رتبه بندی عوامل موثربر اعتماد مشتریان به خدمات بانکداری اینترنتی- ... |
- پاکت رمز
با توجه به افزایش سقف حواله اینترنتی با بهره گرفتن از امضای الکترونیک، برای مشتریانی که درهنگام دریافت خدمت، سقف مبلغ حواله “نامحدود” ثبت شده است، این مبلغ به صورت خودکار و تا حد مجاز افزایش می یابد اما چنانچه سقف موردنظر توسط مشتری تعیین شده باشد، به منظور افزایش آن باید مجدداً به شعبه مراجعه شود.
توکن یک بار رمز (OTP)
در راستای ارتقاء سطح امنیتی ورود به سامانه بانکداری اینترنتی و استفاده از خدمات آن، امکان استفاده از دستگاه های تولیدکننده رمز یک بارمصرف (One Time Password) فراهم شده است. درحال حاضر دستگاه های مذکور به صورت توکن یک باررمز به مشتریان بانکداری اینترنتی ارائه می شود.
نکات مهم
سخت افزار توکن یک بار رمز هیچ ارتباطی با امضای الکترونیک (حواله اینترنتی سقف بالا) نداشته و دارندگان امضای الکترونیک نیز می توانند برای افزایش ضریب امنیتی ورود و استفاده از خدمات بانکی در سامانه بانکداری اینترنتی، از توکن یک بار رمز بهره مند شوند.
در حال حاضر توکن یک بار رمز فقط به دارندگان حساب های حقیقی انفرادی تعلق می گیرد. (امکان استفاده از توکن مزبور توسط این افراد در حسابهای اشتراکی و حقوقی ایشان نیز میسر است)
اختصاص توکن یک باررمز فقط از طریق شعبه افتتاح کننده امکان پذیر است.
با اختصاص توکن به یک حساب، عملاً توکن مزبور برای تمام حساب های آن مشتری کاربری خواهد داشت.
حواله اینترنتی سقف بالا | حسابهای حقوقی | حقیقی اشتراکی |
نحوه تایید | فقط توسط یکی از اعضا که دارنده یکبار رمز، امضای الکترونیک باشد. | صرفاً توسط صاحب اصلی حساب |
سقف حواله | برای شماره مشتری حقوقی درنظر گرفته شده است لذا جمع مبلغ حواله های صادر شده از این حساب با جمع مبلغ حواله های صادره از حساب حقیقی فرد امضا کننده تجمیع نمی شود. | برای صاحب اصلی حساب درنظرگرفته شده است |
حال باتوجه به این تنوع خدمات بانکداری اینترنتی درسایت بانک ملت مابرآن هستیم که دراین سایت ارائه شده مواردی را که می تواند باعث ایجاد اعتماد می شودرابشناسیم ودراین خدمات ارائه شده بتوانیم عواملی را که باعث ایجاد اعتماد میشود را شناسایی کنیم.
۲-۸-۵)بررسی مقایسه ای وضعیت بانکداری اینترنتی در بانکهای ایرانی
اشاره :بانکداری اینترنتی به عنوان یکی از مهمترین مدل های بانکداری الکترونیک محسوب می شود. اینترنت بانک در واقع شعبه مجازی و بیست و چهار ساعته یک بانک محسوب می شود که به مشتری امکان می دهد فارغ از قید زمان و مکان اقدام به تراکنش مالی کند. در چند سال اخیر و با توسعه اینترنت و فناوری های مبتنی بر وب تلاش های زیادی از سوی بانکها برای راه اندازی و توسعه وب سایت های اینترنتی صورت گرفت که برخی از آنها نه در حد یک اینترنت بانک بلکه شامل صفحات ساده وب بودند که صرفا جهت اطلاع رسانی استفاده می شدند.
