بررسی تاثیر کارکردهای مدیریت منابع انسانی بر کیفیت خدمات- فایل ... |
هر تحقیقی در پی دستیابی به اهدافی صورت می گیرد که نتایج آن نشان دهنده میزان دستیابی به آن اهداف می باشد. این تحقیق به منظور بررسی رابطه بین کارکردهای منابع انسانی و مولفه های کیفیت در دانشگاه شاهد طراحی و اجرا شده است. در این فصل ابتدا به نتایج حاصل از تحلیل توصیفی و سپس به نتایج تحلیل استنباطی پرداخته خواهد شد و در پایان نیز پیشنهادهایی مبتنی بر نتایج تحقیق در چارچوب پیشنهادهای کاربردی و پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی ارائه شده است.
۵-۲)نتایج حاصل از تحلیل های آمار توصیفی
در این قسمت به بررسی توصیفی مشخصه های جمعیت شناختی اعضای نمونه آماری از نظر جنسیت، سنوات خدمت، مدرک تحصیلی و… می پردازیم.
۵-۲-۱) ویژگی های جمعیتی پاسخ دهندگان
تحقیق حاضر در بین کارمندان، اساتید و دانشجویان دانشگاه شاهد اجرا شد، که به ترتیب به تحلیل نتایج آن خواهیم پرداخت.
۵-۲-۱-۱) ویژگی های جمعیتی کارمندان
در بین افراد آزمودنی ۵۴٫۷۰ درصد (۹۳ نفر) از نمونه آماری مرد و ۴۵٫۲۹ درصد (۷۷ نفر) آنها زن بودند. سن بخش اعظم پاسخ دهندگان بین ۴۵-۳۵ سال بودند که ۴۶٫۴۷ (۷۹نفر) درصد فراوانی را به خود اختصاص داده اند. به لحاظ سنوات خدمت، بیشتر اعضای نمونه آماری دارای سابقه خدمت بین ۱۰ تا ۱۵، و ۱۵ تا ۲۰ سال میباشند. به لحاظ مدرک تحصیلی، بیشترین فراوانی متعلق به مدرک کارشناسی بود که ۳۵٫۸۸ (۶۱ نفر) درصد فراوانی ها را به خود اختصاص داده بود. از نظر نوع استخدام، بیشتر اعضای نمونه آماری ۶۷٫۰۵ درصد دارای استخدام رسمی قطعی میباشند. و بالاخره به لحاظ محل خدمت، بیشترین اعضای جامعه در دانشکده دندانپزشکی بودند که ۱۳٫۵۲ درصد (۲۳ نفر) جامعه را تشکیل میدادند.
۵-۲-۱-۲) ویژگی های جمعیتی اساتید
در بین افراد آزمودنی ۵۵ درصد (۸۸ نفر) از نمونه آماری مرد و ۴۵ درصد (۷۲ نفر) آنها زن بودند. سن بخش اعظم پاسخ دهندگان بین ۴۰ تا ۵۰ سال بودند که ۴۷٫۵ (۷۶ نفر) درصد فراوانی را به خود اختصاص دادهاند. به لحاظ سنوات خدمت، بیشتر اعضای نمونه آماری دارای سابقه خدمت بین ۱۰ تا ۱۵، و ۱۵ تا ۲۰ سال میباشند. به لحاظ تحصیلات، ۱۴۰ نفر مدرک دکتری و ۲۰ نفر کارشناسی ارشد بودند. از نظر نوع استخدام، ۴۸ نفر رسمی آزمایشی و ۴۲ نفر پیمانی بوند. و به لحاظ محل خدمت، بیشترین اعضای جامعه در دانشکده علوم انسانی بودند که ۲۲ درصد (۳۵ نفر) جامعه را تشکیل میدادند.
۵-۲-۱-۳) ویژگی های جمعیتی دانشجویان
در بین افراد آزمودنی ۶۹٫۷ درصد (۲۳۰ نفر) از نمونه آماری زن و ۳۰٫۳ درصد (۱۰۰ نفر) آنها مرد بودند. سن بخش اعظم پاسخ دهندگان بین ۲۵-۲۰ سال بودند که ۵۶٫۷۷ (۱۸۷ نفر) درصد فراوانی را به خود اختصاص دادهاند. به لحاظ مدرک تحصیلی، بیشترین فراوانی متعلق به مدرک کارشناسی بود که ۶۶٫۳۷ (۲۱۹ نفر) درصد فراوانیها را به خود اختصاص داده بود. از نظر رشته تحصیلی، بیشترین جامعه آماری به تعداد ۱۱۶ نفر (۳۵٫۸۳ درصد) در دانشکده علوم انسانی و کمترین مقدار مربوط به دانشکده پرستاری و مامایی به تعداد ۹ نفر (۲٫۷۷ درصد) می شود.
