دانلود فایل ها در مورد : بررسی رابطه آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و کارآفرینی سازمانی در شرکت های کوچک ... |
۲- بین کارآفرینی سازمانی و جایگاه آمیخته محصول در شرکتهای کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه رابطه معناداری وجود دارد.
۳- بین کارآفرینی سازمانی و جایگاه آمیخته ترفیع و در شرکتهای کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه رابطه معناداری وجود دارد.
۴- بین کارآفرینی سازمانی و جایگاه آمیخته توزیع در شرکتهای کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه رابطه معناداری وجود دارد.
۵- بین کارآفرینی سازمانی و جایگاه آمیخته فرد میزان در شرکتهای کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه رابطه معناداری وجود دارد.
سوالهای تحقیق
۱- شرکتهای کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه از چه میزان کارآفرینی سازمانی برخوردار میباشند؟
۲- هر یک از ابعاد کارآفرینی سازمانی شرکتهای کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه از چه جایگاهی برخوردارند؟
۳- شرکتهای کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه از چه میزان آمیخته بازاریابی کارآفرینانهای برخوردار میباشند؟
۴- اجزای هر کدام یک از عناصر آمیخته بازاریابی کارآفرینانه شرکتهای کوچک و متوسط شهرکهای صنعتی استان کرمانشاه از چه جایگاهی برخوردرند؟
قلمرو تحقیق
قلمرو تحقیق شامل قلمرو موضوعی، مکانی و زمانی میباشد.
-
-
-
- قلمرو موضوعی؛ در این تحقیق منظور از کارآفرینی سازمانی تنها سه بعد تجدید استراتژیک، نوآوری و توسعه کسب و کار میباشد. همچنین منظور از آمیخته بازایابی کارآفرینانه ۵ عنصر شخص، قیمت، ترفیع، توزیع و قیمت می باشد(و دیگر ابعادی که برای این مفاهیم در نظر گرفته می شود را شامل نمی شود) که این مباحث در حوزه مطالعات استراتژیک و بازاریابی قرار میگیرند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
-
-
-
- قلمرو مکانی تحقیق شامل بررسی شرکتهای کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان کرمانشاه میباشد.
-
- قلمرو زمانی تحقیق نیز از دی سال۱۳۹۰ تا اواخر شهریور ۱۳۹۱ را دربر میگیرد
روش تحقیق
این پژوهش یک پژوهش کمی و از نوع تحقیقات کاربردی و توسعهای است. همچنین از لحاظ روش پژوهش، یک تحقیق توصیفی-پیمایشی محسوب می شود. روش جمعآوری اطلاعات شامل دو بخش کتابخانهای و میدانی است. برای جمعآوری اطلاعات مربوط به چارچوب نظری و پیشینه پژوهش از روش کتابخانهای و برای جمع آوری اطلاعات مورد نظر جهت آزمون فرضیات از روش میدانی(به کمک پرسشنامه) کمک گرفته شد. پرسشنامه شامل دو بخش سوالات عمومی و تخصصی است. بخشی از سوالات تخصصی، به سنجش آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و بخش دیگر آن به سنجش کارآفرینی سازمانی شرکتها بر اساس طیف لیکرت می پردازد. سوالات بخش کارآفرینی سازمانی از مدل زهرا(۱۹۹۵) استخراج شد. اما برای دستیابی به سوالات بخش آمیخته بازاریابی این شرکتها، ابتدا پرسشنامهای جامع به کمک مبانی نظری این بخش تهیه شد، سپس در بخشی از شهرکهای صنعتی استان کرمانشاه که به عنوان نمونه اولیه آزمایشی انتخاب شده بودند، توزیع شد. در نهایت به کمک آزمونهای آماری، آمیخته بازاریابی متناسب با آنها بدست آمد. جامعه آماری این تحقیق، شرکتهای کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه میباشد که تعداد واحدهای فعال در آن ۱۱۴ شرکت میباشد که با بهره گرفتن از فرمول تعیین حجمِ نمونه جامعه محدود، ۶۳ واحد به عنوان نمونه انتخاب شدند.
