1-4-اهداف پژوهش. 10
1-4-1- اهداف اصلی پژوهش 10
1-4-2- اهداف جزیی پژوهش. 10
1-5-سوالات پژوهش .10
1-6-فرضیه های پژوهش. 10
1-7-تعاریف مفهومی و نظری 11
1-8-تعاریف عملیاتی12
فصل دوم : ادبیات پژوهش
2-1- پیش گفتار. 15
2-2- ناتوانایی یادگیری 16
2-3- تاریخچه نارساخوانی 19
2-4 نارساخوانی 20
2-4-1- شیوع نارساخوانی و جنسیت 22
2-5- خواندن و مراحل یادگیری خواندن23
2-5-1- آماده شدن برای شروع خواندن .24
2-5-2- مرحله آغازین خواندن25
2-5-3- مرحله رشد سریع خواندن 25
2-5-4- مرحله ی خواندن گسترده. 26
2-5-5- پالایش خواندن .26
2-6- ملاک های تشخیص اختلال خواندن 26
2-7- طبقه بندی نارساخوانی 27
2-8- رویکردو علل نارساخوانی 27
2-8-1- رویکردهای دیداری 28
2-8-2- رویکردنقص حافظه ی فعال. 30
2-8-3- نظریه نقص هسته واج شناختی31
2-8- 4- رویکردهای زیر گروه دو گانه 32
2-8-5- رویکردهای زبرگروه چند گانه 33
2-8-6- رویکردهای زیستی نارساخوانی 33
2-8-6-1- عوامل ژنتیکی. 33
2-8-6-2- ساختار مغزی افراد نارساخوان. 35
2-8- 6- 3- چیرگی مغزی. 35
2-8- 7- عوامل محیطی آموزشی و پرورشی 37
2-8- 8- تبیین علی نارساخوانی نیکلسون و فاوست .37
2-9- تاریخچه ی حافظه فعال. 38
2-10- حافظه ی فعال 39
2-10 -1- الگوی حافظه ی فعال 41
2-10-2- تفاوت حافظه ی فعال و حافظه ی کوتاه مدت. 43
2-11- مروری بر پژوهش های انجام شده 43
2-11-1- پژوهش های داخلی 43
2-11-2- پژوهش های خارجی 46
فصل سوم : روش شناسی پژوهش
3-1- پیش گفتار .49
3-2- طرح پژوهش 49
3-3- جامعه پژوهش.49
3-4- حجم نمونه و روش نمونه گیری 49
3-5- ابزار پژوهش. 50
3-5- 1- چک لیست نارساخوانی. 50
3-5- 2- مقیاس تجدید نظر شده هوشی وکسلر برای کودکان. 50
3-5-3- آزمون تشخیص خواندن فلاح چای.51
3-6- مداخله های آموزشی. 51
3-6-1- برنامه آموزشی حافظه ی فعال 51
3-7- روش اجرای پژوهش . 52
3-8- روش های آماری. 53
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل و بیان نتایج حاصل از تحقیق
4-1- پیش گفتار. 55
4-2- یافته های توصیفی پژوهش. 55
4-3- مقایسه نمرات پیش آزمون و پس آزمون گروه ها. 56
4-4- نتایج استنباطی پژوهش. 57
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری و جمع بندی
5-1- نتایج تحلیلی پژوهش 63
5-1-1- فرضیه شماره (1). 63
5-1-2- فرضیه شماره (2) . 63
5-1-3- فرضیه شماره (3).63
5-1-4- فرضیه شماره (4) . 63
5-2- نتیجه گیری نها یی 68
5-3- محدودیت های پژوهش. 70
5-3-1- محدودیت های پژوهش در اختیار محقق 70
5-3-1- محدودیت های پژوهش خارج اختیار محقق. 70
5-4- پیشنهادهای اجرای 70
5-5- پیشنهادهای پژوهشی 71
منابع
الف ) منابع فارسی 74
ب) منابع انگلیسی. 79
پیوست ها
پیوست شماره (1) : چک لیست نارسا خوانی 85
پیوست شماره (2) : آزمون تشخیص خواندن فلاح چای. 86
پیوست شماره (3) : مداخله های حافظه ی فعال کلامی. 90
عنوان انگلیسی.I
چکیده انگلیسی .II



فهرست جداول
عنوان صحفه
جدول 2-1 : نقاط عطف تاریخی دانش در مورد نارساخوانی (دویل ، 2005)20
جدول 3-1 : طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل. 49
جدول 4-1 : توزیع فراوانی گروه های نمونه در پایه های سوم و چهارم. 55
جدول 4-2 : داده های توصیفی سن و بهره هوشی نمونه 55
جدول 4-3 : مقایسه میانگین گروه آزمایشی راهبردهای حافظه ی فعال و کنترل در سن و بهره هوشی
. 56
جدول 4-4 : میانگین و انحراف استاندارد گروه آزمایشی و کنترل. 57
جدول4-5 : نتایج حاصل از بررسی همگنی رگرسیون گروه آزمایشی حافظه ی فعال. 58
جدول 4-6 : آزمون لون مولفه های خواندن گروه آزمایشی (حافظه فعال ). 59
جدول 4-7 : تحلیل کوواریانس یک راهه گروه آزمایشی (حافظه ی فعال ) برای بررسی متغیر دقت در مرحله پس­آزمون با کنترل پیش­آزمون.59
جدول 4 -8 : تحلیل کوواریانس یک راهه گروه آزمایشی( حافظه فعال)برای بررسی متغیر سرعت در مرحله پس­آزمون با کنترل پیش­آزمون 60
جدول 4-9 : تحلیل کوواریانس یک راهه گروه آزمایشی( حافظه فعال)برای بررسی متغیر درک مطلب در مرحله پس­آزمون با کنترل پیش­آزمون.60
جدول 4-10 : تحلیل کوواریانس یک راهه گروه آزمایشی( حافظه فعال)برای بررسی متغیر کل خواندن در مرحله پس­آزمون با کنترل پیش­آزمون 61

فهرست نمودار
عنوان صفحه
شکل 2-1 : نمودار زنجیره علی – عصبی نارساخوانی نیکلسون و فاوست (1999) 37
شکل 2-2 : الگوی تجدید نظر شده ی حافظه ی فعال (بدلی ، 2000) 42




چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزش راهبردهای حافظه ی فعال بر بهبود عملکرد مهارت خواندن دانش آموزان نارساخوان پسر دوره ابتدایی شهر صحنه در سال تحصیلی 93- 92 انجام شده . در این پژوهش از روش آزمایشی و از طرح پیش آزمون وپس آزمون با گروه کنترل استفاده شد . برای این هدف 36 دانش آموز پایه ی سوم و چهارم برای نمونه گیری انتخاب شد ه و

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...