اهداف تحقیق: 10
فصل دوم: تاریخچه، مبانی نظری و سابقه تحقیقاتی موضوع: 11
مقدمه:12
تاریخچه حضور ترکها در تهران: 13
آذربایجان در قاجاریه و پهلوی: .15
تاریخ مختصر مهاجرپذیری تهران: 16
علل مهاجرت داخلی در ایران: 19
هویت: 28
تعاریف جامعه شناسان از هویت: .28
زبان ترکی به عنوان رکن اساسی فرهنگ و هویت آذریها: 32
هویت آذربایجانیها در دوره مشروطه: 40
هویت ترکهای آذربایجان در دوره پهلوی: .42
ترکهای آذربایجان پس از پیروزی انقلاب اسلامی: .52
رسانه ها و هویت: 59
پیشینه تحقیق و مبانی نظری: .62
تحقیقات داخلی: .62
تحقیقات خارجی: .69
نظریات هویت: .76
ریچارد جنکینز و هویت اجتماعی: 77
پیتر بورک: .80

 

هنری تاجفل و نظریه مقوله‌بندی:82
 

جهانی شدن هویت(هال): 84
نظریه های هویت و سازگاری فرهنگی مهاجران: .86
مکتب شیکاگو و رابرت پارک: 87
مدل فرهنگ پذیری(بری، بورهیس و دیگران): 90
قدرت و هژمونی(استیون لوکس و استوارت هال): .91
تئوری کلاسیک همانندی(گوردون): 95
تئوری تکثرگرایی قومی-فرهنگی: الگوی جدایی یا ادغام: 97
تئوریهای همانند بخشی: الگوهای واگرا: .98
تئوری انتخاب استراتژیهای سازگاری: الگوهای چهارگانه: .99
گیدنز و الگوی سازگاری: 104
چارچوب نظری: 105
مدل نظری: .109
فرضیه های تحقیق: 110
فرضیه های اصلی: 110
فرضیه های فرعی: 110
فصل سوم: روش شناسی تحقیق: .111
مقدمه: 112
جامعه آماری: .114
حجم نمونه و روش نمونه گیری: .115
روایی و پایایی: .116
تکنیکهای تجزیه و تحلیل داده ها: .117
تعریف مفهومی و عملیاتی: .119
فصل چهارم: یافته های تحقیق و تجزیه و تحلیل داده ها: .129
مقدمه: .130
بررسی فرضیات تحقیق: .140
بررسی فرضیه اصلی: .140
بررسی فرضیات فرعی:142
بررسی فرضیه اول: .142
بررسی فرضیه دوم: 143
بررسی فرضیه سوم: .144
بررسی فرضیه چهارم: .147
بررسی فرضیه پنجم: .148
بررسی فرضیه ششم: .149
بررسی فرضیه هفتم: .150
بررسی فرضیه هشتم: .151
بررسی فرضیه نهم: 151
فصل پنجم: نتیجه گیری، پیشنهادات و محدودیتهای تحقیق: 153
مقدمه: .154
نتیجه گیری: 155
پیشنهادات تحقیق: 168
محدودیتهای تحقیق: .170
فهرست منابع: .171

 

 
 

 
 
 
 
 
فهرست جداول:
جدول یک: میزان پاسخگویی به سوالات پرسشنامه130
جدول دو: فراوانی گروه های مختلف تحصیلاتی پاسخگویان132
جدول سه: توزیع پاسخگویان براساس محل تولد.134
جدول چهار: توزیع پاسخگویان براساس محل تولد مادر135
جدول پنج: توزیع پاسخگویان براساس محل تولد پدر.136
جدول شش: توزیع پاسخگویان براساس تعلق به نساهای مختلف مهاجر.138
جدول هفت: جدول فراوانی دلایل مهاجرت139
جدول هشت: آزمون t تک نمونه ای پیرامون فرهنگ پذیری و بازسازی هویتی ترکهای تهران.141
جدول نه: آزمون تی تست یک طرفه برای آزمون سازگاری فرهنگی ترکهای تهران142
جدول ده: ضریب همبستگی پیرسون پیرامون وابستگی قومی و هویت قومی.142
جدول یازده: ضریب همبستگی پیرسون برای آزمون ربطه میان سن و هویت قومی پاسخگویان.143
جدول دوازده:آزمون تحلیل واریانس یک راهه برای بررسی رابطه میان مهاجران از استانهای مختلف ترک با هویت قومی.144
جدول سیزده: آزمون شفر برای بررسی معناداری تفاوت میانگین  هویت قومی گروه های مختلف نشین145
جدول چهارده: تحلیل واریانس یک طرفه برای آزمون رابطه بین تجدید نسل و هویت قومی ترکهای تهران147
جدول پانزده: همبستگی پیرسون پیرامون میزان ارتباط مهاجران با جامعه مبدا و هویت قومی.148
جدول شانزده: : تحلیل واریانس یک راهه پیرامون میزان تحصیلات و هویت قومی ترکهای تهران149
 جدول هفده: جدول تی تست تک نمونه ای برای بررسی سازگاری فرهنگی ترکهای تهران.150
جدول هیجده: ضریب همبستگی پیرسون بین زبان و هویت قومی151
جدول نوزده: مدل آماری تی مستقل پیرامون رابطه میان جنسیت و هویت قومی.151
جدول بیست: جدول مربوط به سوال باز دلایل گریزان بودن بعضی از ترکهای تهران از هویت خود166
جدول بیست و یک: جدول مربوط به پاسخ به علل عدم تکلم به زبان ترکی با کودکان بین ترکهای تهران167
 
فهرست نمودارها:
نمودار یک: توزیع نسبی فراوانی علل مهاجرت23
نمودار دو: توزیع پاسخگویان برحسب سن 131
نمودار سه: توزیع پاسخگویان براساس میزان تحصیلات.133
نمودار چهار: توزیع پاسخگویان برحسب محل تولد134
نمودار پنج: توزیع پاسخگویان براساس محل تولد مادر135
نمودار شش: توزیع پاسخگویان برحسب محل تولد پدر.137
نمودار هفت: فراوانی پاسخگویان برحسب تعلق به نسلهای مختلف مهاجر.138
نمودار هشت: توزیع فراوانی علل مهاجرت پاسخگویان140
 

 

کلیات:
 

بررسی فرهنگ و هویت یک قوم، ملت و یا فرهنگ طبیعتا با یک دید تک جهتی، تک رشته ای و محدود به زمان و مکان خاصی نمی تواند تبیین مناسبی از آن به دست بدهد. در واقع هویت و فرهنگ یک مساله فرهنگی است که در بستر و چارچوباجتماعی، روانی، سیاسی، جمعیت شناختی و رخ می دهد و پرداختن به آن مثلا فقط از دید فرهنگی و تلاش برای توضیح و تبیین آن از منظری منفرد شاید اطلاعات مفیدی به ما بدهد، ولی بدون شک یافته هایمان ناقص خواهد بود. و به همین دلایل است که عموما بحث های مربوط به تحقیقات میان رشته ای بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند.مطالعه میان رشته‌ای را کثرت گرایی روش شناختی مبتنی بر تعامل اثر بخش بین گستره‌ها در تحلیل مسأله‌ای واحد و شناخت پدیدار در پرتو تعامل مؤثر بین رهیافتهای دانشهای مختلف تعریف

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...