به منظور تجزیه و تحلیل دادههای پرسشنامه از نرم افزار SPSS و برای ترسیم نمودارهای بخش آمار توصیفی از نرم افزارEXEl بهره گرفته شد. در بخش آمار توصیفی از شاخص های آماری نظیر فراوانی، میانگین، انحراف معیار، جداول و نمودارهای آماری استفاده شد. همچنین در بخش آمار استنباطی از آزمونهایی چون آزمون فریدمن، ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون دو-جمله ای، تحلیل عاملی، مقایسه میانگین دو جامعه، آزمون میانگین یک جامعه و کولموگوروف-اسمیرنوف استفاده شد.
کاربرد نتایج تحقیق
این تحقیق در صورت همکاری مناسب تولیدکنندگان در ارائه اطلاعات مناسب می تواند جایگاه کارآفرینی سازمانی و آمیخته بازارایابی کارآفرینانه این شرکتها را مشخص کند. همچنین ابزارهایی که صاحبان این واحدها به عنوان وظایف بازاریابی از آن استفاده می کنند، معلوم می کند. بعلاوه این تحقیق به صاحبان این کسب و کارها می تواند در یافتن استراتژی های مناسب در خصوص عناصر آمیخته بازاریابی(قیمت، محصول، ترفیع، توزیع و شخص) برای داشتن عملکردی بهتر، یاری رساند.
متغیرهای تحقیق
متغیر شامل هرچیزی است که بتواند ارزشهای گوناگون و متفاوت را بپذیرد. این ارزشها می تواند در زمانهای مختلف برای یک شخص یا یک چیز متفاوت باشد یا این که در یک زمان برای اشخاص یا چیزهای مختلف متفاوت باشد(سکاران، ۱۳۹۰). متغیرها بر اساس نقشی که در پژوهش برعهده دارند به دو دسته تقسیم بندی می شود:
الف: متغیر مستقل؛ متغیری است که توسط پژوهشگر اندازه گیری، دستکاری یا انتخاب می شود تا تاثیر یا ارتباط آن با متغیر دیگر را مشخص کند(دانایی فرد، الوانی، آذر، ۱۳۸۹). در این تحقیق متغیرهای مستقل عبارتند از: کارآفرینی سازمانی و سه بعد آن(تجدید استراتژیک، نوآوری و توسعه کسب و کار).
ب: متغیر وابسته؛ متغیری است که مشاهده یا اندازه گیری می شود تا تاثیر متغیر مستقل بر آن معلوم و مشخص شود(خاکی، ۱۳۸۲). در این تحقیق متغییرهای وابسته عبارتند از: آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و هر ۵ عنصر آن(شخص، قیمت، توزیع، ترفیع و محصول).
تعریف متغیرها
تعریف مفهومی متغیرها
-
- قیمت: مقدار پولی است که مشتریان برای بدست آوردن کالا پرداخت می کنند(کاتلر، آرمسترانگ[۳۰]، ۱۳۷۹).
-
- ترفیع: برنامههایی که از سوی مدیران بازاریابی برای برقراری ارتباط با مصرف کننده با یکی از اهداف معرفی، یادآوری و یا ترغیب استفاده می شود(رضایی، ۱۳۸۹؛ رضوانی، گلابی، ۱۳۹۰).
-
- محصول: محصول شامل ترکیب کالا و خدماتی است که شرکت به بازار هدف خود ارائه میدهد(کاتلر، آرمسترانگ، ۱۳۷۹).
-
- شخص: افرادی میباشند که عمدتا به منظور کسب هدفهای شخصی، کسب و کاری را تاسیس و اداره می کنند و این کار تنها منبع درآمد آنها به حساب می آید(صمدآقایی، ۱۳۸۸).
-
- توزیع: دربرگیرنده آن دسته از فعالیتهای شرکت است که کالا را در دسترس مصرف کنندگان قرار می دهد(کاتلر، آرمسترانگ، ۱۳۷۹).
