بررسی عوامل فرهنگ سازمانی بر اساس مدل هافستد در پیشگیری از فساد اداری در سازمان‌های دولتی
 

«مطالعه‌ی موردی: سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌غربی»
 

استاد راهنما:
 

آقای دکتـر سلیــمان ایــران‌زاده
 

استاد مشاور:
 

آقای دکتـر حســن حسن‌زاده
 

استاد داور:
 

آقای دکتر مسعود قهرمانی

 

فهرست مطالب:
فصل اول: کلیات تحقیق  
1-1 مقدمه. 2
1-2 بیان مسئله. 4
1-2-1 تعریف فساد. 5
1-2-2 تعریف تقلب. 5
1-2-3 تعریف سلامت اداری 5
1-2-4 تعریف فساد اداری 6
1-3 اهداف پژوهش. 8
1-3-1 اهداف اصلی پژوهش 8
1-3-2 اهداف جزئی پژوهش 8
1-4 اهمیّت پژوهش. 8
1-5 ضرورت تحقیق. 9
1-6 فرضیات تحقیق. 10
1-6-1 فرضیه اهم10
1-6-2 فرضیه‌های اخص 10
1-7 روش تحقیق. 10
1-8 ابزار گردآوری اطلاعات. 11
1-9 جامعه و نمونه آماری. 11
1-10 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات. 11
1-11 ساختار تحقیق. 12
1-12 تفاوت این تحقیق با دیگر تحقیقات. 12
1-13 مدل مفهومی. 13
1-14 مدل عملیاتی. 14
1-15 تعریف مدل مفهومی و مدل عملیاتی. 15
1-15-1 فرهنگ سازمانی 15
1-15-1-1 فاصله قدرت 15
1-15-1-1-1آزادی و استقلال فردی 15
1-15-1-1-2 میزان، حدود و ثغور ارتباط با همکاران 15
1-15-1-1-3 تفویض اختیار 15
1-15-1-1-4تصمیم‌گیری شخصی 15
1-15-1-1-5 میزان مدیریت مشارکتی 15
1-15-1-2 فرد گرایی. 16
1-15-1-2-1 اهمیت به فرد 16
1-15-1-2-2 میزان تعهد واحساس فرد به گروه. 16
1-15-1-2-3 میزان موردقبول واقع شدن فرد در گروه.16
1-15-1-2-4 پاداش‌های فردی 16
1-15-1-2- 5 صمیمیت و کارگروهی 16
1-15-1-3پرهیز از نا شناخته‌ها (ابهام ‌گریزی) 16
1-15-1-3-1 پیروی از قوانین و دستورات 16
1-15-1-3-2 اطلاع از انتظارات سازمان 16
1-15-1-3-3 میزان انعطاف‌پذیری و رویه‌های عملیاتی استاندارد. 17
1-15-1-3-4 پیروی از اصول و قواعد کیفی مشخص 17
1-15-1-3-5 دستورالعمل‌های شفاف و روشن 17
1-15-2 فساد اداری 17
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
2-1 بخش اول : فرهنگ سازمانی .19
2-1-1 مقدمه. 19
2-1-2 پیشینه تاریخی 21
2-1-3مفاهیم پایه و اساسی فرهنگ. 22
2-1-3-1 ارزش‌ها 22
2-1-3-2 فرهنگ22
2-1-4 کارکردهای فرهنگ 26
2-1-5 فرهنگ سازمانی 27
2-1-5-1 کارکردهای فرهنگ سازمانی.30
2-1-5-2 عوامل مؤثر و تاثیر گذار بر فضای فرهنگ سازمانی 31
2-1-5-3 تاثیر محیط روی فرایند مدیریت فرهنگ سازمان 32
2-1-5-4 فضای فرهنگ ملی 34
2-1-5-4-1 عوامل اصلی و موثر برفرهنگ ملی. 34
2-1-5-4-1 -1 اوضاع اقلیمی 34
2-1-5-4-1 -2 موقعیت جغرافیایی 35
2-1-5-4-1-3 مذهب. 35
2-1-5-4-1-4 نظام حاکم بر جامعه (در سطح خرد و کلان). 36
2-1-6 جمع بندی و پیشنهادات و ارائه یک مدل. 36
2-2 بخش دوم: فساد اداری. 37
2-2-1 مقدمه. 37
2-2-2 تعاریف فساد اداری 38
2-2-2-1 فساد چیست؟. 38
2-2-3 مبانی اعتقادی (ارزشی) در زمینه فساد اداری. 41
2-2-4 انواع فساد. 41
2-2- 5 فساد در کشورهای مختلف 46
2-2- 5 -1 آرژانتین 46
2-2- 5 -2 برزیل. 47
2-2- 5 -3 هنگ کنگ 47
2-2- 5 -4 مالزی 48
2-2- 5 -5 ایران. 48
2-2- 6 علل بروز فساد اداری و اثرات آن 49
2-2-7 رویکردهای اساسی پیشگیری 54
2-2-8 راه‌های پیشگیری از فساد اداری از دیدگاه اسلام 56
2-2-9 نظریه‌های کنترل فساد. 58
2-2-10 راهبرد جامع پیشگیری از فساد اداری در ایران. 60
2-2-10-1 ارتقای پاسخ‌گویی سیاسی 61
