پایان نامه رابطه فرهنگ سازمانی با تعهد سازمانی در بین کارکنان شهرداری |
1-3- ضرورت انجام پژوهش 7
1-4 اهداف پژوهش 7
1-5 چارچوب نظری تعهد سازمانی 8
1-6- مدل مفهومی تحقیق 10
1-7 فرضیه های پژوهش 10
1-8 قلمرو تحقیق 10
1-6-1 تعاریف عملیاتی متغیر ها 12
فصل دوم: مروری بر پیشینه پژوهش
2-1 مقدمه 14
2-2- قسمت اول : فرهنگ سازمانی 15
2-2-1 تعریف فرهنگ سازمانی 15
2-2-2 سازمان و فرهنگ 17
2-2-3- اجزای فرهنگ سازمانی 18
2-2-4- منشأ و شکل گیری فرهنگ سازمانی 20
2-2-5- ویژگی های فرهنگ سازمانی 22
2-2-6- کارکردهای فرهنگ سازمانی 26
2-2-7- انواع فرهنگ سازمانی 27
2-2-8- مدل مطالعه فرهنگ سازمانی دنیسون و چو 30
2-2-10-روش های ایجاد فرهنگ سازمانی مطلوب 39
2-2-11- شش ویژگی مشخص فرهنگ سازمانی شرکتهای موفق 41
2-3 قسمت دوم: تعهد سازمانی 43
2-3-1 مفاهیم تعهد سازمانی 45
2-3-2 ابعاد تعهد 46
2-3-3 ابعاد تعهد سازمانی از دیدگاه آرگریس 49
2-3-4 ابعاد تعهد از دیدگاه بالفور و وکسلر 50
2-3-5 عوامل موثر بر تعهد سازمانی 52
2-3-6 مطالعه ی پورتر ،مودی و استیرز 54
2-3-7- دو دیدگاه دیگر درباره تعهد سازمانی 55
2-3-8- دیدگاههایی در مورد کانونهای تعهد سازمانی 57
2-3-9- نتایج مثبت و منفی تعهد سازمانی 58
2-3-10- پیامدهای تعهد سازمانی 62
2-3-11- مشخصه های کارکنان متعهد 65
2-3-12- راهکار هایی برای افزایش تعهد سازمانی 66
2-4 مروری بر تحقیقات انجام شده 68
2-4-1 مروری بر تحقیقات انجام شده در داخل کشور 68
2-4-1 مروری بر تحقیقات انجام شده در خارج کشور 70
فصل سوم: روش تحقیق
3- 1 مقدمه 73
3-2 روش پژوهش 73
3-3 جامعه آماری 74
3-4 تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری 74
3-5 ابزار پژوهش 74
3-5-1 پرسشنامه فرهنگ سازمانی 75
3-6 روش اجرا 76
3-7 روش تجزیه و تحلیل داده ها 76
فصل چهارم: نتایج و یافته ها
4-1 مقدمه 79
4-1- قسمت اول : شاخصهای توصیفی گروه نمونه و متغیرهای پژوهش 80
4-2- بررسی فرضیه های تحقیق 84
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1 مقدمه 91
5-2 یافته های تحقیق به تفکیک فرضیه ها و نتایج آنها 91
5-3 بحث و نتیجه گیری 92
5-4 محدودیت های پژوهش 95
5-5 پیشنهادات برای تحقیقات بعدی 96
5-6 پیشنهادهای کاربردی 96
منابع 97
منابع لاتین 101
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی بین ابعاد فرهنگ سازمانی (به عنوان یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر تعهد) و تعهد سازمانی به مرحله اجرا درآمد. جامعه آماری تحقیق را کلیه کارکنان شهرداری شاهین شهر در پاییز و زمستان سال 1393 تشکیل دادند که تعداد آنها حدود 380 نفر بود. جهت تعیین حجم نمونه با بهره گرفتن از جدول حجم نمونه بر اساس حجم جامعه کرجسی و مورگان (1970) تعداد 191 نفر به شیوه تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند که نهایتا تعداد 188 نفر گروه نمونه را تشکیل دادند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون و پرسشنامه تعهد سازمانی آلن می یر بود. جهت تجزیه و تحلیل آماری دادههای تحقیق در سطح توصیفی از میانگین، انحراف استاندارد، فراوانی و درصد فراوانی و در سطح استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون همزمان و گام به گام استفاده شد. نتایج حاکی از آن بود که بین فرهنگ سازمانی با تعهد سازمانی رابطه معنی دار وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که بعد رسالت در فرهنگ سازمانی توان پیش بینی کنندگی تعهد سازمانی را دارا می باشد(01/0 ≥ P).
کلید واژه ها: فرهنگ سازمانی، تعهد سازمانی، تعهد عاطفی، تعهد مستمر، تعهد هنجاری.
فصل اول
کلیات پژوهش
1-1 مقدمه
رسیدن به اهداف سازمانی و در نتیجه بقای سازمان بدون توجه و بررسی جدی منابع انسانی امکان پذیر نیست. منابع انسانی مهم ترین و اصلی ترین عامل توسعه جوامع و سازمان ها قلمداد می شوند و بررسی نگرش های شغلی کارکنان همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. تعهد سازمانی از جمله عواملی است که پژوهش های متعددی را در مطالعات سازمانی به خود اختصاص داده است (ریجو، 1388).