ضرورت توجه به وب سایت های به دلیل اهمیت فوق العاده و کارکردهای فراوان اینترنت بانک ها است و در صورتی که در شرایط حاضر وب سایت اینترنتی بانکی فاقد استاندارد های لازم برای خدمات رسانی در زمینه بانکداری اینترنتی باشد و حتی در سایر مدل های بانکداری الکترونیکی نیز توسعه مناسبی یافته باشد، نمی توان به طور کامل فعالیت های آن بانک را مبتنی بر بانکداری الکترونیکی دانست چرا که به اعتقاد کارشناسان بانکداری اینترنتی شالوده اصلی بانکداری الکترونیک محسوب می شود.
در این قصد داریم وضعیت بانکداری اینترنتی را در بانک های مختلف کشور مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم اما به عنوان پیش شرط باید یادآور شویم که منظور از یک بانک اینترنتی صرفا وجود یک سایت که بتواند یک سری تراکنش های بانکی و ارائه صورت حساب ها را انجام دهد نیست بلکه ما با وب سایت اینترنتی بانک فراتر از یک سایت و به عنوان یک سازمان مجازی که باید در همه ساعات شبانه روز به خدمات رسانی بپردازد می نگریم و لذا انتظار داریم از تمامی جنبه های فنی، محتوایی، ساختاری و مدیریتی شاهد یک بانک خوب سرویس دهنده در اینترنت باشیم. یعنی همانقدر که بانک اینترنتی باید از نظر امنیتی خوب طراحی شده باشد باید اطلاعات محتوایی خوبی را در اختیار مشتری قرار دهد و همچنین از نظم و روشی منطقی در پیمایش ساختار صفحات برخوردار باشد.
بانکداری اینترنتی در بانک کشاورزی
بانک کشاورزی به عنوان یکی از پیشروترین بانک های دولتی در زمینه بانکداری الکترونیک است. در زمان مدیرعاملی رسول اف شاهد فعالیت های گسترده ای از سوی ابن بانک برای توسعه خدمات بانکداری الکترونیکی بودیم. یکی از ویژگی های مثبت بانک کشاورزی در حوزه فناوری اطلاعات داشتن سایت اینترنتی جامع و مناسب برای اطلاع رسانی به مخاطبان و مشتریان بانک است. پایگاه رسمی اطلاعرسانی بانک کشاورزی که در نشانی www.agri-bank.com قابل مشاهده است در سال ۱۳۷۷ به عنوان نخستین اینترانت دو زبانه در نظام بانکی کشور طراحی، پیادهسازی و راهاندازی شده است و هم اکنون در وب با Page rank بسیار خوب ۷ فعال است. شاید مهمترین ویژگی این نشانی در پایداری و عدم تغییر آن در طول زمان، کوتاه بودن طول و انگلیسی بودن آن باشد. از امکانات موجود بر روی وب سایت بانک کشاورزی میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
درباره بانک: شامل گزینههای بانک در یک نگاه، کتاب زرد بانک میباشد که به معرفی عملکرد، موفقیتها، چارت سازمانی مدیران و اطلاعات مدیران بانک میپردازد.
خدمات بانک: شامل معرفی ۱۰۰ نوع خدمت متنوع بانک اعم از طرحها، خدمات، تسهیلات به همراه روال انجام کار و فرمهای مربوط جهت اخذ تسهیلات و … میباشد.
اخبار و تازهها: شامل آخرین اخبار و تازههای بانک میباشد
خدمات اطلاعاتی: شامل کلیه اطلاعات شعب با امکان چاپ و گزارشگیری و اطلاعیهها و بخشنامهها با امکان جستجو میباشد.
اطلاعات حساب مشتریان: امکان مشاهده موجودی حساب را در حال حاضر به دارندگان حساب در شعبه مرکزی و شعبه شهرآرا و در آیندهای نزدیک در سایر شعب در اختیار کاربران قرار میدهد.
