پایان نامه نقش ویژگی اخلاقی مدیران در افزایش اعتماد شهروندان |
1-1- مقدمه.3
1-2 – تعریف مساله و بیان موضوع.3
1-3 – اهداف تحقیق.4
1-4 – سئوالات تحقیق4
1-5- فرضیات تحقیق5
1-6 – ساختارتحقیق.5
1-7- جامعه آماری6
1-8- نمونه آماری.6
1-9-چگونکی جمع آوری داده.6
1- 10-تعیین حجم نمونه8
1-11- ابزار گرد آوری اطلاعات.8
1-12-روش های تجزیه و تحلیل داده ها.8
1-13-قلمرو مکانی تحقیق9
1-14-قلمرو زمانی تحقیق9
فصل دوم: تئوری تحقیق
2-1- مقدمه.11
2-2- مدیریت با هوش اخلاقی12
2-3- اصول هوش اخلاقی در مدیریت13
2-4- رفتار اخلاقی14
2-5-اهمیت و ضرورت بحث های اخلاقی14
2-6- مسایل اخلاقی در مدیریت.15
2-7-ویژگی مسایل اخلاقی در مدیریت.17
2-8-تجزیه و تحلیل مسایل اخلاقی در مدیریت18
2-9-اقتصاد و اخلاق مدیریت19
2-10-حقوق و اخلاق مدیریت19
2-11-فلسفه و اخلاق مدیریت20
2-12-محتوای مدیریت اخلاقی و تاثیر اقتصاد در آن20
2-13- قانون و اخلاق مدیریت21
2-14- انتخاب مدیریت اخلاقی.24
2-15- ویژگیها و شرایط اجرایی قانون.25
2-16- قانون و اخلاق در مدیریت.26
2-17- زمینه ی شکل گیری قانون.27
2-18- اصول پنجگانه اخلاق رهبری.30
2-19- تاریخچه و سوابق موضوع31
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
3-1- مقدمه.34
3–2 روش تحقیق 34
3-3-متغیرها و فرضیات پزوهش36
3-4-روش جمعآوری اطلاعات.37
3-5-جامعه آماری و نمونه ی آماری37
3-6-ابزار گردآوری اطلاعات.39
3-7-پایایی و روایی پرسش نامه41
3-8- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات43
فصل چهارم: یافته های تحقیق
4-1- مقدمه46
4-2- آمار توصیفی46
4-3- آمار استنباطی.50
4-4- تحلیل جانبی.69
فصل پنجم: خلاصه و نتیجهگیری
5-1- مقدمه.75
5-2-نتایج حاصل از تحلیل دادهها75
5-4- ارائه ی پیشنهادات.80
پیوستها
پرسشنامه83
منابع و مآخذ
منابع فارسی.85
منابع غیرفارسی86
فهرست جدولها
3-1. جدول: مقیاس طیف لیکرت.40
3-2. جدول: ترکیب سئوالات پرسشنامه.40
3-3. جدول: ضریب اعتماد با روش آلفاکرونباخ.42
4-1. جدول: جنسیت پاسخ دهندگان47
4-2. جدول: فراوانی مربوط به سن پاسخ دهندگان48
4-3. جدول:.فراوانی مربوط به تحصیلات پاسخ دهندگان49
4-4. جدول: ضریب همبستگی امانتداری و اعتماد شهروندان به شهرداری ماهشهر.51
4-5. جدول: ضریب تعیین، خطای معیار تخمین و آماره دوربین- واتسون52
4-6. جدول: تجزیه و تحلیل آنوا52
4-7. جدول: ضرایب و رگرسیون امانتداری و اعتماد53
4-8. جدول: ضریب همبستگی خدمتگزاری و اعتماد شهروندان به شهرداری ماهشهر.54
4-9. جدول: ضریب تعیین، خطای معیار تخمین و آماره دوربین- واتسون55
4-10. جدول: تجزیه و تحلیل آنوا56
4-11. جدول: ضرایب رگرسیون خدمتگزاری و اعتماد56
4-12. جدول: ضریب همبستگی مسئولیت پذیریو اعتماد شهروندان به شهرداری57
4-13. جدول: ضریب تعیین، خطای معیار تخمین و آماره دوربین- واتسون58
4-14. جدول: تجزیه و تحلیل آنوا59
4-15. جدول: ضرایب رگرسیون مسؤلیتپذیریو اعتماد.59
4-16. جدول: ضریب همبستگی عدالت واعتمادشهروندان بهشهرداری ماهشهر60
4-17. جدول: ضریب تعیین، خطای معیار تخمین و آمارۀ دوربین – واتسون (متغیر عدالت)61
4-18. جدول: تجزیه و تحلیل آنوا62
4-19. جدول: : ضرایب رگرسیون مسئولیت پذیری و اعتماد.62
