پایان نامه درباره جانشین پروری؛ شایستگی و فرایند استعدادیابی |
رویکرد شایستگی و فرایند استعدادیابی
یکی از بهترین و مناسبترین رویکردها برای نایل شدن به این مهم، به کارگیری رویکرد شایستگی در مدیریت منابع انسانی است. درواقع همانگونه که وی.ای.کامپرفرم (2002) مطرح می کند، مدلهای شایستگی می تواند به عنوان شیوهای برای یکپارچه کردن اقدامهای مختلف منابعانسانی به کار رود. این بدین معناست که میتوان هریک از زیر سیستمهای مدیریت منابع انسانی را براساس شایستگی طراحی کرد و درواقع، شایستگی، هسته مرکزی تمامی فعالیتهای منابع انسانی سازمان است. این شایستگی موجب به وجود آمدن پارادایمی در ادبیات مدیریت منابعانسانی شده است که به مدیریت منابعانسانی مبتنی بر شایستگی معروف است (افضل آبادی و همکاران،1389، 3).
پذیرش و گسترش سریع رویکرد شایستگی محورو به کارگیرى آن دربرنامه هاى توسعه کارکنان بیش ازهر چیز، نتیجه مزایا وفوایدی است که دراین رویکرد نهفته اسـت. در عصر حاضر، اهمیت جایگاه و نقش سطوح مدیران به عنوان طراحان،هدایتگران واداره کنندگان اصلى سازمان بر کسى پوشیده نیست و به کارگیرى نظامهاى مؤثر انتصاب، جذب، نگهدارى، ارزیابى و توسـعه آنان طبیعتا از جایگاه مهم و ویژه اى برخوردار اسـت. مدیران به عنوان اصلی ترین افراد در مواجهه با مسائل مختلف درون وبرون سازمانى،نقش بسـزا وتعیین کنندهاى درموفقیت یا حتى شکست سازمان ایفا می کنند. ازآن جایى که مدیریت درهر سازمانى ازاهمیت ویژه اى برخوردار است و ازمهمترین فعالیتهایى است که به مددآن مأموریتها واهداف سازمانى تحقق مییابد، یکی از راه های اصلى نظام <a href="https://www.noormags.ir/view/fa/keyword/%D8%B4%D8%A7%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%87_%D8%B3%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B1%DB%8C” title=”شایسته سالاری“>شایسته سالاری، گماردن مدیران شایسته است(غلامزاده وهمکاران،1390، 3).
براى شایستگى عبارات متعددى ازقبیل لیاقت، قابلیت، توانمندى، توانایى، صلاحیت ومهارت استفاده می شود. یکی ازتعاریف مطرح از شایستگی عبارت است از: ترکیبى ازمهارتها، ویژگیهای شخصی و شخصیتى ورفتارهایى که مستقیما باعملکرد مؤثر در یک شغل خاص مرتبط هستند (درگاهى وهمکاران، 1389).
معمــولا چهارویژگى برای شایستگی مطرح شده است:
- مرتبط با شغل یا سازمان؛
- ارتباط مثبت باعملکرد بهتـرفرد یا اجراى موفقیت آمیزنقش؛
- قابل تعریف به صورت رفتارهاى قابل مشاهده در شغل؛
- قابل ارزیابی وآموزش (درگاهی وهمکاران،1389).
امروزه شایستگیها، عمدتا به ویژگیهاى مورد نیاز براى توفیق در شغل یا عملکرد برتر اطلاق می شود.
اسپنسر و اسپنسر، شایستگی را خصیصه بنیادی یک شخص میدانند که با عملکرد عالی یا مؤثر مرجع رابطه علّی دارد. آنها اعتقاد دارند که شایستگى شامل ابعاد ذیل است:
انگیزه: محرک درونى و اشتیاق براى انجام کار؛
ویژگی: خصوصیات شخصیتى و نحوه واکنش به شرایط و افراد؛
خود مفهومی: ارزشها، برداشت از خود یا نگرشهای یک شخص؛
مهارت: یعنی توانایی انجام یک وظیفه معین فیزیکی یا ذهنی؛
دانش: معلومات شغلى، اطلاعات و تخصص مرتبط با شغل
نوع یا سطح یک شایستگی در طرحریزی منابع انسانی کاربردهایی دارد. شایستگیهای دانش ومهارت، قابل مشاهده و نسبتاً در سـطح میباشند. شایستگیهای خود مفهومی، خصیصهها یا ویژگیها و انگیـزه، عمیقتر و پنهان تربوده و محور شخصیت می باشند (غلامزاده و همکاران، 1390، 6).
Spencer and Spencer, 1993
Motive
Trait
Self-Concept
Skill
Knowledge
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-03-06] [ 09:49:00 ق.ظ ]
|