پایان نامه ارشد گروه علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی: بررسی میزان برخورداری دانشجویان مراکز آموزش مجازی ایران از مهارتهای یادگیری الکترونیکی و رابطه آن با رضایت و پیشرفت تحصیلی آنها |
بررسی میزان برخورداری دانشجویان مراکز آموزش مجازی ایران از مهارتهای یادگیری الکترونیکی و رابطه آن با رضایت و پیشرفت تحصیلی آنها
استاد راهنما:
دکتر فرهاد سراجی
فهرست مطالب:
مقدمه
1-1 بیان مساله. .
1-2 ضرورت انجام پژوهش
1-3 اهداف پژوهش. 7
1-4 سوال های و فرضیههای پژوهش. .
1-5 تعریف مفهومی اصطلاحات پژوهش. 8
1-6 تعریف عملیاتی اصطلاحات پژوهشی 10
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینهی پژوهش
2 مقدمه. 12
2-1 فناوری اطلاعات و ارتباطات. 12
2-2 تعامل در آموزش از راه دور. .
2-2-1 تعامل استاد – دانشجو 14
2-2-2 تعامل دانشجو – دانشجو 14
2-2-3 تعامل دانشجو – محتوا. 14
2-2-4 تعامل استاد – محتوا. 15
2-2-5تعامل استاد-استاد. 15
2-2-6تعامل محتوا-محتوا 15
2- 3 مراحل تکامل فناوری آموزشی 16
2-3-1 فناوری توزیعی . 16
2-3-2 فناوری اشتراکی 16
2-3-3 فناوری تعاملی 17
2-4 نظریههای مورد استفاده در فناوری آموزشی 18
2-4-1 نظریه رفتارگرایی 18
2-4-2 نظریۀ شناخت گرایی 19
2-4-3 نظریۀ سازنده گرایان. 19
2-5 دستهبندی آموزش الکترونیکی 20
2-5-1 یادگیری شخصی 20
2-5-2 یادگیری جمعی. 21
2-5-3 کلاسهای مجازی 21
2-6 آموزش از راه دور. 21
2-6-1 نسلهای آموزش از راه دور. 22
2-6-1-1 نسل اول23
2-6-1-2 نسل دوم24
2-6-1-3 نسل سوم.24
2-6-1-4 نسل چهارم24
2-6-1-5 نسل پنجم24
2-6-2 تاریخچه آموزش از راه دور در ایران 25
2-7 آموزش مجازی 25
2-7-1 شیوههای آموزش مجازی. 28
2-7-1-1 آموزش فاصلهای28
2-7-1-2 آموزش الکترونی.28
2-7-1-3 پخش شبکهای تعاملی.28
2-7-1-4 پخش شبکهای زنده.29
2-7-1-5 همایشهای روی خط.29
2-7-1-6 آموزش آنلاین.29
2-7-1-7 پخش شبکهای29
2-7-1-8 هم اندیشی مجازی.29
2-7-2 عناصر آموزش مجازی30
2-7-2-1 هدفهای برنامه درسی30
2-7-2-2 فعالیتهای یادگیری30
2-7-2-3 مواد و منابع یادگیری.31
2-7-2-4 محتوای الکترونیکی.31
2-7-2-4-1 استانداردهای محتوای الکترونیکی32
2-7-2-4-2 بررسی استانداردهای آموزش و فراگیری الکترونیکی.33
2-7-2-5 سامانه مدیریت یادگیری35
2-7-2-6 نقش معلم در محیطهای یادگیری الکترونیکی.35
2-7-2-7 مهارتهای موردنیاز یادگیرنده الکترونیکی37
2-7-2-7-1 مهارت به کارگیری رایانه40
2-7-2-7-2 مهارت در به کارگیری ابزارهای اینترنتی و سامانههای مدیریت یادگیری.40
2-7-2-7-3 مهارت در به کارگیری تجارب اولیه.41
2-7-2-7-4 مدیریت زمان41
2-7-2-7-5 مهارتهای زبانی42
2-7-2-7-6 مهارتهای نوشتاری.42
2-7-2-7-7 مهارت حل مساله42
2-7-2-7-8 مهاررت تفکر انتقادی43
2-7-2-7-9 مهارت پرسشگری.45
2-7-2-7-10 مهارت به کارگیری شیوههای مطالعه و یادگیری. 45
2-7-2-7-11 مهارت فراشناختی.46
2-7-2-7-12 مهارت خودرهیابی47
2-7-2-7-13 مسئولیتپذیری.48
2-7-2-7-14 خودارزیابی.48
2-7-2-7-15 مهارت برقراری ارتباط همزمان و ناهمزمان49
2-8 رضایت تحصیلی 50
2-8-1 خودتوانی اینترنتی یادگیرنده52
2-8-2 پاسخگویی به موقع مدرس52
2-8-3 انعطاف پذیری دوره یادگیری الکترونیکی52
2-8-4 کیفیت دوره یادگیری الکترونیکی.52
2-8-5 کیفیت فناوری53
2-8-6 سودمندی سامانه53
2-8-7 سهولت استفاده از سامانه.53
2-8-8 تنوع در ارزیابی53
2-9 پیشرفت تحصیلی .Error! Bookmark not defined.
