پایان نامه تاثیر رهبری خدمتگزار بر تعهد سازمانی |
1-5. اهداف تحقیق 9
1-6. روش تحقیق 9
1-7. قلمروتحقیق 9
1-8. تعریف واژگان کلیدی 10
1-9. تعریف عملیاتی 10
2.فصل دوم 13
2-1. مقدمه 13
2-2. تئوری رهبری خدمتگزار. 14
2-3. تکامل رهبری خدمتگزار: 29
2-4. تئوری رهبری خدمتگزارگرین لیف. 30
2-5. رهبری کاریزماتیک٬تعاملی٬تحول آفرین ورهبری خدمتگزار. 32
2-6. رهبری تحول آفرین 33
2-7. رهبری تبادلی 38
2-8. مدیریت برمبنای استثناء: 39
2-9. رهبری بی تفاوت 40
2-10. تئوریرهبری خدمتگزارپترسون. 42
2-11. رهبری خدمتگزارازمنظری دیگر 47
2-12. جایگاه رهبری خدمتگزاردرنظام حکومتی یران. 59
2-13. تعهد: 60
2-14. انواع تعهد. 61
2-15. عوامل موثربرتعهدسازمانی: 68
2-16. تعهدسازمانی مفهوم یک بعدی یاچندبعدی؟. 74
2-17. پیشینه تحقیق 80
2-18. نتیجه گیری 88
3.فصل سوم 90
3-1. مقدمه 90
3-2. روش تحقیق 90
3-3. متغیرهای تحقیق 91
3-4. جامعه آماری 91
3-5. نمونه آماری وحجم نمونه 92
3-6. روش های گردآوری داده ها 93
3-7. روایی پرسشنامه 94
3-8.اعتبارعاملی پرسشنامه 95
3-9.پایایی پرسشنا مه 97
3-10.روش های تحلیل داده هاوآزمون فرضیات 99
4.فصل چهارم 101
4-1. مقدمه 101
4-2.آمارتوصیفی. 102
4-3.آماراستنباطی. 105
4-4.تحلیل عاملی تاییدی متغیرهای پژوهش. 114
4-5.آزمون فرضیات اصلی تحقیق توسط تحلیل مسیر. 121
5.نتیجه گیری وپیشنهادات 125
5-1.مقدمه
5-2.جمع بندی ونتیجه گیری. 125
5-3.بررسی نتایج براساس فرضیات تحقیق. 126
5-4.نوآوری وانگیزه انجام تحقیق. 128
5-5.پیشنهادها براساس نتایج فرضیه های تحقیق. 128
5-6.پیشنهادهای اجرایی برای افزایش تعهدسازمانی کارکنان 130
5-7.پیشنهادهای برای تحقیقات آتی. 131
5-8.پیشنهادموضوعی برای تحقیقات آتی. 132
5-9.محدودیتهای تحقیق. 132
فهرست منابع 133
پیوست: پرسشنامه. 140
چکیده
تلاش در جهت بهبود عملکرد سازمان های دولتی ضروری به نظر می رسد. در سازمان های دولتی کلیدی ترین و حساس ترین نقش ها را مدیران بر عهده دارند. حال اگر مدیران سازمان های دولتی بتوانند شرایطی فراهم آورند که نیروهای بالقوه کارکنان را بالفعل کنند، مسلماً عملکرد این سازمان ها بهبود خواهد یافت، از این رو تعهد سازمانی کارکنان ضرورت می یابد. هدف از پژوهش حاضر، شناخت عوامل اثر گذار بر رهبری خدمتگزار و ارتباط آن با تعهد سازمانی کارکنان است. به همین منظور در این تحقیق برای ارائه مدل 200 نفر از کارکنان سازمان زندانهای آذربایجان غربی به عنوان نمونه ، به روش تصادفی ساده انتخاب و داده های مورد نیاز با بهره گرفتن از پرسشنامه در جامعه آماری که محدود در نظر گرفته شده است جمع آوری شد. روش نمونه گیری تحقیق تصادفی ساده و روش تحقیق مورد استفاده توصیفی- همبستگی است. آزمونهای مورد استفاده در این تحقیق تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و معادلات ساختاری می باشد. نتایج تحقیق نشان داد متغیر مستقل(رهبری خدمتگزار) بر تعهد سازمانی کارکنان اثر مثبت دارند.
واژههای کلیدی: تعهد سازمانی، رهبری خدمتگزار، زندانهای آذربایجان غربی
1. فصل اول
1-1. مقدمه
در این فصل از تحقیق محقق به بیان مسئله اصلی پژوهش، تشریح، و بیان موضوع، ضرورت انجام تحقیق و اهداف اساسی از انجام تحقیق به طور خلاصه پرداخته و در پایان اصطلاحات و واژه های تخصصی تعریف می گردد.