4-20. جدول: ضریب همبستگی تکریم ارباب رجوع و اعتماد شهروندان به شهرداری ماهشهر63
4-21. جدول: ضریب تعیین، خطای معیار تخمین و آماره دوربین- واتسون64
4-22. جدول: تجزیه و تحلیل آنوا65
4-23. جدول: ضرایب رگرسیون عدالت و تکریم ارباب رجوع.65
4-24. جدول: ضریب همبستگی ویژگیهای اخلاقی مدیران و اعتماد شهروندان به شهرداری66
4-25. جدول: ضریب تعیین، خطای معیار تخمین و آماره دوربین- واتسون67
4-26. جدول: تجزیه و تحلیل آنوا68
4-27. جدول: ضرایب رگرسیون عدالت و ویژگیهای اخلاقی مدیران68 4-28. جدول:خلاصه نتایج فرضیات تحقیق.69
4-29. جدول: آمار توصیفی مربوط به آزمون تی70
4-30. جدول: آمار استنباطی مربوط به آزمون تی.70
4-31. جدول: فراوانیپاسخ دهندگان زن و مرد با توجه به متغیر اعتماد شهروندان به شهرداری 71
4-32. جدول: آزمون مقایسه میانگین مردان و زنان با توجه به متغیر اعتماد شهروندان به شهرداری71
4-33. جدول: تحلیل واریانس یک طرفه72
4-34. جدول: تحلیل واریانس یک طرفه73
5-1. جدول: خلاصه نتایج متغیرهای جمعیت شناسی76
5-2. جدول: خلاصه نتایج فرضیات پژوهش79
فهرست شکلها
عنوان صفحه
2-1. شکل: نقطه اشتراک بین استانداردهای اخلاقی و الزامات قانونی27
4-1. شکل: نمودار جنسیت پاسخ دهندگان.48
4-2. شکل: نمودار توزیع فراوانی مربوط به سن پاسخ دهندگان49
4-3. شکل: نمودار فراوانی مربوط به تحصیلات پاسخ دهندگان50
4-4. شکل: توزیع خطاهای رگرسیونی.52
4-5. شکل: توزیع خطاهای رگرسیونی.55
4-6. شکل: توزیع خطاهای رگرسیونی.58
4-7. شکل: توزیع خطاهای رگرسیونی.61
4-8 . شکل: توزیع خطاهای رگرسیون.64
چکیده:
هدف از انجام این تحقیق بررسی نقش و تأثیر اخلاق مدیران در افزایش میزان اعتماد شهروندان ماهشهر به شهرداری است. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی از لحاظ هدف بوده و از نوع تحقیقات توصیفی است. جامعه آماری این تحقیق شهروندان ماهشهری است که با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی، 271 نفر از مراجعه کنندگان به شهرداری در مدت دو هفته مورد پرسش قرار گرفتند. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامه بوده که روایی آن توسط پانلی از متخصصان در دو بخش روایی ظاهری و محتوا احراز گردیده است و پایایی آن بوسیله ضریب آلفای کرونباخ برای بخشهای مختلف احراز گردید.پس از تکمیل پرسشنامهها، مراحل تجزیه و تحلیل داده ها در دو بخش توصیفی و استنباطی صورت گرفت. نتایج بدست آمده از تحلیلهای توصیفی نشان میدهد که 68 درصد از پاسخگویان مرد و 38 درصد دارای تحصیلات لیسانس بوده و بیشترپاسخگویان در بازه سنی 41 تا 50 سال قرار دارند.
نتایج حاصل از آزمونهای فرضیات تحقیق نشان میدهد که در بین تمامی موارد مطرح شده در فرضیات تحقیق، ارتباط مثبت وجود دارد. همچنین فرضیه اصلی پژوهش که ارتباط ویژگیهای اخلاقی مدیران و اعتماد شهروندان به شهرداری ماهشهر است نیز ارتباط مثبت و معنیدار است.
پژوهش حاضر نشان میدهد که خدمتگزاری، بیشترین رابطه را با اعتماد شهروندان به شهرداری ماهشهر دارد به عبارتی شهرداری ماهشهر از طریق خدمتگزاری، اعتماد بیشتری در میان مشتریان ایجاد کرده است.
کلمات کلیدی: اخلاق مدیران، اعتماد شهروندان، خدمتگزاری.
