پایان نامه بررسی موانع فردی ارتباط اعضای هیأت علمی دانشگاهها با بخش صنعت، با بهره گرفتن از الگوی بازاریابی اجتماعی |
چکیده
تحقیق حاضر، در حوزۀ ارتباط صنعت و دانشگاه، به بررسی موانع فردی ارتباط اعضای هیأت علمی دانشگاهها و متخصصین بخش صنعت پرداخته است؛ موانع فردی موانعی است که فرد را از تعامل با دیگری باز میدارد. بدین منظور، با بهره گرفتن از تکنیک دلفی و مدل اسمارت بازاریابی اجتماعی، موانع فردی ارتباط اعضای هیأت علمی دانشگاهها و متخصصین بخش صنعت، شناسایی شده و مهمترین موانع انتخاب گردیدند و راهکارهای رفع و حل آنها نیز ارائه شد.
جامعه هدف این مطالعه، به دو قسمت دانشگاهیان و متخصصین صنعت تقسیم شده و بر اساس روشهای نمونه گیری مطالعات کیفی (نمونه گیری ارجاعی زنجیرهای)، نمونهای از این جامعه انتخاب گردید و با نظرسنجی از عناصر نمونه، موانع ارتباط فردی و همچنین راهکارهای آنها شناسایی شده و در مورد انها اجماع حاصل گردید.
پس از اجرای پنج مرحلهای تکنیک دلفی در قالب مدل اسمارت، مهمترین موانع و راهکارهای رفع آنها، به تفکیک هر بخش (دانشگاهیان و صنعتگران) شناسایی شدند که مهمترین آنها عبارتند از:
ـ «تجربه ناکافی اعضای هیأت علمی برای شروع ارتباط با صنعت یا ادامۀ آن»؛ که راهکارهای آن شامل این موارد است: «تدوین استانداردهای تعامل و استفاده از فضای مجازی»؛ «ایجاد مراکز انتقال دانش و تکنولوژی و مراکز تحقیقاتی مشترک با صنعت در دانشگاه»؛ و «حرکت دادن دانشگاهها به سوی نسل سوم دانشگاهها».
ـ «عدم اعتماد متخصصین صنعت به اعضای هیأت علمی در ارتباط با مسائل حرفهای»؛ که راهکارهای آن عبارتند از: «حضور صنعتگران در دانشگاه از طرق مختلف»؛ «ایجاد صندوق ارتباط دانشگاه و صنعت»؛ «انتقال تجربیات دیگر صنعتگران با بهره گرفتن از رسانههای مختلف»؛ «اجرای سیاستهای اصل 44 قانون اساسی»؛ «حمایت و پشتیبانی دولتی از واحدهای صنعتی»؛ و «تدوین استانداردهای تعامل و استفاده از فضای مجازی».
در نهایت، آمیخته بازاریابی اجتماعی حاصل از این نتایج و استراتژیهای رفع این موانع تعیین شدند.
کلمات کلیدی: موانع فردی ارتباط دانشگاه و صنعت، ارتباط اعضای هیأت علمی با صنعت، بازاریابی اجتماعی، تکنیک دلفی، مدل اسمارت (SMART)
فهرست مطالب
ـ فصل اول:
1 ـ 1 ـ مقدمه. 2
1 ـ 2 ـ بیان مسئله. 3
1 ـ 3 ـ اهمیت و ضرورت تحقیق. 3
1 ـ 3 ـ 1 ـ فواید نظری تحقیق: 3
1 ـ 3 ـ 2 ـ فواید کاربردی تحقیق: 4
1 ـ 4 ـ هدفهای تحقیق. 5
1 ـ 4 ـ 1 ـ هدف اصلی: 5
1 ـ 4 ـ 2 ـ اهداف فرعی: 5
1 ـ 5 ـ سؤالهای تحقیق. 5
1 ـ 5 ـ 1 ـ سؤال اصلی: 5
1 ـ 5 ـ 2 ـ سؤالات فرعی: 5
1 ـ 6 ـ تعریف علمیاتی واژگان کلیدی تحقیق. 6
موانع فردی: 6
اعضای هیأت علمی: 6
متخصصین بخش صنعت: 6
ارتباط صنعت و دانشگاه: 6
بازاریابی اجتماعی: 6
1ـ 7 ـ تعریف مفهومی واژگان کلیدی 7
ارتباط صنعت و دانشگاه: 7
بازاریابی اجتماعی: 7
روش دلفی: 7
ـ فصل دوم:
2 ـ 1 ـ مقدمه. 9
2 ـ 2 ـ اهمیت همکاری دانشگاه و صنعت در توسعۀ ملی و پایدار. 11
2 ـ 3 ـ فواید عمومی دانشگاهها برای صنعت 11
2 ـ 4 ـ الگوهای پیوند صنعت و دانشگاه 11
2 ـ 5 ـ مشوقهای تعامل با صنعت 13
2 ـ 6 ـ رابطۀ میان نوع مشوق و کانال ارتباطی 14
2ـ 7 ـ موارد مؤثر بر تعاملات میان شرکت (صنعت) و دانشگاه 15
2 ـ 7 ـ 1 ـ ویژگیهای شرکت (صنعت) 15
2 ـ 7 ـ 2 ـ ویژگیهای دانشگاه 17
2 ـ 8 ـ تأثیر ویژگیهای دانشگاهیان بر میزان تمایل آنها به تعامل با صنعت 19
2 ـ 9 ـ موانع بازدارندۀ دانشگاهیان از تبادل دانش با صنعت 19
2 ـ 10 ـ موانع فردی و اجتماعی انتقال دانش. 21
2 ـ 11 ـ عوامل تأثیرگذار بر ادراک دانشگاهیان از موانع مربوطبه تبادل دانش. 22
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1398-12-04] [ 11:40:00 ق.ظ ]
|