طراحی مدل بودجه ریزی عملیاتی، بررسی امکان پیاده سازی آن در دانشگاه امام صادق علیه السلام مورد آزمون قرار گرفته است که در نهایت از آزمون های فرضیه نتیجه گرفته شده است که امکان پیاده سازی مدل در دانشگاه وجود دارد.

 

در ادامه نیز به بررسی رتبه و وزن عناصر مذکور در مدل پرداخته شده است. نتایج نشان می دهد تفاوت معناداری بین عناصر مدل وجود ندارد که خود نشانگر عدم وجود سلسله مراتب بین این عناصر می باشد. از سوی دیگر وزن عناصر با هم تفاوت داشته است. در این بین بالاترین وزن را مدیریت عملکرد و سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت و کمترین وزن را برنامه ریزی استراتژیک و نظام پاسخگویی و تشویق دارا بوده است. از این مسئله می توان دریافت که عناصر برنامه ریزی استراتژیک و پاسخگویی، نیازمند توجه بیشتر دانشگاه برای استقرار بودجه ریزی عملیاتی می باشد.

 

واژگان کلیدی: بودجه ریزی عملیاتی، مدیریت عملکرد، مدیریت تحول، پایش و اشراف، سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت، حسابرسی عملکرد.

 

فهرست

 

فصل اول: کلیات

 

تعریف مساله: 8

 

ضرورت انجام تحقیق: 17

 

هدف‌ها: 20

 

کاربردهای متصور از تحقیق: 20

 

روش انجام تحقیق: 20

 

فصل دوم: ادبیات موضوع

 

2-1) مقدمه15

 

2-2) بودجه: 24

 

2-2-1) تعریف 24

 

2-2-2) اصول بودجه: 25

 

2-3) سیر تکامل نظام های بودجه ریزی در دنیا: 28

 

2-3-1) بودجه وسیله ای برای کنترل 30

 

2-3-2) بودجه وسیله ای برای بهبود مدیریت 31

 

2-3-3) بودجه وسیله ای برای برنامه ریزی اقتصادی و مدیریت عملکرد 33

 

2-4) انواع بودجه ریزی: 35

 

4-2-1) بودجه ریزی افزایشی 35

 

2-4-1-2) مزیت ها و معایب بودجه ریزی افزایشی 36

 

2-4-2) بودجه ریزی برنامه ای 38

 

2-4-2-1) مفهوم و هدف 38

 

2-4-2-2) مزیت ها و معایب بودجه ریزی برنامه ای 40

 

2-4-3) بودجه ریزی بر مبنای صفر 41

 

2-4-3-1)  مفهوم و هدف 41

 

2-4-3-2) مزیت ها و معایب بودجه ریزی بر مبنای صفر 43

 

2-4-4) بودجه ریزی عملیاتی 44

 

2-4-4-1) مفهوم و هدف 44

 

2-4-4-2) مزیت ها و معایب بودجه ریزی عملیاتی 45

 

2-5) مفاهیم، اهداف، ویژگی‌ها و مراحل بودجه‌ریزی عملیاتی 53

 

2-5-1) مفاهیم و اهداف 53

 

2-5-2) ویژگی های بودجه ریزی عملیاتی 56

 

2-7) بودجه ریزی عملیاتی در واحدهای دانشگاهی 57

 

2-7-1) تعریف رسالت ها و کارکردهای آموزش عالی 59

 

2-7-1-1)کارکردهای سه گانه آموزش عالی 59

 

2-8) تجاربی از  اجرای بودجه ریزی عملیاتی در دانشگاه ها 61

 

2-8-1) تجارب آمریکا 61

 

2-8-2) تجارب کشورهای اروپایی 63

 

2-9)تجارب دانشگاه های ایران 65

 

2-10) سایر مطالعات انجام شده. 68

 

2-11) چهارچوب کلی بودجه ریزی عملیاتی برای یک دانشگاه 68

 

2-12) الزامات بودجه ریزی عملیاتی درنظام دانشگاهی ایران 69

 

2-12-1) باور هیأت رئیسه دانشگاه به مدیریت علمی و سیستمی 69

 

2-12-2)مدیریت استراتژیک دانشگاه براساس یک برنامه استراتژیک 69

 

2-12-3) مدیریت برمبنای هدف و نتیجه در واحدهای دانشگاهی 69

 

2-12-4) نهادینه سازی فرهنگ و برنامه بهره وری در دانشگاه 70

 

2-12-5) بهره برداری از نظام جامع اطلاعات مدیریت دانشگاهی 70

 

2-13) مراحل اجرای بودجه ریزی عملیاتی در دانشگاه 71

 

2-14-1)توانایی برای اجرای بودجه ریزی عملیاتی: 81

 

2-14-2)اختیار برای اجرای بودجه ریزی عملیاتی 82

 

2-14-3) پذیرش برای اجرای بودجه ریزی عملیاتی 84

 

2-14-4) برنامه ریزی استراتژیک 85

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...