مقدمه
کارهایی که به آنها کار اخلاقی گفته میشود فرقشان با کار عادی این است که قابل ستایش و تحسیناند. به عبارت دیگر یعنی انسان برای آنها ارزش قایل است. تفاوت کار اخلاقی با کار طبیعی در این است که کار اخلاقی در وجدان هر بشری دارای ارزش است( مطهری، 1366). مکتب انسان ساز اسلام به دنبال تربیت خلیفه الهی، یعنی انسان الهی که مظهر صفات حق تعالی است، برای رسیدن به این هدف عالی، مجموعه ای از دستورات الهی در قالب اعتقادات، احکام و اخلاق بیان شده است. با توجه به جامعیت و فراگیر بودن اسلام به عنوان آیین زندگی، نوع نگاه اسلام به مدیریت مشخص خواهد شد. مدیریت از مهمترین مباحث جهان امروز است که با آن میتوان به دنیای بشریت کمکهای شایانی کرد زیرا جامعه بشری برای رسیدن به هدف به مدیرانی احتیاج دارد که هم هدف را خوب بشناسند و هم ابزار رسیدن به آن هدف را. همانطور که استاد مطهری میفرمایند: مدیریت صحیح از ضعیفترین ملتهای دنیا قویترین ملتها را میسازد.
بنابراین اسلام مکتبی است هدفمند و هدف آن تقرب به خداست. مدیریت اسلامی هم جزیی از این برنامهها است. مدیر در مدیریت اسلامی نقش الگو دارد لذا داشتن یک سری خصوصیات و ویژگیها که بیانگر کفایت و شایستگی او برای مدیریت است مدنظر قرار میگیرد که عبارتند از: اخلاص، رهبری، آگاهی و قدرت، خودسازی، امانتداری، خدمتگزاری، عدالت، وجدان کاری و . (فروزنده دهکردی و جوکار، 1386).
تعریف مساله و بیان موضوع تحقیق
اخلاق در علم مدیریت به تازگی مطرح و جذابیت خاصی برای محققین این رشته علمی فراهم نموده و چشمانداز تحقیقاتی فراوانی برای آن میتوان متصور بود. علم مدیریت به دلیل ماهیت استراتژیک آن در کمک به تصمیم گیری در حوزه انسانی نسبت به سایر علوم از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که هر تصمیم در این حوزه می تواند به اقشار مختلف جامعه، محیط و طبیعت اثرگذار باشد از جمله طریق مؤثر به منظور وارد ساختن مباحث اخلاقی در امور روزمره انسانی لحاظ اخلاق در تصمیم گیری و متعاقباً در عملیات به عنوان یک سیستم پشتیبانی تصمیم میباشد. از سویی دیگر امروزه تأکید برمباحث اخلاقی و به گسترش بوده و از جمله طرق مؤثر در اعمال مباحث اخلاقی و اجرایی کردن بحث اخلاقیات در جامعه، توجه به مباحث اخلاق در تصمیم گیری یا اخلاق در علم مدیریت می باشد. با گسترش تحقیقات در حوزه اخلاق در علم مدیریت در سال های اخیر، آیندهنگری مطلوبی را برای اخلاق در حوزه علم مدیریت و تصمیم گیری میتوان تصور کرد.
اخلاقیات به عنوان سیستمی از ارزشها، باورها، اصول، مبانی بایدها و نبایدها تعریف میشود که بر اساس آن نیک و بدهای سازمان مشخص میشود و عمل بد از خوب متمایز میگردد(الوانی، 1380).
اخلاق، عبارتست از قواعد ارزشی و هنجاری یک جامعه که در رفتار افراد آن انعکاس مییابد. اینکه چگونه اصول اخلاقی را بر موارد خاص اعمال کنیم، همان اخلاق کاربردی است که شامل اخلاق اقتصادی پزشکی محیطزیست علمی اخلاق در سازمان و مدیریت میباشد(جباری، 1386). بحث اخلاق در حقیقت عمدهترین چالش مدیریت است زیرا بیانگر تقابل بین عملکرد اقتصادی(که به وسیله درآمدها، هزینهها و سودها اندازه گیری میشود) و عملکرد اجتماعی(که در قالب تعهدات آن سازمان در داخل و خارج نسبت به دیگران بیان میشود) میباشند(هس مر، 1382). رواج ادبیات اخلاق در علم مدیریت و گسترش آن در آینده می تواند آن را با ادبیات اخلاق در کسب و کار ارتباط دهد لذا در ابتدا به مرور ادبیات اخلاق در کسب و کار پرداخته میشود.
1-3- اهداف تحقیق
هدف اصلی: یافتن ارتباط بین اخلاق مدیران و اعتماد شهروندان در شهرداری ماهشهر.
اهداف فرعی:
بررسی ارتباط بین امانتداری و اعتماد شهروندان
بررسی ارتباط بین خدمتگزاری و اعتماد شهروندان
بررسی ارتباط بین مسولیتپذیری و اعتماد شهروندان
بین انضباط کاری بررسی ارتباط و اعتماد شهروندان
بررسی ارتباط مهرورزی و اعتماد شهروندان
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1398-12-03] [ 02:38:00 ب.ظ ]
|