پایان نامه ارشد مدیریت مالی: بررسی تأثیر بانکداری الکترونیک بر عملکرد نظام بانکداری بدون ربا |
مطالعه تطبیقی سیستم بانکداری ایران و مالزی
استاد راهنما:
دکتر محمد فطانت
استاد مشاور:
دکتر محمد فدائی نژاد
فهرست مطالب:
فصل اول:کلیات تحقیق1
مقدمه.2
بیان مساله2
واژه های کلیدی.3
اهمیت موضوع3
ضرورت موضوع5
اهداف تحقیق.5
سوالات تحقیق5
فرضیه ها6
قلمرو تحقیق6
روش اجرایی تحقیق7
محدودیت های تحقیق.7
منافع تحقیق.7
پیشینه تحقیق.7
فصل دوم:ادبیات موضوع.10
تاریخچه و چگونگی پیدایش بانکداری.11
تاریخچه پیدایش بانکداری الکترونیکی.12
دوره اول: اتوماسیون پشت باجه.13
دوره دوم: اتوماسیون جلوی باجه13
دوره سوم: متصل کردن مشتریان به حسابهایشان.14
دوره چهارم: یکپارچه سازی سیستمهاو مرتبط کردن مشتری با تمامی عملیات بانکی15
مقایسه بانکداری سنتی با بانکداری الکترونیکی.17
انتقال الکترونیکی وجوه.19
مفهوم انتقال الکترونیکی وجوه20
اهمیت و جایگاه انتقال الکترونیکی.23
مزایا وویژگیهای بکارگیری انتقال الکترونیکی وجوه.24
نحوه عملکرد انتقال الکترونیکی وجوه.26
انواع سیستم های انتقال الکترونیکی وجوه27
بانکداری الکترونیکی مصرف کننده(در سطح مشتری)28
ماشین خود پرداز.28
ماشین های نقطه فروش.29
بانکداری تلفنی.30
بانکداری اینترنتی.31
بانکداری خانگی/دفتری31
بانکداری الکترونیکی بین بانکی.32
کارتهای پلاستیکی(بانکی)در بانکداری الکترونیکی33
معماری سیستم های پرداخت الکترونیکی35
ویژگی سیستم های پرداخت الکترونیکی مناسب35
سوئیفت.37
کارتهای بانکی(اعتباری).38
تعریف و مفهوم کارتهای بانکی(اعتباری).38
تاریخچه کارتهای اعتباری.39
مزایای استفاده از کارتهای اعتباری41
انواع کارتهای اعتباری42
انواع کارت از لحاظ فناوری ساخت.44
انواع کارتها به لحاظ گستره جغرافیایی کاربرد47
مسائل و مشکلات کارتهای اعتباری(بانکی).48
پول الکترونیکی.49
تعریف پول الکترونیکی.49
اهمیت و مزایای پول الکترونیکی.50
انواع پول الکترونیکی54
معایب و پیامدهای منفی پول الکترونیکی.55
پرداخت الکترونیکی صورت حسابها57
بررسی وضعیت بانکداری الکترونیکی در ایران58
تاریخچه بانکداری در ایران.58
بانکداری الکترونیکی در ایران59
کارتهای بانکی در ایران.60
شبکه تبادل اطلاعات بانکی(شتاب).63
مرکز هماهنگی تبادل اطلاعات بین بانکی(مهتاب).64.
سوئیفت64
VSAT.
