دکتر محمدصادق بیجندی

 

فهرست مطالب:
فصل اول: کلیات تحقیق 1
1-1- مقدمه 2
1-2- بیان مسئله. 2
1-3-اهمیت و ضرورت تحقیق 5
1-4-اهداف تحقیق 7
1-5- فرضیه‌های تحقیق 8
1-6- الگوی مفهومی تحقیق. 9
1-7- محدودیت های انجام تحقیق 10
1-8- تعاریف نظری و عملیاتی واژه‌ها. 10
فصل دوم: ادبیات تحقیق. 14
2-1- مقدمه. 15
2-2- کارکردهای آموزش و پرورش. 16
2-3- سیستم آموزش ایران. 18
2-3-1- مدارس غیرانتفاعی 22
2-3-1-1- اهداف مدارس غیرانتفاعی 22
2-3-1-2- ویژگی‌های مدارس غیرانتفاعی. 23
2-4-کیفیت. 25
2-4-1-کیفیت آموزشی. 27
2-4-2- الگوهای مطرح درزمینه کیفیت آموزشی. 29
2-5- مشروعیت 36
2-5-1- کیفیت عملکرد از منظر مشروعیت 39
2-5-1-1- اطلاعات. 40
2-5-1-2- اعتبار . 42
2-5-1-3- پاسخگویی 44
2-5-1-4- ایمنی 46
2-5-1-5- مسائل ملموس. 47
2-6- مشتری. 49
2-6-1- رضایت مشتری. 51
2-6-1-1- شاخص‌های رضایت مشتری. 54
2-7- جمع‌بندی 56
فصل سوم: روش تحقیق 58
3-1- مقدمه 59
3-2- روش پژوهش 59
3-2-1- روش‌ها و ابزار گردآوری داده‌ها 59
3-3- جامعه آماری. 60
3-4- حجم نمونه و روش نمونه‌گیری. 60
3-5- روایی و پایایی پرسشنامه 61
3-6- تحلیل پرسشنامه 62
3-7- شیوه‌های تجزیه‌وتحلیل اطلاعات 64
3-8- مکان پژوهش 65
3-9- جمع‌بندی. 66
فصل چهارم: تجزیه‌وتحلیل داده‌ها. 67
4-1- مقدمه . 68
4-2- آمار توصیفی متغیرهای جمعیت شناختی 68
4-2-1-جنسیت 68
4-2-2-سن . 70
4-2-3-سطح تحصیلات 71
4-2-4-میزان آشنایی با ساختار مدارس غیرانتفاعی 72
4-3- توصیف پاسخ‌ها 74
4-3-1- توصیف پاسخ‌های مؤلفه اطلاعات 74
4-3-2- توصیف پاسخ‌های مؤلفه اعتبار . 76
4-3-3- توصیف پاسخ‌های مؤلفه پاسخگویی . 78
4-3-4- توصیف پاسخ‌های مؤلفه ایمنی . 80
4-3-5- توصیف پاسخ‌های مسائل ملموس. 81
4-3-6- توصیف پاسخ‌های رضایت (متغیر وابسته). 83
4-4- بررسی رابطه بین مؤلفه‌های کیفیت عملکرد از منظر مشروعیت و رضایت والدین با بهره گرفتن از ضریب همبستگی اسپیرمن.84
4-4- 1- بررسی رابطه بین مؤلفه اطلاعات و رضایت والدین 84
4-4-2- بررسی رابطه بین مؤلفه اعتبار و رضایت والدین . 85
4-4-3- بررسی رابطه بین مؤلفه پاسخگویی و رضایت والدین . 86
4-4-4- بررسی رابطه بین مؤلفه مسائل ملموس و رضایت والدین . 87
4-4-5- بررسی رابطه بین مؤلفه ایمنی و رضایت والدین . 87
4-5- نتایج آزمون رگرسیون . 89
4-6- جمع‌بندی 92
فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادها. 93
5-1- مقدمه 94
5-2-نتایج آزمون فرضیه‌ها . 94
5-2-1- آزمون فرضیه فرعی اول . 94
5-2-2- آزمون فرضیه فرعی دوم . 96
5-2-3- آزمون فرضیه فرعی سوم 97
5-2-4- آزمون فرضیه فرعی چهارم 98
5-2-5- آزمون فرضیه فرعی پنجم . 99
5-3- پیشنهادهای پژوهش 102
5-3-1- پیشنهاد بر اساس مؤلفه اطلاعات. 103
5-3-2- پیشنهاد بر اساس مؤلفه اعتبار 104
5-3-3- پیشنهاد بر اساس مؤلفه پاسخگویی 104
5-3-4- پیشنهاد بر اساس مؤلفه ایمنی 105
5-3-5- پیشنهاد بر اساس مؤلفه مسائل ملموس. 105
5-4- پیشنهاد برای پژوهش‌های آتی . 105
5-5- جمع‌بندی . 106
منابع و مآخذ. 107
منابع فارسی 108
منابع لاتین . 110
پیوست‌ها 113
پیوست الف: پرسشنامه . 114
پیوست ب: خروجی‌های نرم‌افزار SPSS .
