فردی

جمعی

فردی

شهرت
وفاداری
روابط

شهرت
وفاداری
روابط

پایگاه داده
قابلیت‌ها = مهارت + فرهنگ

دانش
قابلیت‌ها = مهارت + استعداد

نمودار شماره ۲-۷- طبقه‌بندی لووندال
منبع : برنان و همکاران،۲۰۰۰[۷۳]۱٫
پتی و گویتر (۲۰۰۰)[۷۴]۲ طبقه بندی ارائه شده ناظر دارایی­ های نامشهود اسویبی را به شکل جدول زیر اصلاح کردند این دو نفر شاخص­ های مناسبی را به این چارچوب اضافه کردند.
جدول شماره ۲-۲- طبقه بندی پتی و گویتر

مالکیت معنوی شامل حق امتیاز، کپی رایت، علائم تجاری؛ سرمایه ­های زیرساختاری شامل فلسفه مدیریت، فرهنگ شرکت، سیستم اطلاعاتی و سیستم های شبکه سازی و روابط مالی

سرمایه ساختاری (سازمانی) : ساختار درونی

مارک­های تجاری، مشتریان، وفاداری مشتریان، همکاری­های تجاری، توافقات مربوط به گواهینامه­ها، توافقات فرانشیزها و …

سرمایه مشتری (ارتباطی) : ساختار بیرونی

دانش فنی – تحصیلات – دانش مرتبط با کار، شایستگی مرتبط با کار؛ روحیه کارآفرینی، توانایی­های مربوط به نوآوری و اثرگذار بودن قابلیت تغییر یا انعطاف پذیری، شایستگی حرفه­ای

سرمایه انسانی : شایستگی کارکنان

در واقع کار این دو، انطباق چارچوب ناظر دارایی­ های نامشهود اسویبی با چارچوب طبقه ­بندی­های متداول دیگر شامل سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه مشتری بوده است.
طبقه بندی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی به دو سرمایه انسانی و سازمانی (ساختاری) اشاره می کند و سرمایه فکری را بصورت ارزش اقتصادی این دارایی های نامشهود (سرمایه انسانی و سرمایه ساختاری) توصیف می­ کند. سرمایه سازمانی به اجزایی مانند مالکیت سیستم­های نرم افزاری، شبکه ­های توزیع و زنجیره­های عرضه اطلاق می­ شود و سرمایه انسانی شامل منابع انسانی درون سازمان و منابع انسانی خارج از سازمان است که منابع انسانی درون سازمان شامل کارکنان و منابع انسانی خارج از سازمان شامل مشتریان و عرضه کنندگان است(پتی و دیگران، ۲۰۰۰)
طبقه بندی لیم و دالیمور (۲۰۰۴)[۷۵]۱ سرمایه فکری را از طریق ارتباط دادن آن با دو مفهوم دانش فنی مدیریت و دانش فنی بازاریابی، تشریح و طبقه ­بندی می­ کنند. شایستگی یک شرکت برای یک رویکرد مدیریت استراتژیک شامل سرمایه انسانی، سرمایه شرکتی[۷۶]۲، سرمایه کارکردی[۷۷]۳ و سرمایه تجاری [۷۸]۴ است و روابط یک شرکت برای رویکرد بازاریابی استراتژیک شامل سرمایه مشتری، سرمایه عرضه­کننده [۷۹]۵، سرمایه هم­پیمانی [۸۰]۶ و سرمایه سرمایه­گذار۷ است. شکل این طبقه ­بندی در زیر ارائه گردیده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

نوآوری
سرمایه فکری
مدیریت دانش
بازاریابی استراتژیک
مدیریت استراتژیک
سرمایه انسانی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...