پایان نامه ارشد مدیریت آموزشی: بررسی رابطه عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی با انگیزش کارکنان دانشگاه جامع علمی کاربردی |
عنوان:
بررسی رابطه عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی با انگیزش کارکنان دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرستان کرمان سال تحصیلی 92 -91
استاد راهنما:
دکتر حمدالله منظری توکلی
استاد مشاور:
دکتر زهرا زین الدینی میمند
فهرست مطالب:
چکیده .1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه. 3
1-2- بیان مسأله. 5
1-3- اهمیت و ضرورت. 7
1-4- اهداف تحقیق 10
1-5- سؤالات تحقیق 10
1-6-1 تعاریف نظری 11
1-6-2 تعاریف عملیاتی 12
1-7- نوع متغیرها 12
1-8- قلمرو تحقیق 13
فصل دوم: مروری بر ادبیات و پیشینه تحقیق
مقدمه. 15
بخش اول: عدالت. 16
2-1- بررسی نظریه های پیرامون عدالت سازمانی 16
2-1-1 معنای لغوی عدالت. 16
2-1-2 بحث مفهومی و اصطلاحی عدالت. 17
2-1-2-1 عدالت در قرآن. 17
2-1-2-2 عدالت در سیرهی نبوی 18
2-1-2-3 عدالت در اندیشه سیاسی امام علی (ع) 22
2-1-2-4 عدالت از نظر افلاطون. 23
2-1-2-5 عدالت از دیدگاه شهید مطهری 23
2-1-3 عدالت صوری و ماهوی 26
2-1-4 عدالت طبیعی و حقوقی 26
2-1-5 مروری بر مبانی عدالت در فلسفه اجتماعی غرب 26
2-1-5-1 یونان باستان. 26
2-1-5-2 اروپای پس از رنسانس. 27
2-1-5-3 غرب معاصر. 27
2-1-5-4 گستره عدالت در فرهنگ اسلامی 28
2-1-5-5 فلسفه. 28
2-1-5-6 اخلاق. 28
2-1-5-7 فقه. 28
2-1-5-8 اجتماع و سیاست. 29
2-1-6 موانع استقرار عدالت. 29
2-1-7 عدالت اجتماعی 29
2-1-8 ابعاد عدالت اجتماعی 31
2-1-8-1 برابری و مساوات. 31
2-1-8-2 قانون مندی 31
2-1-9 راهکارهای تامین عدالت اجتماعی 32
2-1-9-1 قانون صحیح 32
2-1-9-2 قانون گرایی 32
2-1-9-3 اخلاق 32
2-1-9-4 شایسته سالاری 33
2-1-9-5 نظارت اجتماعی 33
2-1-9-6 پیوند استوار حکومت و ملت. 34
2-1-9-7 زی مردمی داشتن کاگزاران نظام. 34
2-1-9-8 مبارزه با ستمگران. 34
2-1-10 مفهوم عدالت سازمانی 34
2-1-11 تعریف عدالت سازمانی 36
2-1-12 مدل عمومی عدالت سازمانی 37
2-1-13 ابعاد عدالت در سازمان. 37
2-1-13-1 عدالت توزیعی 38
2-1-13-1-1 نظریه برابری 40
2-1-13-1-2 واکنشهای افراد در مقابل برابری و نابرابری ادراک شده41
2-1-13-1-3 کاربردهای مدیریتی نظریه برابری 43
2-1-13-1-4 مدل قضاوت عادلانه 44
2-1-13-1-5 معیارهای عدالت توزیعی 44
2-1-13-2 عدالت رویه ای 45
2-1-13-2-1 راهکارهای درک عادلانه رویه ها 46
2-1-13-3 عدالت تعاملی 47
2-1-14 طبقهبندی گرین برگ از عدالت. 48
2-1-15 کانون های عدالت سازمانی 49
2-1-16 عوامل مؤثر بر درک عدالت در سازمان. 50
