نوع تحقیق های کمی و به روش پیمایشی و از نوع مقطعی و به روش توصیفی از نوع همبستگی می باشد. فرضیه اصلی تحقیق بیانگر ارتباط بین مدیریت دانش و توانمندشدن کارکنان دانشگاه تربیت مدرس است. جامعه آماری در این تحقیق، 239 کارمند با مدرک کارشناسی و بالاتر دانشگاه تربیت مدرس، که در سال 1392 مشغول ارائه خدمت هستند می­باشد که از این میان، نمونه آماری با بهره گرفتن از فرمول گرجسی و مورگان (1970)  و به شیوه تصادفی ساده برابر با 98 نفر مورد بررسی قرار گرفتند؛ جمع آوری اطلاعات به دو روش کتابخانه­ای و میدانی(پرسشنامه) صورت گرفته است. در این تحقیق دو پرسشنامه مورد استفاده قرار گرفته است: 1- پرسشنامه سنجش مدیریت دانش برگرفته از مدل نانوکا و تاکوچی 2- پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر(ترکیب مدل روانشناختی توماس و ولتهوس1990 و میشرا 1992). سازه ها از طریق استفاده از مقیاس های موجود و با بهره گرفتن از پرسشنامه محقق ساخته، مورد اندازه گیری قرار گرفته و به منظور بررسی ارتباطات از روش همبستگی پیرسون استفاده شده است.

 

نتایج بدست آمده حاکی از تایید تمامی فرضیه های تحقیق در سطح اطمینان 95 %  است؛ نتایج فرضیات فرعی تحقیق نشان داده که بین زیرساخت‌ها/ تکنولوژی( خلق دانش)، فرهنگ/ ساختار سازمانی(تسهیم دانش) ، بهره‌برداری از دانش(بکارگیری دانش) و فرآیندهای سازمانی مبتنی بر دانش         ( ذخیره­سازی دانش)  با توانمندشدن کارکنان در سازمان ارتباط معنادار وجود دارد. همچنین طبق نتیجه فرضیه اصلی، ارتباط معنادار بین مدیریت دانش و توانمندشدن کارکنان تایید شده و ضریب همبستگی میان آنها ( 623/0) می‌باشد که بیانگر ارتباط معنادار قوی میان این دو متغیر است. با توجه به نتایج اولویت­بندی ابعاد مدیریت دانش نیز مشخص شد که بُعد بکارگیری دانش از همه مهمتر است و سایر ابعاد به ترتیب اهمیت عبارتند از: ذخیره­سازی دانش، تسهیم دانش و خلق دانش.

 

کلمات کلیدی: مدیریت دانش، ذخیره­سازی دانش، تسهیم دانش، خلق دانش، بکارگیری دانش، توانمندسازی کارکنان،دانشگاه تربیت مدرس

 

فهرست مطالب

 

عنوان    صفحه

 

 

فصل اول:کلیات تحقیق 1

 

1-1- مقدمه 2

 

1-2- بیان مساله 2

 

1-3- اهمیت وضرورت انجام تحقیق 3

 

1-4- اهداف تحقیق 5

 

1-5- تبیین متغیرهای تحقیق 5

 

1-6- فرضیه های تحقیق 5

 

1-7- تعریف واژه ها و اصطلاحات تخصصی تحقیق 6

 

1-8- چارچوب فصول آتی 8

 

فصل دوم:ادبیات موضوعی تحقیق 10

 

2-1- مقدمه 11

 

2-1-1- مفهوم داده، اطلاعات، دانش 12

 

2-1-1-1- تفاوت اطلاعات با دانش 13

 

2-1-2- ماهیت دانش سازمانی 14

 

2-1-3- جریان دانش 15

 

2-1-3-1- شکلهای صریح و ضمنی دانش 15

 

2-1-4- مدیریت دانش 16

 

2-1-4-1- تفاوت مدیریت دانش و مدیریت اطلاعات 17

 

2-1-5- سیر تکاملی مدیریت دانش 17

 

2-1-6- ضرورت و اهمیت توجه به مدیریت دانش 19

 

2-1-7- مزایای سازمان متاثر از مدیریت دانش 20

 

2-1-8- فرایند مدیریت دانش 21

 

2-1-8-1- نقش فرایند های دانش در مدیریت دانش 22

 

2-1-9- مؤلفه‌های مدیریت دانش 22

 

2-1-10- اهداف مدیریت دانش 22

 

2-1-11- دسته ‏بندی ابزارهای مدیریت دانش 23

 

2-1-12-  مراحل عملیاتی کردن مدیریت دانش در سازمان‌ (مراحل پیاده‌سازی) 24

 

2-1-13- عوامل موفقیت مدیریت دانش 25

 

2-1-14- عوامل عدم موفقیت مدیریت دانش 26

 

2-1-15- چالش‌های مدیریت دانش 27

 

2-1-16- الگوهای استراتژی مدیریت دانش 28

 

2-1-16-1- الگوهای استراتژی دانش 32

 

2-1-17- یادگیری 35

 

2-1-17-1- مدیریت دانش و سازمان یادگیرنده 35

 

2-1-17-2- مدیریت منابع انسانی 36

 

2-1-17-3- یادگیری و پرورش توانمندیهای محوری 37

 

2-2- توانمند سازی 37

 

2-2-1- تعریف توانمندسازی 38

 

2-2-1-1- توانمندسازی کارکنان: 39

 

2-2-2- تاریخچه مطالعات توانمندسازی 42

 

2-2-3- دلایل توانمند سازی 44

 

2-2-4- نقش رهبری تسهیل کننده در ایجاد توانمندسازی 46

 

2-2-5- سطوح توانمند سازی 47

 

2-2-6- فرآیند توانمندسازی 48

 

2-2-7- فنون توانمند سازی 50

 

2-2-8- مدل سازمانی بکارگیری توانمندسازی 53

 

2-2-9- عوامل موثر و تشکیل دهنده توانمندسازی روانشناختی: 55

 

2-2-10- استراتژیهای توانمند سازی 56

 

2-2-11- آموزش مهارت‌های توانمندساز نیروی کار 57

 

2-2-12- ابعاد توانمند سازی 58

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...