چکیده

 

تحقیق حاضر، در حوزۀ ارتباط صنعت و دانشگاه، به بررسی موانع فردی ارتباط اعضای هیأت علمی دانشگاه­ها و متخصصین بخش صنعت پرداخته است؛ موانع فردی موانعی است که فرد را از تعامل با دیگری باز می­دارد. بدین منظور، با بهره گرفتن از تکنیک دلفی و مدل اسمارت بازاریابی اجتماعی، موانع فردی ارتباط اعضای هیأت علمی دانشگاه­ها و متخصصین بخش صنعت، شناسایی شده و مهمترین موانع انتخاب گردیدند و راهکارهای رفع و حل آنها نیز ارائه شد.

 

جامعه هدف این مطالعه، به دو قسمت دانشگاهیان و متخصصین صنعت تقسیم شده و بر اساس روش­های نمونه گیری مطالعات کیفی (نمونه گیری ارجاعی زنجیره­ای)، نمونه­ای از این جامعه انتخاب گردید و با نظرسنجی از عناصر نمونه، موانع ارتباط فردی و همچنین راهکارهای آنها شناسایی شده و در مورد انها اجماع حاصل گردید.

 

پس از اجرای پنج مرحله­ای تکنیک دلفی در قالب مدل اسمارت، مهمترین موانع و راهکارهای رفع آنها، به تفکیک هر بخش (دانشگاهیان و صنعتگران) شناسایی شدند که مهمترین آنها عبارتند از:

 

ـ «تجربه ناکافی اعضای هیأت علمی برای شروع ارتباط با صنعت یا ادامۀ آن»؛ که راهکارهای آن شامل این موارد است: «تدوین استانداردهای تعامل و استفاده از فضای مجازی»؛ «ایجاد مراکز انتقال دانش و تکنولوژی و مراکز تحقیقاتی مشترک با صنعت در دانشگاه»؛ و «حرکت دادن دانشگاه­ها به سوی نسل سوم دانشگاه­ها».

 

ـ «عدم اعتماد متخصصین صنعت به اعضای هیأت علمی در ارتباط با مسائل حرفه­ای»؛ که راهکارهای آن عبارتند از: «حضور صنعتگران در دانشگاه از طرق مختلف»؛ «ایجاد صندوق ارتباط دانشگاه و صنعت»؛ «انتقال تجربیات دیگر صنعتگران با بهره گرفتن از رسانه­های مختلف»؛ «اجرای سیاست­های اصل 44 قانون اساسی»؛ «حمایت و پشتیبانی دولتی از واحدهای صنعتی»؛ و «تدوین استانداردهای تعامل و استفاده از فضای مجازی».

 

در نهایت، آمیخته بازاریابی اجتماعی حاصل از این نتایج و استراتژی­های رفع این موانع تعیین شدند.

 

 

 

کلمات کلیدی: موانع فردی ارتباط دانشگاه و صنعت، ارتباط اعضای هیأت علمی با صنعت، بازاریابی اجتماعی، تکنیک دلفی، مدل اسمارت (SMART)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

 

ـ فصل اول:

 

1 ـ 1 ـ مقدمه. 2

 

1 ـ 2 ـ بیان مسئله. 3

 

1 ـ 3 ـ اهمیت و ضرورت تحقیق. 3

 

1 ـ 3 ـ 1 ـ فواید نظری تحقیق: 3

 

1 ـ 3 ـ 2 ـ فواید کاربردی تحقیق: 4

 

1 ـ 4 ـ هدفهای تحقیق. 5

 

1 ـ 4 ـ 1 ـ هدف اصلی: 5

 

1 ـ 4 ـ 2 ـ اهداف فرعی: 5

 

1 ـ 5 ـ سؤالهای تحقیق. 5

 

1 ـ 5 ـ 1 ـ سؤال اصلی: 5

 

1 ـ 5 ـ 2 ـ سؤالات فرعی: 5

 

1 ـ 6 ـ تعریف علمیاتی واژگان کلیدی تحقیق. 6

 

موانع فردی: 6

 

اعضای هیأت علمی: 6

 

متخصصین بخش صنعت: 6

 

ارتباط صنعت و دانشگاه: 6

 

بازاریابی اجتماعی: 6

 

1ـ 7 ـ تعریف مفهومی واژگان کلیدی 7

 

ارتباط صنعت و دانشگاه: 7

 

بازاریابی اجتماعی: 7

 

روش دلفی: 7

 

ـ فصل دوم:

 

2 ـ 1 ـ مقدمه. 9

 

2 ـ 2 ـ اهمیت همکاری دانشگاه و صنعت در توسعۀ ملی و پایدار. 11

 

2 ـ 3 ـ فواید عمومی دانشگاهها برای صنعت 11

 

2 ـ 4 ـ الگوهای پیوند صنعت و دانشگاه 11

 

2 ـ 5 ـ مشوقهای تعامل با صنعت 13

 

2 ـ 6 ـ رابطۀ میان نوع مشوق و کانال ارتباطی 14

 

2ـ 7 ـ موارد مؤثر بر تعاملات میان شرکت (صنعت) و دانشگاه 15

 

2 ـ 7 ـ 1 ـ ویژگیهای شرکت (صنعت) 15

 

2 ـ 7 ـ 2 ـ ویژگیهای دانشگاه 17

 

2 ـ 8 ـ تأثیر ویژگیهای دانشگاهیان بر میزان تمایل آنها به تعامل با صنعت 19

 

2 ـ 9 ـ موانع بازدارندۀ دانشگاهیان از تبادل دانش با صنعت 19

 

2 ـ 10 ـ موانع فردی و اجتماعی انتقال دانش. 21

 

2 ـ 11 ـ عوامل تأثیرگذار بر ادراک دانشگاهیان از موانع مربوطبه تبادل دانش. 22

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...