خروجی‌های مربوط به آمار توصیفی . 118
خروجی‌های مربوط به سؤالات پژوهش . 124
خروجی‌های مربوط به آمار استنباطی . 141
پیوست ج: شاخص های رضایت مشتری 151
چکیده انگلیسی. 156
چکیده:
ارتقای کیفیت در سازمان‌ها، همواره یکی از مهم‌ترین مباحث در راستای ادامه حیات و پیشرفت سازمان‌ها بوده است. مدارس غیرانتفاعی به‌عنوان یک سازمان خدماتی نیازمند حفظ و بهبود کیفیت عملکردشان هستند. هدف از تحقیق حاضر، بررسی تأثیر مؤلفه‌های کیفیت عملکرد از منظر مشروعیت بر رضایت والدین دانش آموزان دبیرستان‌های غیرانتفاعی دخترانه شهر تهران است. روش پژوهش توصیفی، و جامعه آماری متشکل از والدین (یکی از والدین) دانش آموزان دبیرستان‌های غیرانتفاعی دخترانه شهر تهران بودند که با بهره گرفتن از نرم‌افزار G-Power، 384 نفر از والدین به ‌عنوان نمونه انتخاب‌شده و به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای در دسترس، پرسشنامه 42 سؤالی محقق ساخته میان آنان توزیع شد. تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها با بهره گرفتن از ضریب همبستگی اسپیرمن و تحلیل رگرسیون صورت گرفت و در نهایت مشخص شد که ارتباط معناداری میان هر یک از مؤلفه‌های کیفیت عملکرد از منظر مشروعیت شامل مؤلفه‌های پاسخگویی، اعتبار، ایمنی، مسائل ملموس و اطلاعات به ترتیب اهمیت با رضایت والدین در دبیرستان‌های غیرانتفاعی دخترانه شهر تهران وجود دارد.
فصل اول: کلیات
1-1- مقدمه
آموزش از مقوله‌هایی است که انسان از دیرباز با آن سروکار داشته است. با پیشرفت جوامع، ضرورت این امر بیش ‌از پیش احساس گردیده و نیاز به آموزش صحیح و کارآمد به یکی از موارد اجتناب‌ناپذیر عصر حاضر تبدیل‌ شده است. نظام آموزش‌وپرورش در جوامع مختلف همواره نقشی مهم و اساسی در تربیت و پرورش افراد داشته و الگوی کلی نهادها و سازمان‌های رسمی جامعه برای انتقال معارف و میراث فرهنگی و پرورش و رشد اجتماعی و شخصی افراد محسوب می­شود (علاقه بند، 1391). بنابراین لزوم وجود سازمان های آموزشی همراه با آموزش صحیح و کارآمد و به عنوان نهادی برای پرورش افراد امری انکارناپذیر است. در تحقیق حاضر پس از بیان مسئله و اهمیت و ضرورت تحقیق در فصل اول، به شناسایی تأثیر مولفه های کیفیت عملکرد از منظر مشروعیت بر رضایت والدین دانش آموزان دبیرستانهای غیرانتفاعی دخترانه شهر تهران پرداخته شده است تا ضمن شناسایی وجود یا عدم وجود تأثیر هر یک از این عوامل، از میزان اهمیت این مؤلفه ها نیز اطلاع حاصل شود.
2-1- بیان مسئله
در جوامع امروز، نیازهای افراد، اعم از نیازهای اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، سیاسی و اقتصادی، بیش‌ازپیش نیازمند توجه و اقداماتی در جهت رفع آن‌ها هست. در طول ادوار گذشته و به‌منظور رفع نیازها و به‌تناسب هر کدام، نهادها و سازمان‌هایی به وجود آمده است. نهاد آموزش‌وپرورش نیز به‌منظور توجه به نیازهای آموزشی و افزایش سطح آگاهی جامعه ایجادشده است و به‌عنوان شاخصی در جهت سنجش پیشرفت مدنی و اجتماعی جامعه به شمار می‌رود که به دلیل تأثیرگذاری بالای فعالیت‌های آموزشی هر کشور بر سطح آگاهی افراد جامعه و درنتیجه توسعه‌یافتگی آن جامعه، سرمایه‌گذاری در حوزه‌ها و سطوح مختلف آموزشی، از مباحث مهم مدیریتی و اجتماعی به‌حساب می‌آید. بر همین اساس و به‌منظور تقویت سرمایه انسانی در دهه­های اخیر، هر نظام آموزشی، به‌منظور تحقق اهداف خود، ‌بایست با سازمان‌دهی و ساختاری مناسب فعالیت نماید.