امروزه یکی از تحولات اساسی که در مدیریت شکل گرفته است، تحول در نحوه نگاه به سازمان می باشد. تا قبل از سه دهه پیش چنین تصور می شد که سازمانها ابزارهای عقلایی برای ایجاد هماهنگی و کنترل افراد در جهت دستیابی به اهداف بوده و دارای سطوح عمودی از بخش ها، قسمت ها و واحدها می باشند و مبتنی بر روابطی از قدرت هستند. ولی امروزه اذعان می شود که سازمانها چیزی بیشتر از این موضوع بوده و توجه به فرهنگ سازمانی به عنوان پدیده ای نسبتاً جدید در مطالعات سازمانی و مدیریت شکل گرفته است .
فرهنگ سازمانی موضوعی است که به تازگی در دانش مدیریت و در قلمرو رفتار سازمانی و اخیرا در روان شناسی صنعتی راه یافته است. به دنبال نظریات و تحقیقات جدید در مدیریت، فرهنگ سازمانی دارای اهمیت روز افزونی شده و یکی از مباحث اصلی و کانونی مدیریت را تشکیل داده است. به علاوه فرهنگ بر تمامی جنبه های سازمان تاثیر می گذارد. مطالعات و تحقیقات نشان می دهد که فرهنگ بر تدوین اهداف و استراتژی ها، رفتار فردی و عملکرد سازمانی [1]، انگیزش [2]و تعهد شغلی و سازمانی و مانند آن تأثیر می گذارد ( زارعی، 1386 ).
به باور بسیاری از صاحبنظران در حوزه های مدیریتی و روان شناسی میزان تعهد سازمانی افراد نسبت به کار و شغل خویش یکی از مهمترین زمینه های پژوهشی بوده که تا کنون مطالعات گسترده ای درباره آنها شده است. این متغیر ها تحت تاثیر عوامل فردی و موقعیتی زیادی قرار می گیرد که از میان آنها فرهنگ سازمانی بعنوان متغیرهای پیش بین آنها می باشد ؛ به همین منظور در این فصل به تبیین مسئله تعهد سازمانی و نقش فرهنگ بر آن و همچنین اهمیت و ضرورت توجه به تعهد سازمانی پرداخته شده است. در ادامه نیز اهداف کلی پژوهش، چارچوب نظری، فرضیه های پژوهش، قلمرو تحقیق به همراه تعاریفی نظری و عملیاتی از متغیر های پژوهش آورده شده است.
1-2- بیان مسئله
مهم ترین هدف هر سازمانی دستیابی به بالاترین سطح بهره وری ممکن یا بهره وری بهینه است. عامل های کارامد در بهره وری عبارتند از: سرمایه، ابزار، روش های انجام کار و نیروی انسانی. بی گمان نیروی انسانی ماهر و کارآمد یکی از مهم ترین ابزارها برای رسیدن به هدف های سازمان است زیرا نیروی انسانی نقشی مهم در افزایش و کاهش بهره وری سازمان دارد یعنی اگر سازمان از بیشترین سرمایه و بهترین فناوری و امکانات برخوردار باشد، اما فاقد نیروی انسانی مولد و با انگیزه باشد، به هدف خود نخواهد رسید(مهداد، 1389). بنابراین مهمترین سرمایه رقابتی یک کشور نیروی انسانی کارآمد و با انگیزه است(کاسیو و آگویی نیس[3] ،2005). تأمین نیاز های افراد و ا یجاد انگیزه و تعهد برای بالا بردن کیفیت کاری آنان از مهمترین اهداف سازمانها می باشد. تعهد کارکنان به عنوان یکی از مهمترین عوامل برای موفقیت و پیشبرد اهداف سازمان بوده است(شیخ و همکاران، 1384).
تعهد سازمانی[4] یکی ازمسائل مهم انگیزشی است که بر اساس آن فرد به شدت هویت خود را از سازمان می گیرد، در سازمان مشارکت دارد و با آن در می آمیزد و از عضویت در آن لذت می برد. تعهد سازمانی یعنی درجه همانند سازی روان شناختی و یا چسبیدگی به سازمانی که ما برای آن کار می کنیم(مهداد، 1390).تعهد سازمانی دارای اجزاء زیر است : قبول ارزش ها و اهداف سازمان ،تمایل تلاش برای سازمان و دارا بودن میل قوی برای پیوسته ماندن به سازمان (مودی ،پورتر و استیرز[5] ،1982).
بر پایه دیدگاه آلن و میر(1991)، برای تعهد سازمانی سه مولفه در نظر گرفته شده است:
1) تعهد عاطفی[6] : تمایل افراد به گذاشتن انرژی و وفاداری خویش برای ادامه دادن به کار خود در سازمان. 2) تعهد مستمر[7] : تمایل به انجام فعالیت های مستمر بر اساس تشخیص فرد از هزینه
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1398-12-03] [ 03:14:00 ب.ظ ]
|