سیستم های یکپارچه بانکی.67
تلفن بانک.67
تجارت بانکهای کشور در خصوص بانکداری الکترونیکی.67
سیستم مالی مالزی75
ساختار سیستم مالی در مالزی75
سیستم بانکی در مالزی78
بانکهای تجاری.78
شرکتهای مالی79
بانکهای سرمایه ای80
بانکداری اسلامی.80
موسسات تنزیل.81
فاتر نمایندگی بانکهای خارجی در مالزی82
بانکداری الکترونیکی در مالزی.82
دستگاه خود پرداز.83
بانکداری تلفنی85
بانکداری تلفن همراه85
بانکداری کامپیوتر شخصی86
مرکز بانکداری اتوماتیک.86
بانکداری اینترنتی در مالزی.87
بانکداری مجازی88
مزایای بانکداری مجازی.91
بررسی و تحلیل اشکالات وارده بر بانکداری مجازی93
امنیت در بانک مجازی95
بانکداری مجازی در مالزی.96
فصل سوم: روش تحقیق.116
مقدمه.117
تعریف پژوهش117
انواع تحقیق118
ویژگیهای پژوهش علمی119
روش تحقیق121
جامعه آماری.121
روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه121
فرضیات تحقیق.122
ابزارهای جمع آوری اطلاعات.122
بررسی اسناد و مدارک(روش کتابخانه)122
پرسش نامه.123
فصل چهارم: تحلیل داده ها و یافته های تحقیق.124
مقدمه.125
تجزیه و تحلیل داده های مربوط به سوالات عمومی.125
روایی و پایائی پرسش نامه.126
روش تجزیه و تحلیل داده ها127
آزمون فرضیات127
اولویت بندی فرضیات بااستفاده ازتحلیل واریانس132
فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادات.134
جمع بندی135
نتیجه گیری136
پیشنهادات اجرایی.137
پیشنهادات برای تحقیقات آتی138
چکیده:
در این تحقیق به دنبال بررسی تأثیر بکارگیری بانکداری الکترونیک بر کارایی سیستم بانکی می باشیم. با توجه به استقرار نظام بانکداری بدون ربا در ایران ، در این تحقیق تأثیرات این سیستم بر نظام بانکداری بدون ربا مورد نظر ما بوده وکشور مالزی به دلیل استقرار نظام بانکداری بدون ربا جهت مطالعه تطبیقی انتخاب گردید. بر این اساس در ابتدا به بررسی مفاهیم مرتبط با بانکداری الکترونیک و کارایی سیستم بانکی می پردازیم.در ادامه این تحقیق ، آمار و ارقام مرتبط با موضوع تحقیق را در ایران و مالزی مورد مقایسه و بررسی قرار داده و از این طریق نتایج مورد نظر استخراج می گردد.شیوه پرسشنامه در این تحقیق برای اثبات ارتباط بین یانکداری الکترونیک و کاهش هزینه سیستم بانکی که به صورت مستقیم بر کارایی آن تأثیر گذار است مورد استفاده قرار می گیردبر این اساس،هزینه عملیاتی و هزینه سبد تأمین سرمایه سیستم بانکی مالزی را مورد توجه و کنکاش قرار داده و با مقایسه آن با هزینه های سیستم بانکی در ایران و بیان ارتباط آن با بانکداری الکترونیک به نتایج مطلوبی خواهیم رسید.
فصل اول: کلیات
1-1- مقدمه
دسترسی تعداد زیادی از مردم جهان به شبکه جهانی اینترنت و گسترش ارتباطات الکترونیک بین افراد و سازمانهای مختلف از طریق دنیای مجازی، بستری مناسب برای برقراری مراودات تجاری و اقتصادی فراهم کرده است. تجارت الکترونیک عمده ترین دستاورد بهکارگیری فناوری ارتباطات و اطلاعات (ICT) در زمینه های اقتصادی است. یکی از ابزارهای ضروری برای تحقق و گسترش تجارت الکترونیک ، وجود سیستم بانکداری الکترونیک است که همگام با سیستمهای جهانی مالی و پولی عمل و فعالیتهای مربوط به تجارت الکترونیک را تسهیل کند. در حقیقت میتوان گفت که پیاده سازی تجارت الکترونیک ، نیازمند تحقق بانکداری الکترونیک است. به همین دلیل، استفاده از سیستم های الکترونیک در موسسات مالی و اعتباری جهان به سرعت رو به گسترش بوده و تعداد استفاده کنندگان از خدمات بانکداری الکترونیک روز به روز در حال افزایش هستند.
2-1- بیان مسئله
سیستم های رقابتی بانکداری در جهان استفاده از بانکداری الکترونیک را به عنوان یک اصل جهت توسعه و بقاء پذیرفته و توسعه این سیستم را سال ها پیش شروع کرده و امروز در سطوح بسیار مناسبی از بانکداری الکترونیک قرار گرفته اند. دلیل استفاده گسترده از بانکداری الکترونیک در نزام بانکی جهان چیست ؟ در صورت استفاده نظام بانکی در کشور ما از این سیستم چه تأثیراتی را مشاهده خواهیم کرد ؟
در این تحقیق به دنبال بررسی تأثیرات بانکداری الکترونیک بر عملکرد سیستم بانکی ابتدا به صورت کلان و سپس از سه بعد خدمات رسانی ، هزینه ها ،امنیت و شفاف سازی در سیستم بانکی می باشیم.
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1398-12-03] [ 09:08:00 ق.ظ ]
|