پایان نامه در مورد شناسایی و دستهبندی عوامل مؤثر بر خودپنداره و رابطه آن با ... |
نمودار ۴‑۸ نمودار هیستوگرام میزان تأثیر عامل گروهی یا سازمانی بر خودپنداره … ۸۶
نمودار ۴‑۹ نمودار هیستوگرام میزان تأثیر عامل اجتماعی بر خودپنداره کارکنان ا… ۸۷
نمودار ۴‑۱۰ نمودار مقایسهی میزان تأثیر عوامل سهگانه فردی، گروهی یا سازمانی و اجتماعی … ۸۸
نمودار ۴‑۱۱ نمودار هیستوگرام میزان انضباط کارکنان اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی ۸۹
نمودار ۴‑۱۲ نمودار جعبهای مقایسه میزان تأثیر عوامل فردی، گروهی یا سازمانی و اجتماعی بر … ۹۴
نمودار ۴‑۱۳ نمودار پراکنش میان خودپنداره و انضباط کارکنان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی ۹۶
نمودار ۵‑۲ نمودار مقایسهی میزان تأثیر عوامل سهگانه … ۱۰۵
نمودار ۵‑۳ نمودار هیستوگرام میزان انضباط کارکنان اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی ۱۰۶
نمودار ۵‑۴ نمودار جعبهای مقایسه میزان تأثیر عوامل فردی، گروهی یا سازمانی و اجتماعی بر خودپنداره ۱۰۹
نمودار ۵‑۵ نمودار پراکنش میان انضباط و خودپنداره کارکنان اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی ۱۱۰
فصل اول
کلیات پژوهش
فصل اول
مقدمه
موفقیت و پیروزی در زندگی، دوستی، کار، تحصیل و تقریبا هر اقدامی که برای آن کوشش میکنیم تا حد زیادی از تصورات شخصی ما سرچشمه میگیرد. به نظر میرسد افرادی که به ارزش شخصی خود اطمینان دارند و خود را فردی باارزش میدانند، موفقیت و خوشبختی را به سوی خود جذب میکنند مفهوم” خود” از موضوعاتی است که به لحاظ کانون توجه بودن، تاریخچهای تقریبا طولانی دارد. آگاهی از خود نشاندهنده جنبه مهمی از تجربه پدیدار شناختی یا ذهنی انسان است. تعداد جالب توجهی از پژوهشها نشان میدهند که چگونگی احساس انسان از خود در بسیاری از موقعیتها بر رفتار او اثر میگذارد. درحال حاضر مهم ترین و رایج ترین اشکالات و اختلالات رفتاری را به خود نسبت دادهاند(فروید[۶]،۱۷۳،۱۹۱۴).
به مفهوم خود به سه دلیل تاکید شده است: اول اینکه آگاهی از خود نشاندهنده جنبه مهمی از تجربه ذهنی انسان است .دوم اینکه تعداد جالب توجهی از پژوهشها نشان میدهند که چگونگی احساس انسان از خود در بسیاری از موقعیتها بر رفتار او اثر میگذارد و سوم اینکه مفهوم خود برای بیان جنبههای سازمان یافته و یکپارچه کنش شخصیت به کار رفته است(جلالی،۱۳۹۲،۲).
محور اصلی و رکن اساسی سازمان، منابع و سرمایهانسانی آن محسوب میشود و توسعه سازمان منوط به استفاده بهینه، مطلوب و کارامد از منابع و بهویژه نیروی انسانی آن است. بهترین سیستمها بدون ایجاد زمینه مناسب در نیروی انسانی خود نمیتوانند برنامه های خود را به انجام برسانند و نقطه حائز اهمیت ان است که نفس برنامه متکی به نوعی انضباط[۷] است. همانطور که بیان شد چگونگی احساس انسان از خود در بسیاری از موقعیتها بر رفتار او اثر دارد و مجموعه رفتارهای افراد در سازمان رفتار سازمانی و آن نیز رفتار اجتماعی، از جمله انضباط اجتماعی را شکل میدهد.
