پژوهش های انجام شده درباره بازنمایی ارزشهای فرهنگی بیگانه در تبلیغات محیطی شهر تهران- فایل ... |
بیلبورد[۶۳]: واژه بیلبورد ریشه آمریکایی دارد چرا که اولین بیلبوردها، بر روی حصارهای چوبی با ارتفاع و طول بلند ساخته شدند(ادهم، ۱۳۸۹: ۵۶).
به فضای تبلیغاتی که با سازه فلزی شامل فونداسیون، پایه، صفحه تبلیغی و سیستم نورپردازی که به اشکال هندسی مربع، مستطیل و … به صورت افقی یا عمودی، یک وجهی، دو وجهی، سه وجهی یا مدور به منظور تبلیغات شهری در ابعاد و متراژ مختلف (از چهار متر مربع به بالا) طراحی، ساخته و نصب می شود، بیلبورد میگویند(احمدی،۱۳۸۹: ۷۹)
سازه تبلیغاتی پرتابل[۶۴]: این سازه دارای فونداسیون، پایه، بازوهای نگهدارنده و جعبه تنظیم کننده مواد تبلیغاتی است و فاقد صفحه آهنی است. طرح گرافیکی چاپ شده بر روی بنر[۶۵] یا فلکسی[۶۶] به صورت آزاد و با بهره گرفتن از بازوهای نگهدارنده، بر روی این سازه نصب و مورد بهره برداری قرار میگیرد. ارتفاع بازوی پایینی سازه از سطح زمین در حدود ۲.۵ متر و کل سازه نیز به ۶ متر میرسد. سطح مورد استفاده سازه از ۹ تا ۱۳ متر مربع متغیر میباشد.یک نوع دیگر از این سازه نیز وجود دارد که تاشو میباشد(همان: ۸۱).
پانل[۶۷] کنار دیواری(پانل شیشه ای): این نوع از تبلیغات محیطی در ابتدا به صورت قاب بزرگی بدون شیشه به روی دیوار نصب میشد اما بر اثر تخریب آن و چسباندن تبلیغات غیر مجاز بر روی تبلیغ اصلی، سازه های قبلی جمع و سازهای با محافظ شیشهی نشکن طراحی و نصب شد. این سازه تبلیغاتی در واقع جایگزین قابهای دیواری شده و بیشتر در موارد فرهنگی، آموزشی و اجتماعی مورد استفاده قرار میگیرد. ارتفاع پایه سازه خیلی کوتاه (در حدود ۴۰ سانتیمتر) و ارتفاع کل ۲.۵ متر از کف پیادهرو است(همان: ۸۳).
تابلوی عرشه پل عابر پیاده و سواره: فضای تبلیغاتی است که با بهره گرفتن از سازه فلزی به صورت مستطیل افقی با ارتفاع حداکثر ۲.۵ متر و به طول متغیر بر روی عرشه پل نصب می شود. این سازه همانند بیلبورد با سیستم روشنایی نور از پشت یا نور از جلو با بهره گرفتن از پروژکتور[۶۸] ساخته و نصب می شود(همان: ۸۵).
استند[۶۹]های شهری: تابلوهای کوچک عمودی چندوجهی که معمولاً هر وجه تبلیغی آن حداکثر به ۴ مترمربع میرسد که با پایه کوتاه در حاشیه معابر بین پیاده رو و ماشین رو جانمایی و نصب می شود. محل نصب این سازهها به طور کلی در حاشیه جوی آب، حد فاصل پیاده رو و سواره رو میباشد و به اشکال مختلف مستطیل عمودی یکطرفه(دارای یک سطح تبلیغی)، مستطیل عمودی دو طرفه(دارای دو سطح تبلیغی)، استوانهای، سهوجهی و مکعب مستطیل میباشند(همان: ۸۸).
تابلوهای تبلیغاتی پشت بام: پشت بام بعضی از ساختمانها با توجه به ارتفاع ساختمان، اشراف به معبر مهم شهری از بعد تردد، بعد اجتماعی، بعد اقتصادی و دید مؤثر از معبر، خط ارتفاعی بیلبوردها و خط منظر و آسمان موقعیت تبلیغاتی پیدا می کنند. فضای تبلیغاتی پشت بام با این اشکال تبلیغات قابل استفاده است: بیلبورد ساده و چند وجهی، تابلوی تبلیغاتی نوری و چشمک زن یا الایدی[۷۰](همان).
