پایان نامه تبیین مبانی فلسفی آموزش جهانی و میزان توجه به آن |
فصل دوم مبانی نظری پیشینه تحقیق . 8
2-1تعریف نظری مفاهیم تحقیق . 9
2-2 الف)مبانی نظری 11
2-2-1مفهوم فلسفه . 11
2-2-2 هستی شناسی 12
2-2-3 معرفت شناسی .13
2-2-4 ارزش شناسی 14
2-2-5 زیباشناسی 15
2-3 مفهوم تربیت .15
2-4 رابطه فلسفه با تربیت 17
2-5 چیستی آموزش جهانی. 19
2-6 تاریخچه آموزش جهانی 20
2-7 ویژگیهای آموزش جهانی 27
2-8 پیشینه تحقیق 29
2-8-1پیشینه داخلی .29
2-8-2پیشینه خارجی. . 38
2-9 جمع بندی مبانی نظری و پیشینه تحقیق 41
2-10 چهارچوپ نظری و مفهومی . 44
فصل سوم (روش شناسی تحقیق) . 45
روش شناسی تحقیق .46
3-1 روش پژوهش 46
3-2 جامعه متنی .46
3-3 نمونه متنی . 46
3-4 ابزار تحقیق 47
3-5 مراحل انجام تحقیق . 47
فصل چهار ( تجزیه و تحلیل یافته ها) 49
4-1 مبانی فلسفه برنامه آموزش جهانی چیست ؟ . 50
4-1-1 الف ) هستی شناسی 50
4-1-2 ب) انسان شناسی .56
4-1-3ج ) معرفت شناسی .61
4-2 سوال دوم :اهداف آموزش جهانی چیست؟ . 68
4-2-1اهداف کلی . 69
4-2-2 اهداف عینی 71
4-3 سوال سوم: مولفه های آموزش جهانی چیست؟ 72
4-4سوال چهارم: مبانی فلسفی سند تحول بنیادین تا چه میزان با مبانی فلسفی آموزش جهانی همخوانی دارد .76
4-4-1هستی شناسی در سند تحول بنیادین .76
4-4-2 انسان شناسی در سند تحول بنیادین 80
4-4-3 معرفت شناسی در سند تحول بنیادین 86
4-5 سوال اهداف 101
فصل پنجم نتایج پژوهش .128
5-1 خلاصه پژوهش .129
5-2 پیشنهاد .135
5-3 محدودیت پژوهش .136
5-4منابع .137
5-4-1 منابع داخلی 137.
5-4- 2منابع خارجی .140
فهرست جدول ها .
جدول 4-1 بررسی میزان توجه به مبانی آموزش جهانی در سند تحول بنیادین از نظر هستی شناسی .96
جدول 4-2 بررسی میزان توجه به مبانی آموزش جهانی در سند تحول بنیادین از نظر انسان . 101
جدول 4-3 بررسی میزان توجه به مبانی آموزش جهانی در سند تحول بنیادین از نظر معرفت .107
جدول 4-4 بررسی میزان توجه به اهداف آموزش جهانی در سند تحول بنیادین .115
جدول 4-5 میزان توجه به مولفه آموزش محیطی در سند تحول بنیادین . 120
جدول 4-6 میزان توجه به مولفه آموزش محیطی در سند تحول بنیادین 122
جدول 4-7 میزان توجه به مولفه آموزش چندفرهنگی در سند تحول بنیادین 123
جدول 4-8 میزان توجه به مولفه آموزش صلح در سند تحول بنیادین . 124
جدول 4-9 میزان توجه به مولفه آموزش سلامت در سند تحول بنیادین 125
جدول 4-10 میزان توجه به مولفه آموزش شهروندی در سند تحول بنیادین 126
فصل اول
کلیات پژوهش
1-1 مقدمه
دوران نوین در جهان آن چنان با شتاب به سمت تغییر و تحول در عرصه های گوناگون درحرکت است که زندگی انسان ها و مناسبات بین آن ها را عمیقا تحت تاثیر قرار داده است. یکی از بنیادی ترین اقدامات دولت های جهان درهم گامی با پیشرفت و توسعه جهانی ، تغییر نگرش به آموزش کشور در سطوح متفاوت و تربیت نسلی جدید و نو اندیش برای جامعه است. و با توجه به تحولات عظیمی که در سه دهه ی اخیر در ایران و جهان روی داده است. از جمله وقوع انقلاب اسلامی و تبعات آن در ایران ، پایان جنگ سرد و پی آمدهای آن در جهان، و نیز پاره ای از مسائل اخیر در سطح جهان مانند بحران محیط زیست – تروریسم ، علم و فن آوری ،جهانی شدن- گسترش ارتباطات و مانند اینها که بر فکر و ذهن انسان ها و بویژه بر آموزش و پرورش بسیار موثر است و باعث شده است که امروزه تربیت نیروی انسانی توانمند با توجه به شرایط جهانی و ،هنجارها و ارزشهای حاکم بر هر جامعه و مختصات خاص فرهنگی و اجتماعی هر کشوری ،از زیر ساخت های مهم توسعه و پیشرفت محسوب می شود.
