1-1- مقدمه. 3
1-2- بیان مسئله. 4
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش. 10
1-4- اهداف پژوهش. 12
1-4-1- هدف اصلی 12
1-4-2- اهداف فرعی 12
1-5- فرضیه های پژوهش. 12
1-6-تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیر ها 13
1-6-1- تعریف مفهومی اختلالات رفتاری 13
1-6-2- تعریف مفهومی هوش هیجانی 13
1-6-3- تعریف عملیاتی هوش هیجانی 13
1-6-4- تعریف مفهومی عملکرد تحصیلی 13
1-6-5- تعریف عملیاتی عملکرد تحصیلی 13
فصل دوم:پیشینه پژوهش
2-1-هوش هیجانی 15
2-1-1- تاریخچه هوش هیجانی 16
2-2- تعاریف هوش هیجانی 20
2-3- نظریه ها و الگوهای متفاوت هوش هیجانی 23
2-4- تفاوت هوشبهر (IQ) و هوش هیجانی (EQ). 29
2-5- جایگاه هوش هیجانی در انسان. 31
2-6- هوش هیجانی و آموزش و پرورش. 31
2-7- اختلالات رفتاری 33
2-8-تعاریف اختلالات رفتاری از دیدگاه های گوناگون. 33
2-9- دسته بندی و بررسی چگونگی اختلالات رفتاری 36
2-10- دسته بندی اختلالات رفتاری 36
2-10-1-گروه بندی براساس مزاج 36
2-10-2- گروه بندی بر اساس رفتارهای اولیه و ثانویه. 38
2-10-3- گروه بندی بر اساس سن 38
2-10-4- گروه بندی بر اساس سبب شناسی 39
2-10-5- گروه بندی از دیدگاه روانپزشکان. 39
2-10-6-گروه بندی از دیدگاه متخصصان آموزش و پرورش. 41
2-11- عملکرد تحصیلی 42
2-12- پیشینه پژوهش. 43
2-12-1- پیشینه پژوهش های خارجی 43
2-12-2- پیشینه پژوهش های داخلی 51
فصل سوم: روش پژوهش
3-2- روش پژوهش. 55
3-3-جامعه، نمونه، روش نمونه گیری 56
3-4- نمونه گیری 56
3-5- ابزارهای پژوهش. 57
3-6-عملکرد تحصیلی 63
3-7- روش اجرای پژوهش. 64
3-9- روش تجزیه و تحلیل داده ها 65
فصل چهارم:یافته های پژوهش
4-1- برخی ویژگی های جمعیت شناختی اعضاء نمونه. 67
4-2-یافته های توصیفی 72
4-3- بررسی مفروضه های تحلیل کو واریانس. 76
فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری
5-2- محدودیت های پژوهش. 99
5-3-پیشنهاد های پژوهش. 100
5-3-4- پیشنهاد های کاربردی 101
منابع. 102
منابع فارسی 102
منابع انگلیسی 107
ضمائم. 115
 
 
فهرست جداول
عنوان                                                                                                                                                صفحه
 