-
- تجدید استراتژیک: تلاش های کارآفرینانه سازمانی که منجر به تغییرات قابل توجه در کسب و کار سازمان، سطح ساختار و یا استراتژی سازمانی می شود، تعریف شده است(شارما، کریسمن، ۱۹۹۹).
-
- نوآوری: ایجاد، توسعه و اجرای ایده ها و رفتارهای جدید را نوآوری گویند(وینکر، سیجده، دورینگ و نیجهف، [۳۱]، ۲۰۰۸).
-
- توسعه کسب و کار : به تلاش های کارآفرینانه سازمانی که منجر به ایجاد کسب و کارهای جدید درون یا بیرون سازمان می شود، اطلاق شده است(شارما، کریسمن، ۱۹۹۹).
-
- کارآفرینی سازمانی: شامل معرفی محصولات و فرایندهای جدید، طراحی ساختارهای جدید سازمانی و گسترش بازارهای جدید است. همچنین این مفهوم شامل اصلاح دورهای ساختارها و استراتژیها که ممکن است منجر به تعریف مجدد بعضی قلمروها شود، نیز اطلاق می شود(رومرو-مارتینز، فرناندز-رودریگز، وازکویز-اینچواستی[۳۲]، ۲۰۱۰)
-
- آمیخته بازاریابی کارآفرینانه: مجموعه ابزارهایی است که یک بنگاه کارآفرین با بکارگیری آن ها به شیوه ای نوآورانه، به صورت بهره گیری از تواناییهای فرد کارآفرین، همچنین ترکیب مولفههای قیمت، محصول، ترفیع و توزیع سعی در کسب سود بیشتر و ارائه ارزشی بالاتر نسبت به سایر رقبا برای مشتریان اولیه/ثانویه دارد(رضوانی، گلابی، خداداد حسینی و فارسی، ۱۳۸۹).
تعریف عملیاتی متغیرها
تعریف عملیاتی، مفهومی مرکب از ارائه سوابق، پی آمدها یا مفاهیم وابسته به مفهوم نیست؛ بلکه در آن صفات قابل مشاهده مفهوم را برای این که بتوان آن را اندازه گیری کرد، توصیف می شود(دانایی فرد و همکاران، ۱۳۸۹). در این تحقیق تعریف عملیاتی متغیرها به شرح زیر میباشد.
-
- آمیخته قیمت: در این تحقیق منظور از آمیخته قیمت؛ استراتژیهایی چون تخفیف، فروش اقساطی، داشتن قیمتهای متنوع و پیروی از قیمت بازار میباشد و مانند سایر متغیرهای این پژوهش، به وسیله طیف پنچگانه لیکرت سنجیده می شود .
-
- آمیخته توزیع: در این تحقیق منظور از آمیخته مکان(توزیع)؛ توسعه و نفوذ در بازار و انتخاب روشهای توزیع بر اساس سود و تفاوتهای هر منطقه میباشد.
-
- آمیخته ترفیع: در این تحقیق منظور از آمیخته ترفیع؛ تبلیغات دهان به دهان، استفاده از ویزیتور، تبلیغ بر روی کامیون ها و شرکت در همایشها و نمایشگاهها میباشد.
-
- آمیخته محصول: در این تحقیق منظور از آمیخته محصول؛ برند، بسته بندی، گارانتی و هم خوانی محصول با نیاز مصرف کننده است.
-
- آمیخته شخص: در این تحقیق منظور از آمیخته شخص؛ دادن ایدههای اصلی کسب و کار توسط صاحب کسب و کار و توانایی برقراری روابط دوستانه به رقبا، مشتریان و سازمانهای ذی ربط میباشد.
-
- نوآوری: در این تحقیق منظور از نوآوری؛ تغییر در خطوط محصول، توجه و ارائه محصول جدید، اضافه کردن ارزش افزوده به محصول اصلی و توجه به تحقیق و توسعه است.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1400-09-05] [ 10:46:00 ب.ظ ]
|