انسان امروز ،صرفا موجودی منحصر در خانواده و جامعه و کشور خود نیست بلکه بخش جدایی ناپذیر از جهان بشری و مناسبات جهانی است. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم هر فردی متاثر از مناسبات جهانی است و بصورت موجودی جهانی درآمده است نقیب زاده با اشاره به چالش اساسی آموزش و پرورش در این مورد اعتقاد دارد نظامهایی که می خواهند فرزندان خود را مطابق الگوهای ویژه فرهنگ خود تربیت کنند و آنها را بر طبق هنجارهای سنتی و ایدئولوژیک پرورش دهند، در واقع ، واگرایی دانش آموز را افزایش داده و خود را در برابر عصیان آنها قرار می دهند و نتیجه می گیرد هرچه بر خاص گرایی و تعلیمات ویژه تاکید شود آسیب پذیری جامعه در برابر چالشهای جهانی بیشتر خواهد شد. (نقیب زاده ؛ 1383 ص :139).
1-2 بیان مسأله:
بررسی تحولات جهانی در نیم قرن اخیر نشان می دهد که تغییراتی بسیار عمیق در باورها و ارزشها و سبک زندگی مردم جهان به وقوع پیوسته است و گسترش جهانی این تغییرات همواره دامنه و شدت بیشتری می یابد. این تغییرات که ناشی از تحولات سیاسی و اقتصادی جهان و پیشرفت های فناوری اطلاعات در عصر حاضر است. متقابلا تاثیری عظیم بر جوانب گوناگون زندگی اجتماعی و فرهنگی به جای گذاشته و افراد را از مرزهای محلی و ملی به انسانهای جهانی تبدیل کرده است(رفیعی و گل محمدی 1381)
در عصر کنونی با گسترش جهانی شدن ،فرهنگ ها به همدیگر نزدیک شده بطوریکه باعث به هم پیوستگی و در هم تنیدگی و آمیختگی مسائل جهانی شده است. مسائلی مانند بیماریهای واگیردار جنسی ، کمبود امنیت ، کمبود بهداشت ، تخریب محیط زیست مسائل مشترکی هستند که خواه ناخواه گریبان گیر همه انسان ها می باشد. و بدین جهت و برای مقابله با این بحرانها و گرفتاری های انسانها در عصر حاضر باید اقدامات خاص و ویژه ای را اندیشید و به دنبال دیدگاه جدید و جهان نگری باشیم و داشتن دیدگاه جهان نگر منجربه پیدایش نگاه تازه ای نسبت به آموزش یعنی آموزش جهانی می شود. و می توان برنامه آموزش جهانی را این چنین تعریف کرد که به عنوان یک برنامه اصلاحی که هدفش همگام کردن امر آموزش با تحولات و واقعیت های موجود در صحنه جهانی می باشد.
