1-4-1- هدف اصلی 16
1-4-2- اهداف فرعی: 16
1-5- فرضیات پژوهش. 17
1-5-1- مدل مفهومی پژوهش.18
1-6- قلمرو پژوهش. 19
1-6-1- قلمرو زمانی: 19
1-6-2- قلمرو مکانی: 19
1-6-3- قلمرو موضوعی: 19
1-7- روش پژوهش: 19
1-7-1- جامعه آماری: 20
1-7-2- روش نمونه گیری و ابزار گردآوری داده ها: 20
1-7-3- شیوه تحلیل داده ها: 21
1-8- واژه های کلیدی پژوهش. 22
1-9-ساختار ارائه نتایج پایان نامه . 23
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش. 27
2-1- مقدمه. 27
2-2- استقرار استراتژی‌ها، چالشی بزرگ 28
2-3- استراتژی و اجرای آن. 31
2-3-1- مدل های جامع مدیریت و اجرای استراتژی 37
2-3-2- سایر مدل های اجرای استراتژی 40
2-4-  چالش‌های موجود در فرایند اجرای استراتژی‌ها 43
2-4-1- مدیران برای برنامه‌ریزی تعلیم دیده‌اند، نه برای اجرا 43
2-4-6- موانع اجرای استراتژی منابع انسانی در سازمان. 46
2-5-چالش‌ها و موانع اجرای مؤثر استراتژی‌ها از دیدگاه صاحبنظران. 48
2-6- موانع اجرای استراتژی از دیدگاه DAVID ASCH 51
2-6- موانع اجرای استراتژی از دیدگاه پیتر لورانج 52
2-6-1-محدودیتهای محیطی 52
2-6-2- محدودیت های داخلی 54
2-7-موانع اجرای استراتژی از دیدگاه جان ام برایسون. 56
2-8- موانع اجرای استراتژی از نظر کاپلان و نورتون. 57
2-9- موانع اجرای استراتژی از دیدگاه گلین دیکنز پیما 57
2-10- سایر دیدگاه ها در زمینه موانع اجرای استراتژی 58
2-11- هفت خطای مرگبار استراتژیک. 59
2-12- پروفسور گودز. 61
2-13- پروفسور اشپیگل. 63
2-14- اهمیت مهندسی مجدد در فرآیند اجرای استراتژی 63
2-15- اهمیت جذب نیروهای توسعه یافته و رهبری و مدیریت در اجرای استراتژی 64
2-16- اهمیت نقش مدیران عالی در اجرای استراتژی 65
2-17- استراتژی و عوامل موثر در اجرای آن. 65
2-18-1- پیشینه داخلی 66
2-18-2- پیشینه خارجی 70
3-1-  مقدمه. 75
3-2- روش انجام تحقیق. 77
3-3- نوع تحقیق. 77
3-4- روش گردآوری اطلاعات 78
3-5- روایی و پایایی تحقیق. 82
3-5-1- پایایی پرسشنامه. 82
3-5-2- روایی پرسشنامه. 85
3-6- قلمرو تحقیق. 86
3-6-1- قلمرو زمانی 86
3-6-2- قلمرو مکانی 86
3-6-3- قلمرو موضوعی 87
3-7- جامعه آماری 87
3-8- نمونه آماری 87
4-1- مقدمه. 94
4-2- آمار توصیفی 95
4-2-1- آمار توصیفی مربوط به آزمون شوندگان. 95
4-3- داده های اختصاصی 100
4-4- تجزیه و تحلیل استنباطی (آزمون فرضیه ها) 113
4-4-1- آزمون فرضیه اول. 113
4-4-2- آزمون فرضیه دوم. 116
4-4-3- آزمون فرضیه سوم. 120
4-4-4- آزمون فرضیه چهارم. 123
4-4-5- آزمون فرضیه پنجم. 126
4-4-6- آزمون فرضیه ششم. 130
4-3-2-  اولویتبندی موانع اجرای استراتژی 132
5-1- مقدمه. 136
5-2- خلاصه تحقیق. 136
5-3- نتیجه گیری 137
5-3-1- نتایج مرتبط با تحلیل یافته های اختصاصی: 137
5-3-1-1) نتایج مرتبط با ابعاد فرضیات تحقیق. 137
5-3-1-2- نتایج مرتبط رتبه بندی ابعاد پژوهش. 143
5-4-4)نتایج مرتبط با تحلیل یافته فرضیه های تحقیق: 144
5-3- پیشنهادهای مبتنی بر فرضیه ها: 145
5-4- پیشنهادهای برای تحقیقات آتی: 146
5-5- محدودیتهای تحقیق: 146
منابع. 148
 
