۳۰

 

۱۰۰/۰

 

 

 

 

 

۲۰-۳۰ سال

 

۱۲

 

۴۰/۰

 

 

 

آزمایش

 

۳۰-۴۰ سال

 

۱۲

 

۴۰/۰

 

 

 

 

 

۴۰-۵۰ سال

 

۶

 

۲۰/۰

 

 

 

 

 

کل

 

۳۰

 

۱۰۰/۰

 

 

 

۳-۴- ابزار تحقیق
۳-۴-۱- پرسش‌ نامه تعهدزناشویی (DCI)[146]
این پرسشنامه شامل ۴۴ سوال است و توسط آدامز و جونز[۱۴۷] طراحی شده است. این پرسشنامه دارای سه جزء: تعهد اخلاقی، تعهد شخصی و تعهد ساختاری است. این پرسشنامه دارای مقیاس لیکرت (قویا مخالفم تا قویا موافقم) با نمره ۱ تا۵ است. دامنه نمرات از ۱ تا ۷۲ است. جهت تعیین روایی پرسش‌نامه از روش روایی صوری و محتوایی استفاده شد. به این صورت که بعد از روایی صوری پرسشنامه، روایی محتوا توسط ۵ نفر از اساتید مشاوره دانشگاه اصفهان تایید و آلفای کرونباخ آن ۸۵ / ۰ بدست آمد (عباسی، ۱۳۸۸).
۳-۴-۲- مقیاس تاب‌آوری کانر- دیویدسون[۱۴۸] (۲۰۰۳)
این مقیاس ۲۵ گویه‌ای دارد و سازه‌ی تاب‌آوری را در اندازه‌های ۵ درجه‌ای لیکرت از صفر تا چهار می‌سنجد حداقل نمره‌ی آزمودنی در این مقیاس صفر و حداکثر نمره وی صداست.
بررسی ویژگی‌های روان سنجی این مقیاس درشش گروه جمعیت عمومی، مراجعه کننده به بخش مراقبتهای اولیه، بیماران سرپایی روان پزشکی، بیماران با مشکل اختلال فراگیر، و دوگروه ازبیماران مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه، انجام شده است. برای تعیین روایی این مقیاس نخست همبستگی هر گویه با نمره کل مقوله محاسبه و سپس از روش تحلیل عامل بهره گرفته شد محاسبه همبستگی هر نمره با نمره کل بدست آمد که ضریب‌ها بین ۴۱/۰ تا ۶۴/۰ بودند. برای تعیین پایایی مقیاس خود تاب‌آوری کانر و دیویدسون از روش آلفای کرونباخ بهره گرفته شد و ضریب پایایی ۸۹/ ۰به دست آمد (محمدی، ۱۳۸۴).
پایان نامه - مقاله - پروژه
۳-۵- روش اجرای پژوهش
پس از انتخاب نمونه‌ی پژوهش و گمارش تصادفی شرکت‌کنندگان در دو گروه آزمایش و کنترل، افراد دو گروه پرسشنامه‌های تعهد زناشویی و تاب‌آوری را تکمیل کردند. سپس در مورد محتوا، طول مدت دوره، مکان و زمان جلسات به آن‌ها اطلاعات کافی ارائه شد. بعد از آن اعضای گروه آزمایش در هشت جلسه‌ی ۹۰ دقیقه‌ای به صورت دوبار در هفته، تحت آموزش غنی‌سازی ازدواج قرار گرفتند. پس از اتمام جلسات، پرسشنامه‌های تعهد زناشویی و تاب‌آوری به عنوان پس‌آزمون در دو گروه آزمایش و گواه مجدداً اجرا گردید.
۳-۶- خلاصه محتوای جلسات آموزشی
به اختصار به موضوع و دستور هر جلسه در جدول (۳-۴) آمده است. محتوای جلسات براساس تلفیق دو رویکرد ارتقاء ارتباط زوجین و غنی‌‌سازی السون می‌باشد.
جدول (۳-۴): خلاصه موضوع و دستور جلسات آموزشی

 

 

جلسه

 

موضوع: معارفه و آشنایی

 

 

 

اول

 

دستور جلسه:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...