نماآگهی: نماآگهی فضای تبلیغاتی جدیدی است که علاوه بر جنبه های اقتصادی، جنبه های بهبود سیمایشهر و منظرشهری را دنبال می کند و با اهدافی از قبیل تبلیغات تجاری، فرهنگی، اجتماعی، آموزشهای شهروندی، بهبود منظر شهری و ایجاد نمای زیبا در شهر و کاهش آلودگی و اغتشاش بصری شهر در چندسال اخیر در تهران مورد بهره برداری قرار گرفته است. نماآگهی یک فضای تبلیغاتی است با ابعاد بزرگتر که حداقل از ۲۰ مترمربع تا ۲۰۰۰ مترمربع را دربر میگیرد. محل استقرار چنین تبلیغاتی بر جداره و نمای ساختمانهای فرسوده، دیواره پروژه های عمرانی شهری که چندین ماه به طول میانجامد، بر روی نمای ساختمانهای متروکه در حاشیه بزرگراهها و بافت شهری و روی نمای ساختمانهای در حال ساخت میباشد(همان:۹۱).
فضای تبلیغاتی بدنه مبلمان شهری: منظور از مبلمان شهری وسایل مورد استفاده عموم شهروندان است. مهمترین مبلمان شهری که امکان تبلیغات در سطح آنها وجود دارد عبارتند از: نیمکتهای پارک و خیابان، ساعتهای شهری، باجه تلفن عمومی، سطل زباله، ایستگاههای اتوبوس، پلهای روی نهر و جوی آب، صندوقهای صدقات، بدنه آنتنهای تقویت موبایل، جداره بونکرهای سیمان کارگاهی، جداره سرویسهای بهداشتی قابل حمل و بدنهی آبخوریهای شهری(همان:۹۲).
پلاکارد[۷۱] تبلیغاتی(آویز عمودی ۳×۱ متر): این نوع تبلیغات به شکل عمودی از جنس بنر یا فلکسی بیشتر در بزرگراهها به دو شکل معمولی و دارای سازه ریلی نصب میگردد.ارتفاع لبه فوقانی آن از زمین ۵ تا ۶ متر و ارتفاع لبه زیرین آن ۲ متر میباشد. این نوع تبلیغات معمولا بر روی تیرهای چراغبرق بزرگراهها نصب میگردد(همان:۹۴).
تابلوی اصناف شهری: تابلویی که بر سردر مغازهها و مکان کسب و کار صنف شهری نصب می شود و کاربریهای تولیدی، توزیعی و خدماتی همان مکان را اطلاعرسانی و تبلیغ می کند. اصطلاحاً به اینگونه تابلوها «تابلوی اصناف» گفته می شود. این نوع تابلوها به دو دسته تابلوهایی که صرفاً کاربری مکان را تعریف میکند مانند: مکانیکی علی و تابلوهایی که علاوه بر معرفی، کاربری مکان و صنف، شرکت یا برندی را تبلیغ می کنند، تقسیم می شود(همان).
تابلوهای راهنمای شهری: هدف این تابلوها راهنمایی شهروندان برای دسترسی به معابر از جمله میادین، کوچهها، خیابانها، بیمارستانها، مراکز آموزشی، هنری، نظامی، خدماتی و … است که معمولاً با رنگهای سفید، نارنجی و قهوهای نمایش داده میشوند(همان: ۹۷).
تابلوهای راهنمایی و رانندگی: این تابلوها که شناخته شده هستند در سه نوع تابلوهای بازدارنده یا انتظامی، آگاهیدهنده یا اخباری و آگاهی دهنده دستوری خودنمایی می کنند(همان).
فضای تبلیغاتی جدارههای شهری: این تبلیغات در فضاهایی مانند زیرپلهای سوارهرو و تقاطعهای غیر همسطح، بدنه بتونی و سنگی بزرگراهها و بدنه و جداره معابر شهری انجام میگیرد(همان:۹۹).