2-1-16-1 پیامدهایی که شخص از سازمان دریافت می کند. 50
2-1-16-2 رویه های سازمانی 50
2-1-16-3 خصوصیات ادراک کننده 51
2-1-16-4 ویژگی های شخصیتی 51
2-1-16-5 ویژگی های جمعیت شناسی 51
2-1-17 نتایج حاصل از درک عدالت در سازمان. 52
2-1-17-1 عملکرد کاری 52
2-1-17-2 رفتار شهروندی سازمانی 53
2-1-17-3 رفتار خلاف انتظار و ترک شغل 53
2-1-17-4 واکنش های نگرشی و احساسی نسبت به پیامدهای خاص، سازمان و سرپرست. 53
2-1-17-5 افزایش تعهد سازمانی 53
2-1-17-6 رضایت شغلی و رضایت مشتری 54
2-1-18 قوانین شش گانه برای استقرار عدالت سازمانی 56
2-1-19 مدیریت منابع انسانی و عنصر عدالت. 56
2-1-19-1 عدالت در استخدام افراد سازمان. 56
2-1-19-2 عدالت در طراحی نظام جبران خدمات. 57
2-1-19-3 عدالت در آموزش کارکنان. 58
2-1-19-4 عدالت در طراحی سیستم های انضباطی 58
2-1-19-5 عدالت در اخراج کارکنان. 59
2-1-19-6 عدالت در طراحی نظامِ ارزیابی کارکنان (تعیین شایستگی) 59
2-1-20 موانع اجرای تحقق عدالت سازمانی 60
2-1-20-1 تعریف نشدن اهداف و استراتژی ها بر محور عدالت. 60
2-1-20-2 محیط. 61
2-1-20-3 اندازه سازمان. 61
2-1-20-4 ساخت قدرت و کنترل. 62
2-1-20-5 موانع آگاهانه. 63
2-1-20-6 موانع نا آگاهانه ( سوء ادراکات) 63
بخش دوم: انگیزش. 65
2-2- تعریف انگیزش. 65
2-2-1 انگیزش و رفتار. 67
2-2-2 تأثیر انگیزه 67
2-2-3 نیاز و انگیزش. 67
2-2-4 نیازهای ناخودآگاه 68
2-2-5 ابعاد انگیزش. 68
2-2-6 تأثیر انگیزه بر عملکرد. 68
2-2-7 نگرشی اسلامی به بحث انگیزش. 69
2-2-7-1 انسان بر سر دو راهی 69
2-2-7-2 رابطهی انگیزش و خیر و شر. 69
2-2-7-3 نیازهای مادی 70
2-2-7-4 جاذبههای معنوی 70
2-2-8 کلیدهای اصلی اداره و رهبری انگیزش کارکنان. 71
2-2-9 نقش انگیزش در سازمان ها 72
2-2-10 ضرورت شناخت نیازها 72
2-2-11 تعریف نیاز. 73
2-2-12 مشخصات نیازها 73
2-2-13 مدیر مسلمان و انگیزشها 74
2-2-14 اسلام و انگیزش برای تأمین نیازمندیها. 74
2-2-15 تئوریهای نیاز در انگیزش. 75
2-2-15-1 سلسله مراتب نیازهای مازلو. 75
2-2-15-2 نظریه ERG آلدرفر. 76
2-2-15-3 نظریهی دو عاملی هرزبرگ. 77
2-2-15-4 نظریه نیازهای سه گانه. 77
2-2-15-5 ترکیب دیدگاههای مختلف نیاز 78
2-2-15-6 نظریهی انتظار و احتمال. 78
2-2-15-7 نظریه برابری 79
2-2-15-8 نظریه X و نظریه Y
2-2-15-9 نظریه هدفگذاری 80
2-2-15-10 نظریه اسناد. 80
2-2-15-11 تئوری z اوچی 81
2-2-15-12 نظریه تقویت. 81
2-2-16 از مفاهیم انگیزش چگونه در سازمانها استفاده میشود؟. 83
2-2-16-1 استفاده از انگیزندهها 83
2-3- بررسی تحقیقهای انجام شده 84
2-3-1 بررسی تحقیقات انجام شده در مورد عدالت سازمانی 84
2-3-1-1 تحقیقات انجام شده در داخل کشور 84
