این مثال­ها بعد از کد نویسی در نرم افزار GAMS ، با بهره گرفتن از حل کننده CPLEX که مناسب برای مدل­های MIP می­باشد در یک رایانه شخصی با پردازشگر CORE-i5 و RAM-6G اجرا شده است. با بررسی نتایج مشاهده می­ شود که تعداد متغیرها و مقادیر عددی پارامترها نسبت مستقیمی با زمان مورد نیاز جهت حل مسئله دارند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۳-۹ تحلیل حساسیت
ایجاد تغییر در داده ­های سه پارامتر صفر و یک مدل ( ، و ) تغییرات بسیاری در جواب نهایی ایجاد می­ شود که نشان می­دهد معادلات ۲۳ الی ۲۷ جز محدودیت­های حساس مدل می­باشند و تاثیر زیادی در زمان حل مساله و جواب نهایی دارند. این محدودیت­ها به دلیل وجود کیفیت­های متفاوت در مدل برای پاسخ به تقاضاهای مختلف می­باشد.
همچنین در صورتی که ایستگاه­های تامین کنندگان پراکنده باشند و فاصله­ی بین آن­ها زیاد باشد زمان حل افزایش یافته و هزینه­ های بیشتری به تولیدی تحمیل می­ شود. البته این مورد در شرایطی می­باشد که تامین کنندگان شرایط یکسانی داشته باشند. برای مثال در یک شرکت لبنیاتی بیش از ۹۵ درصد مواد خام ورودی به واحد تولیدی شیر خام می­باشد. در این صورت تامین کنندگان شیر نقش اصلی را برای تامین مواد خام بازی می­ کنند و فاصله­ی آن­ها با کارخانه نسبت به سایر تامین کنندگان اهمیت بیشتری در برنامه­ ریزی برای حمل و نقل دارد. حال اگر چند تامین کننده­ شیر در یک بخش متمرکز باشند برای کارخانه مطلوبیت بیشتری دارد. برای توضیح بیشتر این موضوع ۳ مثال حل شده در مقیاس متوسط درجدول (۳-۹) مقایسه شده ­اند. در مثال­های فوق نتایج با فرض اینکه ۴ تامین کننده به یک اندازه برای کارخانه مواد خام عرضه می­ کنند به دست آمده­اند. شاید به نظر برسد که با پراکنده شدن تامین کنندگان در فواصل متفاوت انتخاب نزدیک­ترین تامین کننده منطقی به نظر برسد اما شرایطی مانند محدودیت عرضه و وجود وسایل نقلیه متفاوت مسئله را کمی پیچیده­تر می­ کند.
جدول (۳-۹) مقایسه­ هزینه­ها در شرایط مختلف

تغییرات تابع هدف نسبت به مسئله اول تابع هدف واریانس فاصله تامین کنندگان با انبار­های ورودی واریانس فاصله تامین کنندگان با ایستگاه های تدارکات متوسط فاصله تامین کنندگان با انبار­های ورودی متوسط فاصله تامین کنندگان با ایستگاه های تدارکات
ندارد ۸۱۰۱۲۸۳ ۰ ۰ ۴۲۰ ۱۱۰ مسئله اول
دو درصد ۸۳۳۹۲۰۲ ۶۲۰۰ ۶۲۰۰ ۴۲۰ ۱۱۰ مسئله دوم
یازده درصد ۹۰۰۱۲۰۱ ۸۲۵۰ ۸۲۵۰ ۴۲۰ ۱۱۰ مسئله سوم

توجه به نتایج مثال­ها، این موضوع را نیز نشان می­دهد که وجود شرکت­های ۳pl باعث کاهش هزینه­ های کارخانه­ها می­شوند. از طرفی در صورتی که مدیریتی مناسب بر روی این شرکت­ها نباشد افزایش هزینه و مصرف سوخت را در بر خواهد داشت که موجب ایجاد آلایندگی بیشتری خواهد شد. وجود این شرکت­ها زمانی می ­تواند به نفع حمل و نقل باشد که دارای ایستگاه­های متعددی در قسمت­ های مختلف باشند تا طی مسیر اضافی (حرکت بدون بار) میان مقصد و مبدا به حداقل برسد. مکان­ یابی این ایستگاه­ها خود بحثی متفاوت است که نیازمند مطالعات فراوان می­باشد. برای مطالعه­ بیشتر موضوع خروجی چند مسئله متفاوت در مقیاس­ متوسط در دو حالت در نظر گرفته شد. حالت اول ایستگاه­های این شرکت در یک نقطه متمرکز شده اند ولی درحالت دوم شرکت، ایستگاه­های متفاوتی جهت خدمت رسانی دارد. مشاهده می­ شود که هزینه­ های حمل و نقل و انتشار گاز دی اکسید کربن در حالت اول بیشتر از حالت دوم می­باشد. در نتیجه استفاده ازاین شرکت­ها زمانی برای زنجیره تامین مناسب می­باشد مطالعه­ کافی برای مکان­ یابی ایستگاه­های آن صورت گرفته باشد. در جدول (۳-۱۰) بخشی از ین نتایج آورده شده است.
جدول (۳-۱۰) مقایسه­ مسئله در دو حالت استفاده از ۳pl و عدم استفاده از آن

درصد تغییر
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...