقدمه. 3
1-2- بیان مسئله. 4
1-3- اهمیت و ضرورت موضوع. 6
1-4- اهداف تحقیق. 7
1- 5- چارچوب نظری تحقیق. 7
1-6 – مدل تحلیلی تحقیق. 8
1-7-  سؤالات تحقیق. 8
1-8 – فرضیات تحقیق. 9
1-9- قلمرو تحقیق. 9
1-10- تعریف واژه‏ها و اصطلاحات فنی و تخصصی 9
1-11- تعاریف عملیاتی متغیرها 10
1-12-  ساختار تحقیق. 12
1-13- خلاصه فصل 12
فصل دوم: ادبیات تحقیق
2-1- مقدمه. 14
2-2- بخش اول: توانمند سازی 15
2-2-1- تاریخچه توانمند سازی 15
2-2-2- تعاریف توانمند سازی 18
عنوان                شماره صفحه
2-2-3- زمینه های توانمند سازی 19
2-2-4- سطوح توانمند سازی 19
2-2-5 -کلید تواناسازی منابع انسانی 20
2-2-6- فرایند توانمندسازی 27
2-2-7-  استراتژی های توانمند سازی 28
2-2-8-  توانمند سازی کارکنان در سازمانها 29
2-2-9-  عوامل مؤثر بر توانمند سازی 31
2-2-10- فرهنگ توانمند سازی 38
2-2-11-توانمندسازی، اختیار و قدرت 39
2-2-12-توانمند سازی و سازمان. 41
2-2-13- ویژگی سازمان های  توانمند. 42
2-2-14- مزایای توانمند سازی 43
2-2-15- دام های توانمند سازی 43
2-2-16- نظرات منتقدین دربارۀ توانمندسازی کارکنان. 44
2-2-17- نتایج تحقیقات قبلی 46
2-3- بخش دوم: حکمرانی خوب 49
2-3-1- مقدمه. 49
2-3-2- تعریف حکمرانی 49
2-3-3- پیشینه نظری حکمرانی خوب 51
2-3-4 – تعریف حکمرانی خوب 52
2-3-5- شاخص های حکمرانی خوب 53
عنوان                                شماره صفحه
2-3-5-1 – شاخص های حکمرانی خوب از دیدگاه بانک جهانی 54
2-3-5-2- شاخص های حکمرانی خوب از دیدگاه سازمان ملل متحد. 54
2-3-5-3- شاخص های حکمرانی خوب از دیدگاه کمیسیون اقتصادی اتحادیه اروپا 57
2-3-5-4- شاخص های حکمرانی خوب در سازمان های دولتی و خدماتی 57
2-3-5-5-  شاخص های حکمرانی خوب از دیدگاه هاتر و شاه 59
2-3-6 – حکمرانی خوب و پاسخ گویی 60
2-3-7-  حکمرانی خوب و شفاف سازی 61
2-3-8 – معماری حکمرانی خوب 62
2-3-9- نهضت حکومت داری خوب 64
2-3-10- بازیگران عرصه حکمرانی خوب 65
2-4- بخش سوم : آشنایی با شرکت سهامی بیمه ایران. 68
2-4-1- تاریخچه تاسیس. 68
2-4-2- سرمایه شرکت سهامی  بیمه ایران. 68
2-4-3- موضوع فعالیت. 68
2-4-4- اهداف و وظایف اساسی 69
2-4-5- نیروی انسانی 69
2-4-6- شبکه فروش. 69
2-5- بخش چهارم : پیشینه تحقیق. 70
2-5- 1- پیشینه توانمندسازی 70
2-5-2- پیشینه حکمرانی خوب 73
عنوان                  شماره صفحه
فصل سوم: روش تحقیق
3-1- مقدمه. 77
3-2- روش تحقیق. 78
3-3- متغیرهای تحقیق. 78
3-4- جامعه آماری 79
3-5 – نمونه آماری و روش نمونه گیری 79
3-6- قلمرو تحقیق. 80
3-7- روش و ابزار گردآوری اطلاعات 80
3-7-1- روش کتابخانه ای 81
3-7-2- پرسشنامه. 81
3-8 – روایی (اعتبار ) پرسشنامه. 83
3-9 – پایایی ( قابلیت اعتماد ) پرسشنامه. 83
3-10- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 84
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق
4-1- مقدمه. 88
4-2- بخش اول آمار توصیفی 89
4-3- توصیف آماری سوالات 93
4-4- آماره های توصیفی متغیرهای تحقیق. 99
4-5- تجزیه و تحلیل استنباطی داده های آماری ( آزمون آماری فرضیه های تحقیق ) 100
4-5-1 آزمون کولموگروف – اسمیرنف برای مشخص کردن نرمال بودن متغیرها 100
عنوان               شماره صفحه             
4-5-2- آزمون فرضیه فرعی اول. 101
4-5-3- آزمون فرضیه فرعی دوم. 102
4-5-4- آزمون فرضیه فرعی سوم. 103
4-5-5- آزمون فرضیه فرعی چهارم. 104
4-5-6- آزمون فرضیه اصلی 105
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1- مقدمه. 108
5-2-  نتیجه گیری 108
5-3-  بحث و پیشنهادها 110
5-4- محدودیت های تحقیق. 113
5-5-  پیشنهادهائی برای تحقیقات آینده 114
منابع و مآخذ 115
منابع فارسی 115
منابع انگلیسی 120
ضمائم و پیوست ها 123
پرسشنامه   123
چکیده انگلیسی 128
چکیده :
توانمندسازی منابع انسانی به عنوان یک رویکرد نوین، در صددفراهم کردن بسترها و به وجود آوردن فرصت­هایی برای شکوفایی استعدادها، توانایی­ها و شایستگی­های افراد است. توانمندسازی با تغییر در باورها، افکار و طرز تلقی های کارکنان شروع می­شود. بدین معنی که آنان باید به این باور برسند که توانایی و شایستگی لازم برای انجام وظایف را به طور موفقیت آمیز داشته و احساس کنند که توانایی تأثیرگذاری و کنترل بر نتایج شغلی را دارند، احساس کنند که اهداف شغلی معنادار و ارزشمندی را دنبال می­ کنند و باور داشته باشند که با آنان صادقانه و منصفانه رفتار می­شود.