2-3-2-2 تحقیقات انجام شده در خارج کشور. 86
2-3-2 بررسی تحقیقات انجام شده در مورد انگیزش. 88
2-3-2-1 تحقیقات انجام شده در داخل کشور 88
2-3-2-2 تحقیقات انجام شده در خارج از کشور. 91
2-4- چهارچوب نظری تحقیق 92
2-5- مدل مفهومی تحقیق 93
2-7- فرضیههای تحقیق 95
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1- مقدمه. 97
3-2- نوع و روش پژوهش. 97
3-3- فرایند تحقیق 97
3-4- جامعه آماری پژوهش. 98
3-5- نمونه پژوهش. 98
3-6- روش های گردآوری اطلاعات. 99
3-7- ابزار گردآوری داده ها 99
3-7-1 پرسشنامه عدالت سازمانی مبتنی بر مدیریت اسلامی99
3-7-2 پرسشنامه انگیزش کارکنان. 100
3-8- تعیین روایی و پایایی ابزارهای اندازه گیری پژوهش. 100
3-8-1 روایی پرسشنامه. 100
3-8-2 پایایی پرسشنامه ها 101
3-9- روش تجزیه و تحلیل داده ها 102
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه. 104
4-1- توصیف آماری دادهها 104
4-1-1 توزیع آماری نمونه بر حسب جنسیت. 105
4-1-2 توزیع آماری نمونه بر حسب تحصیلات. 106
4-1-3 توزیع آماری نمونه بر حسب سنوات خدمت. 107
4-1-4 توزیع آماری نمونه بر حسب سن 108
4-2- بررسی توصیفی سؤالات و مؤلفه های پرسشنامه عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی و انگیزش کارکنان. 109
4-2-1 توصیف آماری پرسشنامه عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی 110
4-2-1-1 توصیف آماری مؤلفه عدالت توزیعی بر مبنای مدیریت اسلامی 110
4-2-1-2 توصیف آماری مؤلفه عدالت رویه ای بر مبنای مدیریت اسلامی 111
4-2-1-3 توصیف آماری مؤلفه عدالت مراوده ای بر مبنای مدیریت اسلامی. 112
4-2-1-4 توصیف وضعیت کلی رابطه عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی دانشگاه های جامع علمی کاربردی در شهرستان کرمان. 113
4-2-1-5 مقایسه توصیفی وضعیت مؤلفههای عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی دانشگاه های جامع علمی کاربردی در شهرستان کرمان. 113
4-2-2 توصیف آماری پرسشنامه انگیزش کارکنان. 114
4-2-2-1 توصیف آماری مؤلفه احساس امنیت. 115
4-2-2-2 توصیف آماری مؤلفه احساس اجتماعی. 116
4-2-2-3 توصیف آماری مؤلفه احساس احترام. 116
4-2-2-4 توصیف آماری مؤلفه احساس استقلال. 117
4-2-2-5 توصیف آماری مؤلفه احساس خود شکوفایی 118
4-2-2-6 توصیف وضعیت کلی انگیزش کارکنان در دانشگاه های جامع علمی کاربردی شهرستان کرمان.119
4-2-2-7 مقایسه توصیفی وضعیت انگیزش کارکنان و مؤلفه های آن در دانشگاه های جامع علمی کاربردی شهرستان کرمان 119
4-3- آمار استنباطی: تجزیه و تحلیل فرضیات پژوهش. 121
4-3-1 فرضیه تحقیق 121
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1398-12-03] [ 08:48:00 ق.ظ ]
|