۳-۱- شهرداری نیشابور
۳-۲- فرمانداری نیشابور
۳-۳- اداره راه و شهرسازی نیشابور
۳-۴- شورای شهر نیشابور
۳-۵- و مشاوران تهیه کنندهی طرحهای ترافیکی شهر نیشابور
و پرسشنامه ها با بهره گرفتن از روش نمونهگیری از بین این جمعیت تکمیل گردیده است.
ب : نمونه، روش نمونهگیری و حجم نمونه
در این تحقیق برای انجام ارزیابی و تحلیل سلسلهمراتبی از تکنیک پرسشنامه و مصاحبه با کارشناسان رشته ها و حوزه های مرتبط با مسائل شهری استفاده شده است. از آنجاییکه اعضای جامعه در سه دستهی کلی قرار دارند، برای تکمیل پرسشنامه باید به سراغ این افراد رفت.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

با توجه به اینکه حجم جامعه مورد نظر گسترده و نامشخص بوده و البته افراد در دسترس و مطلع ( خصوصاً در بین مدیران و مسئولین شهری ) محدود میباشند، بنابراین در تحقیق پیش رو از روش نمونهگیری غیرتصادفی[۷] استفاده شده است. در اینجا با توجه به اینکه افراد خاصی در ادارات مذکور در نیشابور با روش تحلیل سلسلهمراتبی ) (AHP و همچنین موضوعات مطرح در پرسشنامه آشنایی داشته و با این موضوعات درگیر بودهاند، بنابراین باید به طور هدفمند به افراد مشخصی مراجعه نمود و درنتیجه روش نمونهگیری، روش غیر تصادفی هدفمند تعمدی خواهد بود.
ج : نحوه جمع آوری داده‌ها
جمعآوری داده ها به صورت اسنادی و کتابخانهای ) استفاده از کتب ، مقالات حملونقلی و آمارهای حملونقل شهری نیشابور که توسط گروه های مهندسین مشاور در سال‌های ۱۳۹۰ و ۹۱ جمعآوری شده است ( میباشد .
د : تکنیک تحلیل داده ها
در بخش اول تحقیق برای ارزیابی پایداری سیستمهای حمل و نقل موجود از روش تحلیل سلسلهمراتبی ) (AHP گروهی، استفاده شده و در مرحلهی برنامه ریزی راهبردی بر روی گزینهی برتر از روش تحلیل SWOT استفاده میشود. سپس برای اولویتبندی راهبردهای ارائه شده با کمک روش SWOT از روش QSPM استفاده شده است.
تحقیق حاضر دارای دو بخش میباشد: بخش نخست به معرفی معیارها و شاخصهای مطلوب حمل و نقل پایدار شهری پرداخته و با بهره گرفتن از روش تحلیل سلسلهمراتبی ( AHP) گروهی، سیستمهای موجود حمل و نقل شهر نیشابور را از نظر میزان پایداری مقایسه کرده و مناسبترین و پایدارترین ترکیب انواع سیستمهای حمل و نقل را که در آن به هر سیستمی سهم و درصدی متناسب اختصاص داده میشود، معرفی خواهد نمود . در بخش دوم نیز جهت ارتقاء عملکرد مناسبترین شیوه با کمک روش SWOT وQSPM طرحی راهبردی ارائه خواهد شد

۹-۱- کاربرد نتایج تحقیق

هر تحقیق با توجه به حوزه عمل، اهداف و راهبردهایی که دنبال میکند، به نتایج خاصی دست مییابد که میتوان از این نتایج در بخشها و زمینه های مختلف استفاده کرد. به نظر میرسد نتایج تحقیق حاضر نیز که هدف آن بررسی و ارزیابی پایداری حملونقل شهری نیشابور و ارائه الگوی مطلوب میباشد، برای برخی سازمانها و ادارات زیر قابل استفاده باشد :
شهرداریها
دانشگاهها
مراکز علمی
مدیران و سیاستگذاران شهری
متخصصان حوزه حملونقل شهری

۱۰-۱- مشکلات و موانع تحقیق

اصولاً دستیابی به حملونقل پایدار و یا بهعبارت بهتر تلاش در مسیر پایداری مستلزم تحلیل و ارتقاء کیفی عوامل مختلف مرتبط میباشد. به همین منظور میتوان گفت تحلیل وضعیت حملونقل از حیث پایداری نیازمند تحلیل همه معیارها و شاخصهای مرتبط با موضوع میباشد. متأسفانه در پژوهش حاضر بسیاری از آمارهای مرتبط با این شاخصها در سطح شهر نیشابور یا اصلاً وجود نداشته یا اینکه به هنگام نبوده است. علاوه به راین مشکل اساسی میتوان به مشکلات و موانع دیگر از جمله عدم همکاری مناسب برخی سازمانها و نهادها، مسائل و مشکلات مالی و زمانی و غیره اشاره کرد.

۱۱-۱- مفاهیم اصلی تحقیق

در این بخش، مفاهیم و کلمات اصلی و کلیدی بکار رفته در پژوهش با بهره گرفتن از منابع معتبر و رسمی پذیرفته شده، تعریف شده است.

    • حمل و نقلTransportation

حمل و نقل در مراکز شهری، به معنی جابجایی انسان و کالاها با وسایل حمل و نقل موتوری، به دو صورت خصوصی ( بیشتر با خودروهای شخصی ) و عمومی ( مثل حمل و نقل ریلی یا آبی ) و همچنین با وسایل غیر موتوری ( مثل دوچرخه یا پیاده ) است که به انجام میرسد (دانشنامه شماره ۲: ۳۴۴).

    • حمل و نقل درون شهریTransportation in cities

بخشی از سیستم حمل و نقل است که با هدف دسترسی بین کاربری‌های مختلف در محدوده یک شهر، کار عبور و مرور و جابجایی انسان و کالا را بین فضاهای انطباق یافته (=کاربری‌ها) بر عهده دارد به بیان دیگر حمل و نقل درون شهری مجراهای انطباق یافته ای است که به همراه فضاهای انطباق یافته چارچوب کالبدی سیستم شهری را تشکیل داده و بین این فضاها، از طریق مجراهای مذکور(شبکه‌های حمل و نقل)، روابط متقابل درون مجرایی یا درون شبکه‌ای را ایجاد و به جریان می‌اندازد (پرنیان،۱۳۷۵: ۳۳).

    • شیوه های انجام سفر: Transportation Methods

طبق تقسیم بندی مرکز جامع مطالعات حمل و نقل و ترافیک تهران، شیوه های مختلف انجام سفر با هر قصد و منظوری که باشد شامل : حمل و نقل عمومی ، نیمه عمومی ، غیر موتوری و سایر روشها میباشد.

    • حمل و نقل عمومی که خود شامل حمل و نقل با اتوبوس، مترو و ریلی میباشد. حمل و نقل عمومی، تمامی سیستم‌های حمل و نقلی را در برمی‌گیرد که دارای مشخصه های زیر باشند :
    • مسافران در ماشین مالکیتی خودشان سفر نکنند.
    • سفر به صورت جمعی انجام شود نه انحصاری . به همین علت است که در بسیاری از کشورها ، تاکسی را جزو حمل و نقل عمومی محسوب نمی‌نمایند.

مترادف‌های انگلیسی حمل و نقل عمومی:
Public transport

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...