دکتر فریدون شعبانی نیا

 

چکیده
هدف کلی این تحقیق بررسی امکان کاربرد یادگیری سیار در مدارس در مقطع ابتدایی می باشد. این تحقیق برمبنای هدف، کاربردی و از نوع توسعه ای، از نوع توصیفی- پیمایشی است. در بخش امکان سنجی، امکان استفاده از اینترنت سیار و سیم کارت های برندهای مختلف بررسی گردید که شرکت مبین نت با ضریب نفوذ 70% و شرکت ایرانسل به دلیل قیمت و آنتن دهی مناسب، بهترین نتیجه را کسب نموند. در بخش ارائه مدل، جامعه آماری تحقیق شامل کارشناسانی است که در رشته مهندسی فناوری اطلاعات و مهندسی کامپیوتر تحصیل کرده اند و در سال 92-1391 در آموزش و پرورش مشغول به خدمت بوده اند. برای گردآوری داده ها از بررسی اسنادی، پرسشنامه و مصاحبه، و برای مطالعه جامعه از سرشماری استفاده شد. حجم نمونه با بهره گرفتن از فرمول کوکران 65 محاسبه شد. ضریب آلفای کرونباخ برای قسمتهای مختلف پرسشنامه با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS Win19 درحدود 74 % به دست آمد. آزمون ناپارامتریک فریدمن برای مقایسه و رتبه بندی سیستم های آموزشی سنتی و هوشمند و مدرسه هوشمند سامسونگ که از یادگیری سیار در آن استفاده شده است، انتخاب گردید. با توجه به نتایج به دست آمده از آزمون مولفه های سیستم سامسونگ رتبه بهتری را نسبت به دو سیستم دیگر کسب نموند و در نتیجه از این سیستم در طراحی مدل پیشنهادی استفاده گردید. در نهایت از آزمون دوجمله ای برای مقایسه مدل پیشنهادی با استاندارد ها استفاده شد که با توجه به نتایج حاصله فرضیه “مولفه های مدل پیشنهادی در سطح مطلوب است” تایید شد.
 فهرست مطالب
عنوان                                                            صفحه
فصل اول: مقدمه و طرح مسئله
1-1مقدمه                                                                  1
1-2بیان مسئله و ضرورت تحقیق                                       2
1-3اهداف تحقیق        3
1-4سوالات یا فرضیه های تحقیق                                        4
1-5کلمات کلیدی        4
1-5-1یادگیری الکترونیکی                                              4
2-5-1مدرسه هوشمند      4
3-5-1یادگیری سیار    5
4-5-1مدل هدف مدار تایلر                                              6
6-1سازماندهی پایان نامه                                                  7
فصل دوم: مبانی نظری تحقیق
1-2مقدمه        9
2-2یادگیری الکترونیکی                                                  9
3-2استانداردهای یادگیری الکترونیکی                                 10
1-3-2کمیته صنعت حمل و نقل هوایی (AICC)              11
2-3-2مدل مرجع شیء محتوای قابل اشتراک      11
3-3-2کنسرسیوم جهانی آی ام اس           12
2-4ابزارهای یادگیری الکترونیکی        12
2-4-1 نرم افزارهای یادگیری الکترونیکی         13
2-4-2 سخت افزارهای یادگیری الکترونیکی         15
5-2 شبکه های رایانه ای        16
عنوان                                               صفحه
2-6 محتوای آموزشی        16
2-6-1 اشیای آموزشی        16
2-6-2 ابر داده    17
2-7 عناصر، مولفه های اصلی یادگیری سیار 18
2-7-1 سخت افزار یادگیری سیار 18
2-7-2 نرم افزار یادگیری سیار 19
2-7-3شبکه های مورد نیاز در یادگیری سیار 19
8-2نسل های تکنولوژی سیار 20
2-9عبارات یادگیری سیار 21
2-10انواع مدل های اجرایی برنامه های یادگیری سیار 27
2-10-1مدل دستگاه شخصی خود را بیاورید. 27
2-10-2یک لپ تاپ برای هر کودک      27