الگوی حکمرانی خوب و بررسی نقش توانمندسازی نیروی انسانی در استقرار حکمرانی خوب سازمانی می ­تواند نظریه­ای نوین در پاسخگویی به انتظارات و مسئولیت­های جدید باشد. الگویی که می ­تواند راه برون رفت از وضعیت فعلی و روشی برای ارائه خدمات عمومی بهتر باشد. از این رو توجه و تعمق در الگوی یاد شده در بیمه کمک زیادی به یافتن ترکیب جدیدی از همکاری سه بخش دولت، جامعه مدنی و بخش خصوصی در ارائه خدمات عمومی بهتر خواهد نمود. با توجه به این توضیحات واینکه بیمه ایران از اعتبار وگستردگی بیشتر نسبت به سایر بیمه­ها برخوردار است و مشتریان بیشتری دارد، لذا توانمند سازی کارکنان این بیمه در جهت ارائه  خدمات بهتر و مناسب­تر، با بهره گرفتن از اصول حکمرانی خوب سازمانی ضروری به نظر می­رسد.
هدف این تحقیق بررسی رابطه بین توانمندسازی سازمانی با حکمرانی خوب در بیمه ایران می باشد. گرایش این پژوهش کاربردی، رویکرد آن توصیفی و همبستگی می باشد. برای بررسی رابطه توانمندسازی سازمانی با حکمرانی خوب در بیمه ایران، توانمندسازی سازمان براساس نظر (توماس و ولتهووس،1990، 670) در چهار بعد احساس موثر بودن، احساس شایستگی، احساس داشتن حق انتخاب و احساس معنادار بودن شغل بررسی می شود.
در این تحقیق با جمع آوری اطلاعات کتابخانه­ای و اسناد و مدارک و تکمیل و گردآوری پرسشنامه در جامعه آماری به تعداد 518 نفر که 140نفر بعنوان نمونه انتخاب شدند و با بهره گرفتن از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که بین احساس موثر بودن کارکنان، احساس شایستگی کارکنان، احساس داشتن حق انتخاب در کارکنان، احساس معنادار بودن شغل کارکنان بیمه ایران با حکمرانی خوب سازمانی رابطه  مثبت وجود دارد.
واژگان کلیدی : توانمند سازی،حکمرانی خوب، بیمه ایران، موثر بودن کارکنان، شایستگی کارکنان، داشتن حق انتخاب در کارکنان، معنادار بودن شغل .
1-1- مقدمه
توانمند کردن به صور مختلف درادبیات منابع علمی مدیریت آمده است. در دهه 1950، منابع علمی مدیریت آکنده از این بود که مدیران بایددر قبال کارکنان رفتار دوستانه داشته باشند (روابط انسانی). در دهه 1960، مطرح شدکه مدیران باید نسبت به نیازها وانگیزه های کارکنان حساس باشند(آموزش حساسیت). در دهه 1970، مدیران بایداز کارکنان کمک می­طلبیدند(در گیر کردن کارکنان در امور سازمان) و در دهه 1980، مدیران باید تشکیل گروه می­دادند و سیاست تصمیم گیری جمعی را دنبال می­­کردند (حلقه­های کیفیت).این موضوعات در دهه1990پیگیری وپس ازآن بود که سمت و سوی مدیریت بسوی توانمندسازی جهت یافت بصورتی که مدیران باید بیاموزند چگونه توانمند سازی را گسترش دهند.
سازمان­های امروز تحت تاثیر عواملی از قبیل افزایش رقابت جهانی، دگرگونی­های ناگهانی، نیاز به کیفیت و خدمات پس از فروش و وجود منابع محدود و زیر فشارهای زیادی قرار دارند. پس از سال­های زیادی تجربه، دنیا به این نتیجه رسیده است که اگر سازمانی بخواهد در اقتصاد و امور کاری خود پیشتاز باشد و در عرصه رقابت عقب نماند باید از نیروی انسانی توانمند برخوردار باشد.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...