فضای تبلیغاتی کف پیادهروها: مانند تبلیغات نقاشیشده بر کف پیادهروها و یا نورافشانی لیزری اصناف مقابل مغازه خود(همان).
داربست تبلیغاتی: از این تبلیغات صرفاً برای تبلیغات غیر تجاری و بیشتر در حاشیه شهرها و جادههای بین شهری یا فضای شهری فاقد ابزار تبلیغاتی و برای مدت کمتر از یکماه استفاده می شود(همان: ۱۰۱).
ماکتهای تبلیغاتی: در این شیوه تبلیغی ماکت کالا با بهره گرفتن از مصالح چوبی و فلزی و …به صورت حجمی ساخته و بر روی پایهای در سطح شهر نصب می شود(همان: ۱۰۲).
ب) فضاهای تبلیغاتی متحرک:
تلویزیونهای شهری: در این فضای تبلیغی تکیه بر عنصر تصویر است و صوت جایگاهی ندارد. در تلویزیونهای شهری طرحهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، هنری و … تبلیغ می شود. فیلمهای کوتاه چندثانیهای مناسب این فضاست و معمولاً دارای ابعاد ۱۰ الی ۱۰۰ مترمربع میباشد(همان:۱۰۴).
نمایشگرهای شهری: مقیاس کوچکتر تلویزیونهای شهری با تکنولوژی پایینتر که با هدف پیامرسانی جملات نوشتاری در شهر نصب می شود. اطلاعرسانی اخبار شهری، اجتماعی، فرهنگی، هنری و سیاسی از اهداف نصب اینگونه فضاهاست. ابعاد این نوع تبلیغ کمتر از ۱۰ مترمربع، نوشتار روی آن به صورت جملات تکرنگ نوشتاری و مخاطب آن سواره و پیاده است(همان).
تلویزیون پارکها: تلویزیونهایی که با هدف غنای اوقات فراغت شهروندان و توجه به زندگی شبانه و پخش فیلم در شب در پارکها نصب می شود که عمدتاً دارای ابعاد ۱۲ مترمربعی هستند(همان:۱۰۶).
موبایل تلویزیون: در این سیستم تلویزیونی صفحات الایدی برروی یک کامیونت مونتاژ و نصب می شود که معمولاً تا ابعاد ۱۲ مترمربع ساخته می شود. این سیستم مناسب مراسم و جشنهای ملی، دینی، مذهبی و ورزشی است و هر مکانی که جشن و مراسم باشد اتومبیل در آن مستقر شده، شروع به پخش مستقیم برنامه مراسم می کند(همان:۱۰۸).
تلویزیون پرتابل: این تلویزیون تمامی کارکرد موبایلتلویزیون را دارد و با هدف پوشش تبلیغاتی مراسم و مناسبتهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و جشنها در سطح شهر به صورت موقتی مورد استفاده ارگانها، نهادهای فرهنگی، ورزشی و سیستم مدیریت شهری قرار میگیرد. در این سیستم یک سازه موقت با بهره گرفتن از داربست در موقعیت استقرار تلویزیون ایجاد می شود و پانلهای الایدی کنار هم مونتاژ و یک صفحه تلویزیون ایجاد می کنند که از ۶ تا ۲۴ مترمربع مساحت دارد(همان:۱۱۱)
لیزر تبلیغاتی: اشعههای لیزری از دستگاه مربوطه به فضای بیرون تابیده می شود که این فضا می تواند دیوارهای شهر یا آسمان ابری باشد(همان: ۱۱۵).
پروژکتورهای پرتوافکن نور و تصویر: در این شیوه تصاویر، طرحهای هنری با موضوعات تجاری و… ابتدا در قالبهای گرافیکی تهیه شده و توسط پروژکتورهای خاص به جدارههای شهری مانند دیوارها و نمای ساختمانها پرتاب می شود(همان:۱۱۸).
بالون تبلیغاتی: این نوع تبلیغات درصد کمتری از تبلیغات شهری را به خود اختصاص داده و بیشتر در حوزه های اجتماعی- فرهنگی مانند برگزاری مراسم و نمایشگاهها، همایش و جشنها خودنمایی می کند(همان:۱۱۹).