2-11وضعیت یادگیری سیار در کشورهای مختلف جهان. 30
2-11-1یادگیری سیار در امریکای لاتین      31
2-11-2یادگیری سیار در آفریقا و خاور میانه. 31
2-11-3یادگیری سیار در اروپا 31
2-11-4یادگیری سیار در شمال امریکا          32
2-11-5یادگیری سیار در آسیا 33
12-2نمونه های پروژه های یادگیری سیار  33
2-12-1پروژه ممث برای آموزش ریاضیات در افریقای جنوبی برای گروه سنی دبستان. 33
2-12-2پروژه یوزا در زمینه ادبیات داستانی در افریقای جنوبی برای گروه سنی جوانان و نوجوانان. 33
2-12-3پروژه بریج آی تی  و امیا-اسمایل در امریکای لاتین 34
4-12-2پروژه مبل 21 در امریکای شمالی         35
2-12-5پروژه متن به درس در کشور فیلیپین برای آموزش کودکان خردسال. 35
2-12-6مدارس هوشمند سامسونگ        36
2-12-7آموزش و پرورش کره جنوبی      38
2-13معماری سیستم یادگیری سیار                39
2-13-1معماری سه لایه ای      39
عنوان                                       صفحه
2-13-2یادگیری سیار و سیستم چند عامله  41
3-13-2یادگیری سیار با تاکید بر سطح دشواری محتوای آموزشی 43
فصل سوم: روش تحقیق، بررسی و ارائه مدل پیشنهادی
3-1مقدمه        47
3-2روش تجزیه و تحلیل داده ها                                       47
3-3فراوانی پاسخگویان       48
3-4اطلاعات پرسشنامه      50
3-5بررسی نرمال بودن داده ها   51
3-6سیستم پیشنهادی        53
3-7اهدف آموزشی سیستم یادگیری سیار                             53
3-8وضعیت و موقعیت دستیابی به اهداف                             55
3-8-1محدوده جغرافیایی      55
3-8-2معماری سیستم              56
3-9محتوای آموزشی                                                      60
3-9-1ایجاد محتوای آموزشی. 60
3-9-2ارائه محتوای آموزشی      61
3-9-3                          تمارین 61
3-10شیوه ارزشیابی        62
فصل چهارم: امکان سنجی
4-1مقدمه        65
4-2امکان سنجی        65
4-3نتایج امکان سنجی        73
4-4پرسشنامه سیستم پیشنهادی        73
4-5فرضیات           74
4-6روش تجزیه و تحلیل داده ها   74
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1مقدمه        77
عنوان                       صفحه
 5-2آموزش و پرورش ایران       77
5-3مقایسه سیستم پیشنهادی با با سایر سیستم ها      . 77
5-4مشکلات پیاده سازی یادگیری سیار                               78
5-5نتیجه گیری        79
5-6پیشنهادات            79
فهرست منابع فارسی        81
پیوست 1پرسشنامه میزان موفقیت سیستم آموزشی 90
1-1        مقدمه
امروزه روش سنتی آموزش و پرورش در بسیاری از کشور های پیشرفته جای خود را به آموزش و پرورش نوین داده است. روش سنتی آموزش و پرورش معایب و مشکلاتی به همراه داشت. در آموزش سنتی بیشتر بار آموزش به عهده معلم بود که علاوه بر خستگی و فشار زیاد به معلم، باعث می شود که دانش آموز نقش فعالی در کلاس نداشته باشد. در آموزش سنتی معلم آموزشی یکسان را به همه مخاطبین ارائه می کند، در حالی که تمام دانش آموزان در یک سطح قرار ندارند و از نظر سطح توانایی و دانش با هم متفاوت هستند. محتوای آموزشی روی کتاب به صورت متن با تصاویری محدود توجه همه دانش آموزان را جلب نمی کرد و پس از مدتی باعث خستگی دانش آموز می گشت. تعامل و همکاری بین دانش آموزان اندک بود و دانش آموزان سر کلاس درس بیشتر نقش مستمع و شنونده را دارند. انجام تکالیف و تمارین به صورت فردی بود و مشارکتی در بین نبود.