2-10 ارزشیابی کیفیت دورههای یادگیری الکترونیکی Error! Bookmark not defined.
2-11 جایگاه مهارتهای یادگیرنده الکترونیکی در برنامه درسی دانشگاههای مجازی 57
2-12 پیشینه پژوهش. 60
2-12-1 پژوهشهای انجام شده خارجی.60
2-12-2 پژوهشهای انجام شده داخلی.63
2-13 جمع بندی 70
فصل سوم: روش پژوهش
3مقدمه 73
3-1 روش پژوهش. 73
3-2 جامعه آماری پژوهش. 73
3-3 حجم نمونه و روش نمونه گیری 74
3-4 روشهای جمع آوری اطلاعات. 74
3-5 روایی و پایایی 75
3-6 روشهای آماری تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش. 76
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش
4 مقدمه78
4-1 توصیف یافتههای پژوهش. 79
4-2 تجزیه و تحلیل سؤال های پژوهش: 81
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5 مقدمه.91
5-1 بحث و بررسی یافتهها 92
5-2 نتیجه گیری 100
5-3 پیشنهادها 101
5-3-1 پیشنهادهای کاربردی101
5-3-2 پیشنهادهای پژوهشی.102
5-4 محدودیتهای پژوهش. 102
5-4-1 محدودیتهای در اختیار پژوهشگر.102
5-4-2 محدودیتهای خارج از اختیار پژوهشگر103
6 فهرست منابع.104
فهرست جداول
جدول 4-1 : فراوانی و درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک جنس79
جدول 4-2 : نتیجه آزمون کالموگروف – اسمیرونوف برای نرمال بودن توزیع دادهها80
جدول 4-3 : بررسی میزان مهارتهای یادگیری الکترونیکی دانشجویان دوره مجازی دانشگاه الکترونیکی تهران(مهرالبرز و دانشگاه تهران)، با بهره گرفتن از آزمون t یکطرفه81
جدول 4-4 : بررسی میزان رضایت تحصیلی دانشجویان دوره مجازی دانشگاه الکترونیکی تهران (مهرالبرز و دانشگاه تهران)، با بهره گرفتن از آزمون t یکطرفه.82
جدول 4-5 : توصیف میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان دوره مجازی دانشگاه الکترونیکی تهران(مهرالبرز و دانشگاه تهران)،83
جدول 4-6 : بررسی رابطه بین مهارتهای یادگیری الکترونیکی دانشجویان مراکز آموزش مجازی و پیشرفت تحصیلی با بهره گرفتن از آزمون همبستگی پیرسون.84
جدول 4-7 : بررسی رابطه بین مهارتهای یادگیری الکترونیکی دانشجویان مراکز آموزش مجازی و رضایت تحصیلی با بهره گرفتن از آزمون همبستگی پیرسون85
جدول 4-8 : نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره تاثیر مولفههای مهارتهای یادگیری الکترونیکی دانشجویان مراکز آموزش مجازی بر پیشرفت تحصیلی87
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1398-12-03] [ 04:19:00 ق.ظ ]
|