پایان نامه مهارتهای زندگی در کاهش گرایش به مصرف مواد مخدر |
اهمیت و ضرورت پژوهش. 7
اهداف پژوهش. 9
هدف اصلی. 9
اهداف فرعی. 10
فرضیههای تحقیق. 10
تعاریف مفهومی وعملیاتی متغیرهای پژوهش. 10
تعریف عملیاتی. 10
فصل دوم. 12
پیشینه پژوهش. 12
مقدمه. 13
طبقه بندی مواداعتیاد آور براساسDSM-IV-TR 15
ملاک های تشخیصی برای سومصرف مواد DSM-IV-TR 15
همه گیرشناسی. 18
اعتیاد در ایران. 20
سبب شناسی. 21
سبب شناسی مصرف و وابستگی به مواد 22
نظریه های ژنتیک 23
نظریه های نورو و شیمیایی : 23
عوامل فردی. 27
قسمت اول پیشینه اعتیاد 30
راهبردهای پیشگیری از سو مصرف مواد ازنظر محتوایی،بوتوین وهمکاران. 31
تعریف مهارت های زندگی. 33
مبانی نظری مهارت های زندگی. 34
1) نظریه یادگیری اجتماعی. 35
2) نظریه نفوذ اجتماعی. 36
3) نظریه حل مسأله شناختی. 36
4) نظریه هوش چند بعدی: شامل هوش عاطفی. 37
5) نظریه خطر و جهندگی. 37
6) نظریه ساخت گرایی روان شناسی. 38
اهمیت یادگیری مهارت های زندگی. 38
الف) افزایش سلامت روانی و جسمانی. 39
اهداف آموزش مهارت های زندگی. 40
از جمله مهمترین اهداف برنامه آموزش مهارت های زندگی شامل: 40
اجزاء و ابعاد مهارت های زندگی. 41
1-مهارت خودآگاهی. 43
مؤلفه های اصلی خودآگاهی. 44
اهمیت خودآگاهی. 44
2-مهارت کنترل خشم. 44
شیوه های مدیریت خشم. 45
3-مهارت مدیریت استرس 45
مهارت های مقابله با استرس 46
4-مهارت مدیریت زمان. 47
5-مهارت مقابله با خلق منفی. 47
مهارت های مقابله با افسردگی. 48
6-مهارت تصمیم گیری. 48
7-مهارت حل مسأله. 49
8-مهارت همدلی کردن. 50
9- مهارت رفتار جرأت مندانه. 50
انواع رفتار جرأت مندانه: 51
10-مهارت ارتباط بین فردی. 51
مهارت های برقراری ارتباط. 52
روش های آموزش مهارت های زندگی. 52
برنامه پیشگیری آموزش مهارتهای زندگی. 52
کشورهای پیشرفته چه کار کرده اند؟ 52
وضعیت برنامه آموزش مهارت های زندگی در ایران. 53
نگرش مثبت نسبت به اعتیاد 54
عوامل موثر بر اعتیاد در محیط های کارگری. 55
علل شغلی اعتیاد 56
اعتیاد کارکنان. 57
پیشینه پژوهش. 57
پیشینه داخلی. 57
پیشینه خارجی. 63
فصل سوم. 67
روش پژوهش. 67
3-1-روش پژوهش. 68
3-2-جامعه آماری. 68
3-3-متغیر های پژوهش. 68
3-4-نمونه و روش نمونه گیری. 68
3-5-ابزار پژوهش. 68
3-6-روش اجرای پژوهش. 70
در این پژوهش پرسشنامه گرایش به مصرف مواد مخدر در بین 100 نفر از کارگران به صورت تصادفی توزیع شد و تعداد 40 نفر از کسانی که نمره بالایی در این پرسشنامه کسب کردند به صورت تصادفی 20 نفر در گروه کنترل و 20 نفر در گروه آزمایش انتخاب شدند از گروه آزمایش و کنترل پیش آزمون گرفته شد . و با توجه به اینکه گروه آزمایشی تحت تأثیر متغیر مستقل که در این پژوهش آموزشی مهارت های زندگی است ، قرار گرفتند تا تأثیر آن بر کاهش گرایش به مصرف مواد مخدر در کارگران مشخص شود. بعد از اتمام دوره ی آموزشی از گروه آزمایش و کنترل به طور جداگانه پس آزمون گرفته شد . 70
3-7-روش تجزیه و تحلیل داده ها 71
برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار 19-spss استفاده شد . روش آماری به کار گرفته شده در این پژوهش شامل آمار توصیفی(میانگین وانحراف استاندارد)و تحلیل کواریانس است. 71
3-8-جلسات آموزشی مهارت های زندگی. 71
فصل چهارم. 74
تجزیه و تحلیل دادهها 74
الف) یافته های توصیفی. 75
جدول 1- وضعیت تحصیلات آزمودنی ها در گروه های کنترل و آزمایش. 75
جدول 2- وضعیت سن آزمودنی ها در گروه های کنترل و آزمایش. 76
جدول 3- وضعیت گرایش به مواد آزمودنی ها در گروه های کنترل و آزمایش ( پیش آزمون و پس آزمون) 76
یافته های استنباطی. 77
فرضیه پژوهش. 77
جدول 4- آزمون همگنی واریانسها 77
جدول 5- آزمون کوواریانس برای تاثیر آزمون آموزش مهارتهای زندگی در کاهش گرایش به مصرف مواد مخدر 77
جدول 6- میانگین های تعدیل شده پس از حذف اثر پیش آزمون. 78
فصل پنجم. 79
بحث و نتیجهگیری. 79
محدودیت های پژوهش. 82
پیشنهادات پژوهش. 82
پیشهادات کاربردی. 83
منابع. 85
پیوست 92
چکیده
هدف ازانجام این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی درکاهش گرایش به مصرف موادمخدر در کارگران شهرستان کرمانشاه بود.بدین منظور با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی، 100پرسشنامه گرایش به موادمخدر بین کارگران توزیع واز میان این افراد 40نفرکه نمره بالاتر از 25 گرفته انتخاب شدند. سپس به گروه آزمایشی مهارتهای زندگی طی 8 جلسه 2 ساعته آموزش داده شد. طی این مدت گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. پس ازاتمام آموزش، همان ابزار به عنوان پس آزمون برروی آزمودنی ها اجراگردید.برای تجزیه وتحلیل نتایج ازآزمون تجزیه وتحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج حاکی ازآن بودکه میزان گرایش به مصرف موادگروه آزمایش درمرحله پس آزمون به طورمعناداری پایین ترازگروه کنترل می باشد.
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1398-12-03] [ 05:37:00 ب.ظ ]
|