بدنه اتومبیلها و اتوبوسهای شهری: این نوع تبلیغات به دو بخش تقسیم می شود:
بدنه کامیونها و کامیونتها و وانتها که دارای اتاقک سرپوشیده و متعلق به شرکتهای خدماتی، تولیدی و توزیعی هستند و کار توزیع کالا را بهعهده دارند.
استفاده از بدنه اتوبوسها برای تبلیغات که نسبت به بیلبورد و سایر تبلیغات محیطی پویایی بیشتری دارد(همان:۱۲۲).
بیلبوردهای متحرک: این نوع تبلیغ دو شیوه اجرایی دارد:
بیلبوردهایی که صفحه اصلی تبلیغی به صورت سهوجهی یا مدور طراحی و مورد استفاده قرار گیرند. این نوع از بیلبوردها دارای سه وجه تبلیغی یا بیشتر است که با بهره گرفتن از موتور حرکت وجوه تابلو به نوبت مقابل مخاطب قرار میگیرد. سرعت حرکت آن هم قابل تنظیم است.
بیلبوردهای سهتصویری که صفحه اصلی از تعدادی نوار عمودی با پهنای ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر به شکل مثلث سهوجهی و سهبعدی تشکیل شده و هر یک از وجوه مثلثهای سهبعدی دارای حرکت هستند. وقتی که در کنار هم قرار میگیرند یک صفحه تبلیغی را تشکیل می دهند و در عین حال امکان تبلیغات سه طرح گرافیکی و تبلیغی بر روی یک بیلبورد به صورت نوبتبندی شده وجود دارد(همان: ۱۲۷-۱۲۳).
تابلوهای تبلیغاتی اسکرولینگ[۷۲]: این تبلیغات دارای فونداسیون، پایه، صفحه تبلیغی با قاب محافظ شیشه ای، موتور چرخش و حرکت صفحه، سیستم نور و روشنایی و مواد تبلیغی از جنس بنر و فلکسی هستند. در این نوع تبلیغات، طرحهای تبلیغاتی یر روی بنر چاپ و به صورت رول در دستگاه قرار میگیرد و بسته به قدرت موتور حرکت دستگاه، تعداد ۵ تا ۱۵ طرح مختلف به صورت سریالی پشت سرهم نمایش داده می شود(همان: ۱۳۱-۱۳۰).
۳-۹-۵- انواع جاذبههای تبلیغاتی:
هر پیام برای اینکه بتواند مخاطب را بهسوی خود جلب کند، از یک نوع جاذبه استفاده می کند. متداولترین جاذبههایی که در پیامهای تبلیغاتی مورد استفاده قرار میگیرد به قرار زیر هستند:
-
- جاذبهی منطقی
در جاذبهی منطقی به طور مشخص و صریح، مزایای کالا، خود کالا، ویژگیهای آن و … عنوان میگردد و از پرداختن به مسائل و موضوعات حاشیهای خودداری می شود. پیامهایی که کیفیت، صرفهجویی، فایده و کاربرد کالا را نشان می دهند، از جمله پیامهایی هستند که در آنها از جاذبههای منطقی استفاده شده است(خداداد حسینی، روستا و شجاعی،۱۳۸۹: ۲۹۶).
-
- جاذبه احساسی
تبلیغ کنندگان و بازاریابان در جاذبهی احساسی بر خلاف جاذبههای منطقی سعی دارند با تحریک احساسات افراد و برانگیختن آن به نتایج مورد نظر دست یابند. به اعتقاد برخی از کارشناسان ، هدف تبلیغ با جاذبه احساسات، ایجاد و برقراری ارتباط بین کالا و مصرف کننده می باشد که از آن به استراتژی اتصال نام برده می شود. تبلیغ با جاذبهی احساسات ، احتمال درک بهتر پیام را برای مخاطب فراهم می آورد و بیشتر در ذهن مخاطب حک شده و باقی میماند و بیشتر فرد را با کالا درگیر می کند. هرچند که تبلیغ با جاذبه احساسات اثر بهتری بر روی فرد می گذارد اما با این حال نمی توان از طریق آن اطلاعات مفید ، کافی و مناسب را در خصوص کالا به مخاطب منتقل نمود. ازاین رو، ممکن است مخاطب پس از خرید کالا آن را همان چیزی نیابد که انتظارش را داشت(محمدیان،۱۳۷۵: ۱۳۳).