طی سالهای اخیر مطالعات بسیاری در خصوص خودپنداره[۸] و ارتباط آن با متغیرهای دیگری نظیر هویت، جنسیت، عزت نفس، موفقیت و پیشرفت تحصیلی و شایستگی در انجام دادن کار اجرا شده است. اما به ندرت پژوهشهای در مورد شناسایی عوامل موثر بر خودپنداره و همچنین ارتباط آن با انضباط سازمانی صورت گرفته است در این پژوهش عوامل موثر بر خودپنداره شناسایی و ارتباط آن با انضباط کارکنان در سازمان مورد بررسی قرار گرفت. از آنجا که مسائل مربوط به خودپنداره و انضباط در حوزه سازمان موضوع بسیار مهمی است لذا پژوهش در این مورد به پیشبرد هرچه بیشتر دانش این حوزه کمک خواهد کرد و زمینه ساز ارائه راهکارهای مناسب تر در خصوص مسائل و مشکلات مرتبط با آن خواهدشد.
بیان مسأله
از آنجایی که منابعانسانی از حساسترین و فنیترین منابع هر سازمان به حساب میآیند لذا جایگاهی عظیم در سازمان دارند. تحقق موفقیت سازمان منوط به بررسی رفتار فرد در سازمان دارد رفتاری که هر فرد در موقعیتهای مختلف از خود نشان میدهد به طور مستقیم تحت تاثیر متصور و پنداری است که وی از کل وجود خود دارد. برداشتی که هر کس از خودش دارد بر رفتار و عمل او تاثیر میگذارد چونانکه انسانها معمولا آنگونه عمل میکنند که فکر میکنند هستند. با آنکه بیشتر تئوریسینهای”خویشتن پنداری” در دهه۱۹۷۰ و۱۹۸۰ تحقیقات خود را اجرا نمودند، در حال حاضر توجه عمومی به خویشتن پنداری رو به کاهش نهاده است خویشتن پنداری به صورت مداوم در تعامل با دیگر افراد تعدیل یافته وتحت تأثیر عوامل دیگر از قبیل درونگرایی و برونگرایی و عزت نفس قرار میگیرد. با وجودی که در سایت تحقیقاتی اریک[۹] حدود ۶۰۰۰ مطلب در این خصوص نوشته شده است ولی متأسفانه هنوز هم این اصطلاح برای عموم ناشناخته بوده و تعریف شفافی از آن ارائه نشده است و در خصوص پدیده«خود» حدود۱۵ مفهوم مختلف مطرح شده است(استرین،۱۹۹۳). موفقیت سازمانهای امروزی در تحقق بخشیدن به اهدافشان در گرو نیروی انسانی کارا و کارامدی است که در این سازمان ها وجود دارد و این مهم ، جز از طریق ایجاد یک سیستم انضباطی موثر بدست نمیآید(جزنی ،۱۳۸۰). همیشه در سازمان کارکنانی وجود دارند که مساله ساز هستند و با مسائلی از قبیل کمکاری، تمرد، غیبتهای غیرموجه، تاخیر در ورود به محل کار ، درگیری با سرپرست و کارکنان دیگر و … باعث بینظمی در سازمان شده و برنامهها را مختل میسازند. بوجود آمدن این مسائل به نوبه خود باعث افزایش هزینههای سازمان در دستیابی به اهداف خود میشود. نظم و انضباط محافظ دوام و قوام ساختار جامعه و سازمان است. داشتن انضباط مستلزم انضباط فردی است و بدون وجود انضباط فردی، تحقق انضباط گروهی و سازمانی میسر نخواهد بود. توجه به بحث انضباط باعث کاهش نابهنجاریها در سطح جامعه و به تبع آن سازمان ها میگردد. لذا شناخت عوامل موثر بر خودپنداره که بر رفتار وعمل انسان موثر بوده و رابطه آن با انضباط در سازمان، جهت جلوگیری از بروز هرج و مرج برای انجام فعالیتهای سازمانی امری ضروری و اجتناب ناپذیر است و ما در این پژوهش بدنبال پاسخ به این سوالات هستیم که :
عوامل موثر بر خودپنداره کدامند؟