از این منظر، در نظام‌های آموزش‌وپرورش جوامع مختلف ازجمله کشور ایران، نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهایی وجود دارد که توجه به آن‌ها در زمره مهم‌ترین مسائل پیش روی آموزش‌وپرورش است. بر اساس نتایج تحقیقات انجام‌شده توسط محققان و پژوهشگران پیشین، افزایش گرایش به تحصیل در میان خانواده‌ها، اختصاص بودجه عمرانی مناسب برای راه‌اندازی و تجهیز مدارس، ورود بخش خصوصی به آموزش‌وپرورش، بازشناسی و حمایت از استعدادهای درخشان و حمایت‌های اقتصادی و علمی فرهنگیان و مشارکت دادن آنان در تصمیم‌گیری‌ها (نصیری، 1387)، اصلاح و بازسازی مستمر متون درسی، افزایش ظرفیت‌های پژوهش در برنامه‌ریزی‌های درسی و افزایش ظرفیت استفاده از فناوری‌های جدید ) آیتی و همکاران، 1386) بخشی از نقاط قوت آموزش‌وپرورش ایران محسوب می‌شوند.
این در حالی است که بر اساس نتایج یافته های تعداد دیگری از محققان، نبود انگیزه کافی و اضطراب در عده زیادی از دانش‌آموزان، نرخ مردودی، نرخ ترک تحصیل، عدم تعامل در مباحث درسی، انتقال معلومات و به حافظه سپردن اطلاعات (صافی، 1382)، کمیت محوری به‌جای کیفیت گرایی (سنجری، 1384)، وجود فاصله طبقاتی در نظام آموزش‌وپرورش و ضعف در عدالت‌گستری در نهاد آموزش‌وپرورش ) نصیری، 1387)، ازجمله نقاط ضعف آموزش‌وپرورش ایران محسوب می‌شوند.
صافی (1391)، بر اساس یافته های پژوهش خود عواملی مانند مشارکت مردم در اداره آموزش‌وپرورش، تاکید بر راهنمایی و مشاوره دانش‌آموزان، تاسیس پژوهشگاه‌های تعلیم و تربیت، ایجاد و گسترش انواع مدارس و استفاده از خیرین مدرسه‌ساز در توسعه مکان‌های آموزشی را نمونه‌هایی از فرصت‌های پیش روی آموزش‌وپرورش می‌داند و همچنین عواملی مانند: عدم ثبات مدیریت‌ها، تغییر ساختار آموزشی واداری و عدم شناخت کافی از نیازهای ملی، محلی و منطقه‌ای، وجود فاصله زیاد میان طرح‌ها و اجرای آن‌ها، عدم ارتباط واقعی میان تحصیل و اشتغال، کمبود معلمان حاذق و مدیران ماهر را ازجمله تهدیدات پیش روی آموزش‌وپرورش ذکر می‌کند.
با توجه به نکات گفته‌شده در سال‌های گذشته به دلیل رشد جمعیت و میزان نیاز افراد واجب التعلیم به آموزش، آموزش‌وپرورش با محدودیت‌هایی در تأمین هزینه‌ها، سرویس‌دهی و ایجاد مدارس دولتی جدید روبه‌رو بوده است. بنابراین به دلیل تغییر در سیاست‌های کشور در حوزه آموزش و گرایش به خصوصی‌سازی بر اساس قوانین، تأسیس مدارس غیردولتی امری اجتناب‌ناپذیر گردیده است. به‌گونه‌ای که در دو دهه اخیر شاهد گسترش و توسعه مدارس غیرانتفاعی به‌طور وسیعی در سطح کشور بوده‌ایم. اما باوجود سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته و توسعه و گسترش مدارس غیرانتفاعی، بر اساس قانون عرضه و تقاضای حاکم بر مدارس غیرانتفاعی و رشد معکوس جمعیت، این مدارس در چند سال اخیر در شرایط رقابتی پیچیده‌ای قرارگرفته‌اند که باعث ایجاد دشواری در حفظ دانش‌آموزان و یا به عبارتی مشتریان آنان شده است.
بر همین اساس، بنا بر گزارش رسانه ها و مطبوعات (رجانیوز)، این روزها برخی از خانواده‌ها رضایت چندانی از کیفیت آموزشی مدارس به نسبت شهریه‌هایی که از آن‌ها گرفته می‌شود، ندارند و کیفیت آموزشی مدارس غیردولتی با شهریه‌های دریافتی همخوانی ندارد. علاوه بر این، چالش‌های برخی از مدارس غیرانتفاعی، عدم وجود امکانات، عدم وجود معلمان خبره، تمرکز مدارس بر نمره، پایین بودن سطح مدیریت و عدم وجود فضای مطلوب

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...