-
- جاذبهی خنده و طنز
تبلیغاتی که با محتوای خنده ارائه می شود، در زمرهی تبلیغاتی هستند که بهتر از همه شهرت یافته و در بین پیامهایی که به نمایش درمیآیند، بیشتر از بقیه به یاد میمانند و در اذهان عمومی در مورد آن گفتگو می شود. در بهره گیری از جاذبهی خنده و طنز در تهیه آگهی باید و نبایدهایی را میتوان درنظر گرفت. در استفاده از این جاذبه مطالب طنز یا خندهآور باید مرتبط با کالا باشد و نباید به تمسخر کالا بدل گردد.تبلیغ باید ملیح باشد نه مسخره و از طنز برای بیان نقاط قوت کالا استفاده گردد، درضمن مطالب طنز باید ساده و همهفهم بوده و شوخی نباید به میزانی باشد که کالا را تحتالشعاع قرار دهد. در این جاذبه بهتر است از تکرار پایانبندیهایی که موجب تعجب مخاطب می شود، اجتناب شود زیرا این اتفاق یکبار شیرین است و دفعات بعد ماجرا برای مخاطب مشخص می شود(خدادادحسینی و همکاران، ۱۳۸۹: ۲۹۶).
-
- جاذبهی ترس
در برخی از مواقع، بازاریابان در پیامهای تبلیغاتی خود از جاذبهی ترس استفاده می کنند، تا در ذهن و روح مخاطب، نگرانی به وجود آورند و آنها را تحریک به انجام یا عدم انجام کاری مینمایند. مطالعات نشان داده که پیامهای ترسآور می تواند اثربخش باشد، مشروط بر اینکه کارشناس تبلیغ خود بداند که ترس چگونه عمل می کند و واکنش مخاطبان نسبت به آن چیست. همچنین در اینگونه تبلیغ، هنگامی که توصیههای خاص یا اقدامات ویژهای برای فرد ارائه شود، به بهترین نحو تأثیر می گذارد. اما جاذبهی ترس نیز باید متعادل باشد به اینصورت که از ارائه پیامهای بهشدت ترسآور خودداری شود زیرا ترس مفرط در مخاطب نتیجهای منفی مغایر با آنچه مورد نظر ارائه کننده پیام است، می گذارد. همچنین مناسب است که مشکل رعب و ترس باید بهسرعت در تبلیغ حل شود، تا نگرانی مخاطب سریع کاهش یابد(همان: ۲۹۸).
اساساً عملکرد تبلیغ با جاذبه ترس به صورت سلبی است. به این ترتیب که هشدار میدهد به کار نبردن یا کاربرد کالا یا خدماتی خاص و یا تغییر ندادن رفتار یا نگرش نسبت به یک موضوع، ممکن است انواع خطرها اعم از خطرهای مالی، اجتماعی، ایمنی و… را برای فرد به همراه داشته باشد.
بسیاری از آگهیهای بیمه، با این روش ساخته می شود؛ برای مثال، در این گونه آگهیها، فردی به نمایش درمیآید که به دلیل استفاده نکردن از خدمات بیمه دچار مصیبت ها و زیان های جانی و مالی شده است. تبلیغات آموزشی شرکت گاز (معروف به آقای ایمنی) نیز به همین شیوه ارائه می شود. پیام های ترس آور به این صورت عمل می کند که اگر فرد رفتار مناسبی را در پیش نگیرد، ممکن است به پیامدهای بدی دچار شود؛ برای مثال، پیامدهایی که بر اثر استفاده نکردن از عینک آفتابی یا مسواک ممکن است گریبانگیر فرد شود، در تبلیغ مورد اشاره قرار میگیرد. تبلیغاتی که گاه درباره اعتیاد و خانمانسوزی آن پخش می شود نیز، از همین شیوه پیروی می کند.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 06:49:00 ب.ظ ]
|