دستهبندی این عوامل چگونه است؟
رابطه این عوامل و انضباط کارکنان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی چگونه است؟
اهمیت و ضرورت انجام تحقیق
امروزه منابعانسانی به عنوان ارزشمندترین سرمایه در سازمان ها به شمار میرود و بالاترین جایگاه را در امر توسعه دارند. بدون تردید مطالعه و بررسی هیچ یک از ابعاد وجودی انسان بدون مطالعه شخصیت وی امکان پذیر نیست و برای مطالعه شخصیت نیز توجه به مفهوم خود که هسته اصلی شخصیت محسوب میشود ضرورتی اجتنابناپذیر است. رفتاری که هر فرد در موقعیتهای مختلف از خود نشان میدهد به طور مستقیم تحت تاثیر متصور و پنداری است که وی از کل وجود خود دارد. وقتی فرد نسبت به کل وجود خود اعم از ویژگیهای ظاهری, تواناییهای ذهنی و جسمانی, ادراک و تصور منفی داشته باشد, این برداشت منفی در مجموعه اعمال و رفتارش منعکس میگردد و باعث میشود وی درتعامل با دیگران یا در مواجهه با موقعیتهای محرومکننده نتواند کارائی لازم را از خود نشان دهد. در صورتی که افراد به دیدگاه های اصلی خود در زندگی دست یابند، با فراغ باز و با تمام توان و انرژی فکری و جسمی خود به کار میپردازند (شاکرینیا،۱۳۷۶،۳۲).
برای فعالیت تمامی گروه های سازمانی، نیز انضباط امری ضروری است.خواستههای اعضاء باید کنترل شده و در جهت اهداف سازمانی سوق داده شود(کریمی ،۴۸۸،۱۳۷۹) .علاوه بر این حقوق افراد حفظ شده و محیط آرامی برای کار در سازمان فراهم میشود. بحث انضباط سازمانی یکی از مسائل بسیار مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد زیرا با توجه به نقش عظیم این نهاد در ساختن نسل آینده توجه به انضباط کارکنان میتواند باعث افزایش کیفیت خدمات آموزشی و کاهش هزینههای سازمان و افزایش بهرهوری کارکنان شود که اینها باعث کاهش نابهنجاریها در سطح جامعه و به تبع آن سازمانها میگردد(ابطحی ،۱۳۸۱). از این رو دستیابی به محیطی آرام برای کار ،رشد کارکنان، انجام کارها به بهترین نحو و جلوگیری از بیانضباطی و هرج ومرج و مسئول دانستن خود کارمند برای حل مشکل، در سایه برقراری انضباط در سازمان امکان پذیر خواهد شد.
در اکثر تحقیقات خودپنداره بیشتر در فضاهای تربیتی و آموزشی در حوزه مدارس و دانشگاه بحث شده است، در فضاهای سازمانی کمتر به آن پرداخته شده است و حتی میتوان عنوان نمود بسیاری از مدیران سازمانهای دولتی در ایران با این مفهوم آشنا نیستند، لذا اهمیت و ضرورت پژوهش حاضر را میتوان در ضرورت آگاهی و شناخت مفهوم خودپنداره، شناسایی عوامل موثر بر آن در سازمانهای دولتی و رابطه آن با انضباط کارکنان در جهت افزایش سطح کیفی سازمان دانست و خلاء تحقیقاتی در حوزهی شناخت و شناسایی عوامل موثر بر آن در حوزه سازمان ، اهمیت و ضرورت تحقیق دانست.
لذا این تحقیق بواسطه تجربیات وکاربرد قابل انتقالش در سازمان، دارای ارزش گستردهای خواهد بودو نتایج این تحقیق دراکثر سازمانهای دولتی ونهادهای مشاورهای مرتبط باحوزه رفتار افراد، موثر خواهد بود. علاوه براین نتایجی این نوع تحقیقات میتواند راهگشایی باشد برای پژوهشگران و دانشجویان روانشناسی و مدیریت که در این زمینه به تحقیق خواهند پرداخت.
