۲- بین کارآفرینی سازمانی و جایگاه آمیخته محصول در شرکت­های کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه رابطه معناداری وجود دارد.
۳- بین کارآفرینی سازمانی و جایگاه آمیخته ترفیع و در شرکت­های کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه رابطه معناداری وجود دارد.
۴- بین کارآفرینی سازمانی و جایگاه آمیخته توزیع در شرکت­های کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه رابطه معناداری وجود دارد.
۵- بین کارآفرینی سازمانی و جایگاه آمیخته فرد میزان در شرکت­های کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه رابطه معناداری وجود دارد.
سوال­های تحقیق
۱- شرکت­های کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه از چه میزان کارآفرینی سازمانی برخوردار می­باشند؟
۲- هر یک از ابعاد کارآفرینی سازمانی شرکت­های کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه از چه جایگاهی برخوردارند؟
۳- شرکت­های کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه از چه میزان آمیخته بازاریابی کارآفرینانه­ای برخوردار می­باشند؟
۴- اجزای هر کدام یک از عناصر آمیخته بازاریابی کارآفرینانه شرکت­های کوچک و متوسط شهرک­های صنعتی استان کرمانشاه از چه جایگاهی برخوردرند؟
قلمرو تحقیق
قلمرو تحقیق شامل قلمرو موضوعی، مکانی و زمانی می­باشد.

        • قلمرو موضوعی؛ در این تحقیق منظور از کارآفرینی سازمانی تنها سه بعد تجدید استراتژیک، نوآوری و توسعه کسب و کار می­باشد. همچنین منظور از آمیخته بازایابی کارآفرینانه ۵ عنصر شخص، قیمت، ترفیع، توزیع و قیمت می باشد(و دیگر ابعادی که برای این مفاهیم در نظر گرفته می شود را شامل نمی شود) که این مباحث در حوزه مطالعات استراتژیک و بازاریابی قرار می­گیرند.

      (( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

    • قلمرو مکانی تحقیق شامل بررسی شرکت­های کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان کرمانشاه می­باشد.
    • قلمرو زمانی تحقیق نیز از دی سال۱۳۹۰ تا اواخر شهریور ۱۳۹۱ را دربر می­گیرد

