پایان نامه آموزش ضمن خدمت//مراحل و فرآیندهای آموزش |
مدل های گوناگون از مراحل و فرآیندهای آموزش:
صاحبنظران آموزشی از دیدگاه های مختلف به مدلسازی درباره آن پرداخته اند . اهمیت آن رویکردها ازآن جهت است که هر کدام اولاَ مبتنی بر مفروضات خاصی هستند و برای شرایط مناسب با آن مفید هستند و ثانیاَ اینکه پذیرش و اعمال یک رویکرد خاص ویا ترکیبی از چند رویکرد کلیت اجزا فرآیندها و روش های آموزش وتبعاَ نتایج وپیامدهای آن را به نوعی جهت داده و در مسیر خاصی قرار میدهد . در زیر به چند مدل مهم اشاره میشود :
2-1-12-1- مدل های ساده وخطی:
رالف تایلر در کتاب خود تحت عنوان اصول اساسی برنامه آموزشی و درسی برای برنامه ریزی چهار مرحله قائل است.
این الگو یک مرحله مهم را به مراحل اصلی آموزش و بهسازی افزوده است ., این مرحله پشتیبانی های اطلاعاتی وعملیاتی است که نقش بسیار مهمی در پیشرفت روال کار و سطح آموزش و بهسازی در سازمان دارد .
الف – شناسایی نیازهای آموزش و بهسازی :
- شناسایی الزامات سازمانی
- شناسایی نیازهای یادگیری افراد و گروه ها
ب – طرح ریزی استراتژی ها و برنامه های آموزش و بهسازی
- طراحی استراتژی ها و برنامه های آموزش و بهسازی در سطح سازمان
- طراحی استراتژی برای کمک به افراد و گروه ها
- شناسایی الزامات سازمانی
- شناسایی نیازهای یادگیری افراد وگروه ها
- طراحی و تولید مواد آموزشی برای یادگیرنده
ج – ارائه فرصت های یادگیری , منابع و پشتیبانی
- اکتساب و تخصیص منابع برای اجرای طرح های آموزش و بهسازی
- ارائه فرصت های یادگیری و پشتیبانی لازم برای توانمند کردن افراد و گروه ها در رسیدن به اهدافشان
د – ارزشیابی اثربخشی آموزش
- ارزشیابی اثربخشی آموزش و بهسازی
- ارزشیابی موفقیت فرد و گروه بر اساس اهداف تعیین شده
- ارزشیابی موفقیت با توجه به گواهی عمومی
ه – پشتیبانی آموزش و بهسازی
- تلاش ومشارکت برای پیشرفت آموزش و بهسازی
- ارائه خدمات لازم برای پشتیبانی عملیات آموزش و بهسازی ( عباس زادگان , 1379, 14)
2-1-12-2 مدل : T. D. L. B
هیات هادی آموزش و بهسازی انگلستان ( 1992 ) که یک سازمان سیاست گذار دولتی در زمینه های فعالیت های آموزش و بهسازی است ، مدل استانداردی برای آموزش و بهسازی کارکنان ارائه نموده است .در این مدل مراحل چرخه آموزش وبهسازی بیانگر حوزه های فرعی و فعالیت های هر یک شایستگی و مهارتی است که آموزش T. D. L. B مطرح شده که به زعم حوزه های وآموزش گران باید از آن برخوردار باشند .
این الگو یک مرحله مهم را به مراحل اصلی آموزش و بهسازی افزوده است . این مرحله پشتیبانی های اطلاعاتی وعملیاتی است که نقش بسیار مهمی در پیشرفت روال کار و سطح آموزش و بهسازی در سازمان دارد .
الف – شناسایی نیازهای آموزش و بهسازی :
1- شناسایی الزامات سازمانی
2-شناسایی نیازهای یادگیری افراد و گروه ها
ب – طرح ریزی استراتژی ها و برنامه های آموزش و بهسازی
1- طراحی استراتژی ها و برنامه های آموزش و بهسازی در سطح سازمان
2- طراحی استراتژی برای کمک به افراد و گروه ها
3- شناسایی الزامات سازمانی
4- شناسایی نیازهای یادگیری افراد وگروه ها
5- طراحی و تولید مواد آموزشی برای یادگیرنده
ج – ارائه فرصت های یادگیری , منابع و پشتیبانی
1- اکتساب و تخصیص منابع برای اجرای طرح های آموزش و بهسازی
2- ارائه فرصت های یادگیری و پشتیبانی لازم برای توانمند کردن افراد و گروه ها در
رسیدن به اهدافشان
د – ارزشیابی اثربخشی آموزش
1- ارزشیابی اثربخشی آموزش و بهسازی
2-ارزشیابی موفقیت فرد و گروه بر اساس اهداف تعیین شده
3- ارزشیابی موفقیت با توجه به گواهی عمومی
ه – پشتیبانی آموزش و بهسازی
1- تلاش ومشارکت برای پیشرفت آموزش و بهسازی
2- ارائه خدمات لازم برای پشتیبانی عملیات آموزش و بهسازی
- Training and Developmet Lead Body
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-03-06] [ 10:01:00 ق.ظ ]
|