۵-۳)نتایج حاصل از تحلیل های آمار استنباطی
در این قسمت با توجه به نتایج آزمون های گرفته شده در فصل چهارم، اقدام به تحلیل مؤلفه های تحقیق نموده ایم.
۵-۳-۱) نتایج حاصل از تحلیل آزمون کولموگروف- اسمیرنوف
از آزمون K-S جهت بررسی نرمال بودن توزیع جامعه استفاده شده است. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها بیانگر این است که همه مولفههای کارکردهای منابع انسانی (متغیر مستقل) شامل (انتخاب و استخدام- آموزش- مسیر شغلی- امنیت شغلی- ارزیابی عملکرد- پاداش دهی- مشارکت- طراحی شغلی) و کیفیت خدمات (متغیر وابسته) شامل (همدلی- عوامل ظاهری و ملموس- پاسخگویی- ثبات و پایداری) از توزیع نرمال برخوردار است؛ با توجه به این مسأله فرضیه صفر تحقیق تأئید می شود؛ بنابراین برای تحلیل داده ها از آماره های پارامتریک استفاده خواهد شد.
۵-۳-۲) تحلیل واریانس یک طرفه (آنوا) برای کیفیت خدمات
از آزمون آنوا جهت بررسی تفاوت میانگین کیفیت خدمات در دانشکده های دانشگاه شاهد استفاده شده است. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان میدهد که در سطح معنیداری ۰٫۰۰ که از سطح خطای ۰٫۰۵ کوچکتر است، فرض صفر تحقیق رد می شود. یعنی کیفیت خدمات در دانشکده های مختلف با هم فرق دارند و دانشکده ها از کیفیت خدمات یکسانی برخوردار نیستند. دانشکده علوم انسانی در اولویت اول و دانشکده هنر در اولویت آخر کیفیت خدمات قرار دارد.
۵-۳-۳) آزمون همبستگی پیرسون
از آزمون همبستگی پیرسون جهت اندازه گیری ارتباط بین مولفههای استفاده شده است. نتایج تجزیه و تحلیل همبستگی نشان میدهد که مولفههای تحقیق در سطح اطمینان ۹۵ درصد و ۹۹ درصد با همدیگر ارتباط مثبت و معنیداری دارند. در بین مولفههای تحقیق، پاداش دهی با ارزیابی عملکرد، امنیت شغلی با مسیر شغلی، و آموزش با انتخاب و استخدام در سطح اطمینان ۹۹ درصد رابطه قوی و بالایی با هم دارند؛ این در حالی است که مشارکت با انتخاب و استخدام، ارزیابی عملکرد با آموزش، و مشارکت با کیفیت خدمات در سطح اطمینان ۹۹ درصد رابطه کم و پایینی با هم دارند.
۵-۳-۴) برازش مدل
برای آزمون مدل تحقیق از برازش مدل استفاده شده است، تا به این نتیجه برسیم که آیا مدل تحقیق به واقعیت نزدیک است یا نه. مدل تحقیق شامل مدل اصلی و مدل فرعی میباشد. مدل اصلی نشان دهنده رابطه بین کارکردهای منابع انسانی و کیفیت خدمات(فرضیه اصلی) و مدل فرعی نیز نشان دهنده رابطه مولفههای کارکردهای منابع انسانی و کیفیت خدمات(فرضیه های فرعی). شاخص های برازش مدل شامل GFI، CFI، AGFI، NFI و NNFI نشان می دهند که مدل اصلی و فرعی از برازش خوبی برخوردار است. البته در بررسی برازش مدل فرعی، مقدار شاخص GFI 0.8 میباشد که از مقدار ۰٫۹ کمتر میباشد.
۵-۳-۵) تحلیل عاملی تأییدی
از تحلیل عاملی تأییدی جهت تحلیل ساختار درونی پرسشنامه و کشف عوامل تشکیل دهنده هر سازه استفاده شده است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان میدهد که سازههای مورد مطالعه از جهت روایی دارای اعتبار بالایی هستند و تمامی بارهای عاملی در سطح اطمینان ۹۹ درصد معنادار هستند و در اندازه گیری سازه مورد نظر سهم معناداری دارند.