روش تحقیق
این پژوهش یک پژوهش کمی و از نوع تحقیقات کاربردی و توسعه­ای است. همچنین از لحاظ روش پژوهش، یک تحقیق توصیفی-پیمایشی محسوب می­ شود. روش جمع­آوری اطلاعات شامل دو بخش کتابخانه­ای و میدانی است. برای جمع­آوری اطلاعات مربوط به چارچوب نظری و پیشینه پژوهش از روش کتابخانه­ای و برای جمع‌ آوری اطلاعات مورد نظر جهت آزمون فرضیات از روش میدانی(به کمک پرسشنامه) کمک گرفته شد. پرسشنامه شامل دو بخش سوالات عمومی و تخصصی است. بخشی از سوالات تخصصی، به سنجش آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و بخش دیگر آن به سنجش کارآفرینی سازمانی شرکت­ها بر اساس طیف لیکرت می ­پردازد. سوالات بخش کارآفرینی سازمانی از مدل زهرا(۱۹۹۵) استخراج شد. اما برای دستیابی به سوالات بخش آمیخته بازاریابی این شرکت­ها، ابتدا پرسشنامه­ای جامع به کمک مبانی نظری این بخش تهیه شد، سپس در بخشی از شهرک­های صنعتی استان کرمانشاه که به عنوان نمونه اولیه آزمایشی انتخاب شده بودند، توزیع شد. در نهایت به کمک آزمون­های آماری، آمیخته بازاریابی متناسب با آن­ها بدست آمد. جامعه آماری این تحقیق، شرکت­های کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه می­باشد که تعداد واحدهای فعال در آن ۱۱۴ شرکت می­باشد که با بهره گرفتن از فرمول تعیین حجمِ نمونه­ جامعه محدود، ۶۳ واحد به عنوان نمونه انتخاب شدند.
به منظور تجزیه و تحلیل داده‌های پرسشنامه از نرم افزار SPSS و برای ترسیم نمودارهای بخش آمار توصیفی از نرم افزارEXEl بهره گرفته شد. در بخش آمار توصیفی از شاخص­ های آماری نظیر فراوانی، میانگین، انحراف معیار، جداول و نمودار‌های آماری استفاده شد. همچنین در بخش آمار استنباطی از آزمون­هایی چون آزمون فریدمن، ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون دو-جمله ای، تحلیل عاملی، مقایسه میانگین دو جامعه، آزمون میانگین یک جامعه و کولموگوروف-اسمیرنوف استفاده شد.
کاربرد نتایج تحقیق
این تحقیق در صورت همکاری مناسب تولیدکنندگان در ارائه اطلاعات مناسب می ­تواند جایگاه کارآفرینی سازمانی و آمیخته بازارایابی کارآفرینانه این شرکت­ها را مشخص کند. همچنین ابزارهایی که صاحبان این واحدها به عنوان وظایف بازاریابی از آن استفاده می کنند، معلوم می کند. بعلاوه این تحقیق به صاحبان این کسب و کارها می ­تواند در یافتن استراتژی­ های مناسب در خصوص عناصر آمیخته بازاریابی(قیمت، محصول، ترفیع، توزیع و شخص) برای داشتن عملکردی بهتر، یاری رساند.
متغیر­های تحقیق
متغیر شامل هرچیزی است که بتواند ارزش­های گوناگون و متفاوت را بپذیرد. این ارزش­ها می ­تواند در زمان­های مختلف برای یک شخص یا یک چیز متفاوت باشد یا این که در یک زمان برای اشخاص یا چیزهای مختلف متفاوت باشد(سکاران، ۱۳۹۰). متغیرها بر اساس نقشی که در پژوهش برعهده دارند به دو دسته تقسیم بندی می شود:
الف: متغیر مستقل؛ متغیری است که توسط پژوهشگر اندازه ­گیری، دستکاری یا انتخاب می­ شود تا تاثیر یا ارتباط آن با متغیر دیگر را مشخص کند(دانایی فرد، الوانی، آذر، ۱۳۸۹). در این تحقیق متغیرهای مستقل عبارتند از: کارآفرینی سازمانی و سه بعد آن(تجدید استراتژیک، نوآوری و توسعه کسب و کار).
ب: متغیر وابسته؛ متغیری است که مشاهده یا اندازه ­گیری می­ شود تا تاثیر متغیر مستقل بر آن معلوم و مشخص شود(خاکی، ۱۳۸۲). در این تحقیق متغییرهای وابسته عبارتند از: آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و هر ۵ عنصر آن(شخص، قیمت، توزیع، ترفیع و محصول).
تعریف متغیرها
تعریف مفهومی متغیرها