اهداف تحقیق
این پژوهش با هدف شناسایی عوامل موثر بر خودپنداره ودستهبندی این عوامل و رابطه آن با انضباط کارکنان در اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی طرحریزی شده است.
شناسایی عوامل موثر بر خودپنداره و طبقه بندی آن
شناسایی وضعیت خودپنداره در اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی
شناسایی وضعیت انضباط کارکنان در اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی
شناسایی رابطه خوپنداره و انضباط کارکنان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی
سؤالات تحقیق
بر مبنای موضوع و اهداف تحقیق، میتوان سوالات زیر را بیان نمود:
عوامل موثر بر خودپنداره کدامند؟
دسته بندی این عوامل چگونه است ؟
ر
ابطه خودپنداره و انضباط کارکنان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی چگونه است ؟
متغیرهای تحقیق
متغیر پیشبین : خودپنداره
متغیر ملاک : انضباط کارکنان
روششناسی تحقیق
در هر تحقیق متعارف، جمع آوری اطلاعات یکی از مهمترین قسمتها است. در کار جمع آوری اطلاعات در هر تحقیق، نه تنها باید از چند یا چندین روش استفاده کرد، بلکه باید هر روش به درستی و با شناخت کامل برگزیده شود و به درستی به کاربرده شود. در این تحقیق که هدف آن شناسایی عوامل مؤثر برخودپنداره ورابطه آن با انضباط کارکنان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی است به منظور جمع آوری اطلاعات، از دوروش کیفی و کمی استفاده گردید. از آنجایی که پژوهشگر درصدد زمینهیابی درباره موقعیت نامعین میباشد برای اینمنظور ابتدا به گردآوری دادههای کیفی میپردازد. سپس با بهره گرفتن از این شناسایی اولیه، امکان صورتبندی فرضیه(هایی) درباره بروز پدیده مورد مطالعه فراهم میکند. پس از آن، در مرحله بعدی، پژوهشگر میتواند از طریق گردآوری دادههایکمی، فرضیهها را مورد آزمون قرار دهد (بازرگان،۱۳۸۷، ۱۶۶).
تحقیق حاضر از نوع طرحهای تحقیق آمیخته میباشد، بر این اساس ابتدا با بهره گرفتن از رویکرد کیفی مصاحبه و مطالعات نظری عوامل موثر برخودپنداره شناسایی والگوی اولیهای برای خبرگان طراحی گردید و پس از ارائه به خبرگان و حذف عوامل ضعیفتر و اعمال تغییرات لازم، مجددا الگو برای مرتبه دوم به خبرگان ارائه گردید. پس از اجماعنظر خبرگان درمورد عوامل موثر بر خودپنداره الگوی نهائی تایید گردید (رویکرد کیفی)، که پس از تایید روایی و پایایی در اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی مورد آزمون قرارگرفت (رویکرد کمی). سپس به بررسی رابطه خودپنداره با انضباط کارکنان در اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی پرداخته شد. این تحقیق ازلحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا از نوع تحقیقات پیمایشی است. در تحقیق حاضر بهطور کلی ازدو روش عمده کتابخانهای و پیمایشی بهرهگیری شده است.
جامعه آماری، روش نمونهگیری و حجم نمونه
با توجه به قلمرو زمانی و مکانی انجام تحقیق، جامعه آماری این تحقیق شامل کلیهی کارکنان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی به تعداد ۲۰۸ نفرمی باشد که در زمان انجام تحقیق (تابستان ۱۳۹۳) حداقل یک سال سابقه کاری را داشته باشند. در این پژوهش برای انتخاب نمونه از شیوهی نمونهگیری تصادفی ساده[۱۰] استفاده شد. پس از مشخص نمودن جامعه آماری و شیوه نمونهگیری برای تعیین حجم نمونه مورد نیاز، از فرمول ذیل استفاده و نمونه به تعداد ۶۸ نفر مشخص گردید.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 07:26:00 ب.ظ ]
|