۵-۳-۶) ضریب مسیر
نتایج تجزیه و تحلیل جدول ضریب مسیر مبین این است که کارکردهای منابع انسانی بر کیفیت خدمات به میزان ۰٫۸۱ تأثیر دارد. بنابراین فرضیه اصلی تحقیق تأیید می شود. مقدار ضریب تعیین ۰٫۶۴ است؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که کارکردهای منابع انسانی ۶۴ درصد از تغییرات کیفیت خدمات را پیش بینی می کند.
نتایج تجزیه و تحلیل جدول مسیر برای فرضیه های فرعی نیز نشان میدهد که انتخاب و استخدام (=.۸۴ β)، و امنیت شغلی (=.۴۱ β) در سطح اطمینان ۹۹ درصد بر کیفیت خدمات تأثیر مثبت و معنیداری دارد. همچنین ارزیابی عملکرد (=.۴۴ β)، پاداش دهی (=.۶۸ β)، و طراحی شغلی (=.۰۷ β) در سطح اطمینان ۹۵ درصد بر کیفیت خدمات تأثیر مثبت و معنیداری دارد. این در حالی است که آموزش، مسیر شغلی، و مشارکت به دلیل پایین بودن آماره t بر کیفیت خدمات تأثیر معنیداری ندارد. بنابراین فرضیه های اول، چهارم، پنجم، ششم و هشتم تأیید ولی فرضیه های دو، سه و هفت رد میشوند.
۵-۳-۷) آزمون فرضیات برمبنای اطلاعات کارمندان
نتایج تجزیه و تحلیل جدول ضریب مسیر مبین این است که کارکردهای منابع انسانی بر کیفیت خدمات به میزان ۰٫۷۶ تأثیر دارد؛ بنابراین فرضیه اصلی تحقیق تأیید می شود. نتایج تجزیه و تحلیل جدول مسیر برای فرضیه های فرعی نیز نشان میدهد که انتخاب و استخدام (=.۶۶ β)، و امنیت شغلی (=.۳۲ β) در سطح اطمینان ۹۹ درصد بر کیفیت خدمات تأثیر مثبت و معنیداری دارد. همچنین ارزیابی عملکرد (=.۴۵ β)، پاداش دهی (=.۶۳ β)، و طراحی شغلی (=.۱۴ β) در سطح اطمینان ۹۵ درصد بر کیفیت خدمات تأثیر مثبت و معنیداری دارد. این در حالی است که آموزش، مسیر شغلی، و مشارکت به دلیل پایین بودن آماره t بر کیفیت خدمات تأثیر معنیداری ندارد. بنابراین فرضیه های اول، چهارم، پنجم، ششم و هشتم تأیید ولی فرضیه های دو، سه و هفت رد میشوند.
۵-۳-۸) آزمون فرضیات برمبنای اطلاعات اساتید
نتایج تجزیه و تحلیل جدول ضریب مسیر برای فرضیه اصلی مبین این است که کارکردهای منابع انسانی بر کیفیت خدمات به میزان ۰٫۸۸ تأثیر دارد؛ بنابراین فرضیه اصلی تحقیق تأیید می شود. نتایج تجزیه و تحلیل جدول مسیر برای فرضیه های فرعی نیز نشان میدهد که انتخاب و استخدام (=.۶۹ β)، و امنیت شغلی (=.۴۲ β) در سطح اطمینان ۹۹ درصد بر کیفیت خدمات تأثیر مثبت و معنیداری دارد. همچنین ارزیابی عملکرد (=.۴۸ β)، پاداش دهی (=.۷۲ β)، و طراحی شغلی (=.۰۹ β) در سطح اطمینان ۹۵ درصد بر کیفیت خدمات تأثیر مثبت و معنیداری دارد. این در حالی است که آموزش، مسیر شغلی، و مشارکت به دلیل پایین بودن آماره t بر کیفیت خدمات تأثیر معنیداری ندارد. بنابراین فرضیه های اول، چهارم، پنجم، ششم و هشتم تأیید ولی فرضیه های دو، سه و هفت رد میشوند.