دیگر فعالیتها: شامل معرفی کلیه فعالیتهای بخشهایی از بانک شامل کتابخانه، مرکز تحقیق و توسعه، صندوق زنان، بیمه محصولات کشاورزی و دامی، آمار و شاخصهای بانکی و همچنین اخبار استانها میباشد.
بانک کودک و نوجوان: پایگاه اینترنتی بانک کودک و نوجوان که شامل بخشهایی از قبیل مسابقه و سرگرمی، خدمات، معرفی طرح کودک و نوجوان و … میباشد.
آراد: با توجه به اهمیت آموزش از راه دور، بانک کشاورزی اقدام به راهاندازی سایت آراد با هدف مذکور نموده است. سامانه پیام بانک: سامانه پیام بانک متشکل از سه قسمت اصلی سامانه ارتباط مشتریان، سامانه خدمات اطلاعرسانی و سامانه ارتباط با مدیریان میباشد. این مجموعه یکپارچه امکان تبادل و دستیابی سریع به اطلاعات را ایجاد نموده است.
سایت بانک کشاورزی یک نسخه به زبان انگلیسی هم دارد و در بخش انگلیسی آن مطالبی چون اخبار، کتاب زرد، درباره ما و … درج گردیده است. رویکرد اصلی بانک اینترنتی کشاورزی ارائه خدمات اطلاع رسانی و آموزشی است و در واقع همانطور که از قراین به دست می آید بانک کشاورزی توان اصلی خود را برای توسعه اتوماسیون فیزیکی در شعبه ها و توسعه خدمات کارت و پایانه های فروش و دستگاه های خودپرداز کرده است.
بانکداری اینترنتی در بانک پاسارگاد
بانک پاسارگاد به عنوان یکی از جدیدترین بانک های خصوصی کشور تا کنون چندین شعبه در سراسر کشور افتتاح کرده است و از ابتدای فعالیت خود اقدام به ارائه خدمات بانکی بر مبنای فناوری های الکترونیکی کرده است. وب سایت اطلاع رسانی بانک پاسارگاد که از طراحی ساختاری خوبی نیز برخوردار است در نشانی www.bankpasargad.com قرار دارد. هر چند که برخی از قسمت های آن همچنان غیر فعال است ولی به نظر می رسد مدیریت و توجه مناسبی برای راه اندازی و نگهداری این سایت لحاظ شده است.خدمات نوین این بانک شامل پنج راه حل بانکداری اینترنتی، بانکداری مبتنی بر تلفن همراه، بانکداری تلفنی، بانکداری ایمیلی و بانکداری مبتنی بر خدمات کارت است. خدمات اینترنت بانک پاسارگاد عبارتند از: اعلام موجودی، صورت حساب، انتقال موجودی بین حسابهای مشتری، انتقالموجودی از حساب خود به حساب سایرین، پرداخت موجودی از حساب خود به حساب سایرین، پرداخت قبوض، فکس صورتحساب، تقاضای دسته چک، پیغام روی حساب به صورت کدینگ،تغییر کلمه عبور، اطلاعرسانی خوش حسابی،درخواست ارسال وجه نقد از راه دور به خود، درخواست ارسال وجه نقد از دور بهغیر، مشاوره برای دریافت وام، واریز وجه از حساب شخص به حسابی در بانک دیگردر صورت ایجاد ;کلربین بانکی مکانیزه،تغییر مشخصات محدود صاحب حساب، اعلاممفقودی کارت، ارائه لیست حسابها، درخواست صدور کارت، ثبت مبلغ ،چکهای صادرهقبل از وصول،پشتیبانی از حسابهای ارزی،گزارش چکهای صادر شده، وصول شده وبرگشت خورده،گزارش چکهای عهدهی بانکهای دیگر،مشاهده وضعیت چکها؛ این خدمات مجموعه کاملی از سرویس های غیر حضوری را به مشتری ارائه می دهد و نیاز به حضور وی را در شعب حذف می نماید.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 11:29:00 ب.ظ ]
|