پایان نامه ارشد روانشناسی عمومی: تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر سلامت روان و عزت نفس دانش آموزان |
تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر سلامت روان و عزت نفس دانش آموزان
استاد راهنما :
دکتر حسین مومنی مهموئی
فهرست مطالب:
چکیده .
1
فصل اول:کلیات پژوهش.
2
1-1-مقدمه.
3
1-2بیان مسله
5
1-3اهمیت وضرورت موضوع پژوهش
9
1-4اهداف پژوهش.
12
1- 5 فرضیه های پژوهش
12
1-6تعاریف تئوریک وعملیاتی متغیر ها.
13
1-7انواع متغیرها.
14
فصل دوم:مروری بر ادبیات و پیشینه پژوهش.
15
2-1مقدمه.
16
2-2مروری بر مبانی نظری پژوهش.
17
2-2-1تعریف واهمیت مهارت های زندگی.
17
2-2-2اهمیت مهارتهای زندگی از لحاظ سلامت روانی.
17
2-2-3 انواع مهارتهای زندگی
21
2-3 ابعاد مهارتهای زندگی.
23
2-3-1مهارت های ارتباط بین فردی-روابط انسانی.
23
2-3-2 مهارت های حل مسله- تصمیم گیری.
24
2-3-3 مهارت های مربوط به سلامت جسمانی- حفظ سلامتی
24
2-3-4 مهارت های رشد هویت- هدف در زندگی
25
2- 4مبانی نظری برنامه آموزش مهارتهای زندگی
30
2-5اهداف آموزش مهارت های زندگی.
36
2-6جایگاه مهارتهای زندگی در اسلام.
2-7تعریف و اهمیت سلامت روان
39
2-8 بهداشت روانی و اهمیت پیشگیری اولیه
41
2-9ویژگی های افراد سالم از دیدگا ههای مختلف
43
2-10دید گاه های مختلف در مورد سلامت روانی.
44
2-10-1 دید گاه روان پزشکی.
44
2-10-2 دید گاه رفتار گرایی.
48
2-10-3 دید گاه انسان گرایی
48
2-10-4 دید گاه هستی گرایی.
49
2-10-5 دید گاه شناختی.
50
2-10-6 دید گاه بوم شناختی.
51
2-11مبانی نظری عزت نفس
51
2-12توجه به عزت نفس در کودکان
53
2-13اهمیت عزت نفس.
55
2-14علائم عزت نفس سالم و نا سالم.
56
2-15سوابق پژوهش.
58
2-15-1 تحقیقات و سوابق پژوهشی مربوط به داخل کشور.
58
2-15-2 تحقیقات و سوابق پژوهشی مربوط به خارج کشور.
59
2-16خلاصه فصل
65
فصل سوم:روش پژوهش.
66
3-1طرح تحقیق
67
3-2 جامعه آماری.
67
3-3 نمونه گیری و حجم جامعه و نمونه
68
3-4ابزارهای اندازه گیری.
68
3-4-1معرفی آزمون سلامت عمومی گلد برگ(GHQ).
68
3-4-2 پایایی آزمون سلامت عمومی گلد برگ.
69
3-4-4 پایایی آزمون عزت نفس کوپر اسمیت.
70
3-4-5ابزارهای آموزش مهارت های زندگی
71
3-4-6نحوه اجرای آموزش مهارت های زندگی
71
3-5 روش اجرا.
72
3-5-1 رئوس جلسات آموزش مهارت های زندگی
72
3-5-2 روش تجزیه و تحلیل داده ها.
75
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل کمی و کیفی نتایج
76
4-1 مقدمه
77
4-2 توصیف ویژگی های دانش آموزان مورد بررسی
78
4-3 فرضیه های پژوهش
88-79
فصل پنجم:بحث و تبیین یافته های پژوهش.
89
5-1 مقدمه
90
5-2 بحث و نتیجه گیری
92
5-3محدودیت های پژوهش
95
5-4 پیشنهادات.
96
5-5 پیوست ها.
111-98
5-6 فهرست منابع فارسی.
112
5-7 فهرست منابع انگلیسی
118
5-8 چکیده(به زبان انگلیسی).
122
فهرست جداول
جدول (2-1) نقش برنامه مهارتهای زندگی در پیشگیری اولیه
20
جدول(2-2) خلاصه برنامه آموزش مهارت های زندگی به منظور افزایش سلامت روان وعزت نفس
28
جدول(3-1)نگاره طرح تحقیق نیمه آزمایشی(دلاور،1375)
67
جدول(4-1) توزیع فراوانی دانش آموزان دختر.
78
جدول(4-2) نتایج آزمونT برای مقایسه میانگین دو گروه در متغیر سلامت روان
79
جدول(4-3) نتایج آزمونT برای مقایسه میانگین دو گروه در متغیرعزت نفس.
80
جدول(4-4) نتایج آزمونT برای مقایسه میانگین دو گروه در متغیر نشانه های جسمانی
81
جدول(4-5) نتایج آزمونT برای مقایسه میانگین دو گروه در متغیر اضطراب و بی خوابی.
82
جدول(4-6) نتایج آزمونT برای مقایسه میانگین دو گروه در متغیر نا رسا کنش وری اجتماعی.
83
جدول(4-7) نتایج آزمونT برای مقایسه میانگین دو گروه در متغیر افسردگی.
84
جدول(4-8) نتایج آزمونT برای مقایسه میانگین دو گروه در متغیرعزت نفس کلی.
85
جدول(4-9) نتایج آزمونT برای مقایسه میانگین دو گروه در متغیرعزت نفس اجتماعی
86
جدول(4-10) نتایج آزمونT برای مقایسه میانگین دو گروه در متغیرعزت نفس خانوادگی
87
جدول(4-11) نتایج آزمونT برای مقایسه میانگین دو گروه در متغیرعزت نفس تحصیلی
88
فهرست نمودار
نمودار(4-1) متغیر وضعیت گروهی(آزمایش- کنترل)78
فهرست اشکال
شکل(2-1) اثرات اجرای برنامه آموزش مهارت های زندگی بر روی فرد و جامعه.20
چکیده
هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان و عزت نفس دانش آموزان دختر پایه پنجم مقطع ابتدایی بود. پژوهش حاضر ، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر پایه پنجم مقطع ابتدایی شهرستان رشتخوار در سال تحصیلی 89-88 بود. که تعداد 60 دانش آموز دختر به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی ( هر گروه 30 نفر ) قرار گرفتند . ابزارهای پژوهش مشتمل بود بر آزمون سلامت روان کلدبرگ ، آزمون عزت نفس کوپر اسمیت و راهنمای عملی آموزش مهارت های زندگی .
در روش تجزیه و تحلیل داده ها ، ازآزمون آماری t گروه های مستقل، استفاده شد و این نتایج حاصل شد .
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1398-12-03] [ 04:36:00 ق.ظ ]
|