استفاده آموزش و پرورش از فناوری همیشه صورت می گرفته است ولی در چند سال اخیر سرعت بیشتری گرفته است. کشور ما در حال گذر از آموزش و پرورش سنتی مبتنی بر کتاب های چاپی به سمت استفاده از یادگیری الکترونیکی می باشد. در روش نوین آموزش و پرورش، از تکنولوژی و فناوری در امر آموزش استفاده می شود. استفاده از امکاناتی که تکنولوژی در اختیار دانش آموز و معلم قرار می دهد کارایی یادگیری را بالا می برد. با توجه به ویژگی های سیستم های سیار دانش آموزان مشارکت بیشتری در یادگیری دارند و نقش آنها از منفعل به فعال تغییر می کند.
1-2        بیان مسئله و ضرورت تحقیق
دانش  به صورت مستقل ایجاد نمی شود بلکه با ارتباط و تعامل تولید می شود. یادگیری سیار امکان تعامل و ارتباط بین یادگیرنده ها را افزایش می دهد. نیاز محیطهای آموزشی در به روز بودن و از دست ندادن فرصت های ارتقا و پیشرفت از ضروریات می باشد . از این رو توجه به روش های نوین آموزش مهم و قابل توجه می باشد.
آموزش از راه دور، آموزش الکترونیک و یادگیری سیار مزایا و ویژگی هایی دارند که محدودیت های آموزش حضوری را کاهش می دهد. یادگیری الکترونیکی دروازه ورود به یادگیری سیار می باشد. گستردگی دسترسی به وسایل سیار را می توان به عنوان یکی از دلایل استفاده از یادگیری سیار دانست. یادگیری سیار یک روش جدید برای یادگیری است. تمام افراد صرف نظر از اینکه کجا زندگی می کنند و وضعیت و فرهنگ آنها چگونه است حق دارند برای بهبود کیفیت زندگی خود به مواد آموزشی و اطلاعات دسترسی داشته باشند. یادگیری سیار از طریق بکارگیری تکنولوژی های سیار شهروندان سراسر جهان را قادر می سازد تا به اطلاعات مور نیاز خود در هر مکان و زمانی دسترسی داشته باشند.
بعد از روش های حضوری آموزش، استفاده از تکنیکهای یادگیری الکترونیک مورد توجه قرار گرفت ولی با پیشرفت تکنولوژی اینترنت، جهت حرکت به سمت یادگیری سیار با بهره گرفتن از اینترنت برای ایجاد یک شبکه گسترده تر در کلاس و خارج از کلاس بوده است تا یک شبکه گسترده تر از فرصت های آموزشی را بوجود آورد. امروزه بیشتر مردم تلفن همراه خود را به وسیله ای برای پیدا کردن جواب ، جستجو برای اطلاعات ، مطالعه  کتاب الکترونیکی تبدیل کرده اند.
در این تحقیق با ارائه مفاهیم بنیادین یادگیری سیار و شناسایی ملزومات و مزایای یادگیری سیار به منزله ی مرحله ای جدید از آموزش از راه دور و آموزش الکترونیک پرداخته می شود. همچنین به جستجو و بررسی وضعیت یادگیری سیار در جهان و در ادامه در شهر بندر عباس می پردازیم.
1-3        اهداف تحقیق
هدف ما در این تحقیق بررسی موفقیت یا عدم موفقیت سبک جدیدی از آموزش به نام یادگیری سیار به عنوان زیر مجموعه ای از یادگیری الکترونیکی می باشد. استفاده از فناوری نقش زیادی در بهبود و بالا بردن کیفیت آموزش ارائه شده توسط معلم و پیشرفت تحصیلی و عمیق تر شدن یادگیری دانش

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...