(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)

 

 

 

 

 

چکیده

 

پژوهش حاضر با عنوان میزان برخورداری مفاهیم آموزش شهروندی در کتاب های تغلیمات اجتماعی دوره ابتدایی می باشد.این پژوهش به دست اندرکاران امر آموزش و پرورش در زمینه نقش شهروندی و کاربرد آن در جامعه یاری می رساند . جامعه آماری و نمونه آماری ، کتاب تعلیمات اجتماعی پایه سوم ، چهارم و پنجم می باشد .هدف پژوهش تعیین فراوانی و کاربرد مفاهیم آموزش شهروندی در تدوین محتوای کتاب های تعلیمات اجتماعی در حیطه دانش ، نگرش و مهارت هاست .

 

برای تجزیه ئ تحلیل داده های حاصل نیز ازروش های آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید.نتایج پژوهش نشان می دهد که مؤلفه های آموزش شهروندی در کتاب تعلیمات اجتماعی به صورت نابرابر ازپایه سوم تا پنجم آورده شده اند و از نظر میزان پوشش در سه حیطه ی دانشی ، ارزشی و مهارتی ازتوازن مناسبی برخوردار نمی باشند.

 

کلید واژه ها : آموزش شهروندی ، تحلیل محتوا ، تعلیمات اجتماعی

 

فهرست

 

فصل اول کلیات پژوهش

 

مقدمه 2

 

بیان مساله: 4

 

اهمیت و ضرورت 7

 

اهداف تحقیق 9

 

هدف کلی 9

 

اهداف جزئی 9

 

سوالات پژوهش 10

 

تعریف واژه ها و اصطلاحات 11

 

تعریف مفهومی 11

 

تعریف عملیاتی : 12

 

فصل دوم مبانی نظری و پیشینه پژوهش

 

مقدمه 15

 

تاریخچه شهروندی 15

 

کلیات و تعاریف 18

 

اهداف آموزش وپرورش دور ه ابتدایی 19

 

اهداف پایه های دوم تا پنجم دوره ی ابتدایی 20

 

الف )اهداف شناختی 20

 

ب( اهداف عاطفی 21

 

ج)اهداف روانی ـحرکتی 21

 

ویژگی  های آموزش وپرورش و برنامه درسی در دوره ابتدایی 22

 

جایگاه و اهمیت کتاب درسی 24

 

فرایند پژوهش در تدوین کتاب های درسی 25

 

ضرورت تغییر برنامه های درسی متناسب با تغییرات امروزی 26

 

محتوا در برنامه درسی : 27

 

محتوا 28

 

تحلیل محتوا 29

 

جایگاه و اهمیت محتوا 30

 

دیدگاه های اساسی در زمینه ی انتخاب محتوا 31

 

منابع انتخاب محتوای درسی 33

 

انواع روش های تحلیل محتوا 34

 

مراحل انجام تحلیل محتوا 35

 

2ـ تعریف جامعه مورد پژو 35

 

3ـ انتخاب نمونه 35

 

4ـ انتخاب و تعریف واحد تحلیل 35

 

6ـ تحلیل داده ها 36

 

– هدف های تحلیل محتوا : 37

 

انواع تحلیل محتوا از کتاب اصول و مفاهیم برنامه ریزی درسی فتحی 1388 برگرفته شده است : 37

 

مراحل تحلیل محتوای ارتباطی : 39

 

فرآیند تحلیل محتوا : 40

 

مزایای تحلیل محتوا : 40

 

معایب تحلیل محتوا : 40

 

روش های کیفی تحلیل محتوا 41

 

نکات عمده 41

 

مفهوم شهروند 42

 

ابعاد شهروندی 43

 

آموزش شهروندی 47

 

ویژگی های شهروندی 48

 

گذر تاریخی به شهروند ایرانی 49

 

چرا آموزش ارزش ها شهروندی ضروری است ؟ 51

 

آموزش شهروندی در برنامه درسی دوره ابتدایی 52

 

روش های تدریس شهروندی 53

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...