مقدمه و هدف:

 

دانشگاه کارآفرین به عنوان نسل سوم دانشگاه ها نقش برجسته ای در توسعه و رشد جوامع داشته و موتور محرک توسعه جوامع بشمار می آید. هدف از این تحقیق شناسایی، اولویت بندی و ارزیابی عوامل پیش برنده و بازدارنده در شکل گیری دانشگاه کارآفرین در ایران است که برای این منظور مطالعه موردی مورد نظر را دانشگاه های شاهد، تهران و یزد قرار دادیم.

 

روش اجرای پژوهش:

 

جامعه آماری این تحقیق را اعضای هیأت علمی دانشگاههای شاهد، تهران و یزد تشکیل دادند. این پژوهش از نظر روش به کار رفته یک تحقیق پیمایشی – توصیفی است و از نظر هدف، کاربردی است. در این تحقیق، بر اساس ادبیات موجود منابع ثانویه و مرور منابع پیشین، مجموعه عوامل تأثیرگذار در شکل گیری دانشگاه کارآفرین شناسایی شده اند. این عوامل را به صورت پرسشنامه ای که با بهره گرفتن از طیف لیکرت طراحی شد، بین جامعه آماری توزیع کردیم. داده های حاصل از پرسشنامه با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS و توسط آزمون فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و عوامل اولویت بندی گردیدند. همچنین برای شناسایی عواملی که تأثیر بیشتری در شکل گیری دانشگاه کارآفرین دارند، از آزمون تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. برای سنجش روایی پرسشنامه از اعتبار محتوا و برای تعیین پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است.

 

یافته­ها، نتیجه گیری و نوآوری پژوهش:

 

در طی این تحقیق 23 عامل شناسایی شدند (6 عامل داخلی پیش برنده، 5 عامل محیطی پیش برنده، 7 عامل داخلی بازدارنده و 5 عامل محیطی بازدارنده). بالاترین اولویت در بین عوامل پیش برنده داخلی و محیطی مؤثر در شکل گیری دانشگاه کارآفرین، عامل حمایت مالی برای کاربردهای تجاری، و پایین ترین اولویت، مربوط به عامل نگرش افراد نسبت به کارآفرینی می باشند. بالاترین اولویت در بین عوامل بازدارنده داخلی و محیطی مؤثر در شکل گیری دانشگاه کارآفرین، عامل کیفیت پایین پژوهش و دانشگاه، و پایین ترین اولویت، مربوط به عامل ساختار سازمانی و حاکمیت دانشگاه می باشند. یک آزمون فریدمن نیز بر روی عوامل کلی پیش برنده داخلی، پیش برنده محیطی، بازدارنده داخلی و بازدارنده محیطی انجام شد که مشخص شد عوامل بازدارنده داخلی نسبت به عوامل دیگر اهمیت بیشتری دارد و بدین منظور باید توجه بیشتری به آن داشت. عوامل پیش برنده داخلی، بازدارنده محیطی و پیش برنده محیطی، عوامل دیگری هستند که از نظر اهمیت در جایگاه های بعدی قرار گرفتند.

 

نوآوری تحقیق این بوده است که بر خلاف تحقیقات پیشین، در این تحقیق هم به بعد داخلی و هم به بعد محیطی دانشگاه توجه شده است و عوامل موجود در این دو بعد به عوامل پیش برنده و بازدارنده تفکیک شده است.

 

کلید واژه: دانشگاه کارآفرین، عوامل پیش برنده، عوامل بازدارنده.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب
 

عنوان                                                                                                  صفحه

 

فهرست مطالب .ه

 

فهرست جدول های

 

فهرست نمودارهال

 

فهرست شکل ها.م

 

فصل اول: کلیات تحقیق1

 

1-1. مقدمه 2

 

1-2. بیان مسأله.2

 

1-3. ضرورت و اهمیت انجام پژوهش5

 

1-3-1. ضرورت تحقیق نظری.5

 

1-3-2. ضرورت تحقیق کاربردی.6

 

1-4. اهداف تحقیق.7

 

1-4-1. هدف اصلی از انجام تحقیق.7

 

1-4-2. اهداف فرعی از انجام تحقیق7

 

1-5. سؤالات تحقیق8

 

1-6. تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق8

 

1-7. چارچوب نظری تحقیق10

 

1-7-1. مروری بر دانشگاه کارآفرین.10

 

1-7-2. دیدگاه ها و نگرش ها در ارتباط با دانشگاه کارآفرین12

 

1-7-3. عوامل پیش برنده و بازدارنده13

 

1-8. مدل مفهومی تحقیق.15

 

1-9. جامعه آماری تحقیق.16

 

1-10. نمونه آماری تحقیق و روش نمونه گیری.16

 

1-11. ابزارهای تحقیق17

 

1-12. شیوه انجام تحقیق17

 

1-13. شیوه تحلیل داده ها.18

 

1-14. قلمرو تحقیق18

 

1-14-1. قلمرو موضوعی پژوهش18

 

1-14-2. قلمرو زمانی انجام پژوهش18

 

1-14-3. قلمرو مکانی پژوهش.18

 

1-15. نوآوری پژوهش 19

 

فصل دوم: مطالعات نظری.20

 

2-1. مقدمه.21

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...