جدول 3-1 طرح آزمایشی گسترش یافته پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه .55
جدول 3-2 ضرایب پایایی سیاهه رفتاری کودک، به روش آلفای کرونباخ و تصنیف در پژوهش حاضر 59
جدول 3-3 روایی سیاهه رفتاری کودک و  خرده مقیاس های آن با بهره گرفتن از روایی ملاکی در پژوهش حاضر.60
جدول 3-4 ضرایب پایایی سیاهه بهره هیجانی کودکان و نوجوانان، به روش‌های آلفای کرونباخ و تنصیف در پژوهش حاضر. 61
جدول 3-5 مراحل آموزش مهارت های هوش هیجانی. .63
جدول 4-1 فراوانی و درصد شغل پدرهای گروه های شرکت کننده در پژوهش. 69
جدول 4-2 فراوانی و درصد شغل مادرهای گروه های شرکت کننده در پژوهش حاضر. 69
جدول4-3 فراوانی و درصد تحصیلات پدرهای گروه های شرکت کننده در پژوهش حاضر. 70
جدول 4-4 فراوانی و درصد تحصیلات مادرهای گروه های شرکت کننده در پژوهش حاضر71
جدول 4-5 فراوانی و درصد قومیت گروه های شرکت کننده در پژوهش حاضر. 72
جدول 4-7 میانگین و انحراف معیار خرده مقیاس­های اختلالات رفتاری در گروه­ آزمایش و گروه­های گواه 74
جدول 4-8 میانگین و انحراف معیار خرده مقیاس­های هوش هیجانی در گروه آزمایش و گروه­های گواه. 75
جدول 4-9 ضرایب همبستگی بین پیش آزمون های متغیرهای پژوهش حاضر 77
جدول4-10 آزمون لوین جهت همگنی واریانس ها بین متغیرهای وابسته در گرو های آزمایش و گواه 78
جدول 4-11خلاصه نتایج کوواریانس چند متغیری (مانکوا)روی پس آزمونهای اختلالات رفتاری ، هوش
هیجانی و عملکرد تحصیلی گروه آزمایش و گروه های گواه ، با کنترل پیش آزمون ها 79
جدول 4-12 خلاصه نتایج کوواریانس یک راهه در متن مانکوا روی پس آزمون­های اختلالات رفتاری ، هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی گروه آزمایش و گروه های گواه ، با کنترل پیش آزمون ها 80
جدول 4-13 نتایج آزمون پیگیری بنفرونی برای مقایسه میانگین های گروهآزمایش و گروه های گواه در متغیرهای اختلالات رفتاری ، هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی . 81
جدول 4-14 خلاصه نتایج کوواریانس چند متغیری روی پس آزمون های مولفه های اختلالات رفتاری گروه آزمایش و گروه های گواه با کنترل پیش آزمون ها 83
جدول 4-15 نتایج تحلیل کوواریانس یک راهه، در متن مانکوا  بر روی پس آزمون های مولفه های اختلالات رفتاری در گروه آزمایش و گروه های گواه با کنترل پیش آزمون ها. 84
جدول 4-16 نتایج آزمون پیگیری بنفرونی برای مقایسه میانگین های گروه آزمایش و گروه های گواه در مولفه های اختلالات رفتاری . 85
جدول 4-17 خلاصه نتایج کوواریانس چند متغیری روی پس آزمون های مولفه های هوش هیجانی گروه آزمایش و گرو های گواه ،با کنترل پیش آزمون ها . 87
جدول 4-18 نتایج تحلیل کواریانس یک راهه در متن مانکوا بر روی پس آزمون های مولفه های هوش هیجانی در گروه آزمایش و گروه های گواه با کنترل پیش آزمون ها . 88
جدول 4-19 نتایج آزمون پیگیری بنفرونی برای مقایسه میانگین هی گروه آزمایش و گروه های گواه در مولفه های هوش هیجانی 89

 

 
 

چکیده
 

هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش هوش هیجانی بر اختلالات رفتاری ، هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر دوره ابتدایی شهر نوراباد بود . جامعه آماری این پژوهش را کل دانش آموزان پسر سال پنجم  و ششم ابتدایی شهر نوراباد  که در سال تحصیلی 1393-1394 مشغول به تحصیل بودند تشکیل می دهد. نمونه پژوهش به صورت تصادفی مرحله ای انتخاب شد. تعداد 60 نفر دانش آموزی که بر اساس مصاحبه بالینی و سیاهه رفتاری کودک (CBCL) دارای اختلالات رفتاری تشخیص داده شده بودند، به شیوه تصادفی ، در دو گروه آزمایش و گروه گواه اول قرار گرفتند . از بین دانش آموزانی هم که بدون اختلالات رفتاری تشخیص داده شده بودند 30 نفر به شیوه تصادفی انتخاب و در گروه گواه دوم گمارده شدند. از هر سه گروه پیش آزمون گرفته شد . گروه آزمایش 12 جلسه آموزش مهارت های هوش هیجانی را دریافت کردند ، اما دو گروه گواه آموزشی دریافت نکردند. پس از پایان جلسات آموزشی ، از هر سه گروه پس آزمون به عمل آمد. داده های حاصل از این پژوهش با بهره گرفتن از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج بیانگر آن بود که آموزش هوش هیجانی ، در کاهش اختلالات رفتاری و افزایش هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی موثر واقع شده است.
واژگان کلیدی: هوش هیجانی ، اختلالات رفتاری، عملکرد تحصیلی
 
 
 
 

 

فصل یکم
 

مقدمه پژوهش
 

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...