انتخاب یک روش تحقیق بستگی به شرایطی ازجمله، سؤال‌ها و هدف هر تحقیق، توانایی­های شخص محقق و امکانات او، نوع داده ­های در دسترس، شرایط موردمطالعه و محدودیت­های آن دارد. مطالعات و تحقیقات اجتماعی را می­توان بر اساس ملاک­ها و معیار­های مختلفی دسته­بندی کرد.
این تحقیق بر اساس نوع داده ­های جمع‌ آوری و تحلیل‌شده، تحقیقی کمی است. مطالعات کمی به بررسی­هایی اطلاق می­ شود که امکان گرد­آوری مجموعه اطلاعات قابلی را از واحد­های موردمطالعه داشته باشد (طالب، ۱۳۸۰:۲۳).
این تحقیق ازلحاظ نوع برخورد با مسئله موردبررسی و ورود به آن، مطالعه­ ای میدانی است. مطالعات میدانی، بررسی­های علمی غیرآزمایشی هستند که هدفشان کشف روابط و تعامل بین متغیر­های جامعه ­شناسی، روان­شناسی و آموزشی در ساختار­های اجتماعی واقعی است. پژوهشگر مطالعه میدانی ابتدا موقعیت اجتماعی یا موسسه­ای را در نظر می­گیرد و سپس روابط بین نگرش­ها، ارزش­ها، ادراکات و رفتار­های افراد و گروه ­های موجود در موقعیت را مطالعه می­ کند (کرلینجر، ۱۳۷۶: ۵۵). کاتز مطالعات میدانی را به دو نوع عمده تقسیم می­ کند: اکتشافی و فرضیه آزمایی. نوع اکتشافی در پی یافتن روابط موجود به‌جای پیش‌بینی آن‌هاست (همان، ۵۶). اگر محققی با بهره­ گیری از شیوه ­های علمی معمول تحقیق به انجام مطالعه­ ای بپردازد که حاصل آن آشنایی با پدیده­ای معین و یا بصیرت پیدا کردن و کسب آگاهی­ های منظم راجع به آن باشد و یا به ترسیم دقیق خصوصیات و صفات یک فرد، گروه و یا موقعیت معین بپردازد و یا تعیین حدود دفعات تکرار یک واقعه یا پدیده و یا تعیین تعداد دفعاتی که این واقعه با واقعه دیگری همراه بوده است ختم شود، مطالعه اکتشافی صورت گرفته است (طالب، ۱۳۸۰،: ۲۰-۱۹). بنابر­این بر اساس هدف، این تحقیق، مطالعه­ ای اکتشافی است.
با توجه به ماهیت موضوع، پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی است. توصیفی به این دلیل که هدف از انجام این پژوهش، توصیفی عینی، واقعی و منظم از خصوصیات یک موقعیت یا یک موضوع است (نادری و سیف نراقی، ۱۳۷۸). پیمایشی ازاین‌جهت که پژوهشگر به‌منظور کشف عقاید، افکار، ادراکات و ترجیحات افراد موردنظر از پرسشنامه یا مصاحبه استفاده کرده است.
۳-۳ جامعه آماری
جامعه آماری عبارت است از مجموعه‌ای از افراد، اشیاء و … که حداقل در یک صفت مشترک باشند (خاکی،۱۳۸۲: ۲۵۰). بنا به تعریفی دیگر جامعه آماری به‌کل گروه افراد، وقایع یا چیزهایی اشاره دارد که پژوهشگر می‌خواهد به تحقیق درباره آن بپردازد (سکاران،۱۳۸۰: ۲۹۴). جامعه آماری این پژوهش را تجار، بازرگانان و تولیدکنندگان استان چهارمحال و بختیاری که در کارگاه‌های آموزشی برگزارشده توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در سطح استان چهارمحال و بختیاری با موضوعات مرتبط با امر صادرات طی سال‌های ۱۳۹۱،۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ شرکت نموده‌اند و اذعان داشتندکه دوره های مذکور توانسته منجربه افزایش دانش،تغییر بینش و تغییر رفتار صادراتی آنهاودرنتیجه افزایش صادرات پس از گذراندن دوره های مذکورشود.که گزارش های آماری منتشرشده از مراکز ذیصلاح شامل:گمرک و سازمان صنعت،معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری نیزافزایش میزان صادرات استان رانشان می داد.
که به نظررسید کارگاه های آموزشی مرتبط باصادرات توانسته درمیزان صادرات استان موثرباشد.جامعه آماری مذکورشامل ۳۶۰ نفرکه جزء فعالان عرصه صادرات دراستان چهارمحال و بختیاری می باشند.
۴-۳ روش نمونه‌گیری و حجم نمونه
نمونه مجموعه‌ای فرعی از جامعه آماری است که بامطالعه آن محقق قادر است نتیجه را به‌کل جامعه آماری تعمیم دهد (سکاران، ۱۳۸۰: ۲۹۵) و یا مجموعه‌ای است از نشانه‌ها که از یک قسمت، یک گروه یا جامعه‌ای بزرگ‌تر انتخاب می‌شود، به‌طوری‌که این مجموعه معرف کیفیات ویژگی‌های آن قسمت، گروه یا جامعه بزرگ‌تر باشد (خاکی،۱۳۸۲: ۲۵۰).
با توجه به پراکندگی جامعه آماری موضوع تحقیق حاضر در سطح استان و گستردگی آن، از روش طبقه‌ای نسبتی استفاده‌ شده است(جدول ۱-۳). برای تعیین حجم نمونه از جامعه‌ی آماری، به جدول استاندارد مفروض که توسط کوهن، (۱۹۶۹) و نیز کرج سی و مورگان، (۱۹۷۰) تنظیم و ارائه‌شده است، در این روش با سطح اطمینان ۹۵% با خطای نمونه‌گیری ۵% که حداقل حجم نمونه‌ی مناسب برای این تحقیق با توجه به سهم هریک از طبقات به نسبت جامعه برابر با ۱۸۶ نمونه است.
دانلود پروژه
با عنایت به اینکه تعداد محاسبه‌شده از فرمول‌ها یا استخراج‌شده از جداول، حداقل نمونه موردبررسی است. از طرف دیگر تجربه انجام تحقیق در کشورمان بیان می‌دارد که بخش زیادی از پرسشنامه‌های ارسالی به اعضای نمونه آماری تحقیق، تکمیل نمی‌شود و عودت داده نمی‌شود و این کار منجر به کاهش آزمودنی و درنتیجه کاهش اعتبار درونی می‌گردد، لذا جهت جلوگیری از این خطا، تعداد بیشتری پرسشنامه برای پاسخ‌گویی به اعضای جامعه آماری ارسال گردید. در این تحقیق به‌جای ۱۸۶ مورد، تعداد ۲۱۰ مورد پرسشنامه تهیه و در اختیار اعضای نمونه قرار داده شد.
در ادامه به دلیل تفاوت زیاد تعداد اعضای هر طبقه، به نسبت سهم نسبی هر طبقه از جامعه، به همان نسبت از سهم نمونه را به آن طبقه اختصاص داده که شرح دقیق آن در جدول زیر آمده است:
جدول ۱-۳ اختصاص سهم نسبی هر طبقه از جامعه برای سهم نمونه

 

ردیف نام طبقه تعداد درصد نسبی
(نسبت طبقه از جامعه)
تعداد نمونه هر طبقه به نسبت سهم
۱ تولیدکننده ۸۱

 

۲۲

 

۴۶
۲ صادرکننده ۲۸

 

۸

 

۱۷
۳ تولیدکننده – صادرکننده ۲۳۸

 

۶۶

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...