شهریور 1390

 

 

 

(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)

 

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

 

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

 

چکیده

 

 

 

امروزه یکی از معضلاتی که جامعه جهانی با آن روبروست مسائل مربوط به محیط زیست است، بطوریکه این مسائل باعث جلب توجه و نگرانی عموم مردم جهان و در پی آن شرکتها و همچین دولتها شده است. بازاریابی نیز به عنوان علمی که هدف اصلی آن شناسایی و ارضاء نیازهای مشتریان است، توجه خود را به نیاز مشتریان درباره مسائل زیست-محیطی معطوف کرده است. تلاش بازاریابان برای ارضاء این نیاز باعث بروز مفهومی جدید در بازاریابی با عنوان بازاریابی سبز گشته است. از آنجاکه شرکتها ناگذیر به تقسیم بندی مشتریان و شناسایی گروه هدف خود، به دلیل شرایط رقابتی و منابع محدود، می­باشند. تقسیم بندی مشتریان بر اساس تمایلات زیست-محیطی آنان اهمیت ویژه­­ای برای بازایابان و مدیران شرکتها می­یابد.

 

هدف اصلی از تحقیق حاضر تقسیم بندی مشتریان بر اساس تمایل به خرید کالای سبز آنها در بازار مصرف ایران می­باشد. فرضیه اصلی تحقیق حاضر شناسایی تأثیر متغیرهای زمینه­ای در تقسیم بندی مشتریان بر اساس تمایل به خرید کالای سبز آنها بوده است. در این تحقیق پس از بررسی ادبیات تحقیق، نه مولفه رفتار خرید دوستدار محیط زیست؛ فعالیتهای دوستدار محیط زیست؛ دانش زیست محیطی؛ نگرانیهای زیست محیطی؛ توجه به بازیافت؛ باور مشتری به اثربخشی؛ حفاظت از متابع طبیعی؛ عوامل اقتصادی و بدبینی نسبت به ادعاهای زیست-محیطی به عنوان مولفه­های اساسی تمایل به خرید سبز در نظر گرفته شده­ است.

 

این تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه مشتریان فروشگاه­های زنجیره­ای در سطح شهر تهران تشکیل می­ دهند. ابزار گردآوری داده­های این تحقیق پرسشنامه استانداردی است که دی پاکو در سال (2010) در کشور پرتغال مورد استفاده قرار داده است. برای تحلیل داده­های این تحقیق از نرم افزار spss و آزمون­های آماری تحلیل عاملی، تحلیل خوشه­ای، تحلیل واریانس و t تست مستقل استفاده شده است. روایی پرسشنامه توسط اساتید دانشگاه و متخصصین تایید و پایایی پرسشنامه به وسیله آزمون آلفای کرونباخ (85/0=α) تعیین شد. میزان حجم نمونه این تحقیق 385 نفر تعیین شد که به همین تعداد نیز پرسشنامه جمع­آوری شده است.

 

نتایج حاصل از این تحقیق حاکی از آن است که تنها دو متغیر زمینه­ای سن و میزان درآمد در تفکیک مشتریان در خوشه­های مختلف تأثیر گذار نبوده و همچنین می­توان مشتریان را بر اساس تمایل به خرید کالای سبز در سه خوشه متمایز که هرکدام ویژگی­های متفاوتی دارند تقسیم بندی نمود.

 

واژگان کلیدی: بازاریای سبز، تقسیم بندی مشتریان، رفتار خرید دوستدار محیط-زیست


 

فهرست مطالب

 

فصل اول

 

مقدمه. 12

 

1-1- بیان مسأله تحقیق 13

 

1-2-. اهمیت و ضرورت تحقیق 17

 

1-3-. اهداف تحقیق 19

 

1-3-1-   هدف اصلی. 20

 

1-3-2-  اهداف فرعی. 20

 

1-4- فرضیه ­های تحقیق 20

 

1-4-1-   فرضیه اصلی. 20

 

1-4-2-  فرضیه های فرعی. 20

 

1-5- تعریف عملیاتی واژه­های کلیدی تحقیق 21

 

1-5-1-   تمایل به خرید کالای سبز 21

 

1-5-2-  رفتار خرید دوستدار محیط زیست. 21

 

1-5-3-  فعالیتهای زیست محیطی. 22

 

1-5-4-  دانش زیست محیطی. 22

 

1-5-5-  نگرانیهای زیست محیطی   .22

 

1-5-6-  توجه به بازیافت   23

 

1-5-7-  باور مشتری به اثربخشی   .23

 

1-5-8-  حفاظت از منابع طبیعی   .23

 

1-5-9-  عوامل اقتصادی  .24

 

1-5-10-  بدبینی نسبت به ادعاهای زیست محیطی   24

 

1-6-. مدل مفهومی تحقیق 24

 

1-7- قلمرو تحقیق 26

 

1-7-1-   قلمرو موضوعی   .26

 

1-7-2-  قلمرو زمانی تحقیق   .27

 

1-7-3-  قلمرو مکانی تحقیق.27

 

فصل دوم

 

مقدمه. 29

 

2-1-  تاریخچه بازاریابی سبز. 30

 

2-2-  بازاریابی سبز. 33

 

2-2-1-  تعریف بازاریابی سبز  35

 

2-2-2-  اصول بازاریابی سبز. 35

 

2-2-3-  بازاریابی سبز در شرکتها. 37

 

2-2-3-1- مشکلات شرکتها در بازاریابی سبز     38

 

2-4-. مصرف کنندگان و بازاریابی سبز. 39

 

2-5-. برچسب گذاری. 40

 

2-6- دولتها و بازاریابی سبز. 41

 

-7-2 بازاریابی سبز بین المللی 42

 

2-8- مصرف کننده سبز. 43

 

2-9-. بازاریابی سبز و مفهوم پایداری. 43

 

2-10 -انواع بازاریابی 44

 

-1-10-2 بازاریابی انبوه44

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...