از نظر کیامنش (1383) آموزش جهانی[1] بر این مسئله تاکید دارد که آموزش باید دانش آموزان را به شیوه ای آماده نماید که بتوانند با حداقل مشکل ، با نیازهای جدید و پرشتاب و پر تغییری که در آن زندگی می کنند ،کنار بیایند.
اصطلاح آموزش جهانی( آموزش همه جانبه) معادل فارسی کلمه Global education است و در زبان عربی تحت عنوان«التربیه الشمولیه» شناخته می شود.در این رابطه سلبی ۲(2000 )از طراحان اصلی برنامه آموزش جهانی معتقد است : آموزش جهانی یک پارادایم کلی نگر است که در آن جوامع ،سرزمین ها و مردم پیوسته هستند.همه پدیده های طبیعی ،فرهنگی ،اجتماعی ارتباط متقابل دارند،گذشته حال و آینده ماهیت بهم پیوسته دارند و عوامل شناختی ،عاطفی ،فیزیکی و ابعاد روحی وجود انسان ماهیتی مکمل دارند. آموزش جهانی مباحث توسعه ،برابری ،صلح ،عدالت اجتماعی و محیطی و توانایی حفظ محیطی را در بر دارد و گستره آن شخصی ،محلی و ملی و سیاره ای است و هماهنگ با چشم اندازها و رویکرد آن تجربه ای ،تعاملی ،کودک محور،دمکراتیک ،مشارکتی و تغییر محور است. آموزش جهانی که مورد بحث می باشد روایتی از تربیت جهانگرا است و با مباحثی مانند مباحث ذیل در ارتباط می باشد:آموزش شهروندی – آموزش حقوق بشر –آموزش توسعه –آموزش چند فرهنگی –آموزش صلح و آموزش جهانی شدن (حکیم زاده1385 )
و به تبع تغییرات جهانی، نظام آموزش کشور ما هم متاثر از این تغییرات می باشد و نظام آموزش کشور ما نیز برای هماهنگی با این دگرگونی ها و مواجهه با چالش های برآمده از آنها نیازمند نوآوری، تغییر و تحول است. نظام آموزش در تکاپوی برای ایفای نقش موثر و اجرای ماموریت های کلیدی خود، باید الگوهای جدید را جایگزین الگوهایی کند که تجربه و بروندادهای نظام آموزش کنونی نشان داده است که کارایی لازم را ندارند.بهبود نظام آموزش مستلزم تحول می باشد(شهرزاد بخشایش ؛1391 )
از آنجائیکه آموزش و پرورش به علت تاثیر مستقیم و خاصی که بر آینده یک کشور دارد از اهمیت بیشتری برخوردار است و همچنین آموزش و پرورش نیزبه عنوان یک نهاد دارای منشاء هایی است که باعث ایجاد، استمرار و تحول آن می باشند. در این بین سند تحول آموزش و پرورش به عنوان پایه بازنگری و اصلاح نظام آموزش از جایگاه خاصی برخوردار است.
این منشور که به عنوان زیرساخت تحول بنیادین به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است مبنای تمام سیاست گذاری ها ، برنامه ریزی ها درنظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است که دارای هفت فصل :شامل کلیات، بیانیه ارزشها، بیانیه ماموریت، چشم انداز ، اهداف کلان و راهبردهای عملیاتی و راهکارها؛است(سند تحول آموزش و پرورش ؛ 1390)
با توجه به شرایط جهانی و تغییرات پیوسته و مداوم حاکم بر جامعه می توان گفت که آموزش جهانی با توجه به ساختار و شرایط جهان به عنوان یک برنامه آموزشی اصلاحی جهان مطرح شده است و یک نوع نوآوری آموزشی محسوب می شود که دارای کارکرد و اثربخشی زیادی می باشد. نوآوری در آموزش و پرورش و نوسازی آن در جهان کنونی امری اجتناب ناپذیر است . لکن
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1398-12-03] [ 05:02:00 ب.ظ ]
|