۵-۴) بحث و نتیجه گیری
در این تحقیق کارکردهای منابع انسانی شامل انتخاب و استخدام، آموزش، مسیر شغلی، امنیت شغلی، ارزیابی عملکرد، پاداش دهی، مشارکت و طراحی شغلی با کیفیت خدمات شامل همدلی، عوامل ظاهری و ملموس، پاسخگویی، و ثبات و پایداری مورد بررسی قرار گفت. نتایج تجزیه و تحلیل آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که کارکردهای منابع انسانی با کیفیت خدمات ارتباط مثبت و معنیداری دارد؛ همچنین نتایج تجزیه و تحلیل مدل معادلات ساختاری (تحلیل مسیر) نیز نشان داد که کارکردهای منابع انسانی بر کیفیت خدمات تأثیر مثبت و معنیداری دارد، بنابراین فرضیه اصلی تحقیق تأیید شد. نتایج بررسیهای صورت گرفته نشان میدهد که مولفههای آموزش، مسیر شغلی و مشارکت از کارکردهای منابع انسانی بر کیفیت خدمات تأثیر معنیداری ندارند. این در حالی است که نتایج آزمون همبستگی نشان داد که این مولفهها با کیفیت خدمات ارتباط مثبت و معنیداری دارند. نتایج آزمون تحلیل عاملی و برازش مدل نشان داد که پرسشنامه تحقیق از اعتبار بالایی برخوردار است و مدل تحقیق به واقعیت نزدیکتر است. بررسیهای انجام شده بیانگر این است که دانشکده های دانشگاه شاهد بر مبنای آزمون آنوا دارای میانگین یکسانی نیستند. به عبارت دیگر در دانشکده های علوم انسانی، کشاورزی، علوم پایه و دندانپزشکی کیفیت خدمات به مراتب بهتر از دانشکده های پرستاری، فنی مهندسی و هنر است. این اختلاف میانگین باید مورد توجه مدیران ارشد دانشکده ها قرار گیرد تا تدابیری جهت حذف نابرابریها در ارائه خدمات اندیشیده شود.
۵-۵) پیشنهادهای کاربردی مبتنی بر فرضیه های تحقیق
بر طبق نتایج به دست آمده حاصل از بررسی فرضیه های تحقیق، پیشنهادهای کاربردی ذیل، ارائه میگردد:
۵-۵-۱) پیشنهاد مبتنی بر نتایج فرضیه فرعی اول:
با توجه به تأثیر مثبت و معنیداری انتخاب و استخدام به عنوان کارکرد منابع انسانی بر کیفیت خدمات پیشنهاد می شود:
در مرحله انتخاب و استخدام کارکنان باانگیزه و دارای روحیه خدمت به کار گرفته شوند. همچنین باید کارکنانی انتخاب شوند که با چگونگی کارکرد دانشکده مورد نظر آشنایی داشته باشد تا در زمان ارائه خدمات با مشکل مواجه نشود.
۵-۵-۲) پیشنهاد مبتنی بر نتایج فرضیه فرعی دوم:
با توجه به نتایج تجزیه و تحلیل داده ها به این نتیجه رسیدیم که آموزش بر کیفیت خدمات تأثیر ندارد. بنابراین پیشنهاد می شود:
برنامه ریزی دقیقی برای آموزشهای کارکنان صورت گیرد، چرا که نتایج تحقیق نشان داد آموزشهایی که به کارکنان جهت ارائه خدمات با کیفیت انجام می شود، چندان ارتباطی با کیفیت خدمات ندارد. بنابراین، باید در برنامه ریزیهای آموزشی کارکنان باید تجدیدنظر صورت گیرد.
آموزشهای حین خدمت باید به روز باشند و کارکنان باید به صورت عملی کارکرد کیفیت خدمات را درک کنند، این در حیطه وظیفه مدیران دانشگاه میباشد که باید در امر آموزشی به این مهم توجه کنند.
۵-۵-۳) پیشنهاد مبتنی بر نتایج فرضیه فرعی سوم:
با توجه به نتایج تجزیه و تحلیل داده ها به این نتیجه رسیدیم که مسیر شغلی بر کیفیت خدمات تأثیر ندارد.
مسیر شغلی بر مبنای تجربه و توانایی کارکنان تعریف می شود. کارکنان توانمند در انجام امور محوله بهتر میتوانند وظایف خویش را انجام دهند همچنین کارکنان باتجربه و باسابقه سریعتر میتوانند کار محوله را به اتمام برسانند. بنابراین بکارگیری کارکنان توانمند و باتجربه منجر به بهبود کیفیت خدمات در سازمان می شود.
بهتر است کارکنانی که جدید بوده و دارای سابقه چندانی نیستند از تجربه کارکنان باسابقه نهایت استفاده را بکنند، این مهم در سایه حمایت مدیران و برنامه ریزان سازمان عملیاتی می شود.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 06:55:00 ب.ظ ]
|