 
 
چکیده
 
این پژوهش به منظور بررسی موانع پیاده سازی استراتژی های منابع انسانی صورت گرفته است که به منظورجمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است.این پرسشنامه میان 35 نفراز مدیران عالی، میانی و اجرایی و کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال توزیع گردیده است. به منظورتجزیه وتحلیل داده ها و ارائه نتایج، از نرم افزار SPSS استفاده شده است.نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که موانع مدیریتی، نیروی نسانی، فرهنگی، ادراکی، ساختاری و عملیاتی در این موسسه به عنوان موانع پیاده سازی استراتژی های منابع انسانی شناسایی گردید  که بر این اساس در متغیر موانع مدیریتی مولفه جاه طلبی فردی مدیران  با میانگین 3.6528 و در متغیر موانع نیروی انسانی مولفه برنامه ریزی استراتژیک با میانگین 3.6587، در متغیر موانع فرهنگی مولفه سبک ها و الگوها با میانگین 3.5482، در متغیر موانع ادارکی مولفه ابهام در مورد فن آوری، واژگان ویژه و رویه ها با میانگین 3.5985، در متغیر موانع ساختاری مولفه ارتباطات ضعیف داخلی بین واحدهای وظیفه ای در رابطه با  برنامه ریز ی استراتژیک با میانگین 3.5896 و همچنین در متغیر موانع عملیاتی مولفه عدم تخصیص منابع با میانگین 3.45218 بیشترین  رتبه بالاترین رتبه را کسب نموده اند.
 
 
 
کلید واژه ها : استراتژی، برنامه ریزی راهبردی، موانع پیاده سازی
 

 

1-1-  مقدمه
 

اساسا پس از تدوین استراتژیهایی که باید اجرا شوند، فرایند مدیریت استراتژیک پایان نمی یابد، بلکه باید به افکار استراتژیک جامه عمل پوشانید . تدوین استراتژی به تنهایی متضمن موفقیت شرکت نخواهد بود و تا زمانی که این استراتژیها به اجرا در نیایند، هیچ تأثیری در موفقیت و بقای سازمان نخواهند داشت چرا که همیشه انجام دادن کار (اجرای استراتژی) از گفتن آنچه باید انجام شود(تدوین استراتژی) مشکل تر است، ضمن این که اجرای استراتژی بر سازمان، از بالا تا پایین و بر همه سطوح بخشی و وظیفه ای اثر خواهد گذاشت (بومن، کلیف، 1992). اصولا اجرای استراتژی با تدوین استراتژی تفاوت هایی زیربنایی دارند و میتوان وجه تمایز بین تدوین و اجرای استراتژی را به صورت زیر برشمرد:

 

در تدوین استراتژی نیروها قبل از عمل قرار می گیرند – اجرای استراتژی یعنی مدیریت بر نیروها به هنگام عمل
 

در تدوین استراتژی بر اثر بخشی تأکید می شود – در اجرای استراتژی بر کارایی تأکید می شود.
 

اصولا تدوین استراتژی یک فرایند ذهنی است – اجرای استراتژی اصولا یک فرایند عملیاتی است .
 

تدوین استراتژی مستلزم داشتن قضاوت شهودی خوب و مهارت های تحلیلی است – اجرای استراتژی مستلزم داشتن انگیزه ویژه و مهارت های رهبری است .

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...