    • قیمت: مقدار پولی است که مشتریان برای بدست آوردن کالا پرداخت می­ کنند(کاتلر، آرمسترانگ[۳۰]، ۱۳۷۹).
    • ترفیع: برنامه­هایی که از سوی مدیران بازاریابی برای برقراری ارتباط با مصرف کننده با یکی از اهداف معرفی، یادآوری و یا ترغیب استفاده می شود(رضایی، ۱۳۸۹؛ رضوانی، گلابی، ۱۳۹۰).
    • محصول: محصول شامل ترکیب کالا و خدماتی است که شرکت به بازار هدف خود ارائه می­دهد(کاتلر، آرمسترانگ، ۱۳۷۹).
    • شخص: افرادی می­باشند که عمدتا به منظور کسب هدف­های شخصی، کسب و کاری را تاسیس و اداره می­ کنند و این کار تنها منبع درآمد آن­ها به حساب می ­آید(صمدآقایی، ۱۳۸۸).
    • توزیع: دربرگیرنده آن دسته از فعالیت­های شرکت است که کالا را در دسترس مصرف کنندگان قرار می دهد(کاتلر، آرمسترانگ، ۱۳۷۹).
    • تجدید استراتژیک: تلاش­ های کارآفرینانه سازمانی که منجر به تغییرات قابل توجه در کسب و کار سازمان، سطح ساختار و یا استراتژی سازمانی می­ شود، تعریف شده است(شارما، کریسمن، ۱۹۹۹).
    • نوآوری: ایجاد، توسعه و اجرای ایده­ ها و رفتارهای جدید را نوآوری گویند(وینکر، سیجده، دورینگ و نیجهف، [۳۱]، ۲۰۰۸).
    • توسعه کسب و کار : به تلاش­ های کارآفرینانه سازمانی که منجر به ایجاد کسب و کارهای جدید درون یا بیرون سازمان می­ شود، اطلاق شده است(شارما، کریسمن، ۱۹۹۹).
    • کارآفرینی سازمانی: شامل معرفی محصولات و فرایندهای جدید، طراحی ساختارهای جدید سازمانی و گسترش بازارهای جدید است. همچنین این مفهوم شامل اصلاح دوره­ای ساختارها و استراتژی­ها که ممکن است منجر به تعریف مجدد بعضی قلمروها شود، نیز اطلاق می­ شود(رومرو-مارتینز، فرناندز-رودریگز، وازکویز-اینچواستی[۳۲]، ۲۰۱۰)
    • آمیخته­ بازاریابی کارآفرینانه: مجموعه ابزارهایی است که یک بنگاه کارآفرین با بکارگیری آن ها به شیوه ای نوآورانه، به صورت بهره­ گیری از توانایی­های فرد کارآفرین، همچنین ترکیب مولفه­های قیمت، محصول، ترفیع و توزیع سعی در کسب سود بیشتر و ارائه ارزشی بالاتر نسبت به سایر رقبا برای مشتریان اولیه/ثانویه دارد(رضوانی، گلابی، خداداد حسینی و فارسی، ۱۳۸۹).

تعریف عملیاتی متغیرها
تعریف عملیاتی، مفهومی مرکب از ارائه سوابق، پی آمدها یا مفاهیم وابسته به مفهوم نیست؛ بلکه در آن صفات قابل مشاهده­ مفهوم را برای این که بتوان آن را اندازه ­گیری کرد، توصیف می­ شود(دانایی فرد و همکاران، ۱۳۸۹). در این تحقیق تعریف عملیاتی متغیرها به شرح زیر می­باشد.

    • آمیخته قیمت: در این تحقیق منظور از آمیخته قیمت؛ استراتژی­هایی چون تخفیف، فروش اقساطی، داشتن قیمت­های متنوع و پیروی از قیمت بازار می­باشد و مانند سایر متغیرهای این پژوهش، به وسیله طیف پنچگانه لیکرت سنجیده می­ شود .
    • آمیخته توزیع: در این تحقیق منظور از آمیخته مکان(توزیع)؛ توسعه و نفوذ در بازار و انتخاب روش­های توزیع بر اساس سود و تفاوت­های هر منطقه می­باشد.
    • آمیخته ترفیع: در این تحقیق منظور از آمیخته ترفیع؛ تبلیغات دهان به دهان، استفاده از ویزیتور، تبلیغ بر روی کامیون ها و شرکت در همایش­ها و نمایشگاه­ها می­باشد.
    • آمیخته محصول: در این تحقیق منظور از آمیخته محصول؛ برند، بسته بندی، گارانتی و هم خوانی محصول با نیاز مصرف کننده است.
    • آمیخته شخص: در این تحقیق منظور از آمیخته شخص؛ دادن ایده­های اصلی کسب و کار توسط صاحب کسب و کار و توانایی برقراری روابط دوستانه به رقبا، مشتریان و سازمان­های ذی ربط می­باشد.
    • نوآوری: در این تحقیق منظور از نوآوری؛ تغییر در خطوط محصول، توجه و ارائه محصول جدید، اضافه کردن ارزش افزوده به محصول اصلی و توجه به تحقیق و توسعه است.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...