2-2-10-2 پاسخ‌گویی رهبری نظام سیاسی 62
2-2-10-3 تقویت جایگاه آموزه‌های دینی 62
2-2-10-4 تقویت مشارکت مردمی 62
2-2-10-5 تقویت نقش رسانه‌ها 62
2-2-10-6 ایجاد بخش‌ خصوصی رقابت. 63
2-2-10-7 سازوکارهای نهادی ناظر بر قدرت. 63
2-2-10-8 اصلاح مدیریت دولتی 63
2-2-11 راه‌کار‌های پیشگیری و مقابله با فساد در نظام اداری کشور 64
2-2-11- 1 راه‌کار‌های کلان 64
2-2-11- 1-1 پیشگیری از طریق اصلاح و بهسازی نظام اداری و آموزش 64
2-2-11-1-2 مقابله و برخورد جدی با مصادیق فساد 64
2-2-11-1-3 مدیریت موثر برنامه مقابله با فساد. 64
2-2-11-1 -4 تصویب قوانین کار آمد و راه‌گشا در مقابله با فساد 64
2-2-11-2 راه‌کار‌های خرد. 64
2-2-11-2-1 راه‌کار های اداری و مدیریتی 64
2-2-11-2-2 راه‌کار‌های فرهنگی ـ اجتماعی 64
2-2-11-2-3 راه‌کار‌های سیاسی ـ مدنی 65
2-2-11-2-4 راه‌کار‌های اقتصادی 65
2-2-12 نوآوری در پیشگیری از فساد اداری. 66
2-2-12-1 میثاق سلامت 66
2-2-12-2 عناصر اصلی برنامه میثاق سلامت عبارتند از 67
2-3 بخش سوم: کالبد شکافی فرهنگی فساد. 68
2-3-1 ابعاد فرهنگ ملل از نظر هافستد. 70
2-3-1 -1 فاصله قدرت. 70
2-3-1 -2 فردگرایی در مقابل جمع گرایی 71
2-3-1-3 ابهام گریزی (عدم اطمینان)74
2-3-1-4 بعد مردسالاری 76
2-3-2 تصویر ایران در پژوهش هافستد. 78
2-3-2-1مطالعه‌ ی اول 78
2-3-2-1مطالعه‌‌ی دوم. 79
2-3-3 انتقادهای وارده به هافستد. 80
2-3- 4 مدل‌های نقش فرهنگ سازمانی در پیشگیری از بروز فساد اداری. 81
فصل سوم: روش تحقیق
3-1 مقدمه. 85
3-2 متغیرها و شاخصهای تحقیق. 86
3-5 روش تحقیق. 91
3-6 جامعه آماری. 91
3-7 تعیین حجم نمونه. 91
3-8 قلمرو تحقیق. 92
3-8-1 موضوعی 92
3-8-2 زمانی 92
3-8- 3 مکانی93
3-9 روش و ابزار گردآوری اطلاعات 93
3-9-1 بررسی اسناد و مدارک. 93
3-9-2 پرسش‌نامه. 94
3- 10 واحد آماری. 95
3-11روایی ابزار سنجش. 95
3-12 پایایی پرسشنامه. 96
3-12-1 اجرای دوباره(روش بازآزمایی) 96
3-12-2 روش موازی(همتا) 96
3-12-3 روش تصنیف(دو نیمه کردن) .96
3-12-4 روش کودر- ریچاردسون 96
3-12-5 روش آلفای کرونباخ 96
3-13تجزیه و تحلیل داده‌ها 97
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها و نتایج
4-1 مقدمه. 99
4-2 آمار توصیفی متغیرهای جمعیت شناسی تحقیق 99
4-2-1 جنسیت. 100
4-2- 2 میزان تحصیلات. 101
4-2-3سابقه کار 102
4-2-4 نوع استخدامی 103
4-2-5 سن 104
4-3 پایایی متغییر مستقل 105
4-3-1 پایایی فاصله‌ قدرت. 105
4-3-2 پایایی فرد گرایی 105
4-3-2 پایایی ابهام گریزی 106
4-4 پایایی متغییر وابسته. 106
4-5 تحلیل فرضیات با بهره گرفتن از رگرسیون 106
4-5-1 مدل خلاصه. 107
4-5-2 آزمون معنادار بودن رگرسیون 107
4-5-3 آزمون معنادار بودن ضرایب. 108
4-6 تحلیل استنباطی. 109
4-6-1 آزمون فرضیه اول 110
4-6-2 آزمون فرضیه دوم. 110
4-6-3 آزمون فرضیه سوم. 110
4-7 یافته‌های جانبی 111
4-7-1 رتبه میانگین ها 111
فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات
5-1 مقدمه. 114
5-2 یافته‌های تحقیق. 114
5-2-1 یافته‌های آمار توصیفی114
5-2-2 یافته‌های آزمون فرضیات تحقیق. 114
5-2-2-1 فرضیه اول 114
5-2-2-2 فرضیه دوم. 115
5-2-2-2 فرضیه سوم. 115
5-3 پیشنهادات بر اساس یافته‌ها‌ی تحقیق 116
5-4 پیشنهادات جانبی. 116

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...