1-2. بیان مسئله تحقیق
سازمان ها اعم از خصوصی یا عمومی در تلاش هستند تا بهترین خدمات را برای مشتریان و ارباب رجوع خود فراهم آورند٬ تغییرات وسیعی نیز در محیط کار روی داده است٬ از طرفی سازمان های دولتی در راستای اجرای وظایف قانونی جهت نیل به اهداف دولت، اجرای برنامه های مصوب و ارائه خدمات به مردم تشکیل شده و به فعالیت می پردازند. با توجه به گسترش دامنه فعالیت های دولت، افزایش هزینه های عمومی و شرایط سیاسی و اقتصادی جهان، توجه به سازمان های دولتی بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است(حضرتی،1388). لذا در چنین وضعیتی رهبری موثر یک سازمان ازاهمیت بالایی برخوردار می باشد. دراکر[1] (1992) معتقد است که بزرگترین چالش سازمان های بزرگ می تواند مدیریت افراد در این سازمان ها باشد٬ چیزی که برای آن آماده نیستیم. این می تواند دلیلی برای یک جنبش وخیزشی وسیع در حوزه رهبری، استعدادها و ویژگی های رهبران و همچنین منابع انسانی در سازمان ها باشد.
1-3. ضرورت و اهمیت انجام تحقیق
علیرغم اینکه رهبری خدمتگزار از لحاظ مفهومی دوران ابتدایی شکل گیری خود را پشت سر می گذارد ولی از جانب محققان زیادی به عنوان یک تئوری معتبر در زمینه رهبری سازمان مطرح می باشد و بسیاری از محققین بر این اعتقاد هستند که تئوری رهبری خدمتگزار می تواند زمینه ساز تحقیقات بسیاری در زمینه مدیریت و رهبری سازمانی باشد. باس نقطه قوت تئوری رهبری خدمتگزار را در این می داند که با توجه به تغییرات وسیعی که در جوامع و بالطبع آن در سازمان ها رخ داده، این تئوری می تواند نقشی مهم و حیاتی در آینده رهبری سازمان ها و جوامع ایفا کند، لذا تحقیقات تجربی بیشتری برای حمایت از این تئوری ارزشمند مورد نیاز می باشد. در حال حاضر شواهد نظری زیادی در مورد تئوری رهبری خدمتگزار وجود دارد و این در حالی است که تحقیقات تجربی بسیار کمی برای حمایت از آن وجود دارد. باس معتقد است که مفهوم رهبری خدمتگزار، به عنوان یک تئوری جدید و پر طرفدار در زمینه رهبری نیازمند تحقیقات تجربی بیشتری می باشد.(هو مپیرس،2005،ص1413)
رابرت گرین لیف فردی بود که خود را متعهد به این می دانست که در جستجوی راه حلی باشد که از آن طریق بتواند سازمان های جوامع را به سازمان هایی خدمتگزار تبدیل کند. اگرچه این ایده به دلیل اینکه رویایی و تخیلی به نظر می رسد٬ اغلب موارد پذیرش قرار نمی گرفت و با انتقادات بسیاری نیزروبرو می گردید. ایده آلیست ها معتقدند که هرگز نمی توان دنیا را تغییر داد٬ مگر اینکه یک سیستم واقعی بتواند این ایده ها را به گونه ای عملی سازد که افراد بتوانند آن ها را در انجام کارهای روزانه ببینند و به کارگیرند.
اولین چیزی که می تواند فلسفه تحولی[2] گرین لیف را به واقعیت تبدیل کند٬ نیاز به یک سیستم جدید سازماندهی می باشد که خود نیازمند شکل جدیدی از رهبری می باشد که بتواند در برگیرنده تغییراتی پویا باشد رهبران خدمتگزار درسازمان هایی می توانند عملکرد مطلوب داشته باشند و به خوبی عمل کنند که در آن سازمانها٬ فرهنگ به نوعی حامی این نوع سبک رهبری باشد. بعضی از قوانین٬ رویه ها و سیاست ها ممکن است باعث گردند که اقدامات رهبر خدمتگزار با شکست مواجه گردند.
محققین و تئوریسین های بسیاری سعی کرده اند که با دلایل و شواهد محکم٬ سازمان ها را تشویق به بکارگیری سبک های رهبری و مدیریتی انسان محور کنند. اگرچه این ها به طور مستقیم به رهبری خدمتگزار اشاره نکرده اند٬ ولی در بسیاری از موارد رفتارها و ویژگی های رهبران خدمتگزاررا مورد خطاب قرار داده اند. به عبارت دیگر سبک رهبری خدمتگزار می تواند چارچوب محکمی باشد که در بر گیرنده بسیاری از این فوائد می باشد. این فوائد عبارتند از:
بهبود فرآیند تصمیم گیری بوسیله تقسیم اطلاعات و مشارکت کارکنان؛
بهبود پاسخگویی وعملکردسازمان بوسیله افزایش رضایت شغلی٬ تعهد٬ انعطاف پذیری؛
ریسک پذیری٬ ثبات و همچنین ایجاد ظرفیت های بالقوه برای تغییرات نوآورانه؛
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1398-12-03] [ 03:18:00 ب.ظ ]
|