1-2-اهمیت موضوع و ضرورت پژوهش. 7
1-3-اهداف پژوهش. 9
1-3-1-هدف اصلی 9
1-3-2-اهداف فرعی 9
1-4-سوال های پژوهش. 9
1-4-1-سوال اصلی پژوهش. 9
1-4-2-سوال های فرعی پژوهش. 9
1-5-فرضیه های پژوهش. 10
1-5-1-فرضیه اصلی 10
1-5-2-فرضیه های فرعی 10
1-6-تعریف مفاهیم. 10
1-6-1-ارتباط 10
1-6-2-تعریف آسیب اجتماعی 11
1-6-3-تعریف روابط دختر و پسر. 12
فصل دوم. 9
پیشینه،مروری بر مبانی و چارچوب نظری تحقیق. 9
2-1-پیشینه پژوهش. 10
2-2- رابطه دختر و پسر. 14
2-3- دیدگاه هایی درباره ی روابط دختروپسر. 14
2-3-1-دیدگاه تفریطی یا سخت گیرانه. 15
2-3-2-دیدگاه افراطی یا سهل گیرانه. 15
2-3-3-دیدگاه اعتدال. 16
2-4- نظریه هایی درباره ی رابطه ی دختر و پسر. 19
2-4-1-نظریه اضطرار. 19
2-4-2-نظریه اختلاط 19
2-4-3-نظریه دلبستگی 21
2-4-4-نظریه روان شناسی روابط دختر و پسر. 22
2-4-5-نظریه جامعه شناسی روابط دختروپسر. 24
2-4-6-نظریه جرم شناختی روابط دختر و پسر. 26
2-5-آموزش ارتباط سالم دختر و پسر. 31
2-5-1-در دوران پیش دبستانی 31
2-5-2- در دوره دبستانی 33
2-5-3-در دوره نوجوانی 34
2-6-آسیب های ناشی از روابط دختر و پسر. 37
2-6-1-سرکوب شدن استعدادها 37
2-6-2- افت تحصیلی یا رکود علمی 39
2-6-3-ایجاد جو بدبینی 42
2-6-4- اضطراب، تشویش و احساس نگرانی 42
2-6-5- فقدان شناخت درست و واقع بینانه. 43
2-6-6-محرومیت از ازدواج پاک 44
2-6-7- عدم استقبال از تشکیل کانون خانواده 45
2-6-8-کم رنگ شدن ارزش های مکتبی و فرهنگ اصیل ایرانی 45
2-6-9-انحطاط اخلاقی 46
2-6-10-تهدید، مهم ترین سرمایه دختر و پسر. 48
2-6-11-احساس گناه 49
2-6-12- خیانت به همسر آینده 50
2-7-روابط آسیب زا 51
2-8- انگیزه های برقراری ارتباط با جنس مخالف. 51
2-9-حوزه های مطالعاتی آسیب شناسی روابط دختروپسر. 54
2-9-1- آسیب روانی 54
2-9-2-آسیب اجتماعی 56
2-9-3-آسیب خانوادگی 59
2-9-4-آسیب تربیتی 60
2-10-پیامدهای روابط دختر و پسر. 61
2-11-انواع روابط دختر و پسر. 63
2-12-روابط دختر و پسراز دیدگاه اسلام. 69
2-12-1-آزادى دختر و پسر. 71
2-12-2-حریم. 72
2-12-3-روابط آزاد. 73
2-12-4-معیارهاى اخلاقى براى معاشرت 76
2-13-احکام فقهی و حقوقی درروابط دختروپسر. 86
فصل سوم. 95
روش شناسی پژوهش. 95
3-1-روش کلی پژوهش. 96
3-2-جامعه آماری و حجم نمونه. 96
3-3-روش نمونه گیری 97
3-4-روش گرد آوری داده ها 98
3-5-اعتبار و روایی پرسش نامه روابط دختر و پسر. 98
فصل چهارم 101
تجزیه وتحلیل داده های پژوهش 101
4-2-توصیف استنباطی. 104
فصل پنجم. 107
نتیجه گیری وپیشنهادها 107
5-1- نتیجه گیری. 108
5-2-پیشنهادهای پژوهش 109
5-3-مشکلات و محدودیت های پژوهش 115
منابع و مآخذ. 116
منابع و مآخذ. Error! Bookmark not defined.
منابع فارسی. 116
پیوست 120
پرسش نامه آسیب شناسی روابط دختروپسر. 120
Abstract 123
 
 
 
فهرست جداول
عنوان                                                                           صفحه
 جدول شماره(1-2):انواع نظریه رابطه دختروپسر27
جدول شماره(2-2):عوامل جرم شناختی روابط دختروپسر.34
جدول شماره(1-3):ابعاد وشاخص های پرسش نامه103
جدول شماره(2–3) :ضرایب پایانی و روایی پرسش نامه نگرش نسبت به روابط دختر و پسر106
جدول شماره(1-4): توزیع فراوانی طبقات مربوط به سنجه های تشکیل دهنده شاخص X1108
جدول شماره(2-4): توزیع فراوانی طبقات مربوط به سنجه های تشکیل دهنده شاخص X2108
جدول شماره(3-4): توزیع فراوانی طبقات مربوط به سنجه های تشکیل دهنده شاخص X3.109
جدول شماره(4-4): توزیع فراوانی طبقات مربوط به سنجه های تشکیل دهنده شاخص X4109
جدول شماره(5-4): توزیع فراوانی طبقات مربوط به سنجه های تشکیل دهنده شاخص X5109
جدول شماره(7-4):نتایج تحلیل کوواریانس برای پیش گیری از روابط آسیب زا در دانش        آموزان دختروپسر بر حسب نمرۀ کل110
جدول شماره(7-4):خلاصه نتایج تحلیل کوواریانس برای پیش گیری از روابط آسیب زا بر حسب جنسیت112
 
 

 

چکیده:
 

پژوهش حاضر به منظور بررسی آسیب شناسی روابط دختروپسردانش آموزان مقطع متوسطه شهر اراک انجام شد؛که روش تحقیق  نیمه تجربی می باشد و جامعه آماری را دانش آموزان دبیرستان های پسرانه ودخترانه شهرستان اراک درسال تحصیلی94-93 تشکیل داده اند.نمونه گیری به شیوه تصادفی خوشه ای برمبنای کلاس، از چهار مدرسه ، انجام گرفت. سپس به وسیله پرسش نامه محقق ساخته”آسیب شناسی روابط دختروپسر”که شامل 41 سوال بوده مورد آزمون قرار گرفتند؛ این پرسش نامه بررسی نگرش دانش آموزان به  شناسایی آسیب های روابط دختروپسر پرداخته و داده هارا با توجه به فرضیه های تحقیق از طریق تحلیل واریانس چند متغیره بررسی کرده؛ این نتیجه حاصل شدکه درحیطه (آسیب های اجتماعی)3/59درصد دانش آموزان دختر و2/49 درصددانش آموزان پسر،وجود رابطه بین دختر وپسررا منجر به از بین رفتن هدف انسان از زندگی و آینده روشن می دانندو بررسی نتایج درحیطه (آسیب های روانی-عاطفی) نشان می دهد 39درصد دانش آموزان دخترو2/18درصددانش آموزان پسر که دارای رابطه نامشروع هستند،تامرزافسردگی پیش می‌روند؛ودر حیطه (آسیب به زندگی مشترک آینده) 6/59درصد دختران

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...