استاد راهنما
 

دکتر حبیب رود ساز
 

استاد مشاور
 

دکتر بهروز رضایی منش

 

چکیده
در این پژوهش درصدد بررسی رابطه سبک رهبری و جوّ سازمانی با انگیزش کارکنان در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بوده ایم و به روش نمونه گیری سیستماتیک، 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند.
پس از بررسی اطلاعات جمعیت شناختی اعضای نمونه و آمار توصیفی متغیرهای تحقیق، با بهره گرفتن از آزمون ضریب همبستگی پیرسون فرضیات تحقیق آزمون گردید و در آخر با بهره گرفتن از معادلات ساختاری تحلیل عاملی و ابزار معتبر حداقل مربعات جزئی (PLS) الگویی برای تعیین نوع ارتباط بین متغیرهای تحقیق ارائه شد.
نتایج تحقیق نشان داد که بین سبک رهبری و انگیزش کارکنان، سبک رهبری و  جوّ سازمانی، و جوّ سازمانی و انگیزش کارکنان در سطح معنی داری 5%، رابطه مثبت وجود دارد. همچنین مقایسه مقادیر ضرایب همبستگی متغیرهای سبک رهبری و جوّ سازمانی با انگیزش کارکنان در سازمان صدا و سیما نشان داد که رابطه ی سبک رهبری با انگیزش کارکنان، قوی تر از رابطه ی جوّ سازمانی با انگیزش کارکنان است. از بین سه شبکه بیشترین رابطه بین سبک رهبری و جو سازمانی به شبکه یک و پس از آن به پرس تی وی تعلق دارد.
کلیدواژه: سبک رهبری، جوّ سازمانی، انگیزش کارکنان، سازمان صدا و سیما
1 فصل اول. 1
1-1 مقدمه. 2
2-1 بیان مساله 3
3-1 اهمیت و ضرورت تحقیق 4
4-1 سوالات تحقیق. 5
5-1 اهداف تحقیق 5
6-1 فرضیه های تحقیق. 5
7-1 تعریف مفهومی متغیرهای تحقیق. 6
8-1 نتیجه گیری 7
2 فصل دوم 8
1-2 مقدمه 9
2-2 مفاهیم و تعاریف نیاز و انگیزه 9
3-2 انگیزش و نیازهای فردی. 11
4-2 نظریه X و Y مک گرگور 12
5-2 متغیرهای موثر در انگیزش. 12
6-2 نخستین نظرات انگیزش. 14
1-6-2 نظریه سنتی فردریک تیلور. 13
2-6-2 نظریه روابط انسانی هاتورن. 14
3-6-2 نظریه منابع انسانی مک گرگور. 14
7-2 نظریه های معاصر انگیزش 14
1-7-2 نظریه های محتوایی انگیزش 15
2-7-2 تئوری سلسله مراتب نیازهای مازلو 15
3-7-2 نظریه وجود – وابستگی- رشد کلیتون الدرفر 15
4-7-2 نظریه نیازهای سه گانه مک کله لند 15
5-7-2 نظریه بهداشت – انگیزش هرزبرگ 16
8-2 نظریه های فرآیندی انگیزش 17
1-8-2 نظریه انتظار. 17
2-8-2 نظریه برابری  آدامز 17
3-8-2 نظریه های تقویت یا شرطی کردن عامل اسکینر 17
9-2 ابعاد اصلی کار و خصوصیات مطلوب شغلی 18
10-2 جوّ سازمانی 18
11-2 سبک رهبری. 20
1-11-2 رهبری خدمتگزار 22
2-11-2  سبک رهبری تحول آفرین 23
12-2  پارامترهای مؤثر برسبک رهبری تحول آفرین 25
1-12-2 هوش عاطفی EQ (هیجانی): 25
2-12-2 برون گرایی. 25
3-12-2 استقبال از کسب تجربه. 26
4-12-2 هوشمندی IQ: 26
5-12-2 عصبیت: 26
6-12-2 فرهنگ سازمانی. 26
7-12-2 محیط 27
8-12-2 رهبری قدرت‌طلبانه 27
9-12-2 رهبری مشارکتی (دموکراتیک). 27
10-12-2 رهبری آزادمنشانه. 28
13-2 مدل مفهومی تحقیق 28
14-2 پیشینه تحقیق 28
1-14-2 مرور تحقیقات داخلی 28
2-14-2 مرور تحقیقات خارجی 31
3 فصل سوم 35
1-3 مقدمه. 36
2-3 روش تحقیق 36
3-3 جامعه آماری. 36
4-3 روش نمونه گیری و نمونه آماری. 39
5-3 ابزار گرد آوری اطلاعات. 39
6-3 روش های تجزیه و تحلیل داده ها. 39
7-3 جدول مدل تحلیلی پژوهش. 41
8-3 نتیجه گیری. 44
4 فصل چهارم 45
1-4 مقدمه. 46
2-4 آمار توصیفی اطلاعات جمعیت شناختی افراد نمونه. 46
3-4 آمار توصیفی متغیرهای تحقیق 49
1-3-4 آمار توصیفی متغیرهای پرسش نامه سبک رهبری. 49
2-3-4 آمار توصیفی متغیر جو سازمانی. 50
3-3-4 آمار توصیفی متغیرهای پرسش نامه انگیزش کارکنان. 50
4-4 بررسی روایی و پایایی پرسش نامه ها. 51
1-4-4 روایی پرسش نامه ها. 51
2-4-4 پایایی پرسش نامه ها 51
5-4 آمار استنباطی. 54
1-5-4 بررسی نرمال بودن داده ها. 54
2-5-4  آزمون فرض های آماری. 55
3-5-4 برازش مدل ساختاری. 58
4-5-4 تحلیل عاملی تاییدی 59
5-5-4 بررسی روایی تشخیصی. 62
6-5-4 بررسی پایایی ترکیبی. 62
7-5-4 بررسی روایی همگرا. 63
8-5-4 مدل ساختاری 65
6-4 نتیجه گیری 66
5 فصل پنجم. 67
1-5 مقدمه. 68
2-5 خلاصه نتایج پژوهش 68
1-2-5 خلاصه نتایج آزمون های ضریب همبستگی 68
2-2-5 خلاصه نتایج برآورد مدل ساختاری 69
3-5 پیشنهادهای کاربردی 70
4-5 پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی 71
5-5 محدودیتهای تحقیق 72
منابع. 73
فارسی. 73
لاتین. 76
 پیوست. 78
پرسش نامه. 78
1-1          مقدمه
در مقطع کنونی، یکی از علایم خطرناک فرهنگی – رسانه ای در کشور، از دست دادن مخاطبانی است که در عصر سهولت دستیابی به ارتباطات، به تماشای شبکه های ماهواره ای روی آورده اند. شبکه های ماهواره ای که خارج از نظارت سازمان صدا و سیما و سیاست های کلان جمهوری اسلامی ایران فعال هستند و مهمترین رقیب شبکه های داخلی محسوب می شوند. البته این موضوع تنها مختص به کشور ما نیست و طبیعتاً هر کشوری ترجیح می دهد ملتش، مصرف کننده تولیدات فرهنگی خودش باشد و حتی در صورتی که مانعی بر دسترسی مخاطب به این شبکه ها ایجاد نکند، در یک رقابت جدی با آنها سعی دارد با بالابردن کیفیت و کمیت تولیدات داخلی نظر مخاطب را به آن تولیدات معطوف کند. با توجه به سهل‌انگاری و کم‌کاری‌های موجود در دو بخش مهم آموزش و پرورش و دانشگاها در زمینه مسایل فرهنگی و غلبه مدرک‌گرایی و نمره محوری بر این دو نهاد، رسانه‌های صوتی و تصویری در حال حاضر نقش فوق‌العاده و کم‌نظیری در ایجاد و درونی‌سازی فرهنگ و تمدن در میان عامه مردم دارند. این نقش در ایران بر عهده سازمان صدا و سیما قرار دارد تا به حفظ و گسترش فرهنگ و تمدن ایرانی- اسلامی یاری رساند.
 منابع انسانی هر سازمان، عاملی اصلی حیات آن سازمان و از این رو شناخت انسان برای مدیریت اثر بخش آن ضروری است. رهبران بزرگ نه سیستم ها، نه فرآیندها، نه فنآوری و نه وظایف را رهبری      می کنند، بلکه آنها، انسان ها را رهبری می کنند، زیرا سرمایه های انسانی مزیت رقابتی بالقوه ای هستند که سازمان ها باید با اقدامات مناسب و درست، آنها را به نیرویی مریی و بالفعل تبدیل کرده و با افزایش ظرفیت ها و توانمندی ها، در جهت اهداف سازمان، رشد و توسعه دهند. مدیران  باید از طرح ها و برنامه هایی جهت به کارگیری موثر کارکنان استفاده نمایند تا از نامریی شدن آنها جلوگیری کنند که نتیجه تشکیل سازمانی از کارکنان بهره ور است که حس می کنند مریی اند ، به آنها توجه شده، ارزش داده شده و مورد قدردانی قرار می گیرند که این باعث ارتقای بهره وری ،اثربخشی،کارآیی و کیفیت خدمات و استفاده بهینه از منابع می گردد.
 بحث و بررسی در خصوص ارضای نیازهای کارکنان سازمان صدا و سیما  وعوامل دلگرم کننده  و اثربخشی بیشتر کارکنان و ایجاد محیط صمیمی و پرجاذبه برای آنان در محیط سازمانی توجه هر فرد دلسوز به آینده این سازمان را به خود معطوف می دارد  و لذا همواره این سوال برای نویسنده مطرح بوده و هست که چرا و چگونه پاره ای موارد از طریق ایجاد انگیزش وارضای نیازهای منطقی و معقول کارکنان در دلبستگی به کار و بالا بردن روحیه آنها تاثیر مثبت حاصل شده و یا بالعکس در اثر کم توجهی و ضعف مدیریت تا چه حد در روحیه وانگیزه افراد اثر سوء گذاشته است؟ چرا برخی افراد در سازمان با وجود امکانات و مزایای یکسان، فعال ودارای انگیزه و برخی دیگر با تمامی مشکلات ماندگار می شوند؟ سبک رهبری آزادمنشانه، خودکامه و یا تلفیقی مدیران رسانه ملی چه تاثیری در بهبود عملکرد کارکنان و جوّ سازمانی خلاق و باز دارد؟ چگونه می توان انگیزش کارکنان را افزایش

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...